Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » MonFeb04, 2013 10:18:49 PM

Mensen,

Het KVS-euvel is als het goed is verholpen, maar nu heeft de AX toch een bijzonder slechte week. Bij het wegrijden na een nacht stilstaan lijkt het wel alsof mijn achterwielen eerst over een blokje rijden. Dat wil zeggen, ik voel de achterkant moeizaam omhoog komen om vervolgens na een halve slag van het wiel in te zakken naar normaal niveau. Hierna rijdt de Citroen zonder problemen, ook heeft ie geen enkele problemen met hobbels en drempels. Wat kan dit probleem veroorzaken?

Daarnaast kan ik sinds vandaag de handrem volledig omhoog trekken, en inderdaad... hij remt er niet meer mee. Die is dus gesloopt. Zou er een verband tussen de 2 zaken kunnen bestaan?
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » MonFeb04, 2013 10:28:54 PM

Ok, ik heb in het artikel over de handremkabel van Hollander, vorige bezitter van deze AX, de volgende passage gevonden:

Test de handrem ook even. Zet de auto stevig op de handrem, en rij voorzichtig een stukje achteruit. De auto zal aan de achterkant omhoogkomen. Als beide kanten tegelijk en even ver omhoogkomen (en evt. tegelijk "losschieten" bij nog meer gas) is de handrem aan beide kanten goed opgespannen.

Klinkt alsof het hier wat mee te maken heeft, maar als wil ik er wat meer over weten, wat houdt dat 'losschieten' precies in, en wat kan ik nu doen.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby degene » MonFeb04, 2013 11:20:10 PM

Zet je bij het parkeren de handrem erop? Dat zou ik (vooral met koud weer) niet doen als het niet nodig is. De eerste versnelling is een beter alternatief. Een handrem is erom berucht te blijven 'kleven' en dan krijg je precies de symptomen die je nu net omschrijft.
Maar heb je dat 'omhoog komen' probleem nu nogsteeds? dus nadat je handrem stuk is gegaan?
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby AlexanderB » MonFeb04, 2013 11:54:08 PM

Lijkt me dat het tijd word voor WD40 in de handremkabels..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Holländer » TueFeb05, 2013 7:14:53 AM

Voel je nog weerstand als je de handrem aantrekt? of gaat deze echt zonder inspanning tot bovenaan?

met mijn ax op LPG heb ik eens gehad dat er één van de handremkabels losgeschoten was (vooraan onder de handrem hendel). Omdat de 2 handremkabels met een soort weegschaal vastzitten (bevestiging in het midden, dan aan beide uiteinden 1 kabel) schiet de andere dan ook los. Hier zou je eens naar kunnen kijken.

Het omhoogkomen van de auto achter kan inderdaad te maken hebben met de handrem. Deze gebruikte ik zelf nooit, altijd de 1e versnelling. Als je wegrijd, en de auto komt omhoog achter, rij je dan vooruit of achteruit?
Opzich alsnog wel appart, in ieder geval de passagierskant is net voor de verkoop (de dag voordat die apk heeft gekregen) nog uitelkaar geweest, en helemaal gereinigd met remmenreiniger. Zou je toch niet verwachten dat die nu al zo vies is dat die weer blijft hangen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Wheelnut » TueFeb05, 2013 10:10:34 AM

Ik vroeg me ook af of je voor-, of achteruit rijdt.
Hoe oud zijn je remschoenen achter? Het kan namelijk zo zijn dat je remvoeringen losgekomen zijn. Dan krijg je inderdaad het effect dat de handrem blijft hangen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » TueFeb05, 2013 9:31:35 PM

Wanneer ik de handrem aantrek, kom ik op een veel hoger punt met de hendel uit dan dat ik vorige week kwam toen alles nog goed liep. Er is wel wat weerstand, maar het is beduidend minder dan eerst. Het handremlampje werkt overigens nog. Ik heb het probleem met de eenmalige hobbel alleen gemerkt wanneer ik de handrem erop had, en alleen wanneer ik achteruit reed.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » TueFeb05, 2013 9:49:24 PM

Als ik verder lees, kom ik inderdaad op 2 mogelijke problemen uit: de handremkabels naar zn grootje of de remschoen naar de knoppen. Ik hoop op het eerste en vrees voor het tweede. Ik heb de geschiedenis van de remmen hier zo niet bij de hand, maar zal dat morgen opzoeken.

@Holländer, het lijkt de linkerkant te zijn. Dus de bestuurderskant.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby AlexanderB » TueFeb05, 2013 10:00:01 PM

Nieuwe remschoenen zijn goedkoper dan nieuwe handremkabels.. en ze moeten in beide gevallen los.. (In fact, heb nog n setje nieuwe 3gts remschoenen liggen wat cheap weg mag, als het dat is..)

Hoe dan ook, trommel dr af en kijken.. :) tenzij de gewone voetrem het wel nog doet achter, dan lijkt het me duidelijk dat het probleem in de kabels zit..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » TueFeb05, 2013 10:16:57 PM

AlexanderB wrote:Nieuwe remschoenen zijn goedkoper dan nieuwe handremkabels.. en ze moeten in beide gevallen los.. (In fact, heb nog n setje nieuwe 3gts remschoenen liggen wat cheap weg mag, als het dat is..)

Hoe dan ook, trommel dr af en kijken.. :) tenzij de gewone voetrem het wel nog doet achter, dan lijkt het me duidelijk dat het probleem in de kabels zit..


Voetrem doet het zonder problemen, geen gehaper, geen gedoe.

Maar met een kapotte handrem durf ik nog wel een tijd door te rijden tot ik tijd heb om aan de reparatie te gaan. Remschoenen een ander verhaal.

Het gaat er uiteindelijk op neer komen dat ik onder die auto moet dus. Nu ben ik geen sleutelaar van nature, maar als ik me niet vergis heb ik nodig: een krik en is een momentsleutel nodig?

dopsleutelset/imbus etc heb ik hier wel liggen.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » TueFeb05, 2013 10:16:59 PM

-
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby AlexanderB » TueFeb05, 2013 10:24:02 PM

Krik, assteun, momentsleutel, doppenset (dop 32?), en een steeksleutel (17 geloof ik) om de kabel in te stellen, en een platte schroevendraaier om de kabel op de handremhendel te krijgen..

Ik bedoel, check ff of de voetremmen het daadwerkelijk doen, door de auto op te krikken, iemand op te dem te laten trappen, en aan t wiel te draaien..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Fatality » TueFeb05, 2013 10:45:30 PM

Ai... die eerste 4 zaken allen niet in huis, enkeltje garage gaat dit vrees ik worden.
Fatality
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 21
Joined: TueJan01, 2013 4:09:44 PM
Location: Eindhoven

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Wheelnut » WedFeb06, 2013 11:23:27 AM

Met normaal remgedrag merk je tijdens het rijden waarschijnlijk niet eens als een achterremmetje niet meedoet.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby AlexanderB » WedFeb06, 2013 3:43:00 PM

Als 1 van de 2 achterremmen niet meedoet, dan trekt ie behoorlijk in het stuur met remmen.. Als ze plotseling beide niet meer meedoen (zoals ik een keer had, 2 spontaan lekke remcylinders, is reeds allemaal vervangen), dan merk je toch we dat er verschil is.. Het is misschien 20% van de remkracht van het totaal, maar alles boven de 10% is merkbaar ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Wheelnut » WedFeb06, 2013 3:50:12 PM

Ja, maar da's met jouw remgedrag...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby degene » ThuFeb07, 2013 12:04:14 AM

2 jaar geleden met apk kwam er steeds maar geen meting op de achterwielen tevoorschijn op de rembank. Voor remde hij als een beest en trok haast sporen op de garagevloer. Achter niks. Merk je helemaal niks van.
Pas met volgegooide tank, wat oud metaal en een passagier achterin kwam er een succesvolle remmeting op de achterwielen. Op zich ook niet raar want een beetje bonkerige gozer tilt een AXje aan de trekhaak van de grond.
Maar, advies van de dag is dus: remschoenen en handremkabels vervangen. Sowieso dat laatste want als je die handrem van de ene op de andere dag opeens helemaal omhoog kan krijgen is er een kabel door. (totaal niet problematisch in het wegverkeer, maar wel voor apk)
Persoonlijk vind ik handremkabels vervangen een van de meer irritatie-opwekkende klusjes.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby AlexanderB » ThuFeb07, 2013 2:07:50 AM

Als alles goedgaat is handremkabels vervangen een 15 minuten per kant.. Totdat je remcylinders lek blijken te zijn en/of gaan in het proces, dan word het ineens n heel stuk meer werk, haha..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby Holländer » ThuFeb07, 2013 8:39:47 AM

een van de twee handremkabels is 2 jaar geleden vervangen voor een nieuwe. Kan me niet voorstellen dat deze nu al weer kapot is (volgens mij de bestuurders kant).
Ik heb de passagierskant remtrommel open gehad, daarvan kon ik niets vreemds zien aan de rem, en die is schoongemaakt.

Je kunt eens van Breda naar mij toe rijden. Ik heb het gereedschap en weet hoe 't werkt. Kan je alleen nu nog niet vertellen wat voor onderdelen je nodig hebt, dus de kans is groot dat je het dan later nog eens moet doen om onderdelen te vervangen.

(handremkabel kost geloof ik 20-25 euro trouwens, en remschoenen iets van 50 voor een setje links+rechts?)

Met de HOW-TO is het best wel te doen, maar je zult wel gereedschap nodig hebben.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Vreemde hobbel bij starten en wegrijden + brakke handrem

Postby AlexanderB » ThuFeb07, 2013 4:19:33 PM

Ik geloof dat ik €17 heb betaald Ik heb €25.60 betaald voor mijn setje remschroenen, maar die zijn wel los/niet voorgemonteerd, dan moet je wel nog spul overzetten van je oude setje..
Handremkabels zijn idd iets van 17-20 euro p/s..
Last edited by AlexanderB on ThuFeb07, 2013 8:55:52 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Next

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests