Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby Jurjenz » SunFeb03, 2013 2:37:27 PM

Help!! Ik heb een probleem. Ik reed op de weg en ik merkte dat er speling kwam op de versnellingspook. Ik kon de pook tijdens het rijden helemaal van links naar rechts bewegen. Een aantal kilometer verder zat ie helemaal los. Ik kon alleen nog maar in zijn drie rijden. (gelukkig deze versnelling). Geen idee wat er aan de hand was. Terug bij huis heb ik onder de auto gekeken en kwam ik het volgende tegen:
Image
Image
Image
Op de laatste foto zit de behuizing weer op de kogel, maar het schuift nog steeds alle kanten op (en er dus ook vanaf).

- Wat kan er zijn gebeurd?? Ik heb de auto opgekrikt om de voorrem te inspecteren, kan dit er mee te maken hebben gehad? (ik heb de handrem aangetrokken voordat ik ging krikken, dit hoort toch zo?)
- Hoe kan ik dit maken?

Ik voel me een enorme kluns, balen dit :( :(
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby JBo » SunFeb03, 2013 3:20:08 PM

Zo te zien is dat onderste schakelstangetje losgeschoten, waardoor die grote kogel eruit kan. Ander stangetje zoeken, en met vasiline terugzetten.
Of nog beter; van de sloop van een saxo met weinig km alle stangetjes + kogel halen en alles even vervangen. Dan zit je voorlopig weer goed.

Dit is overigens normale slijtage, heeft niks met de auto opkrikken te maken.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby q01z » SunFeb03, 2013 3:31:08 PM

Wat mij opvalt aan de eerste foto is dat er een schakelstangetje los op de uitlaat ligt!

Maar waarschijnlijk is die al zo uitgelubberd dat t niet helpt om m terug te zetten.
Van de zomer heb ik bij bossie langs de weg een schakelstang vastgezet met 2 tiewraps zodat deze er niet meer van af kon vallen
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby Jurjenz » SunFeb03, 2013 3:42:20 PM

Ik zie het nu inderdaad ook. Bij het maken van de foto regende het pijpenstelen, ijskoud en windkracht 'veel te hard'. Geen tijd om rustig onder de auto te liggen. Zodra ik tijd maak ik het tie-wraps en een ritje naar de sloop. Ik heb begrepen dat nieuwe stangetjes bij de dealer behoorlijk prijzig zijn.. :( Achteraf ben ik 'blij' dat dit gebeurd is dicht bij huis... :|
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby JBo » SunFeb03, 2013 3:54:49 PM

Bij de dealer zijn ze volgens mij best prijzig.. Gewoon even naar de sloop gaan met een paar steeksleutels. uchtfilterzooi weghalen en dan kun je de stangetjes met een steeksleutel loswippen. Evt rateltje meenemen als je die kogel ook van het schutbord wil meenemen.
Citroen AX GT '90 & Citroen Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
User avatar
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 740
Joined: FriMar31, 2006 7:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby Jurjenz » SunFeb03, 2013 3:58:45 PM

Ga ik dat doen! Nog een vraagje, de kogel kun je los bewegen? Dit betekent dat het in een andere versnelling schiet. (klopt dit wat ik zeg?) Hoe zorg ik ervoor dat de versnellingspook goed staat als ik de kogel in de behuizing steek. Dus dat 'in zijn twee' ook daadwerkelijk overeenkomt met de tweede versnelling. (ik heb geen idee...?)
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby q01z » SunFeb03, 2013 8:08:49 PM

daar hoef je niets voor te doen :)
als je het zo terughangt zoals ht nu hangt, en ht onderste schakelstangetje vervangt voor de goede (dus de onderste)
dan zit alles gewoon goed, de hendels op de bak zorgen voor het schakelen.. de rest zorgt er alleen maar voor of je een lange of korte beweging maakt :) en hoeveel speling daar op zit
overigens is dit;
https://www.trackdayparts.nl/index.php? ... _30&cat=30
ook altijd een goede en niet te dure oplossing.. het is eigenlijk een upgrade, maar wel 1 die op een normale auto zeker geen kwaad kan :)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Help - stang versnellingspook losgeschoten?

Postby Joost » TueFeb26, 2013 9:26:49 PM

je kan hem ook andersom terug monteren dan blijft ie ook weer een tijdje op zijn plek.
Maar nog een tip PPR automeeting.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron