Trillend stuur / draagarmrubbers

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Mark » TueAug05, 2014 11:38:37 AM

Zo dat is lang geleden sinds de laatste post.

Toch een probleem wat ik is wil delen. Ik heb al zo'n lange tijd last van een irritant trillend stuur rond de 120km/h. Wil het nou opgelost hebben.
Het was al met mijn oude Zomerbanden en Winterbanden.

Sinds kort nieuwe 14" velgen met nieuwe 185/55/14 Vredesteijn Sportrac banden. Supercombinatie van goeie spullen. Rijd heerlijk.. behalve bij 120km/h !!!
Nu zitten er droogtescheurtjes in mijn draagarmrubbers. Auto is net APK gekeurd. Was geen afkeur. Alles was in orde. Specifiek gezegd naar de draagarmen te kijken.

Kan het zijn dat het trillen komt doordat die rubbers niet helemaal lekker zijn? Uit balanceren lijkt me erg onwaarschijnlijk. Alle 3 de sets die ik gehad heb trillen en zijn allemaal meerdere keren bij
meerdere garages gebalanceerd.

Sinds mijn nieuwe set velgen valt het me ook op dat mijn stuur niet helemaal terug draait naar de 0 stand als ik de bocht uitkom. Ik moet het laatste stukje zelf sturen anders blijf ik in de bocht hangen. :shock:
Dat is irritant. Is aan te wennen maar wil het opgelost hebben.

Ben van plan op de site van misterauto nieuwe TRW draagarmen te bestellen en van Delphi nieuwe stuurkogels en dan liefst alle 4 de stuurkogels. Maar ik kan niet vinden welke ik met zekerheid voor de binnenkant moet hebben.
Iemand hier bekend mee? Zal er misschien niets mee te maken hebben maar het zit er al 20 jaar en ook in dat rubber zie ik scheurtjes.

Als ik stilsta op een parkeervak en ik de auto een heel klein beetje stuur zie ik de wielen direct bewegen. Stuurhuis lijkt me in orde...
Uiteraard uitlijnen nadat ik alles vervangen heb... Maar komt deze klacht bekend voor? En welke binnenste stuurkogels moet ik hebben?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Jurjenz » TueAug05, 2014 3:59:53 PM

Een trillend stuur is inderdaad heel irritant. Hoe zijn de remschijven en -blokken er aan toe? Zijn de wiellagers nog in orde? Lopen de voorwielen niet aan?

Zo had ik bij mijn eerste AX dat de remklauw op de een of andere manier aanliep.

Hopen dat het met het vervangen van de draagarmen het probleem is opgelost. Welke stuurkogels je moet hebben, geen idee. Waarschijnlijk deze?
http://www.autopartsonline.nl/CITROEN/AX/AX/1.1-8V/draagarmen/s/5405/HP-LT-61/hm/
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Mark » TueAug05, 2014 6:25:30 PM

Remschijven zijn prima. Sparco gegeroeft en geboorde 247mm geventileerde schijven.
EBC Greenstuff remblokken. Die raken de schijven echt niet.

Wiellagers zijn prima ( als die zoiets zouden veroorzaken had je je wiel denk al verloren )
Aanlopen van wielen is gelukkig al lang verleden tijd. Daarbij stuur ik met 120km/h meestal ook niet zo scherp :D

Ben voornamelijk benieuwd naar rijgedrag met slechte draagarm rubbers.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Jurjenz » TueAug05, 2014 7:01:53 PM

Helder :D

Vliegroest tussen naaf en velg verwijderd bij monteren van de nieuwe velgen? Is ook een veelvoorkomend kwaaltje.
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby REV1 » WedAug06, 2014 5:18:57 PM

Mark wrote:Sinds kort nieuwe 14" velgen met nieuwe 185/55/14 Vredesteijn Sportrac banden. Supercombinatie van goeie spullen. Rijd heerlijk.. behalve bij 120km/h !!!
Nu zitten er droogtescheurtjes in mijn draagarmrubbers. Auto is net APK gekeurd. Was geen afkeur. Alles was in orde. Specifiek gezegd naar de draagarmen te kijken.


Sinds mijn nieuwe set velgen valt het me ook op dat mijn stuur niet helemaal terug draait naar de 0 stand als ik de bocht uitkom. Ik moet het laatste stukje zelf sturen anders blijf ik in de bocht hangen. :shock:
Dat is irritant. Is aan te wennen maar wil het opgelost hebben.



Niet meer goed terug komen in de rechtuitstand kan een uitlijn probleem zijn, zou ook kunnen komen door een verkeerde ET waarde van de velgen.

Wat voor bandenmaat had je er voorheen op liggen?
User avatar
REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 28
Joined: FriOct25, 2013 8:04:43 PM

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Mark » WedAug06, 2014 7:11:17 PM

Vorige zomerbanden waar 195/45/15 Toyo Proxes banden die wat hard geworden waren.
Moest echt hangen aan het stuur.

Winterbanden waren dezelfde maat als ik nu heb. Niet volledig recht terugkomen is denk ik inderdaad uitlijn probleem.
Hoewel de auto prima rechtdoor gaat met stuur los. Maar dat zegt niet alles.

Trillen van het stuur kan niet met de uitlijning te maken hebben.
Maar heeft iemand de binnenste stuurkogels wel eens vervangen?

http://www.mister-auto.nl/fl/spoorstang ... A1504.html
Is dat deze?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Mark » TueOct28, 2014 5:26:45 PM

Hier mag een slotje op. Heb alles vervangen. Draagarmen / Stuurkogels buitenkant en Axiaal kogels aan de binnenkant.
Verbetering van heb ik jou daar. AX stuurt weer zo strak als een nieuwe KART! :jump:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Mark » TueOct28, 2014 5:27:00 PM

Hier mag een slotje op. Heb alles vervangen. Draagarmen / Stuurkogels buitenkant en Axiaal kogels aan de binnenkant.
Verbetering van heb ik jou daar. AX stuurt weer zo strak als een nieuwe KART! :jump:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby AlexanderB » ThuOct30, 2014 8:56:51 PM

Hmm, de mijne trilt ook bij 120, maar ik heb al nieuwe draagarmen, stuurkogels, wiellagers, aandrijfassen, remschijven, velgen, banden, 2x laten balanceren, laten uitlijnen..
Het enige wat nog niet vervangen is, zijn de binnenste stuurkogels.. zou dat het kunnen zijn? Iemand verder nog een idee?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby jk » SatNov01, 2014 6:35:46 PM

Liggen de remschijven perfect vlak tegen de naaf?
Als er vuil tussen zit, of de schijf niet helemaal vlak tegen de naaf aan ligt door een afgebroken borgschroefje, kan dat ook tot trillingen leiden.
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby AlexanderB » SatNov01, 2014 7:35:28 PM

Yep. Enige wat ik nog kan checken wat dat betreft is of de naaf zelf wel recht is, dan moet ik zo'n meetklokje hebben en een houder om 'm aan de veerpoot te maken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby Mark » SatNov01, 2014 7:39:37 PM

Trillend stuur kan niet aan de binnenste stuurkogels liggen.

Maar even serieus over de 2 boutjes waar je je remschijf mee vast zet. Die zijn bij mij alle 2 afgebroken. Altijd zo geweest. kl*te boutjes.
Als je ze niet invet ben je de sjaak met ze los te krijgen.

Maar met 4 gaats veglen trek je toch ook je remschijf muurvast als je je wielen vastzet?
Die boutjes in je remschijf zijn volgens mij alleen maar om je schijf op zijn plek te houden als je het wiel wisselt.
Anders krijg je je bouten er zo rot in in het donker. :D

Volgens mij hebben ze voor de rest geen nut...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroen Saxo VTS Vbak
- Citroen Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image
User avatar
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2420
Joined: ThuJul03, 2003 8:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby jk » SatNov01, 2014 7:58:38 PM

Die borgschroeven waren op mijn auto afgebroken maar niet goed gevlakt zodat de remschijf iets werd weggedrukt van de naaf op dat punt.
Inderdaad trekken de wielbouten de remschijven vast tegen de naaf, maar als er dan een obstakeltje tussen zit (vuil, niet-vlak boutje, etc.) ligt het wiel niet vlak tegen de naaf en geeft dat ongeveer hetzelfde effect als een wiellager met teveel speling of een kromme velg: het wiel slingert.

Deze schroefjes zijn indien afgebroken zeer gemakkelijk uit te boren met een ondermaat boortje, waarna het overblijfsel dat nog in de draad zit gewoon kan worden "losgeschroefd".
C5 Break 2.0i 16V (2004) 310.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 30.000km
Land Rover S3 Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Op termijn op zoek naar een goede AX 1.1 <150k km 1993-1998
User avatar
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 815
Joined: SatAug04, 2007 8:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Trillend stuur / draagarmrubbers

Postby ax_cx » WedNov12, 2014 10:58:15 PM

AlexanderB wrote:Hmm, de mijne trilt ook bij 120, maar ik heb al nieuwe draagarmen, stuurkogels, wiellagers, aandrijfassen, remschijven, velgen, banden, 2x laten balanceren, laten uitlijnen..
Het enige wat nog niet vervangen is, zijn de binnenste stuurkogels.. zou dat het kunnen zijn? Iemand verder nog een idee?


Kijk eens naar je remblokken als je die vergeten bent of verkeerd ingereden trilt het ook. :sleep. Binnenste fusee/stuurkogel gaan vrijwel nooit stuk.

heb ooit gehad dat de goedkope bandjes ook niet mee willen helpen met comfort rijden.
ax_cx
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 102
Joined: ThuJun26, 2014 9:10:49 PM
Location: Rijen/Baarle-Nassau


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests

cron