Motor verzuipt

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Motor verzuipt

Postby robert88 » MonNov19, 2012 11:21:02 AM

Hallo allemaal,

Ik heb een technische vraag over mijn AX, zelf heb ik helaas niet al teveel kennis van wat er onder de motorkap omgaat, dus ik zal mijn best doen het probleem te omschrijven.

Type: AX 11 TE U9, benzine, 4 cylinders uit 1990.

De laatste tijd reed mijn AX'je prima, tot ik boodschappen ging doen. Naar de supermarkt toe ging alles prima tot het laatste stukje, wat ik ook met het gas deed, de motor zou gewoon uitvallen en dat deed ie uiteindelijk ook, ik kon hem nog net op een parkeerplaats zetten. Ik dacht: kan gebeuren, niks aan de hand.

Maar toen we terug naar huis wilden rijden bleef hij dezelfde kuur vertonen, de motor wil makkelijk uitvallen en het gas lijkt weinig te doen. Hortend en stotend en met veel opnieuw starten zijn we uiteindelijk thuisgekomen. Eerst dacht ik dat het misschien met kou o.i.d. te maken had, maar ook wanneer je de auto heel lang stationair laat draaien verzuipt de motor zodra je het gas aanraakt. Er is niks aan de hand als je de auto start en stationair laat draaien, dan loopt ie goed. Alleen zodra je denkt iets met het gas te kunnen gaan doen begint de motor zo ontzettend te stotteren dat ie gewoon helemaal uitvalt. Er valt momenteel dan ook in zijn geheel niet mee te rijden.

Mijn vraag is: is er iemand bekend hiermee? Oftewel: dat de motor verzuipt zodra je iets met het gas doet?
Is er iets wat ik kan doen zodat ik het zelf kan fixen?
robert88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: FriJul29, 2011 3:20:53 PM

Re: Motor verzuipt

Postby MNM(tm) » MonNov19, 2012 11:36:34 AM

Gaat het (oranje) motorstoringslampje aan als 'ie gaat "verzuipen" ?
Ik denk namelijk niet dat 'ie verzuipt, maar dat de computer niet de juiste informatie krijgt om de motor goed lopend te houden.

Een 11TE is een phase 1 AX, als het goed is met een Bosch MA2.2 ECU (zo'n kleine in zwart plastic doosje).

Hoe rijdt de auto als de motor nog koud is?

Een paar mogelijke oorzaken van het probleem kunnen zijn:

  • defecte temperatuursensor (die groene die in het thermostaathuis geschroefd zit)
  • versleten gasklep-positiesensor
  • lekke vacuümslang
  • ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Motor verzuipt

Postby robert88 » MonNov19, 2012 11:45:18 AM

Ja het oranje lampje gaat inderdaad branden. Ik heb wel een keer de computer gereset om te zien of dat enige verbetering zou geven, maar hetzelfde probleem blijft zich voordoen.

Ik had geen problemen met rijden toen het kouder werd, maar hij wil nu in zijn geheel niet meer rijden, maar kou is denk ik niet het probleem. Het probleem ontstond tijdens het rijden, terwijl de motor warm was. Lijkt dus eerder alsof er iets kapot of defect is gegaan, dat krijg je denk ik na zoveel jaar :)
robert88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: FriJul29, 2011 3:20:53 PM

Re: Motor verzuipt

Postby AlexanderB » MonNov19, 2012 3:21:44 PM

100% wat MNM al zegt, hij verzuipt niet, maar valt uit omdat ie geen benzine krijgt, en 1e verdachte die groene temperatuursenor, die heeft om eenofandere reden een buitenproportioneel grote invloed op de hoeveelheid ingespoten benzine, en gaat soms stuk.. (en behalve de genoemde opties zou het nog de MAP sensor of een kapotte brandstofpomp kunnen zijn..)

Je kan trouwens eenvoudig diagnose stellen, trek de stekker van die groene sensor los, en dan zou ie ineens weer prima moeten lopen (hetzij een beetje rijk, omdat ie dan in de "nood" instellingen zit), zelfde met lamdasonde.
Gaskleppositie zou stotteren kunnen veroorzaken, maar niet vermogensverlies of schraal lopen, MAP (die met vacuumslangetje dr aan) wel, die heb je echt 100% nodig.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Motor verzuipt

Postby MNM(tm) » MonNov19, 2012 8:39:56 PM

Ik zeg ook niet dat kou (mogelijk) de oorzaak is, ik vraag alleen of het probleem zich ook voordoet als de motor nog koud is. ;)
(Dus als de auto meer dan 4 uur niet is gebruikt!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: Motor verzuipt

Postby robert88 » SatDec08, 2012 1:54:28 PM

Heb uiteindelijk de ANWB erbij gehaald en we zijn erachter gekomen! Het had inderdaad met de gaskleppositie sensor te maken, maar die is gelukkig nog wel in orde, alleen bij de stekker die daar op aangesloten zit was er één kabeltje gebroken. Hij is alleen zó dicht achter de stekker afgebroken dat ik een nieuw stekkertje nodig heb. Is dat als onderdeel nog ergens verkrijgbaar?
robert88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 6
Joined: FriJul29, 2011 3:20:53 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests

cron