compressiemeting , zuigerveren probleem?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby ruud2 » SatDec01, 2012 12:35:01 PM

Omdat bij de AX GT motor er een witte rookpluim niet verdwijnt en bij gasgeven er toch wat walm meekomt heb ik de compressie eens gemeten.
12 / 12 / 12,2 en 13 bar van l naar r.
ietwat aan de hoge kant denk ik zo, maar bij de meting van 13 bar zit er olie aan de bougie schroefdraad. buitenste cilinder rechts.
Verdere inspectie leert dat er ook wat olie in het bougiegat zit.
Even de motor laten rondgaan om te kijken of er meer olie meekomt, niet te zien.

Wat denken jullie hiervan?
vastzittende zuigerveren ?( er wordt niet met de wagen gereden afgelopen jaar, wel regelmatig warmgedraaid).
of niet verontrustends


foto's zal ik later vandaag plaatsen.

Image

Image

Image
Last edited by ruud2 on SatDec01, 2012 4:00:59 PM, edited 1 time in total.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby Wheelnut » SatDec01, 2012 2:07:48 PM

Ik denk niet dat de compressiewaardes zo hoog oplopen als de zuigerveren vastzitten.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby AlexanderB » SatDec01, 2012 3:16:13 PM

12-13 zijn nette waardes? :) (zou in splinternieuwe staat 13-14 zijn, en <10 wordt het tijd voor revisie)
Een beetje verdwaalde olie in de cylinder zou kunnen, mogelijk van de carterventilatie? Met zulke nette waardes zou ik me dr niet zo druk om maken dat het blok niet goed is, maar eerder de inlaat controleren op aanwezigheid van olie..

En de kvs warmdraaien (20 minuutjes?) blijft de olie behoorlijk koud bij, het is beter om gewoon een lekker stuk te rijden (zeg minimaal 30+ km) zo eens in de zoveel tijd, dan stationair "warm" te draaien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby ruud2 » SatDec01, 2012 4:06:36 PM

AlexanderB wrote:En de kvs warmdraaien (20 minuutjes?) blijft de olie behoorlijk koud bij, het is beter om gewoon een lekker stuk te rijden (zeg minimaal 30+ km) zo eens in de zoveel tijd, dan stationair "warm" te draaien..


Het betreft een restauratie project, nog zonder kenteken. even rijden is tot nu toe uitgesloten ( als behalve dan stiekem hier door wat landweggetjes)
zie mijn avatar.

wheelnut en alexander bedankt voor de geruststellende meningen!

grtn., Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby Bas_S » TueDec04, 2012 1:23:33 PM

AlexanderB wrote:12-13 zijn nette waardes? :) (zou in splinternieuwe staat 13-14 zijn, en <10 wordt het tijd voor revisie).

Zegguh... niet om het een of ander hoor.. Het is de bedoeling om het verschil tussen de cilinders te meten...
Het kan best zijn dat als je accu een beetje slecht is, er een prop in je inlaat zit of je startmotor op leeftijd komt, je gemeten compressiewaarden in z'n geheel een stuk lager uitkomen. Dat heeft niets met de staat van het motorblok te maken.

Die ietst hogere waarde kan komen door olie in de cilinder. Ik zou er even schone bougies indoen en kijken of het nog terugkomt.
De bougie aan de bakzijde van het blok wil nog wel eens onder de olie zitten van de carterontluchting, misschien dat iemand deze een keer omgedraaid heeft...
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby ruud2 » TueDec04, 2012 6:07:23 PM

Hoi Bas_S,

Het meten is om een meetwaarde te krijgen die binnen de specificatie's valt opgegeven door de fabrikant.
En je hebt daarom dus gelijk als een van de cilinders (te) veel afwijkt onderling of buiten spec. ligt.
Het is een restauratie project, en daarom zijn de volledige uitlaat vernieuwd, nieuw luchtfilter, alles grondig schoongemaakt en uiteraard nieuwe bougies.
Accu is nieuw en was goed geladen.

Neemt niet weg dat er olie op de bougiezitting ligt van de meest rechtse cilinder ( is niet aan de versnellingsbak zijde)
door olie in de cilinder kan dit de afdichting bij de zuigerveren verbeteren in de meetsituatie.
er zijn dan een aantal mogelijkheden:
- niet voldoende warm gedraaid, er wordt onvoldoende met de wagen gereden om volledig warm te worden. ( bougies zijn zwart)
- er is een probleem met de zuigerveren.
- er is een probleem met de klepgeleiders
- er is een probleem met de cilinderkop , denkaan scheurtje iod. ( is ooit een gasauto geweest)
- koppakking
-iets wat over het hoofd wordt gezien (warmtegraad van de bougies ).

Zonder nu meteen het hele blok te gaan demonteren probeer ik uit te zoeken waar het probleem ligt, maar misschien is er helemaal geen probleem en moet ik gewoon alles eens goed warmrijden.
Wel ga ik later deze week nog even met een endoscoop in de cilinder kijken of er daar misschien ook olie op de zuiger ligt.
dan weet ik meer, en post ik het hier.

thanks, Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby ruud2 » SatDec08, 2012 12:27:43 PM

Image

cilinder 4 ,
witte vlak rechts onder is de bovenzijde zuiger, links de cilinderwand.
geen gekke dingen te ontdekken.
Zelfs de krassen van het honen zijn nog zichtbaar, de zuiger staat in de laagste stand.
Alhoewel het plaatje op het orginele schermpje van de endoscoop toch wat duidelijker is dan de foto.

Ruud.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby MNM(tm) » SatDec08, 2012 4:44:24 PM

Een (iets) duidelijker versie van de foto:
Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby ruud2 » SatDec08, 2012 9:56:13 PM

tja, ik begrijp dat een kiekje niet alles zegt ondanks dat het contrast iets is aangepast, bedankt daarvoor! :D
zelf had ik ook iets meer verwacht van het plaatje, zeg maar wat meer informatie zonder al te veel uitleg.

Maar als je met dat slangetje van de endoscoop naar binnen gaat ...door het bougiegat in de cilinder...zie je alles life ophet schermpje en dat geeft toch wel wat meer
informatie dan een afdruk.

grtn., Ruud
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 628
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby AlexanderB » SatDec08, 2012 10:13:46 PM

Klopt, je ziet het vooral door de beweging, dan reflecteren oneffenheden meer in het licht enzo.. een stilstaand plaatje mist dat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby denny » TueDec18, 2012 6:42:16 PM

En toch heeft bas wel gelijk.

een compressiemeting geeft enkel aan of je ergens verlies hebt. De druk die je meet is op zich niet zo heel belangrijk.
Belangrijker is dat die druk onderling niet teveel afwijkt want dan ga je rare klachten krijgen en dat is ook de reden om een compressietest te doen. Heb je ergens verlies plak je er vaak een cilinderlektest achteraan om de oorzaak vast te stellen.
Vergis je ook niet met de door de fabrikant opgegeven compressie waardes.
Sowieso is eindcompressie iets anders als compressieverhouding (welke wel altijd opgegeven wordt).
Ik denk dat je daarom ook in je eerste post er van uit gaat dat de gemeten waardes te hoog zijn.
Eindcompressie (wat je meet) wordt vaak niet eens gespecificeerd door de fabrikant.

Met slijtage word de eindcompressie minder, de compressieverhouding achter niet.
Dit is nl een theoretisch berekende waarde over het samendrukken van een luchtkolom. omdat er bij een compressietest ook mengsel aanwezig is zal deze altijd hoger uitvallen.
lagere eindcompressie hoef je helemaal niks van te merken. Wellicht dat je wat vermogen gaat verliezen.
Maar totdat de waarde boven de 10 blijft hoef je er geen zorgen om te maken.

Maar terugkomend op je verhaal.
Olie in de cilinder geeft een betere afdichting dus vandaar de hogere waarde.
Omdat het een ex gas auto is denk ik al snel aan klepsteelrubber wat lek is.
Daarnaast heeft een witte pluim vrij weinig met olie te maken. Wit is koelvloeistof.
Wellicht een lichte lekkage van de koppakking?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby Holländer » TueDec18, 2012 6:54:46 PM

Zou een lekkage van de koppakking juist niet zorgen voor een lagere compressie? Omdat er druk uit de cilinder kan?
Tenzij er water in de cilinder weet te komen die dan mee gecomprimeerd wordt. Water is vloeistof dus is minder gemakkelijk te comprimeren, wat een hogere compressie tot gevolg heeft. Toch lijkt een koppakkingprobleem mij niet het meest logisch.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: compressiemeting , zuigerveren probleem?

Postby Wheelnut » WedDec19, 2012 10:25:09 AM

Vloeistof is zelfs helemaal niet te comprimeren. Daarom werkt een hydraulisch remsysteem ook zo goed!
Dat van die hogere eindcompressie lijkt mij juist niet. De druk ontsnapt immers via het koelsysteem, smeersysteem of de naastgelegen cilinder...
Het ligt weer aan de grootte van het gat hoeveel druk er kan ontsnappen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests

cron