accu wordt leeggetrokken

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » SatAug11, 2012 10:50:35 AM

Heb het probleem dat mijn accu op een of andere manier wordt leeggetrokken; ANWB is geweest en uit de analyse kwam dat mijn accu wel aan vervanging toe is, dynamo is niets mis mee. Maar dat is niet het probleem want accu kan nog prima even mee. Alles nagelopen maar niets brand of trekt stroom (achterbak verlichting uitgeschakeld, radio losgekoppeld). Na een ritje van 150 km is mijn accu na een paar uur weer helemaal dood!

Kan dit duiden op een storing in het injectiehuis, zie mijn andere post (lekkage)?

Wat trouwens ook sinds kort is, mijn achter ruiterwisser wil niet meer heen en weer (geen kapotte zekering en de rest werkt wel op die schakelaar).Misschien duid dit allemaal op storingen in het injectiehuis?
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby JPG-slalom-racing » SatAug11, 2012 5:00:23 PM

Misschien staat de achterruitewisser wel stuek, en trekt die je accu leeg?...
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby Holländer » SatAug11, 2012 5:13:11 PM

ja dat klinkt mij ook logischer in de oren. Een storing in je injectiehuis zorgt er heel hoogst waarschijnlijk niet voor dat je accu leeggetrokken wordt. Alles wat daar zit gebruikt maar een klein beetje stroom, niet genoeg om je volle accu in een paar uur leeg te trekken. De achterruitenwisser daarentegen gebruikt wél veel stoom. Als die stuk is (maar wel ingeschakeld doordat je het eens geprobeerd heb) zal die kortsluiting kunnen geven en zo je accu leegtrekken.

je kunt natuurlijk gemakkelijk het stekkertje van je achterruitenwisser eraf trekken en het nog eens testen....

helpt dat niet kun je (maar dat duurt ff) al je zekeringen eruit halen behalve die je nodig hebt. Doet die het dan niet (blijft je accu vol) kun je zekering voor zekering terugplaatsen en kijken wat het met je accu doet. Heb je de zekering gevonden welke je accu leegtrekt, dan weet je in ieder geval in welke groep je moet zoeken.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby Terminal » SatAug11, 2012 5:29:29 PM

in 1.5 uur je accu leeg zonder dat er wat brand, ga vanavond even naar buiten en voel even aan diverse componenten zoals ruitenwissers, maar ook de relais in het motorruim en onder je dashboard. grote kans dat er iets warmer is dan al het andere, een accu zo snel leeg trekken heb je toch wel een redelijke weerstand voor nodig namelijk. En anders gewoon gaan meten met een ampere tang of multimeter, je kan wel zekeringen eruit gaan trekken en wachten maar heel snel en effectief is dat niet.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby Nico » SatAug11, 2012 8:41:16 PM

Uit de ANWB analyse komt dat de accu aan vervanging toe is, en vervolgens zeg je dat hij best nog even mee kan en gaat het probleem ergens anders zoeken. Of begrijp ik je nou verkeerd? Ik zou eerst eens meten of je inderdaad een lekstroom heb door de stroom vanaf de plus pool te meten, of de accupool lostrekken en kijken of hij dan ook na een paar uur dood is.
Als je een accu hebt van 44Ah en die is na een paar uur leeg, dan zou er een lekstroom van 10 tot 15A moeten lopen. Dat lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby Nico » SatAug11, 2012 9:11:11 PM

Ik heb nog even het schema erbij gepakt. De achterruitenwisser krijgt spanning via twee verschillende zekeringen. De startpuls gaat via zekering F2 die achter het contactslot zit. Als de ruitenwisser eemaal onderweg is krijgt hij spanning via zekering F8, die niet achter het contactslot zit. Het zou dus nog kunnen dat je achterruitenwisser vast zit en daardoor je accu leegtrek, ook als het contact uit staat. Om dit te controleren moet zekering F8 er eens uit trekken en kijken of dat helpt. Dat zou inderdaad een grote stroom kunnen zijn die je accu snel leegtrekt. Zoals Terminal al zegt zou de achterruitenwissermotor dan ook erg warm moeten zijn.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » SunAug12, 2012 10:30:45 AM

Bedankt voor jullie reacties! nu accu aan het opladen en vanmiddag ga ik eerst maar eens kijken of ik ergens een stekkertje van de ruitenwisser kan lostrekken. Dat zal wel het probleem zijn als ik jullie zo hoor.

Nico: uit de analyse van de ANWB komt 'accu vervangen is aan te raden' (gemeten 87 A, waarde +20 A, temp 20C). Het is handig om hem te vervangen maar ik bedoelde, dit probleem heeft er niets mee te maken, want wordt overduidelijk leeggetrokken.

Ik laat jullie weten of de ruitenwisser het probleem was!
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » SunAug12, 2012 10:34:23 AM

o ja, op de print van de ANWB analyse bon staat nog: 'laadsysteem geen probleem', 'lekstroom -1,3A'
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » SunAug12, 2012 12:21:49 PM

Hoe kun je eigenlijk makkelijk ergens een stekkertje lostrekken van de achter ruitenwisser zonder die hele kap in de achterklep te moeten verwijderen?
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby AlexanderB » SunAug12, 2012 1:18:51 PM

ja, niet.. maar tenzei je n GTI hebt, zit die kap als t goed is maar met 4 schroefjes vast, lijkt me toch niet zo'n wereldramp? :P

je kan ook zekering F8 dr uit trekken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » SunAug12, 2012 4:47:42 PM

Heb de stekker losgetrokken. Wisser doet het wel maar heeft een zetje nodig, dat is dan vast het probleem geweest (keer gebruikt en blijven hangen).
Laat het lekker zo, gebruik wisser achter toch nooit. Nu even afwachten of de accu idd niet meer losgetrokken wordt.
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby MNM(tm) » SunAug12, 2012 5:44:15 PM

Als je accu echt "losgetrokken" wordt, zou ik mee eerder zorgen maken over de fysieke bevestiging van het ding. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » SunAug12, 2012 9:49:44 PM

update: de wisser was idd het probleem, apart dat dat ding stroom trekt zonder contact. Bedankt voor jullie reacties!
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby Terminal » SunAug12, 2012 11:23:28 PM

Het relais van de wisser zorgt ervoor dat hij altijd zijn wis zou willen afmaken, hoe lang die daar dan ook over doet. Je ruitenwisser voor gaat namelijk ook altijd terug naar zijn 'home' positie wat de stand van de ruitenwisserschakelaar ook is.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » MonAug13, 2012 10:24:16 AM

Terminal wrote:Het relais van de wisser zorgt ervoor dat hij altijd zijn wis zou willen afmaken, hoe lang die daar dan ook over doet. Je ruitenwisser voor gaat namelijk ook altijd terug naar zijn 'home' positie wat de stand van de ruitenwisserschakelaar ook is.


Wat maakt dat de wisser weinig power meer heeft, moet ik daarvoor het mechaniek eens schoonmaken of zou het eerder een motortje zijn wat aan zn eind is?
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby Terminal » MonAug13, 2012 10:44:36 AM

Motortje zal wel overleden zijn, koolborstels op of gewoon vast gaan zitten.

Misschien kun je een advertentie maken in Gezocht zal vast nog wel iemand zijn die voor weinig er een kwijt wilt.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: accu wordt leeggetrokken

Postby fokkehuis » MonAug13, 2012 10:50:58 AM

Daar dacht ik ook aan ja, zag er al een voorbij komen. Thanks!
fokkehuis
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 55
Joined: TueFeb15, 2011 5:23:36 PM
Location: Den Haag


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests

cron