Eerste DIY onderhoud/controles

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » FriDec05, 2014 3:34:26 PM

Bedankt voor het aanbod JurJenz, maar dat wordt dan toch krap aan denk - met name achter.

Ik was net naar banden aan het zoeken, en zag een set winterbanden op Marktplaats staan. De goede maat (155/70R13), inclusief velg, en hier in de buurt. Enige probleem: kan ik deze velg eronder schroeven? Linkje: http://link.marktplaats.nl/m866564231
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby AlexanderB » FriDec05, 2014 4:41:49 PM

Euh, nee, die velgen gaan niet passen, zijn Ford velgen..

Verder, die winterbanden hebben ongeveer 5mm profiel, bij 4mm profiel zijn ze versleten als winterbanden. (nieuw komen ze met 8-9mm). Kortom, deze banden zijn bijna op, en dus (naar mijn mening) niet de moeite waard.. Voor (letterlijk) een paar tientjes meer heb je 4 nieuwe banden, inclusief montage. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » MonDec08, 2014 10:15:49 AM

AlexanderB wrote:Euh, nee, die velgen gaan niet passen, zijn Ford velgen..

Verder, die winterbanden hebben ongeveer 5mm profiel, bij 4mm profiel zijn ze versleten als winterbanden. (nieuw komen ze met 8-9mm). Kortom, deze banden zijn bijna op, en dus (naar mijn mening) niet de moeite waard.. Voor (letterlijk) een paar tientjes meer heb je 4 nieuwe banden, inclusief montage. :)

Kijk, dat is goed om te weten. Het leek me wel handig omdat deze met velg zijn. Maar dan ben ik benieuwd waar?
Viel me net trouwens op dat mijn velgen maar met 3 bouten vastzitten. Een paar extra velgen vinden is dan een stuk moeilijker..
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby AlexanderB » MonDec08, 2014 11:54:03 AM

klopt, de velgen op je AX zitten vast met steekcirckel 3x98 (daar kan je bijvoorbeeld op zoeken om aan andere velgen te komen, of iemand moet iets te koop zetten hier op 't forum? :))

Popgom.nl of autobandenmarkt.nl ? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby Jeroenak » MonDec08, 2014 1:53:45 PM

Hier in Nijmegen laat ik altijd (bijna nieuwe) tweedehands banden onder de auto leggen. Kost €35,- per band (inclusief balanceren en monteren) en ook voor winterbanden. Als je dan nog velgen kan vinden ben je voor €140,- voorzien van bijna nieuwe winterbanden.
User avatar
Jeroenak
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 70
Joined: WedOct23, 2013 3:45:25 PM

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby AlexanderB » MonDec08, 2014 2:11:37 PM

Voor 35-45 per band heb je echt-nieuwe, en als je de moeite neemt om een bedrijf te vinden die 't voor €10/band omlegt en balanceert, dan ben je voor €180-220 klaar voor 4 echt nieuwe banden. :) (Hier in Delft zit dr een die het voor €7.50 per band doet, omleggen, balanceren, nieuw ventiel, etc.. Tip!)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby JSP » TueDec09, 2014 5:29:26 AM

AlexanderB wrote:Voor 35-45 per band heb je echt-nieuwe, en als je de moeite neemt om een bedrijf te vinden die 't voor €10/band omlegt en balanceert, dan ben je voor €180-220 klaar voor 4 echt nieuwe banden. :) (Hier in Delft zit dr een die het voor €7.50 per band doet, omleggen, balanceren, nieuw ventiel, etc.. Tip!)


Heb die set lm velgen 5x met banden 6mm kunnen regelen voor 60.00 (op de sloop hier nog 300 banden over maat 155/70/13/T met 3 gaats 3x98) 20.00 per velg met band overzetten klaar.

Op MP is er veel te vinden voor spot prijzen. 200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........

Sorry dat het hard overkomt ik rij al jaren op tweedhandse banden wat geen been en arm kost dus 220 is een stevige prijs tenzij je dikke duitser of Jap rijdt dan ok.

En heb je koelvloeistof ook vervangen zover ik het lees. Heb je de ontlucht procedures gevolgd? TU blok niet zo simpel als laat maar lopen en hij raakt ontlucht.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » TueDec09, 2014 10:13:57 AM

JSP wrote:Op MP is er veel te vinden voor spot prijzen. 200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........

Sorry dat het hard overkomt ik rij al jaren op tweedhandse banden wat geen been en arm kost dus 220 is een stevige prijs tenzij je dikke duitser of Jap rijdt dan ok.

En heb je koelvloeistof ook vervangen zover ik het lees. Heb je de ontlucht procedures gevolgd? TU blok niet zo simpel als laat maar lopen en hij raakt ontlucht.

Ja, dat gevoel heb ik ook. Ik weet dat winterbanden beter (lees: veiliger) zijn, maar ik rijd nauwelijks in winter én er moeten in ieder geval al 2 nieuwe zomerbanden op. Als ik 'm echt voor woon/werk-verkeer zou gebruiken zou ik geen moment twijfelen over winterbanden, want dan had ik er ook het geld voor. Als student moet ik mijn onderhoudsbudget wijs besteden.

Koelvloeistof is nog niet vervangen, die ga ik rond Kerst doen als ik ook de olie vervang. Ik heb het boek van Haynes en de HowTo's hier op het forum om het allemaal te doen, ook het ontluchten. ;)
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » TueDec09, 2014 10:14:36 AM

* dubbelpost *
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby AlexanderB » TueDec09, 2014 1:45:26 PM

JSP wrote:200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........

Tja, banden zijn wel je enige contact met de weg, als ze geen grip hebben en je rijd achterop een andere auto, dan is de totale schade (omdat je verzekeringspremie omhoog gaat, en je zelf een nieuwe auto kan kopen) toch echt een stuk groter dan de prijs van een setje banden. En ja, dat heb ik op de harde manier moeten leren. :(

Overigens ook niks mis met gewoon 2 banden vervangen als dr 2 slecht zijn, dan is de investering al een stuk minder groot.

En ja, tweedehands banden, het kan op zich wel, maar ik zou dr toch echt op letten dat de banden die de dan koopt niet te oud zijn (liefst jonger dan 6 jaar) en dat je niet alsnog 2/3 van de nieuwprijs betaalt voor een set banden die al bijna op is, of die weinig grip blijkt te hebben, etc..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby JSP » TueDec09, 2014 2:33:48 PM

AlexanderB wrote:
JSP wrote:200 voor banden voor een auto van 500? Ben ik niet goed wijs of.........

Tja, banden zijn wel je enige contact met de weg, als ze geen grip hebben en je rijd achterop een andere auto, dan is de totale schade (omdat je verzekeringspremie omhoog gaat, en je zelf een nieuwe auto kan kopen) toch echt een stuk groter dan de prijs van een setje banden. En ja, dat heb ik op de harde manier moeten leren. :(

Overigens ook niks mis met gewoon 2 banden vervangen als dr 2 slecht zijn, dan is de investering al een stuk minder groot.

En ja, tweedehands banden, het kan op zich wel, maar ik zou dr toch echt op letten dat de banden die de dan koopt niet te oud zijn (liefst jonger dan 6 jaar) en dat je niet alsnog 2/3 van de nieuwprijs betaalt voor een set banden die al bijna op is, of die weinig grip blijkt te hebben, etc..


banden bij de sloop hier lokaal max 5 jaar anders gaan de prullenbak in.

Sunny/suntek en Wanli gelijk gaan die de bak in werkt voor geen meter dat weten ze al hier.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » WedDec10, 2014 10:50:52 AM

Zojuist bij Verheggen geweest en de eerste lading onderdelen gehaald.

5L 10W40 olie: €23, aanbieding
Oliefilter: €9
Carterplugring: €0.35 :lol:
Valeo ruitenwisser voor: €15

De spie als los onderdeel hadden ze helaas niet op voorraad, werd me aangeraden om daarvoor bij een Peugeot of Citroën dealer langs te gaan.
Bougies en luchtfilter waren ook ongeveer dezelfde prijs als bij Mister-Auto. Ik moet nog even besluiten of ik die nu al mee wil nemen in het onderhoud, aangezien er binnenkort ook in ieder geval twee nieuwe banden op moeten. Moet de kosten een beetje spreiden.

Wat betreft de koelvloeistof, volgens hun systeem zou ik gele koelvloeistof moeten hebben. Als ik goed heb gekeken zit er nu blauwe in, die moet sowieso bijgevuld worden (kan het vloeistofniveau amper zien), maar volgens mij is vervangen geen overbodige luxe. De website van Kroon-Oil linkt ook naar de gele (Klik). Haynes heeft geen specificatie, alleen "Ethylene glycol-based antifreeze".
Koelvloeistoffen waren maar €18 voor 5L, dat heb ik ook wel nodig als ik alle koelvloeistof wil vervangen, maar ik wil uiteraard wel de goede kopen. Blauw of geel?
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby AlexanderB » WedDec10, 2014 12:23:38 PM

Gewoon lekker blauw laten, alleen beetje bijvullen. Ik haal 't spul zelf voor nog geen €2/l bij de Action.. (Volgens mij hebben ze die ook in Eindhoven..) :)

En dan moet je de normale hebben, de G12 Long Life is roze..
Last edited by AlexanderB on WedDec10, 2014 1:05:19 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » WedDec10, 2014 12:59:19 PM

AlexanderB wrote:Gewoon lekker blauw laten, alleen beetje bijvullen. Ik haal 't spul zelf voor nog geen €2/l bij de Action.. (Volgens mij hebben ze die ook in Eindhoven..) :)

Prima, bedankt! Zal nog eens goed kijken en dan dit weekend langs de Action.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » FriDec12, 2014 2:17:34 PM

Nog twee simpele vragen wat betreft de koelvloeistof, maar ik kan het antwoord zo niet vinden. Voor de rest ben ik klaar om binnenkort te gaan sleutelen!

Koelvloeistof wordt bijgevuld via het pijpje naast de radiator. Dat staat ook beschreven in Haynes.
1) Hoe vind ik het MIN en MAX niveau? Laatst ook al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden in/op de pijp. Als ik in de pijp kijk zie ik zo'n 15 cm. in de pijp wel een uitstekend stukje zitten, dit lijkt mij het MAX niveau? Hoeveel lager ligt het MIN niveau ongeveer?

2) Haynes zegt: "Add a mixture of water and antifreeze (see Section 33)". Hedendaagse koelvloeistof kan er toch kant-en-klaar in? Tenminste, die ik heb gezien staat op dat ze tot -26 graden Celsius of lager werken.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby JSP » FriDec12, 2014 2:47:35 PM

PaulM wrote:Zojuist bij Verheggen geweest en de eerste lading onderdelen gehaald.

5L 10W40 olie: €23, aanbieding
Oliefilter: €9
Carterplugring: €0.35 :lol:
Valeo ruitenwisser voor: €15

De spie als los onderdeel hadden ze helaas niet op voorraad, werd me aangeraden om daarvoor bij een Peugeot of Citroën dealer langs te gaan.
Bougies en luchtfilter waren ook ongeveer dezelfde prijs als bij Mister-Auto. Ik moet nog even besluiten of ik die nu al mee wil nemen in het onderhoud, aangezien er binnenkort ook in ieder geval twee nieuwe banden op moeten. Moet de kosten een beetje spreiden.

Wat betreft de koelvloeistof, volgens hun systeem zou ik gele koelvloeistof moeten hebben. Als ik goed heb gekeken zit er nu blauwe in, die moet sowieso bijgevuld worden (kan het vloeistofniveau amper zien), maar volgens mij is vervangen geen overbodige luxe. De website van Kroon-Oil linkt ook naar de gele (Klik). Haynes heeft geen specificatie, alleen "Ethylene glycol-based antifreeze".
Koelvloeistoffen waren maar €18 voor 5L, dat heb ik ook wel nodig als ik alle koelvloeistof wil vervangen, maar ik wil uiteraard wel de goede kopen. Blauw of geel?


Dat is een stevige prijs voor 10w40 olie.

Ik betaal voor mijn 5w50 race olie 35.00 per 5L heb je twee beurten (er gaat maar 2.5-3L in een AX).

PaulM wrote:Nog twee simpele vragen wat betreft de koelvloeistof, maar ik kan het antwoord zo niet vinden. Voor de rest ben ik klaar om binnenkort te gaan sleutelen!

Koelvloeistof wordt bijgevuld via het pijpje naast de radiator. Dat staat ook beschreven in Haynes.
1) Hoe vind ik het MIN en MAX niveau? Laatst ook al naar gezocht, maar ik kon het niet vinden in/op de pijp. Als ik in de pijp kijk zie ik zo'n 15 cm. in de pijp wel een uitstekend stukje zitten, dit lijkt mij het MAX niveau? Hoeveel lager ligt het MIN niveau ongeveer?
a
2) Haynes zegt: "Add a mixture of water and antifreeze (see Section 33)". Hedendaagse koelvloeistof kan er toch kant-en-klaar in? Tenminste, die ik heb gezien staat op dat ze tot -26 graden Celsius of lager werken.


1. max niveau is net voor dat de vulsleuf buigt in de radiateur.

2. Kant en klare is goed genoeg voor AX maar, meng niet als je alles eruit hebt doe een soort kleur erin voorkeur naar rood.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby PaulM » FriDec12, 2014 4:12:20 PM

JSP wrote:1. max niveau is net voor dat de vulsleuf buigt in de radiateur.

2. Kant en klare is goed genoeg voor AX maar, meng niet als je alles eruit hebt doe een soort kleur erin voorkeur naar rood.

1. Staat dat aan de buitenkant aangegeven dan? Zo ja, nog eens goed kijken straks.
2. Zit nu blauw in, op aanraden van AlexanderB wordt die gewoon met blauw bijgevuld (AX zou voorkeur hebben voor blauw of geel schijnbaar). Niets moeilijks met mengen dus, fijn.

Wat betreft die olie: ik zie het nergens echt goedkoper dan 23 euro. Online wel Shell olie gevonden voor 22 euro per 5 L, maar daar komen verzendkosten bij. Haynes zegt overigens dat er 3.5 L in moet, inclusief filter, en die wordt bij mij ook vervangen.
AX 1.1i First (1995), zilvergrijs, 5-deurs. KM-stand: 90.000
PaulM
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 54
Joined: SatOct18, 2014 8:53:20 AM
Location: Eindhoven

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby AlexanderB » FriDec12, 2014 6:26:14 PM

Past inderdaad een liter of 3.5 in, inclusief filter, dus dat klopt. Ik heb zelf eigenlijk altijd de olie van de Action gebruikt, ivm goedkoop en 'goed genoeg'.
Het is tenslotte al een 30 jaar oud motor-ontwerp, dat ontworpen is voor de olie van 30 jaar geleden. Eigenlijk alles wat nu nog te koop is heeft betere speficaties, en is dus goed genoeg. :)

Qua vulhoogte van de koelvloeistof, ik gooi(de) 'm altijd vol tot ongeveer halverwege (of iets lager) in het schuine gedeelte van de vulhals, misschien iets te vol, maar dat kan niet zoveel kwaad, zolang ie maar goed ontlucht is. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby JSP » SunDec14, 2014 2:59:04 AM

PaulM wrote:
JSP wrote:1. max niveau is net voor dat de vulsleuf buigt in de radiateur.

2. Kant en klare is goed genoeg voor AX maar, meng niet als je alles eruit hebt doe een soort kleur erin voorkeur naar rood.

1. Staat dat aan de buitenkant aangegeven dan? Zo ja, nog eens goed kijken straks.
2. Zit nu blauw in, op aanraden van AlexanderB wordt die gewoon met blauw bijgevuld (AX zou voorkeur hebben voor blauw of geel schijnbaar). Niets moeilijks met mengen dus, fijn.

Wat betreft die olie: ik zie het nergens echt goedkoper dan 23 euro. Online wel Shell olie gevonden voor 22 euro per 5 L, maar daar komen verzendkosten bij. Haynes zegt overigens dat er 3.5 L in moet, inclusief filter, en die wordt bij mij ook vervangen.


Bij mij kopen? :sleep kan ik voor 20.00 voor 5L al aanbieden.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Eerste DIY onderhoud/controles

Postby Wheelnut » SunDec14, 2014 8:40:33 PM

Action-olie is een pietsje voordeliger.
(1 liter 5w40: €3,79)

Kan zijn dat jij een beter merk hebt.
Bij de autocomfort was het in ieder geval flink duurder, heb ik gezien!
Ze hebben daar 5 soorten 5w40! Zal wel aan de additieven liggen ofzo...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests

cron