aandrijfashoes vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

aandrijfashoes vervangen

Postby menno-joost » SunDec22, 2013 10:08:09 PM

Hallo allemaal,

Vraag: is het ooit iemand gelukt een aandrijfashoes (wielzijde) te vervangen zonder de as uit het differentieel te trekken (dan loopt de bakolie niet weg)? Of sloop je dan de keerring?

Bij een routinecontrole vandaag een beetje olievetdrap op de aandrijfashoes linksvoor (wielzijde) gevonden. Komt uit een klein gaatje in de hoes. Nog geen klokkenende geluiden in bochten (ik heb wel eens eerder versleten assen gehad), dus ik denk dat ik er dit keer op tijd bij ben.

Groeten,

Menno
Als er lelijke AX-en zouden bestaan, dan was die van mij de lelijkste van allemaal...
menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 9:21:00 AM

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Gijs » SunDec22, 2013 11:17:01 PM

Het is mogelijk maar daar heb je dan wel een zachte hoes voor nodig en het volgende gereedschapzoals te zien is bij de 9e rij foto's;
http://www.oldtimerautosite.nl/aandrijf ... n_auto.htm

Maar het kan ook op de manier zoals net daarboven beschreven word.
Ik rij niet hard, maar ik rij wel voor je XD
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pagina=ken&ken=16652
User avatar
Gijs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 119
Joined: ThuAug11, 2011 7:23:22 PM
Location: Wanssum

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Laurent » TueDec24, 2013 8:14:55 AM

Let erop bij universele ashoezen dat deze niet in de rubbers van je remklauw zit. En ja, daarbij spreek ik helaas uit ervaring... :X
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Bas_S » TueDec24, 2013 1:53:54 PM

menno-joost wrote:Hallo allemaal,
Bij een routinecontrole vandaag een beetje olievetdrap op de aandrijfashoes linksvoor (wielzijde) gevonden. Komt uit een klein gaatje in de hoes. Nog geen klokkenende geluiden in bochten (ik heb wel eens eerder versleten assen gehad), dus ik denk dat ik er dit keer op tijd bij ben.

Rond het gaatje goed vetvrij maken en even dichtkitten met vloeibare pakking. Als er niet teveel vet uit is gelopen is dit echt de makkelijkste oplossing.

Als het toch los moet is het geen ramp de keerring en de bakolie even te vervangen, daar ben je toch zo mee klaar.
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Ceristimo » SatDec28, 2013 1:16:06 AM

Ik zou de as er gewoon uitrrekken. Zelfs als je zo'n konische koker gebruikt moet je vrij veel kracht zetten om 'm over de as te schuifen. Daarvoor heb je het liefst de aandrijfas recht omhoog in een werkbank geklemd.

Ik heb zelf drie keer een ashoes moeten vervangen en trok altijd de as gewoon uit de versnellingsbak. Voordat je de as eruit trekt de zijkant van de bak goed schoonmaken zodat er geen vuil meer opzit. Zorg voor een schone opvangbak of emmer, trek de as eruit en vang de bakolie op.

Nadat de hoes is vervangen en de as weer in de bak zit (er recht uittrekken en weer instoppen, dan blijft de keerring ook goed) kun je via de bakontluchting (zwart dopje, zit links waar de accu zit) de bakolie er weer terug in gooien.

Nog een tip:
Voordat je de ashoes met klemmen vastzet de as helemaal naar links of naar rechts sturen, en dan pas vastzetten. Dit zorgt ervoor dat de hoes ruimte heeft om te bewegen als je stuurt. Als je de hoes vastzet met de as in een rechte positie, dan kan je volgende maand weer de hoes vervangen, omdat je 'm dan tijdens sturen te ver uitrekt en 'm stuk trekt.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Browny » ThuJan02, 2014 8:36:07 PM

als je de as eruit haalt zou ik preventief lekker die keerring ook wisselen, voor die paar euro hoef je het niet te laten.
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Jurjenz » ThuJan02, 2014 8:43:42 PM

Ik weet niet wat de leeftijd van de aandrijfas is, maar stel dat het 10+ jaar oud is (of zelfs nog de originele) dan zou ik lekker de aandrijfas zelf vervangen! Is immers een slijtage onderdeel. Vervangen van de aandrijfas is trouwens simpeler dan het vervangen van een ashoes, tenzij je natuurlijk beschikt over het juiste gereedschap zoals deze:
Image

En ook gelijk de keerring mee vervangen, iets van 15e bij de dealer.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Ceristimo » FriJan03, 2014 9:24:28 PM

Voor de ashoes en konische koker zou ik even op Ebay kijken. Ik heb toen destijds een setje besteld vanuit Engeland, en dat kostte totaal iets van 20 euro. Dat was een konische koker, vet, ashoes en klemmen. Ook al vond ik die klemmen ondingen en zette ik heb gewoon met tie-wraps vast.
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby menno-joost » SunJan19, 2014 1:20:46 PM

Dank voor alle tips. De assen waren nog niet zo oud (al een keer vervangen) en nog goed. Wegens tijdgebrek door de garage laten doen. Dat koste 80 euro incl. BTW (materiaal + 1 uur werk).

Menno
Als er lelijke AX-en zouden bestaan, dan was die van mij de lelijkste van allemaal...
menno-joost
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 29
Joined: ThuOct22, 2009 9:21:00 AM

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Laurent » SunJan19, 2014 2:23:01 PM

Heb je erop gelet dat je nieuwe hoezen nu niet in de rubbers van je remklauwen vreten?
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Bossie » SunJan19, 2014 2:54:40 PM

Ik vraag me af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen Laurent. Heb je ze niet op de goede ring vastgezet en het overtollige er niet afgesneden?
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Laurent » SunJan19, 2014 3:31:13 PM

Nee, universele hoes erop gezet, dus o.a. de lange pen (die Torx) is van achter afgekopt nu.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Joost » SunJan19, 2014 9:39:55 PM

en nog een tip om het goed rekbaar te maken. bakje kokend water. met een kegel en wat vet vliegt hij erover heen. Zelfs als de as nog in de bak zit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Joost » SunJan19, 2014 9:39:57 PM

en nog een tip om het goed rekbaar te maken. bakje kokend water. met een kegel en wat vet vliegt hij erover heen. Zelfs als de as nog in de bak zit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby Bossie » SunJan19, 2014 9:46:07 PM

Voordat je begint even beide aandrijfassen met een aantal tie-wraps aan elkaar vast maken, dan kun je ze ook niet per ongeluk uit de bak trekken als je je fusee los maakt. En wat Joost zegt, kegel lekker invetten.

Bij het APK-station stonden ze vreemd te kijken dat ik na afkeur 's ochtends op o.a. aandrijfashoes er voor de lunch terug was voor herkeuring.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: aandrijfashoes vervangen

Postby PapaAX » ThuDec25, 2014 6:48:25 PM

Ik gebruikte een doorgezaagde COCA-COLA petfles... Speciaal die omdat die stuk stugger zijn dan de rest van de petflessen... Kan die Truc binnen kort weer toepassen.... M,n pas vervangen (sloop) asjes lekt ook al weer...
Trek de hoes er zo binnenstebuiten over heen, terug floppen en klaar.... Wel heel goed afsluiten... : D ooit keer te losjes gedaan, gevolg, een zeer goede roest protectie in m'n hele wielkas... En daar vlak achter....
Image
User avatar
PapaAX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 71
Joined: MonJan13, 2014 10:17:39 AM
Location: Apeldoorn


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron