How to koppelingsplaten vervangen??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Oké » FriApr18, 2014 12:38:50 PM

Is er op dit forum een -how to- om de koppelings platen te vervangen.? Ik meen er ooit één te hebben gezien.
Oké
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: MonMar18, 2013 4:19:11 PM

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby AlexanderB » SatApr19, 2014 3:58:10 PM

Geen idee of er een howto is, maar in het kort:

Wielen, dr af, fusees los, aandrijfassen dr uit
Accu dr uit.
Koppelingskabel, schakelstangetjes, aarde-kabel losmaken
Startmotor losmaken
Uitlaat-downpipe losmaken onderaan de bak.
Blok aan hijsoog bij de thermostaat bevestigen aan een motortakel, (of een balk overdwars, ondersteund door latjes in de afwateringsgootjes) Zo iets
Bout uit de bak-steun draaien (17mm of 16mm)
4x 10mm imbus om de bak van het blok los te maken, nu valt ie met een rotklap naar beneden, dus leg dr iets onder om de klap op te vangen.

Als de bak niet loskomt, dan klemt ie waarschijnlijk op de centreerbusjes. Gewoon met een grote platte schroevendraaier of beter nog een koevoet, voorzichtig wrikken tussen de bak en het blok, dan zou ie los moeten komen. :)

Leg de bak ff naast de auto, en kruip dr onder met een imbus, 6 boutjes los en de drukgroep is dr af (Als ie niet gelijk loskomt samen met de boutjes, laat de boutjes even in de gaten zitten een paar slagen dr in, dan schiet de drukgroep niet weg als je dr een platte schroevendraaier tussen duwt. ofzo.)

Vliegwiel bekijken, zien of er geen diepe groeven in zitten van de koppelingsplaat (klinknagels).
Mocht je olielekkage tegenkomen en/of preventief onderhoud, dit is het moment om de krukas-seal en/of de prise-as seal van de bak te vervangen. :)

Anyway, nieuwe koppelingsplaat op z'n plek zetten (ff goed kijken, het past maar op 1 manier, wat ik me herinner met de "dikke" kant naar buiten)
Drukgroep dr op, en een paar van de imbus boutjes dr handvast indraaien.
Met een hulpstuk (ik pak persoonlijk gewoon het ½" verlengstuk van m'n doppenset) de koppelingsplaat centreren onder de drukgroep.
Daarna de imbusboutjes weer vastdraaien.

Drukgroep-lager vervangen is ook handig! (die gaan, van alle koppelings-onderdelen, waarschijnlijk het eerst en/of vaakst stuk)

Een tructje om de drukgroep-lager op z'n plek te houden is met een tiewrap, de koppelings-hevel aangetrokken te houden. Tie wrap om de hendel heen slaan, dan parallel aan elkaar een halve wikkeling om de as van de hendel, en dan zit er bovenop de bak een oogje waar ie prima aan vast kan. Tip van MBA geloof ik. :))

Daarna de versnellingsbak terug op z'n plek tillen, de 4 imbusbouten en de bout van de baksteun terug vastschroeven, en daarna alles wat je losgemaakt hebt weer vastzetten. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Oké » SatApr19, 2014 8:07:47 PM

Oké, prima. Ik ben van plan een brug te huren en zo een bak-bok te gebruiken. Zodat ik niet onder de auto hoef te "rollebollen". Het motor blok moet ondersteund worden begrijp ik, omdat er een steun wordt losgemaakt? Moeten er ook nog nieuwe keerringen in? En heb ik voor de rest nog speciaal gereedschap nodig.? Bijvoorbaat dank..
Oké
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: MonMar18, 2013 4:19:11 PM

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Oké » SatApr19, 2014 8:07:51 PM

---
Oké
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: MonMar18, 2013 4:19:11 PM

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby AlexanderB » SatApr19, 2014 9:33:50 PM

Er worden zelfs 2 van de 3 steunen losgemaakt (Ik zie dat ik die nog vertegen was te noemen, de onderste motorsteun moet ook los), dus vandaar dat je het motorblok moet ondersteunen. :) een beetje stevige lat (bijv 5x10 cm vurenhout), 2 kortere stukken om de druk over de watergootjes te verdelen, en een paar keer doorgehaalde spanband is op zich genoeg. :)

Een brug en iets om de bak op te laten zakken is inderdaad erg handig, scheelt een hoop gedoe. :)

Preventief nieuwe keerringen is op zich aan te bevelen, als het toch los is (krukas achter het vliegwiel, keerring van de "prise-as" (ingaande as) van de bak, en de 2 aandrijfas-keerringen, als die niet al recentelijk vervangen zijn. :)

Qua gereedschap, doppenset, steeksleutelset, en een beetje stevige imbusset, etc.. Oh, en iets om de fuseekogel los te maken, een koevoet of een fuseekogelvork. :) volgens mij verder niks raars.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Oké » SatApr19, 2014 10:28:18 PM

Na paasen, Dinsdag ga ik eraan beginnen. En laat weten hoe het avontuur afgelopen is.
Oké
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: MonMar18, 2013 4:19:11 PM

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby AlexanderB » SatApr19, 2014 10:37:55 PM

Oh, en nog een leuke, als de boel toch los is en je dr makkelijk bij kan, de borgpin van de schakelhevel op de bak vervangen, is een onderdeel van een paar cent (letterlijk), en grotendeels de oorzaak van speling op de versnellingspook in de dwarsrichting. :) (Tenzij dat recentelijk al eens gebeurd is, dan hoeft 't uiteraard niet..)

Bestelnummer "2509 24"

Image
nummer 31 op deze tekening.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Nico » MonApr21, 2014 11:25:58 PM

Vergeet de kabel voor de snelheidsmeter niet (was nog niet genoemd). Zit met een soort rubber borgpin vast.
De aandrijfassen kunnen in principe in het fusee blijven zitten en met een stuk touw opzij gebonden worden. Dan hoef je de moer van de aandrijfassen niet te lossen.

Makkelijkst is op de de imbusbout van de bak alvast een halve slag te lossen voordat je de motorsteunen loshaalt. Op die manier kun je meer kracht zetten.
Als je een brug gebruikt, zorg dan wel dat je de bak goed op kunt vangen. Voor in je eentje is het best een zwaar ding, ook om hem weer op zn plaats te tillen.

Als je de krukaskeering vervangt zet de bouten dan terug vast met locktight.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby AlexanderB » TueApr22, 2014 1:26:02 AM

Nico wrote:Vergeet de kabel voor de snelheidsmeter niet (was nog niet genoemd). Zit met een soort rubber borgpin vast.

Goeie, ik vergeet die elke keer als ik de boel loshaal. :oops:

Nico wrote:De aandrijfassen kunnen in principe in het fusee blijven zitten en met een stuk touw opzij gebonden worden. Dan hoef je de moer van de aandrijfassen niet te lossen.

Kan, vind het zelf alleen totaal niet prettig werken..

Nico wrote:Makkelijkst is op de de imbusbout van de bak alvast een halve slag te lossen voordat je de motorsteunen loshaalt. Op die manier kun je meer kracht zetten.
Als je een brug gebruikt, zorg dan wel dat je de bak goed op kunt vangen. Voor in je eentje is het best een zwaar ding, ook om hem weer op zn plaats te tillen.

Als je de krukaskeering vervangt zet de bouten dan terug vast met locktight.

nog wat goede tips ja. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Oké » ThuApr24, 2014 3:31:11 PM

Ik heb de stsrtmoter losgehaald,aandrijassen eruit, stekkers los,bak olie eruit, hoeveel van die klooooote imbus bouten zitten erin die bak. En is dat het enigste die los moeten.
Oké
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: MonMar18, 2013 4:19:11 PM

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby AlexanderB » ThuApr24, 2014 4:20:52 PM

Vier?

De bak zelf zit volgens mij ook met imbus in elkaar, maar die hoeven dr niet uit, heel die bak hoeft niet uit elkaar. Zijn ook een andere maat?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Nico » ThuApr24, 2014 9:44:08 PM

Voor de imbusbouten is een ratel met dop wel aan te raden boven zo'n los haaks imbussleuteltje. Ik dacht ook dat het er 4 zijn, maar gewoon even goed kijken dat alles wat op de bak zit los is. Er zit ook een massadraad op de bak en als ik me niet vergis zit er ook nog een losse afdekplaat onderaan over het vliegwiel. Die moet er ook eerst af, anders blijf je daar achter hangen bij het losnemen van de bak.

Als de bak niet los komt inderdaad wat Alexanderb al zegt, een beetje wrikken en een beetje schudden. Zou de bouten er dan wel een stukje in laten zitten zodat hij niet opeens uit je handen valt als hij losschiet.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby AlexanderB » FriApr25, 2014 12:11:55 AM

Nico wrote:en als ik me niet vergis zit er ook nog een losse afdekplaat onderaan over het vliegwiel. Die moet er ook eerst af, anders blijf je daar achter hangen bij het losnemen van de bak.

Dat is alleen bij de stalen blokken. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: How to koppelingsplaten vervangen??

Postby Oké » MonApr28, 2014 5:32:39 PM

Oké bedankt voor al jullie nuttige tips..dit forum komt echt goed van pas. Het was wel even zoeken naar de laatste twee inbus bouten want eentje zit aan de andere kant, die houd die uitlaat bocht vast. Echt een hele goede tip van Nico haal een dopsleutel waar de inbus inzit, die kunnen heel wat hebben die draai je niet stuk plus dat je veel kracht kunt zetten. Ik heb de boel goed bekeken de koppeling was helemaal afgeragd. Kon totaal geen toeren meer maken in 3 en 4. Ik heb alles opgevolgd wat Alexander heeft gezegd 'toppie man'. Meteen een kapotte as-hoes laten vervangen door iemand... Als jullie twee lekkere wijven waren geweest hadden jullie een beurt van me gekregen...:)))..:). Nogmaals bedankt want die Haynes was voor mij totaal niet duidelijk.
Oké
AX driver
AX driver
 
Posts: 32
Joined: MonMar18, 2013 4:19:11 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron