Dop expansievat niet luchtdicht

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Dop expansievat niet luchtdicht

Postby shineslikesun » ThuMay09, 2013 1:34:10 PM

De rubberring van de dop op mijn expansievat heeft losgelaten, de dop sluit nu niet meer behoorlijk af; als ik in een slang knijp hoor ik bij die dop lucht ontsnappen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of kunnen zeggen hoe (on)verantwoord het is om daarmee rond te rijden? Thx voor het meedenken alvast en voor het begrip. Veel vragen in een keer.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby Henk Bats » ThuMay09, 2013 2:37:11 PM

Als je de dop op de radiateur bedoeld, dan moet deze zo snel mogelijk vervangen.

Koelsysteem staat op een geringe druk maar bij lekkage van de dop kun je koelvloeistof verliezen met alle gevolgen van dien.

Niet meer mee rijden dus.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby shineslikesun » ThuMay09, 2013 3:45:15 PM

Eerlijkgezegd ben ik opgelucht omdat je zegt dat het onder lage druk staat, durf daarom te gokken dat het niet extreem snel gaat. Net even een stukje gereden en hij lijkt er niets uit te spuiten. Geen damp, of druppels (zoals je ziet als het systeem nog niet goed ontlucht is). Zo nog even op de autobaan testen. En dan proberen om morgen een nieuwe dop te regelen. Dank voor je reactie en ik hoop dat ik me niet vergis.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby AlexanderB » ThuMay09, 2013 10:19:53 PM

Als de motor op bedrijfstemperatuur komt, begin je wel in een rap tempo water te verliezen zonder werkende druk-dop...

Die dop zorgt inderdaad voor overdruk, en dat heeft invloed op het kookpunt van water. Zonder die overdruk gaat de motor dus aan de kook, en door de uitzetting van water naar stoom word het vloeibare water ook nog eens extra snel uit het systeem gedrukt.. Niet aan te raden dus om daar mee te rijden.

Een nieuwe dop kost trouwens bij de dealer ook niet zo veel, mocht je niks anders vinden morgen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby shineslikesun » FriMay10, 2013 4:59:46 AM

Ik ga asap een nieuwe dop regelen. Gisteren ruim 60 km gereden met min of meer constant peil (en de kachel bleef warm), ik beschouw dat nog even als een goed teken. Vandaag op en neer naar werk,95 km. Blijf het in de gaten houden. Dank iig weer voor de reacties.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby shineslikesun » FriMay10, 2013 7:23:44 PM

Dealer was gesloten vandaag, dus even naar de sloop geweest. Had een ouderwets type dop dat wel lijkt te passen. Rij daar dus nu maar even mee rond, hoop dat ze gewoon uitwisselbaar zijn:
Image
Image
De rubberring op de rechterdop ligt er los op. Heeft (denk ik) ook niet meer de originele afmeting.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby AlexanderB » FriMay10, 2013 7:29:06 PM

Yep, die linker dop is sowieso (ook) het juiste type, de rechter dop is geleverd op latere bouwjaren/saxo's, maar mijn ervaring met die ouderwetse metalen is toch beter.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby shineslikesun » FriMay10, 2013 7:33:13 PM

FIJN! Dank ook weer. Is er trouwens een ideaal koelvloeistofniveau? Want dan zuig ik anders nog wat uit het drukvat, hoef ik niet de druk onnodig te laten oplopen. Andere vraag is trouwens, klopt het dat de leidingen enige tegendruk geven (niet stijf, wel onder druk) bij een motor op bedrijfstemperatuur? Het systeem lijkt inmiddels behoorlijk te zijn ontlucht. Het ontluchten is trouwens elke keer weer een ontzettend vervelende klus. Lastig te zien of je het goed doet en erg vervelend om met die twijfel rond te rijden.
shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: ThuMay21, 2009 9:46:38 PM

Re: Dop expansievat niet luchtdicht

Postby AlexanderB » FriMay10, 2013 7:40:32 PM

Yep, hoort een overdruk op te staan bij bedrijfstemperatuur, dan zijn die slangen inderdaad niet slap meer.

Als er teveel in zit dan gooit ie dat er vanzelf wel uit.. :) Hoef je je geen zorgen over te maken.. Daar is die springveer in de dop ook voor, zodat die druk nooit te hoog oploopt. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests