Moderators: denny, vtspower, webmasters
AlexanderB wrote:Euh, nee, die velgen gaan niet passen, zijn Ford velgen..
Verder, die winterbanden hebben ongeveer 5mm profiel, bij 4mm profiel zijn ze versleten als winterbanden. (nieuw komen ze met 8-9mm). Kortom, deze banden zijn bijna op, en dus (naar mijn mening) niet de moeite waard.. Voor (letterlijk) een paar tientjes meer heb je 4 nieuwe banden, inclusief montage.
AlexanderB wrote:Voor 35-45 per band heb je echt-nieuwe, en als je de moeite neemt om een bedrijf te vinden die 't voor €10/band omlegt en balanceert, dan ben je voor €180-220 klaar voor 4 echt nieuwe banden. (Hier in Delft zit dr een die het voor €7.50 per band doet, omleggen, balanceren, nieuw ventiel, etc.. Tip!)
JSP wrote:Op MP is er veel te vinden voor spot prijzen. 200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........
Sorry dat het hard overkomt ik rij al jaren op tweedhandse banden wat geen been en arm kost dus 220 is een stevige prijs tenzij je dikke duitser of Jap rijdt dan ok.
En heb je koelvloeistof ook vervangen zover ik het lees. Heb je de ontlucht procedures gevolgd? TU blok niet zo simpel als laat maar lopen en hij raakt ontlucht.
JSP wrote:200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........
AlexanderB wrote:JSP wrote:200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........
Tja, banden zijn wel je enige contact met de weg, als ze geen grip hebben en je rijd achterop een andere auto, dan is de totale schade (omdat je verzekeringspremie omhoog gaat, en je zelf een nieuwe auto kan kopen) toch echt een stuk groter dan de prijs van een setje banden. En ja, dat heb ik op de harde manier moeten leren.
Overigens ook niks mis met gewoon 2 banden vervangen als dr 2 slecht zijn, dan is de investering al een stuk minder groot.
En ja, tweedehands banden, het kan op zich wel, maar ik zou dr toch echt op letten dat de banden die de dan koopt niet te oud zijn (liefst jonger dan 6 jaar) en dat je niet alsnog 2/3 van de nieuwprijs betaalt voor een set banden die al bijna op is, of die weinig grip blijkt te hebben, etc..
AlexanderB wrote:Gewoon lekker blauw laten, alleen beetje bijvullen. Ik haal 't spul zelf voor nog geen €2/l bij de Action.. (Volgens mij hebben ze die ook in Eindhoven..)
PaulM wrote:Zojuist bij Verheggen geweest en de eerste lading onderdelen gehaald.
5L 10W40 olie: €23, aanbieding
Oliefilter: €9
Carterplugring: €0.35
Valeo ruitenwisser voor: €15
De spie als los onderdeel hadden ze helaas niet op voorraad, werd me aangeraden om daarvoor bij een Peugeot of Citroën dealer langs te gaan.
Bougies en luchtfilter waren ook ongeveer dezelfde prijs als bij Mister-Auto. Ik moet nog even besluiten of ik die nu al mee wil nemen in het onderhoud, aangezien er binnenkort ook in ieder geval twee nieuwe banden op moeten. Moet de kosten een beetje spreiden.
Wat betreft de koelvloeistof, volgens hun systeem zou ik gele koelvloeistof moeten hebben. Als ik goed heb gekeken zit er nu blauwe in, die moet sowieso bijgevuld worden (kan het vloeistofniveau amper zien), maar volgens mij is vervangen geen overbodige luxe. De website van Kroon-Oil linkt ook naar de gele (Klik). Haynes heeft geen specificatie, alleen "Ethylene glycol-based antifreeze".
Koelvloeistoffen waren maar €18 voor 5L, dat heb ik ook wel nodig als ik alle koelvloeistof wil vervangen, maar ik wil uiteraard wel de goede kopen. Blauw of geel?
PaulM wrote:Nog twee simpele vragen wat betreft de koelvloeistof, maar ik kan het antwoord zo niet vinden. Voor de rest ben ik klaar om binnenkort te gaan sleutelen!
Koelvloeistof wordt bijgevuld via het pijpje naast de radiator. Dat staat ook beschreven in Haynes.
1) Hoe vind ik het MIN en MAX niveau? Laatst ook al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden in/op de pijp. Als ik in de pijp kijk zie ik zo'n 15 cm. in de pijp wel een uitstekend stukje zitten, dit lijkt mij het MAX niveau? Hoeveel lager ligt het MIN niveau ongeveer?
a
2) Haynes zegt: "Add a mixture of water and antifreeze (see Section 33)". Hedendaagse koelvloeistof kan er toch kant-en-klaar in? Tenminste, die ik heb gezien staat op dat ze tot -26 graden Celsius of lager werken.
JSP wrote:1. max niveau is net voor dat de vulsleuf buigt in de radiateur.
2. Kant en klare is goed genoeg voor AX maar, meng niet als je alles eruit hebt doe een soort kleur erin voorkeur naar rood.
PaulM wrote:JSP wrote:1. max niveau is net voor dat de vulsleuf buigt in de radiateur.
2. Kant en klare is goed genoeg voor AX maar, meng niet als je alles eruit hebt doe een soort kleur erin voorkeur naar rood.
1. Staat dat aan de buitenkant aangegeven dan? Zo ja, nog eens goed kijken straks.
2. Zit nu blauw in, op aanraden van AlexanderB wordt die gewoon met blauw bijgevuld (AX zou voorkeur hebben voor blauw of geel schijnbaar). Niets moeilijks met mengen dus, fijn.
Wat betreft die olie: ik zie het nergens echt goedkoper dan 23 euro. Online wel Shell olie gevonden voor 22 euro per 5 L, maar daar komen verzendkosten bij. Haynes zegt overigens dat er 3.5 L in moet, inclusief filter, en die wordt bij mij ook vervangen.
Users browsing this forum: No registered users and 59 guests