Grrr rubbers remklauw

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Grrr rubbers remklauw

Postby AxBandit » TueOct02, 2012 8:07:14 PM

Beste forummers,

Mijn AX is afgekeurd op onder andere vastzittende (ATE) remklauwen voor.

Dus ik heb ze eraf gehaald, en na een tijdje in de kruipolie staan heb ik de zuigers eruit gekregen en ze zijn weer gangbaar. Nu wil ik deze weer terugplaatsen maar het wil niet erg. Ik heb eerst de binnenste rubber ring geplaatst en vervolgens krijg ik de zuiger er ook wel in. Maar de buitenste stofkap werkt tegen :(

Is er een handigheidje om deze op zijn plek te krijgen? Eerst de zuiger zonder rubber, dan het rubber? Of zuiger en rubber tegelijk? Of eerst rubber, dan zuiger? Ik ben al een uur aan het klooien :roll:

Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank,
JM
AxBandit
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: SatSep24, 2011 11:03:54 PM

Re: Grrr rubbers remklauw

Postby JBo » TueOct02, 2012 8:35:59 PM

Ik hoop dat je die glijbussen met kopervet terug zet. Maar volgens mij zitten die rubbers erin geperst en kun je ze niet zomaar los halen van de klauw. Ik had bij mij het zaakje zo weer in elkaar gefrutseld.

Maak anders even een foto'tje, dan kan ik zien waar je tegen aan loopt.

Gr
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Grrr rubbers remklauw

Postby AxBandit » TueOct02, 2012 9:04:23 PM

Hoi J Bo, ik doel niet zozeer op de glijbussen en rubbers, maar op de stofring die de remzuiger beschermt. Rechtsonder op de foto.

Anyway ik ga morgen maar een nieuwe kopen want er zit ook al een scheurtje in. Ik heb het idee dat het een aftermarket rubber zou kunnen zijn wat niet lekker past. (heb ik wel eens gehad met rubbers van de stuurinrichting bij een BX, Brezan rubbers die slecht pasten) Hopelijk past een nieuwe beter. Gelukkig woon ik redelijk vlak bij het Citroën onderdelenmagazijn :)

Dat andere rubber (bovenaan, waar die torx doorheen gaat) was al stuk maar daar klaagde de apk-boer niet over dus dat laat ik ff lekker zitten ;) De bus heb ik trouwens ook wel maar die staat niet op de foto. Bedankt voor de tip over kopervet, dat heb ik nog wel liggen.

Image
AxBandit
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: SatSep24, 2011 11:03:54 PM

Re: Grrr rubbers remklauw

Postby Bossie » TueOct02, 2012 9:34:05 PM

Dat terugplaatsen blijft een lastig werkje. Je komt eigenlijk 2 handen te korte en je handen zijn eigenlijk veel te groot. Ik hoop overigens wel dat je de rubberring invet met het juiste vet, daar is speciaal remmenvet voor, gebruik in ieder geval geen kopervet. De rubbers niet schoonmaken met ontvetter, dat wil er nog wel eens voor zorgen dat de rubbers groter worden, ze passen dan niet meer. De rubbers moeten eigenlijk wel eerst in de klauw, ze zitten in een randje bovenin geklemd.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Grrr rubbers remklauw

Postby JBo » TueOct02, 2012 10:02:44 PM

Oke nu snap ik wat je bedoeld, bij mij zaten alleen de glijbussen vast, deze heb ik in de kopervet teruggezet. De zuiger heb ik er nooit uitgehad, schijnt inderdaad lastig te zijn, wat bossie zegt.

Als het niet lukt, dan idd maar uitwijken naar een ander klauwtje; nieuw en anders wil er op de sloop nog wel eens wat aardig spul aan een jonge saxo hangen.

succes
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Grrr rubbers remklauw

Postby AxBandit » WedOct17, 2012 7:28:46 PM

Even het verhaal afmaken ;)

Uiteindelijk heb ik gewoon nieuwe rubbers gekocht en daarmee was het een fluitje van een cent. De oude stofkap was uitgelubberd dus die kreeg ik er nooit meer in. De nieuwe paste meteen. Ik heb uiteindelijk geen remmenvet gebruikt maar gewoon remolie; volgens de monteurs bij de Citroën garage doen ze dat zelf ook...

De goede volgorde was: Eerst binnenring, daarna stofring op zuiger, stofring in gleufje van klauw, zuiger erin duwen.

Voorremmen af, op naar de achterkant!

JM
AxBandit
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: SatSep24, 2011 11:03:54 PM

Re: Grrr rubbers remklauw

Postby JBo » WedOct17, 2012 7:43:44 PM

Job well done!
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests

cron