D-riem op tijd zetten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

D-riem op tijd zetten

Postby Holländer » SunDec30, 2012 10:46:21 AM

Beste allen,

mijn ax (spotje, 1.1i '96) had weer eens een lekke koppakking. Daarop heb ik een aantal weken geleden de kop gereviseerd en deze weer gemonteerd.
in een zwak moment was ik vergeten de nokkenas eerst weer te blokkeren voordat ik deze op het onderblok vast heb gezet.
Dus toen ik de D-riem wilde monteren ging dit uiteraard niet.

Ik heb toen de kop er weer afgehaald, geblokkeerd en gemonteerd.

De auto reed, maar daar was alles mee gezegd. ipv 0-100km/h in 10 sec deed die er 17sec over. Het brandstof verbruik ging van 1:20 naar 1:14.
Daarom gister nog eens gekeken.

het gaatje in het vliegwiel om de krukas te kunnen blokkeren is bij mij niet aanwezig (?) Met een imbus 4mm kan ik niets blokkeren (die valt nergens in) terwijl een imbus 3mm tussen de tandjes klem komt te zitten, en zo op elk punt blokkeerd.

Daarom heb ik het dopje was naast het gaatje zit om je vliegwiel te blokkeren eruitgehaald, en kwam ik een soort markering tegen. Een gleuf van 6-8mm breed en 2-4mm diep. Deze zat redelijk in de buurt van waar de blokkeering ongeveer moest zitten naar mijn idee.

Daarom heb ik dat als blokkeer punt genomen voor de krukas, en de nokkenas weer op tijd gezet.

de auto rijd nog steeds, maar nu nog slechter. 0-100 in 27 sec (!!!) er zit geen kracht meer in, de timing is ver te zoeken.

maar nu weet ik het dus niet meer. hoe kan ik nu de nokkenas en krukas op het goede moment met elkaar verbinden? zijn er nog meer markerings tekens die ik mis?

uiteraard kan ik gewoon de D-riem steeds 1 tandje verzetten, kleppen stellen, alles weer inelkaar bouwen en testen, maar daar gaat heeeel veel tijd in zitten.
andere goede ideeën?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: D-riem op tijd zetten

Postby Holländer » SunDec30, 2012 11:13:20 AM

Nevermind,

heb nog eens goek gekeken ( met een werkplaatshandboek van Citroën erbij) en het blijkt dat ik al blokkeerpunt voor het vliegwiel het bevestigingsboutgaatje van de BDP-sensor had gebruikt :oops:

zal 'm morgen nog eens stellen en dan met het GOEDE blokkeerpunt
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests

cron