Hoofdremcilinder reviseren?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Hoofdremcilinder reviseren?

Postby Phase93 » ThuJun13, 2013 9:30:54 PM

Sinds gisteren had ik opeens geen remdruk meer. Als ik het pedaal indrukte dan kon ik hem tot de grond intrappen en dan remde hij Héél licht. Wat heb ik tot nu toe gedaan:

1. Eerst alle wielen eraf gehaald en leidingen gecontroleerd op olie, alles was droog, HoofdRemCilinder(HRC) gecontroleerd, alles droog en nergens tekenen van een lek.

2. Daarna achterkant omhoog gezet en beide kanten ontlucht mbv een ontluchtingingssetje. Er kwam wel wat lucht uit maar niet opvallend veel.

3. Vaccuumslang aan de HRC getest, deze trok netjes vaccuum zodra ik mijn vinger erop legde.

4. Proefrit gemaakt, geen verschil gemerkt t.o.v. voor het remmenontluchten. Wanneer ik remde naar stilstand trok de auto lichtjes naar links

5. Remmen nogmaals getest, zowel linksachter als rechtsvoor kon ik 1 tel nadat het rempedaal ingedrukt was het wiel weer ronddraaien. Dus het moment van intrappen dan remt hij, 1 tel later (terwijl pedaal nog aan de grond is) kan ik de boel weer ronddraaien.

6. Conclusie? ligt er een gescheiden kruislings systeem in? HRC aan vervanging toe?

7. vervolgens HRC gedemonteerd:
Nippels kwamen allen goed los, geen rare oliesporen o.i.d. gevonden.
Weet iemand hoe ik het binnenste van de HRC eruit krijg? Ik zie wel een soort van kogeltje/druknippel zitten maar verder krijg ik er geen beweging in.
Dit dus:
Image

Nou heb ik op internet gekeken:
Nieuwe HRC € 90,-
Revisiesetje HRC € 60-80,-

2e hands HRC??

Het beste lijkt mij om alle remvloeistof uit alle leidingen te halen en het complete systeem te voorzien van verse remolie. Heeft iemand nog tips of verdere acties die ik moet ondernemen om het geheel weer werkend te krijgen.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V
User avatar
Phase93
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 64
Joined: ThuJul05, 2012 3:12:18 PM
Location: Helmond

Re: Hoofdremcilinder reviseren?

Postby Bossie » ThuJun13, 2013 9:50:33 PM

Ik zou eerst de remcilinders aan de achterzijde (in de trommels) controleren, die willen nog wel eens gaan lekken. Daarnaast, voor het geringe prijsverschil zou ik een revisie van de hoofdremcilinder niet uit gaan voeren, al helemaal als je dat niet eerder hebt gedaan, het gaat wel om je remsysteem. Gewoon nieuw monteren, van een 2e hands weet je ook niet wat de staat is.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Hoofdremcilinder reviseren?

Postby j0achim » ThuJun13, 2013 10:28:25 PM

Ik heb laatst voor de GTI dezeklikkerdeklik gekocht. Duurt een dag of 5 voor je het binnen hebt, maar is wel een prettige zaak, en hij is goed betaalbaar.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Hoofdremcilinder reviseren?

Postby degene » ThuJun13, 2013 11:14:05 PM

Klinkt als een interne lek. Heb het zelf ook met mn duitser. Een noodstop gaat uitstekend en geeft een hard pedaal, maar langzaam remmen vergt meerdere zachte pompbewegingen op het rempedaal omdat ie anders tot de bodem zakt.
Heb gewoon een nieuwe HRC besteld. Moet em nog monteren .. vergeet niet te bench bleeden btw.
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Hoofdremcilinder reviseren?

Postby Phase93 » ThuJun20, 2013 9:36:50 PM

Geen intern lek :) Vandaag een HRC van een 106 rallye binnengekregen. Eerst de oude remolie eruit geblazen. Met behulp van wat perslucht (1bar). Daarna de nieuwe HRC gemonteerd en alle leidingen weer voorzien van verse remolie en ontlucht.
Citroën AX GTI '94 - Peugeot 106 xsi 1.6 8V
User avatar
Phase93
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 64
Joined: ThuJul05, 2012 3:12:18 PM
Location: Helmond


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests

cron