veerpoot saxo in ax

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

veerpoot saxo in ax

Postby Oranjerob » ThuApr25, 2013 11:30:32 AM

vraagje passen er veerpoten van een saxo op een ax GT
Oranjerob
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 12
Joined: SunApr14, 2013 11:36:20 AM

Re: veerpoot saxo in AX

Postby gigawebs » ThuApr25, 2013 12:21:14 PM

Passen zonder aanpassingen doet het meestal niet op een AX GT. Volgens mij hebben de meeste een Saxo's 3 bevestigingspunten voor de veerpoot, dus dan zou je een gat bij moeten boren. Veerdiameter van een Saxo is ook groter, weet niet of dat bij een AX gaat passen.
Ook moet je andere draagarmen want de fusee van een AX GT is kleiner.

Maar misschien dat als je een Saxo hebt zoals Q01z hebt dat het dan wel allemaal past dat weet ik niet precies.
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: veerpoot saxo in AX

Postby AlexanderB » ThuApr25, 2013 3:32:54 PM

Dat laatste klopt niet, de fuseekogels van een type 2 AX zijn identiek aan die van de Saxo, alleen van een oudere (<1991) AX dus niet. Maar ik zou gewoon het hele onderstel overnemen van de Saxo. Dus de draagarmen, de stabilisatorstang, de achteras, en de veerpoten + remmen (maar dan met een AX (verlagings-)veer en AX toplager dr op gemonteerd.)

Verder kan het zijn dat je andere aandrijfassen moet hebben, er zijn 2 types, met rechte passing, en met conische passing, en als je conische assen in rechte fusees gebruikt, dan lopen de wiellagers stuk.

De rest klopt inderdaad, de toplager en veer van een Saxo veerpoot past niet in een AX zonder modificaties (sowieso 3 schroeven ipv 2, en de veer is breder, dat loopt tegen het blik aan.. dan kan je of de auto aanpassen, of voor een paar tientjes wat AX onderdelen toevoegen aan de mix.

[edit:] en vergeet ook niet de beugeltjes van de flexibele remleiding aan de voorkant, die zijn anders voor een viergaats onderstel met stabilisatorstang aan de veerpoten. Die van de saxo/106 zijn (met een hamer en een carrosseriering) aan te passen zodat ze op een AX passen, want die van een AX GTI ga je waarschijnlijk niet meer vinden. Alternatief moet je de originele beugeltjes doormidden slijpen en lassen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: veerpoot saxo in AX

Postby MNM(tm) » FriApr26, 2013 6:24:53 PM

AlexanderB wrote:Verder kan het zijn dat je andere aandrijfassen moet hebben, er zijn 2 types, met rechte passing, en met conische passing, en als je conische assen in rechte fusees wiellagers gebruikt, dan lopen de wiellagers stuk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: veerpoot saxo in AX

Postby AlexanderB » SatApr27, 2013 1:34:41 AM

Er zijn 2 types wiellagers, maar daar komt die conische passing echt niet. ik heb ff n doorsnede-tekeningetje gemaakt van wat er gebeurt als je een conische as in een rechte fusee steekt.

De as sluit de fusee niet op, de as sluit samen met de fusee de 2 binnenste lagerschalen op. de buitenste lagerschaal is uit 1 stuk, en zit in de veerpoot met aan 1 kant een randje, en aan de andere kant een grote C-clip ter opsluiting.

(Nou is die laatste tekening wat overdreven, maar laat duidelijk zien wat er mis gaat met de lager als je de verkeerde as hebt, dan lopen de binnenste lagerschalen uit elkaar, en lopen de kogels uit hun groeven, met speling en schade aan het wiellager als gevolg.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: veerpoot saxo in AX

Postby MNM(tm) » SatApr27, 2013 7:49:54 AM

Ja, alleen is dat gewoon de achterkant van het lager, en dat wordt doorgeens niet 'fusée' genoemd. ;)
De fusée is het kogelgewricht aan het uiteinde van de draagarm waarvan de pin in de onderkant van de veerpoot steekt.

Je verhaal klopt verder perfect en is -vooral met die tekeningen- een heel mooie beschrijving!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: veerpoot saxo in AX

Postby Wheelnut » SatApr27, 2013 8:23:19 PM

Prachtige plaatjes zo. Ik moest alleen even kijken wat nou het verschil tussen alle plaatjes was...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: veerpoot saxo in AX

Postby AlexanderB » SatApr27, 2013 8:31:40 PM

Bovenste 2 is correct, onderste 2 is wat er gebeurt als je de verkeerde combinatie maakt (zonder/met kapotgelopen lager)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: veerpoot saxo in AX

Postby Wheelnut » SunApr28, 2013 4:10:54 PM

Dat zag ik, maar ik moest even goed kijken wat er nou verschillend aan was bedoel ik.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: veerpoot saxo in AX

Postby AXVTS » MonApr29, 2013 10:14:07 AM

MNM(tm) wrote:
AlexanderB wrote:Verder kan het zijn dat je andere aandrijfassen moet hebben, er zijn 2 types, met rechte passing, en met conische passing, en als je conische assen in rechte fusees wiellagers gebruikt, dan lopen de wiellagers stuk.


Het echte woord is 'naaf' - zoek een naaf die bij de aandrijfas hoort en je bent klaar. Of pak de saxo aandrijfassen en vervang het stuk dat de bak in gaat door een GT stuk (dit past gewoon), zo heb ik het 10 jaar geleden zelf gedaan bij mijn eerste GT naar VTS conversie.
AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 414
Joined: ThuJul03, 2003 6:31:02 PM
Location: Den Bosch

Re: veerpoot saxo in AX

Postby Bas_S » WedMay01, 2013 10:30:07 AM

Veerpoten demonteren; veerschotels loshalen en een AX veerschotel monteren. Naaf type 2 = iedentiek aan saxo.
Last edited by Bas_S on WedMay01, 2013 10:30:57 AM, edited 1 time in total.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: veerpoot saxo in AX

Postby Bas_S » WedMay01, 2013 10:30:24 AM

dubbel
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron