Fuseekogelhoes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Fuseekogelhoes

Postby Losha » ThuMay01, 2014 8:06:39 PM

Hallo alleen .. das lang geleden :wink:

de ax leeft nog steeds en komt ook weer zonder veel gedoe door de apk .. maar ....

rechter fuseekogelhoes is lek

-borgpen eruit
-fusee naar beneden tikken .. hoe zwaar moet dat? heb geen koevoet of ander grof geschut, lukt dat al met een gewone hamer van boven ?

-nog tips voor de aandrijfas (vooral met rust te laten) ? zonder hoofdmoer los te halen en toch alle bakolie te behouden ?

een bekend plaatje :)
Image
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Fuseekogelhoes

Postby Willemke » ThuMay01, 2014 8:43:47 PM

Losha wrote:rechter fuseekogelhoes is lek
-borgpen eruit
-fusee naar beneden tikken .. hoe zwaar moet dat? heb geen koevoet of ander grof geschut, lukt dat al met een gewone hamer van boven ?

-nog tips voor de aandrijfas (vooral met rust te laten) ? zonder hoofdmoer los te halen en toch alle bakolie te behouden ?


Een beitel met een hamer een keer in de gleuf boven de draagarm tikken waar jullie de bout aan het losdraaien zijn. Zodoende krijgt de fusee wat ruimte. De bout moet eruit zijn anders kan het fusee waarschijnlijk niet uit de voorpoot. De aandrijfas en olie op hun plaats laten kan volgens mij lukken, maar zodra de fusee los is, kun je de aandrijfas makkelijk per ongeluk uit de bak trekken.
Heb je voor de veiligheid nog wat meer onder de auto dan je krikje ?
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Fuseekogelhoes

Postby Jurjenz » ThuMay01, 2014 9:03:56 PM

Losha wrote:lukt dat al met een gewone hamer van boven ?


Gaat je denk ik niet lukken? De draagarm zit namelijk soort van 'geveerd' tegen de veerpoot aan. Een hamerslag wordt dus doodleuk opgevangen. Ik doe het met behulp van een koevoet. Dan duw je de koevoet naar beneden, en zodoende op hameren terwijl je de druk erop houdt. Dan lukt het tamelijk eenvoudig :-) Aandrijfas kun je opzij schuiven, blijft wel zitten - maar niet aan trekken! Eventueel kun je de bakolie opvangen en nadien aan de bovenzijde van de bak opnieuw bijvullen.

Succes!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Fuseekogelhoes

Postby Willemke » ThuMay01, 2014 9:28:50 PM

Jurjenz wrote:
Losha wrote:lukt dat al met een gewone hamer van boven ?


Gaat je denk ik niet lukken? De draagarm zit namelijk soort van 'geveerd' tegen de veerpoot aan. Een hamerslag wordt dus doodleuk opgevangen. Ik doe het met behulp van een koevoet. Dan duw je de koevoet naar beneden, en zodoende op hameren terwijl je de druk erop houdt. Dan lukt het tamelijk eenvoudig :-)

Het veren van de draagarm doet hij waarschijnlijk op de rubber silent bloc, waarmee de draagarm aan de vooras zit. Als je de bout waar de draagarm mee aan de vooras zit losdraait - niet verwijderen- ben je de veerspanning van het rubber kwijt denk ik. De draagarm aan de kant van het fusee onder spanning houden, zal inderdaad het loskomen aanzienlijk vergemakkelijken.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Fuseekogelhoes

Postby Losha » ThuMay01, 2014 10:54:08 PM

Willemke wrote:Een beitel met een hamer een keer in de gleuf boven de draagarm tikken waar jullie de bout aan het losdraaien zijn. Zodoende krijgt de fusee wat ruimte. De bout moet eruit zijn anders kan het fusee waarschijnlijk niet uit de voorpoot. De aandrijfas en olie op hun plaats laten kan volgens mij lukken, maar zodra de fusee los is, kun je de aandrijfas makkelijk per ongeluk uit de bak trekken.
Heb je voor de veiligheid nog wat meer onder de auto dan je krikje ?


bout moet eruit ja, maar die beitel-sleuf truuk is wat ik zocht thx :cheers:

de foto is niet van mij (oude van't forum)

en natuurlijk kan ik de olie opvangen maar liever vermijd ik dat helemaal
moet goedkomen zo, morgen even een nieuw hoesje halen
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Fuseekogelhoes

Postby Losha » SatMay03, 2014 9:28:42 PM

hij wil dus niet los :evil:
heb ik nou altijd met dit soort rotklussen

tijdje terug had zelfde garage een ashoes vervangen, daarvoor zal de fusee wel los zijn geweest
kom ik er net achter dat er ipv de fuseebout een normale m13 bout inzit :shock:
ook ziet die lekke hoes eruit alsof z'm bij de apk kapot gemaakt hebben ... het vet wat eruit hangt is wel ERG vers (@#$#@ beundehaas garage.. echt de laatste keer geweest)

Image

ohja..en de remschijf is afkeur wegens roest :dance
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Fuseekogelhoes

Postby Nico » SunMay04, 2014 9:08:54 PM

Wat wil er niet los? Heb je de bout er wel uit? Ik weet niet wat je onder een gewone hamer verstaat, maar een vuistje is hierbij wel het ideale gereedschap. Belangrijk is dat je er goed voor gaat liggen/zitten zodat je goed hard en gericht kunt slaan, zo dicht mogelijk bij het fusee. Als je er niet goed voor zit kun je alleen maar tikjes uitdelen. Harde klappen moeten het zijn. Onder spanning houden is volgens mij niet eens nodig, alleen schiet hij dan weer terug in het gat.
Ax 1.1 TGE 1993 370.000 km
Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 166
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Re: Fuseekogelhoes

Postby AlexanderB » SunMay04, 2014 11:44:58 PM

Wut? Zo'n beetje roest mag echt geen afkeur zijn op de schijf?

Zonder koevoet heb ik zo'n fuseekogel nog nooit losgekregen. :)

Garage die dr aan heeft gezeten, in mijn ervaring is het resultaat: verkeerde bout dr in (resulteert in speling), en veeel te strak aangedraaid == fuseekogel bijna niet los te krijgen, zelfs met gereedschap.

Kortom, leen/koop een koevoet. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fuseekogelhoes

Postby Willemke » MonMay05, 2014 9:04:09 AM

Nico wrote:Ik weet niet wat je onder een gewone hamer verstaat, maar een vuistje is hierbij wel het ideale gereedschap. Belangrijk is dat je er goed voor gaat liggen/zitten zodat je goed hard en gericht kunt slaan, zo dicht mogelijk bij het fusee. Als je er niet goed voor zit kun je alleen maar tikjes uitdelen. Harde klappen moeten het zijn. Onder spanning houden is volgens mij niet eens nodig, alleen schiet hij dan weer terug in het gat.

De passing is toch niet conisch zoals de passing van de stuurkogel aan de voorpoot Nico !
Lompe klappen op de voorpoot ter hoogte van de bevestigingspen van de fuseekogel moet daarom volgens mij niet nodig zijn. Met gepast geweld zou het volgens mij moeten lukken.
Volgens mij komt de pen er nooit uit uit je hem niet onder wat spanning houd, omdat de kogel door het silent bloc van de draagarm al enigszins omhoog gedrukt wordt. De veerpoot in dus in plaats van er uit.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Fuseekogelhoes

Postby Jurjenz » MonMay05, 2014 9:23:56 AM

Wat me niet duidelijk is of de bout er al uit? Indien van niet:

Ik kan me voorstellen dat als er een verkeerde bout is ingezet dat door de speling de bout zelf groeven in het metaal heeft gemaakt? Dan lijkt me heel moeilijk om de bout eruit te tikken. Heb je het al geprobeerd met een draaiende beweging? Uitboren is ook een mogelijkheid, maar pas doen als het echt niet anders kan. Dan vernaggel je namelijk ook de fuseekogelpen en kost je een nieuwe fuseekogel (€15). Om de kosten laag te houden zou ik de draagarm loshalen en hiermee naar een garage gaan die er een nieuwe fuseekogel voor je perst. (€10 - 15)

Indien de bout er wel uit is:

Koevoet! Deze zet je tussen de bovenkant van de draagarm (bij de fuseekogel) en onder de auto. Bij het uiteinde zet ik een voet en sla ik beheerst met een vuistje de koevoet naar beneden terwijl de druk blijft behouden. Dan moet de fuseekogel loskomen. Anders de draagarm losmaken?

Als ze moeilijk blijven doen over de remschijven, gewoon nieuwe opzetten. Zijn de kosten ook niet. Anders opschuren met een polijstborstel (niet doen op het contactgedeelte van de remblokken)

Succes!
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Fuseekogelhoes

Postby AlexanderB » MonMay05, 2014 11:59:51 AM

Lijkt me wel dat ie al dr uit is, anders had ie toch niet gezien dat 't niet de juiste was? :)

Oh, ik koevoet 'm altijd tussen de draagarm (net naast de fuseekogel) en het "blokje" onderaan de veerpoot waar die bout doorheen zit. :) (en dan koevoet optillen, niet naar beneden drukken) dat werkt alleen als het stuur een beetje gedraaid is, dus vergt een beetje oefening, I guess. :)

Tussen de draagarm en koets deed ik ook, tot ik een keer de fuseekogel niet los kreeg (te hard aangedraaid door de garage), en een barst in de ophanging van m'n draagarm maakte.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fuseekogelhoes

Postby Losha » MonMay05, 2014 12:41:43 PM

de bout eruit is't probleem niet nee (idd alexander, anders had ik niet gezien dat het de verkeerde is :wink: )

maar ik heb geen koevoet en ook geen vuisthamer ..
moet even bedenken wat ik ga doen nu, of de hoes laten vervangen bij (een andere) garage of een fuseekogeltrekker kopen (en het lukt dan weer niet :roll: )
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Fuseekogelhoes

Postby Willemke » MonMay05, 2014 3:38:28 PM

Losha wrote:moet even bedenken wat ik ga doen nu, of de hoes laten vervangen bij (een andere) garage of een fuseekogeltrekker kopen (en het lukt dan weer niet :roll: )

Normale fuseekogeltrekker past/ werkt naar mijn mening niet bij het systeem van een AX. De universele zijn volgens mij uitsluitend toepasbaar op een fusee met conische passing.
Willemke
AX driver
AX driver
 
Posts: 34
Joined: MonMar17, 2014 3:46:58 PM
Location: Haren

Re: Fuseekogelhoes

Postby Losha » TueMay06, 2014 3:04:53 PM

vandaar ook het
(en het lukt dan weer niet :roll: )
erachter
ik zie ook niet hoe ik een gewone trekker daartussen zou moeten krijgen .. ik laatm nu maar doen :(
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH

Re: Fuseekogelhoes

Postby Losha » FriMay09, 2014 9:51:03 PM

zo..lekker eigenwijs als ik ben ...
koevoet gehaald en weer geprobeerd, kreeg hem evengoed er niet helemaal uit, veerde steeds terug

andere aanpak dus, fuseekogelbout eruit, draagarm los achter de schokbreker (bout helemaal eruit)
en stabilisatorstang eraf.. en voila.. zonder veel kracht komt ie vrij :)

heel even floepte de aandrijaf los en hoorde ik flats (in het alvast klaarstaande bakkie), ca. 75ml bakolie eruit, dat beetje zal me een worst wezen

maargoed .. het is gelukt .. duurde maar 2,5 uur :roll: maar de volgende keer weet ik hoe :)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
User avatar
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 197
Joined: FriNov16, 2007 5:37:03 PM
Location: West-Friesland NH


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests

cron