MAP sensor code 33

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

MAP sensor code 33

Postby homiethomie » TueDec11, 2012 9:17:26 PM

is dit nu de mapsensor? (groen op de foto)
Image

ik krijg een code 33 (33 Sensor absolute druk inlaatspruitstuk Behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2 )van de ECU. slangen die er naar toe lopen zijn allemaal goed en zitten vast.

tevens heb ik code 53 (accuspanning), maar dit zal er los van staan?
Image
User avatar
homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 565
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Re: MAP sensor code 33

Postby AlexanderB » TueDec11, 2012 10:52:50 PM

Nouja, een massa of 12v storing kan ook de ecu ook van de wijs brengen.. :)

Inderdaad, dat is de MAP sensor.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: MAP sensor code 33

Postby homiethomie » TueDec11, 2012 11:23:17 PM

Oke duidelijk :)
Image
User avatar
homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 565
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Re: MAP sensor code 33

Postby MNM(tm) » TueDec11, 2012 11:29:00 PM

Om wat voor motor gaat het eigenlijk? Of beter: welke ECU?
Als het namelijk een Bosch MA2.2 is (zo'n kleine in zwart kunststof doos), dan is er geen MAP-sensor aanwezig!
Bij de Bosch MA3.0 en MP3.1 zit de MAP-sensor in de ECU en alleen bij Magneti Marelli (de G6.11) is er een externe MAP-sensor aanwezig, maar dit zit bij AX-en NOOIT tegen de veerpoot-kom gemonteerd, maar schuin achter het injectiehuis onder de watergoot (onder de voorruit)!

Dat "groene" ding op de foto is volgens mij de elektroklep van de tank-ontluchting (via koolstoffilter). Ik zie er namelijk twee slangen naartoe gaan. ;)

Als de ECU inderdaad een Bosch MA2.2 is, dan moet je niet die beschrijving bij storingscode 33 hebben (staat er letterlijk bij: "behalve Bosch Mono-Jetronic A2.2") ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: MAP sensor code 33

Postby AlexanderB » WedDec12, 2012 12:02:24 AM

Nu je het zegt, 2 slangen.. Vogens mij moet ik maar eens gaan slapen voor ik nog meer domme dingen zeg.. Zat nog met die Magnetti zooi in mn hoofd.. :lol:

Is trouwens een ('92?) 1.4i 75pk met verdelerkap, dus waarschijnlijk een Bosch MA2.2. Die grijze klep midden-onder op de foto is die van de tankontluchting.. Dit groene ding doet, wat ik me herinner, de bediening voor de "flapper" in de inlaat die kiest tussen warme lucht en koude lucht.

En dan heb je inderdaad geen MAP.. My bad :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: MAP sensor code 33

Postby MBa@NL » WedDec12, 2012 12:08:52 AM

Als ik de foto's in het kentekenregister bekijk dan heb je een Bosch A 2.2 ECU. Hierbij is Code 33 gelijk aan "Potmeter gasklep". Bekend probleem... waarschijnlijk zijn de koolbanen van de gaskleppotentiometer ingesleten. Officieel zijn deze niet apart te vervangen en moet je een compleet gasklephuis vervangen (ze zijn namelijk geijkt op elkaar). Je kunt ze ondanks dat toch op eBay nieuw kopen maar daar heb ik nog maar weinig positieve berichten over gezien. Heb hem zelf ook liggen maar het monteren is er nog steeds niet van gekomen.

Code 53 is inderdaad "Voedingsspanning en accu". Bij deze zou ik eens meten hoeveel volt je tijdens stationair over de accu meet en als dit een normale waarde betreft deze storing negeren en de ECU resetten. Grote kans dat dit een storing is uit het verleden aangezien dit er een is die bewaart blijft. Er zijn legio scenario's te verzinnen waardoor deze storing zou kunnen optreden terwijl er niets aan de hand is.

EDIT: Het lijkt erop dat ze op eBay niet meer te koop zijn...
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: MAP sensor code 33

Postby homiethomie » WedDec12, 2012 3:54:22 PM

Toch een 2.2? Ik dacht dat dat type 1 was...

maar dan zal het idd de gaskleppos.sensor zijn. :-) zo nog is ff kijken voor de zekerheid of het dan de 2.2 is
Image
User avatar
homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 565
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Re: MAP sensor code 33

Postby MBa@NL » WedDec12, 2012 7:05:31 PM

Je hebt géén DIS bobine dus het is in het geval van een AX dan sowieso een Bosch A 2.2. Ook het eerste jaar van de nieuwe generatie AX is er mee geleverd. De omgang van 1e naar 2e generatie heeft niets met het motormanagement te maken, wat dat betreft waren ze voor een groot deel ook afhankelijk van Bosch.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests

cron