motor lijkt niet meer te koelen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

motor lijkt niet meer te koelen

Postby Sabine » FriDec28, 2012 12:05:25 AM

mn ax 1.1 first impression uit 94, begint kuren te vertonen bij lange afstanden...na zo 'n 50km begint het temperatuur lampje te branden,terwijl ik constant ongeveer 105km/u rij (en ja,in de 5e versnelling; ) ). na 10min stilstaan, en overgaan op 90km/u gaat het dan wel weer,maar ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn.
koelvloeistof is al helemaal vol bijgevuld, maar de boel blijft gloeiend heet worden. het lampje is dus geen vals alarm. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn,en Misschien een suggestie voor de oplossing? T axje begint me zorgen te baren... Dankjewel voor het meedenken! groetjes,
Sabine
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: ThuOct13, 2011 12:11:33 PM

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby MBa@NL » FriDec28, 2012 1:23:29 AM

Om te beginnen even controleren of de ventilator (welke tegen de radiateur aanzit) wel aanslaat. Ruim voordat het lampje gaat branden moet deze al lang aanslaan namelijk.

ten tweede, goed ontluchten. Als er lucht in het systeem zit dan krijgt de waterpomp het water niet rond. Mocht je ontlucht hebben, ga dan na of je dit op 3 plaatsten hebt gedaan...

Wat ook niet onverstandig is... kijk eens kritisch naar de oliedop en koelvloeistofdop. zijn deze schoon of zit er een witte mayonaise-achtige substantie aan? In het laatste geval zóu het de koppakking kunnen zijn die lek is (te meer daar je dus grote afstanden maakt en de motor geen last van condens zou mogen hebben).
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby AlexanderB » FriDec28, 2012 6:20:00 AM

En nog eentje: als de thermostaat slecht is zal de motor ook veel heter worden dan normaal, als dat net onder de temperatuur voor het rode lampje is, kan het nog wel heet genoeg zijn om de koelvloeistof weg te laten koken tijdens het rijden..

Oh, en een slechte vuldop (die geen druk vasthoud) heeft hetzelfde als resultaat.. Maar dat komt, van alle oorzaken, minder vaak voor..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby Wheelnut » FriDec28, 2012 9:25:19 AM

De radiateur zelf zou ook slecht kunnen zijn. Verstopt door allerhande prut, of koelvinnetjes ernstig beschadigt of afgebroken.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby q01z » FriDec28, 2012 9:35:59 AM

viewtopic.php?f=33&t=15570

de howto over het ontluchten
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby Sabine » FriDec28, 2012 5:41:34 PM

goede tips allemaal! Dankjewel. ik ga er dit weekend eens goed naar kijken, hou jullie op de hoogte.
Sabine
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: ThuOct13, 2011 12:11:33 PM

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby Kasper » FriDec28, 2012 10:58:05 PM

Als het gebeurt bij constant hoge snelheid (boven de 100) rijden kan je de koel ventilator wel uitsluiten, want bij die snelheid krijgt de radiateur genoeg rijwind en is de fan eigenlijk overbodig.

Ik zou eerst kijken, zoals hierboven beschreven, of het koel systeem goed ontlucht is en en of de radiateur van binnen nog goed schoon is.
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog
User avatar
Kasper
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: ThuOct27, 2011 7:05:28 PM
Location: Arnhem

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby AlexanderB » FriDec28, 2012 11:13:17 PM

Kasper wrote:Als het gebeurt bij constant hoge snelheid (boven de 100) rijden kan je de koel ventilator wel uitsluiten, want bij die snelheid krijgt de radiateur genoeg rijwind en is de fan eigenlijk overbodig.

Niet perse.. ik had blijkbaar een slecht werkend koelsysteem, mn KVS werdt altijd 105 graden, en toen de fan het een keer niet deed, kookte al het water weg terwijl ik 120 reed.. 200 km verder, en dr zat geen druppel meer in toen ik bij Maastricht was..
Fan gerepareerd, water toegevoegd, later thermostaat vervangen door een 'kouder' exemplaar, waardoor ie altijd 90-95 graden werd ipv 105-110, en toen was de ventilator inderdaad overbodig voor alle situaties behalve langdurig filerijden <50 km/h in de brandende zon..

Kortom, een combinatie van factoren kan ook een oorzaak zijn, dus een koelsysteem dat eigenlijk net te heet word, maar door de fan nog net binnen de perken wordt gehouden, faalt op het moment dat de fan wegvalt.. Maar alleen de fan fixen is dan niet de volledige oplossing.. Maargoed, kan, hoeft niet, en zonder temperatuurmeter is er weinig over te zeggen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby Kasper » FriDec28, 2012 11:26:09 PM

AlexanderB wrote:
Kasper wrote:Als het gebeurt bij constant hoge snelheid (boven de 100) rijden kan je de koel ventilator wel uitsluiten, want bij die snelheid krijgt de radiateur genoeg rijwind en is de fan eigenlijk overbodig.

Niet perse.. ik had blijkbaar een slecht werkend koelsysteem, mn KVS werdt altijd 105 graden, en toen de fan het een keer niet deed, kookte al het water weg terwijl ik 120 reed.. 200 km verder, en dr zat geen druppel meer in toen ik bij Maastricht was..
Fan gerepareerd, water toegevoegd, later thermostaat vervangen door een 'kouder' exemplaar, waardoor ie altijd 90-95 graden werd ipv 105-110, en toen was de ventilator inderdaad overbodig voor alle situaties behalve langdurig filerijden <50 km/h in de brandende zon..

Kortom, een combinatie van factoren kan ook een oorzaak zijn, dus een koelsysteem dat eigenlijk net te heet word, maar door de fan nog net binnen de perken wordt gehouden, faalt op het moment dat de fan wegvalt.. Maar alleen de fan fixen is dan niet de volledige oplossing.. Maargoed, kan, hoeft niet, en zonder temperatuurmeter is er weinig over te zeggen.. :)


Dat is waar, maar bij een oververhittende motor op de snelweg is de fan het laatste waar ik naar zou kijken! :wink:
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog
User avatar
Kasper
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: ThuOct27, 2011 7:05:28 PM
Location: Arnhem

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby AlexanderB » FriDec28, 2012 11:34:36 PM

Ja dat dacht ik dus ook, haha..
Image
Image
M'n AX was toen niet zo blij.. Ik had namelijk vlak voor vertrek t relais van de fan losgetrokken en gebruikt om de mistlampen te fixen.. Wist ik veel waar dat relais voor was, daar zijn we dus op een ietwat lompe manier achtergekomen.. :shock:

(En ja, t feit dat het koelsysteem gevuld was met roest en bruine soep (ondanks meermaals flushen) hielp ook niet mee nee, waarschijnlijk zat de radiator ook deels verstopt ofzo..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: motor lijkt niet meer te koelen

Postby Kasper » SatDec29, 2012 12:29:30 AM

Oe! Dat ziet er niet best uit nee! Haha!

Maar aan de kleur te zien waren er meer problemen in het koel systeem.
Veel mensen denken er niet aan, maar kvs moet ook om de zoveel tijd vervangen worden! Om roest enz. te voorkomen.

Laatst op mn werk ook een 405 gehad waarvan de kvs meer op water leek dan kvs, terwijl kvs altijd een beetje vettig is. (volgens de klant nooit bijgevult met water btw. en de kvs nooit vervangen) En daarvan moest de radiateur, termostaat en waterpomp worden vervangen omdat die helemaal verroest waren.

Maar goed weer terug on-topic zal ik zeggen :roll:
"I'd rather lose by a mile because I built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story so don't let someone else write the book." -Moog
User avatar
Kasper
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: ThuOct27, 2011 7:05:28 PM
Location: Arnhem


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests

cron