Lagerschalen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Lagerschalen

Postby Terminal » WedOct10, 2012 9:26:51 PM

Ik wil de lagerschalen van de drijfstangen vervangen bij de TRE...

Alleen nu twijfel ik nadat ik de plaatjes zag op service.citroen, is het mogelijk om te doen met alleen de carterpan/oliepomp los?
Meestal zit er namelijk draad in de drijfstang, alleen lijkt op de plaatjes alsof er een moer opzit, iemand die kan bevestigen of het te doen zonder kop eraf te pakken?
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Lagerschalen

Postby q01z » WedOct10, 2012 11:07:13 PM

De drijfstang bestaat uit 2 helfden, in de bovenste zit een draadeind geperst, de onderste helft zit dmv een moer vast. De moer is wel een bijzonder model... Geen 6kant..

Verder moet natuurlijk je vliegwiel er eigenlijk af en je driem omdat je ook de lagerschalen van de krukas zelf glijk mee wilt vervangen neem ik aan....
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Lagerschalen

Postby Bossie » ThuOct11, 2012 9:28:38 AM

Bij mijn 1.4 in de 5-deurs zijn die moeren gewoon 6-kant. Je hebt wel dopje 14 nodig en die zit niet standaard in elke doppendoos.

Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Lagerschalen

Postby Terminal » ThuOct11, 2012 9:53:15 AM

Ik ga eerst alleen de schalen van de drijfstangen vervangen, is een probeersel..
Mocht het geluid dan nog erin zitten dan halen we wel alles los en zoek ik wel een andere krukas en word alles vervangen.
Dit is meer een nood oplossing, heb er geen zin in dat alles stuk loopt namelijk maar de centen om het echt even goed aan te pakken zijn niet aanwezig helaas.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Lagerschalen

Postby lekkersimpel » ThuOct11, 2012 10:46:55 AM

Ik ben iets laat met mijn antwoord, maar misschien heb je er nog iets aan :roll:
Ik heb mijn krukas en de lagers een aantal maanden geleden vervangen, de drijfstang lagers kon ik als set kopen, maar de hoofdlagers kon ik nergens vinden.
Na dat ik al klaar was kwam ik erachter dat deze lagers op kleur moeten worden besteld, op je krukas wang en op de zijkant van het blok staan letters, die moet je in een tabel zetten en dan krijg je een kleur welke voor een bepaalde maat staat van een lagerschaal.
Let op dat je alles precies weer in elkaar zet zoals je het los haalde, je mag niets verwisselen of omdraaien !
De lager schalen vervangen gaat prima als het blok er nog in hangt, met het eene schaaltje druk je de ander er zo tussen uit, let wel even op het nokje en maak te goed vet.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Lagerschalen

Postby Bas_S » MonOct15, 2012 7:35:01 AM

Terminal wrote:Ik ga eerst alleen de schalen van de drijfstangen vervangen, is een probeersel..
Mocht het geluid dan nog erin zitten dan halen we wel alles los en zoek ik wel een andere krukas en word alles vervangen.
Dit is meer een nood oplossing, heb er geen zin in dat alles stuk loopt namelijk maar de centen om het echt even goed aan te pakken zijn niet aanwezig helaas.

Meestals als de lagerschalen stuk zijn zie je het wel aan de slijtagesporen.
Je kunt evt. de slijtage meten met plastigage, als ze binnen toleratie vallen hoef je ze ook niet te vervangen :wink: .
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Lagerschalen

Postby Terminal » MonOct15, 2012 10:15:00 AM

Plastigage ken ik inderdaad, maar gezien het geluid dat er uit het blok komt weet ik voor 90% zeker dat er schalen versleten zijn :)


Link


Het rare geklop, beetje alsof er iemand op een lege oliekan aan het mee tikken is... En het is 100% zeker niet iets wat mee resoneert.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests

cron