Lambda meten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Lambda meten

Postby Jurjenz » SunJan05, 2014 4:24:40 PM

In mijn zoektocht naar het hoge brandstofverbruik heb ik vandaag de lambdasensor doorgemeten.

Image

Probleem 1
De zwarte stekker heeft netjes een weerstand van 4 Ohm. Wat ik echter niet begrijp is dat de aansluiting op de kabelboom met het contact aan geen 12 volt geeft. Dat betekent dus dat de voorverwarming zoiezo niet werkt. Verklaard dit het uitvallen van de koude motor bij terugval naar stationair? (bijvoorbeeld bij start stukje achteruit - schakelen naar 1 = uitval). Ik heb gelezen dat de voorwarming verbonden is met het bruine relais aan de onderzijde van de ECU. Welke aansluiting is het precies?

Probleem 2
Bij start koude motor meet ik de voltage van de blauwe stekker. Aarde bij de accu en + op 1 van de pinnen. De waarde gaat langzaam naar 0,9xx volt en blijft daar handen. Lambda dus stuk?

Vervolgens geprobeerd met een andere lambdasonde die ik had liggen (van het KDY blok),hetzelfde verhaal..

Laatste optie lambda gehaald van het motorblok van de rode auto, wederom hetzelfde verhaal. Het is toch onbegrijpelijk? Doe ik nu iets verkeerd of is het gewoon domme pech?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Lambda meten

Postby AlexanderB » SunJan05, 2014 5:01:40 PM

Probleem 2: zou rond de 1v moeten schommelen, dus dat zou geen probleem moeten zijn?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron