by AlexanderB » ThuApr25, 2013 3:32:54 PM
Dat laatste klopt niet, de fuseekogels van een type 2 AX zijn identiek aan die van de Saxo, alleen van een oudere (<1991) AX dus niet. Maar ik zou gewoon het hele onderstel overnemen van de Saxo. Dus de draagarmen, de stabilisatorstang, de achteras, en de veerpoten + remmen (maar dan met een AX (verlagings-)veer en AX toplager dr op gemonteerd.)
Verder kan het zijn dat je andere aandrijfassen moet hebben, er zijn 2 types, met rechte passing, en met conische passing, en als je conische assen in rechte fusees gebruikt, dan lopen de wiellagers stuk.
De rest klopt inderdaad, de toplager en veer van een Saxo veerpoot past niet in een AX zonder modificaties (sowieso 3 schroeven ipv 2, en de veer is breder, dat loopt tegen het blik aan.. dan kan je of de auto aanpassen, of voor een paar tientjes wat AX onderdelen toevoegen aan de mix.
[edit:] en vergeet ook niet de beugeltjes van de flexibele remleiding aan de voorkant, die zijn anders voor een viergaats onderstel met stabilisatorstang aan de veerpoten. Die van de saxo/106 zijn (met een hamer en een carrosseriering) aan te passen zodat ze op een AX passen, want die van een AX GTI ga je waarschijnlijk niet meer vinden. Alternatief moet je de originele beugeltjes doormidden slijpen en lassen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter