Saxo trekhaak

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Saxo trekhaak

Postby Rob GT » SunMay19, 2013 11:43:54 AM

Saxoforum is een beetje dood en op het citroenforum boeien Saxo's ook maar weinig mensen... dus misschien heb ik hier meer kans :|

Ik heb op de sloop een trekhaak gekocht, heb deze er alleen niet zelf onder vandaan gehaald.
Nu wil ik het monteren op de auto, maar zit met een probleem.
Je hebt zes bouten/(soort van)moeren. 2 achterzijde, 1 rechts en 3 links. Die aan de achterzijde zijn simpel. Bumper eraf bout erdoor, boutje aan de achterzijde vastdraaiern en klaar.
Maar de andere bouten moeten in het frame. Daarvoor zijn wel de gaten aanwezig maar daar zit geen schroefdraad achter. Er zit maar aan 1 zijde een gat, en de bouten zijn niet lang genoeg om er helemaal doorheen te kunnen mocht dat kunnen.
Ik krijg die (soort van) moeren ook niet in het framebalkje om het er op die manier in te kunnen draaien.
Hij zit nu wel onder de auto, maar alleen met de achterste twee bouten… dat schiet niet echt op naar mijn mening.
Iemand die mij het truucje uit kan leggen?
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Saxo trekhaak

Postby Wheelnut » SatMay25, 2013 1:52:25 PM

Ik heb vanochtend ook een trekhaak gemonteerd, met het verschil dat ik de mijne nieuw besteld heb.
En mijn Saxo is een Phase II, misschien dat het kwa gaten iets verschilt. Ik hoefde namelijk nergens bouten door het chassis heen te steken, en m'n bumper kon blijven zitten...

Ik weet niet of jouw trekstang precies hetzelfde is als de mijne, maar het aantal bouten doet me vermoeden van wel.
Ik had dus 4 M10x30 bouten, 2 M10x40 bouten, één normaal moertje en vijf van die moeren met een soort van framepje eromheen zodat je ze in de chassisbalken kunt schuiven. Klopt dat een beetje?

http://img3.rameder.nl/mall/1/pic/nl/64 ... 640_v1.jpg
(Dit plaatje klopt niet helemaal, maar het komt 95% overeen met wat ik in m'n handen had)

Als het goed is zit er naast de boutgaten een rechthoekig gat. Daar moet je die frame-moertjes in schuiven met de afgeschuinde kant van het boutgat af. Die afgeschuinde kant zit er namelijk om het moertje de bewegingsvrijheid te geven voor het boutgat gedraaid te worden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Saxo trekhaak

Postby Rob GT » SatMay25, 2013 11:00:36 PM

Type 1 en 2 is wat dat betreft hetzelfde en zo te zien heb ik dezelfde trekhaak.

Maar met die info kan ik wel wat. Ik denk dat ik dan wel ongeveer begrijp hoe het dan moet.

Heb jij ook nog iets van een elektrisch schema bij jouw trekhaak gekregen?
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Saxo trekhaak

Postby Rob GT » SatMay25, 2013 11:00:55 PM

Type 1 en 2 is wat dat betreft hetzelfde en zo te zien heb ik dezelfde trekhaak.

Maar met die info kan ik wel wat. Ik denk dat ik dan wel ongeveer begrijp hoe het dan moet.

Heb jij ook nog iets van een elektrisch schema bij jouw trekhaak gekregen?
Image
User avatar
Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2983
Joined: ThuJun12, 2003 3:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Re: Saxo trekhaak

Postby Wheelnut » SunMay26, 2013 10:32:28 AM

Nee, ik heb een kabelset besteld. Dus die had een stekker die ik zo op het achterlicht kon pluggen.
Voor de stekkerdoos heb ik gewoon het standaard lijstje meegekregen die je ook op internet kunt vinden...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests