Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Rock's » FriSep25, 2015 8:59:21 PM

Wat is nou een goede setup voor een verlaagde auto ? ... ik wil namelijk wel de lusten maar niet de lasten :wink: :lol:

Mijn Tjaffer is laag en enorm hard geveerd ... op een gladde weg rijdt dit prima maar zodra ik op straatwerk of drempels kom dan is dit geen doen.... nu had ik al veren gewisseld voor minder stijve maar bij nader inzien heeft dat ook niet echt geholpen.
Als ik slappe apex veren neem dan schraap ik mogelijk met mijn carter over de grond.

slappe veren icm gele koni's ? .. of harde veren met koni's ? een schroefset van ???

wat rijd nu echt lekker zonder gestuiter en is toch laag ?

Een schroefset van JB of V-maxx is dan wel "voordelig" maar ik vraag me af of ik daar nou wat mee opschiet qua comfort..
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby citrofenwick » SatSep26, 2015 1:15:34 PM

De dempers doen sowieso het meeste. Al die gewone verlagingsveren zijn eigenlijk niet zodanig hard. Welke dempers heb je nu?

Ik zou eens kijken of je niet eens eerst de achterste kan vervangen door een setje regelbare koni's. Daarvan kan je gemakkelijk de ingaande slag behoorlijk zacht zetten zonder dat hij er slecht van gaat rijden. (de uitgaande slag blijft hard) Vorenste regelbare koni's bestaan ook. Die heb ik sinds kort maar ik heb nog niet echt geëxperimenteerd met de hardheid. Nu staan ze op ongeveer 3/4 hard en ik vind het best ok. De auto is wel niet verlaagd.

Kan je die achterste niet eens van iemand lenen om te proberen? Had je in de buurt gewoond...
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Rock's » SatSep26, 2015 2:44:45 PM

Momenteel heb ik de standaard demperts voor en achter Saxo demperts ... het probleem zit voornamelijk voor ... ik kan de voorzijde van de auto namelijk nauwelijks indrukken
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby denny » SunOct18, 2015 6:46:06 PM

Ligt de auto niet op zijn rubberen bumpstops?
Anders demper stangen af laten draaien met de lengte waarmee de auto is verlaagde. Dan herstel je de veerweg.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby CitroCin » SunOct18, 2015 8:33:08 PM

Yup Denny.... geen veerweg meer
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image
User avatar
CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
 
Posts: 2833
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Bas_S » FriOct23, 2015 12:47:56 PM

Bumpstops een stukje afsnijden.

Verder helpt het wel als je de achteras ook verlaagt, hierdoor staan de veerpoten in een wat gunstigere hoek tov. het wegdek
Altijd meer PK's dan jou!
User avatar
Bas_S
AX Master
AX Master
 
Posts: 1854
Joined: TueMar28, 2006 7:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Rock's » SatOct24, 2015 8:01:14 AM

De achterzijde is al maximaal verlaagd maar vorige week is de oorzaak gevonden.

De voorzijde is verlaagd met normale AX verlagingsveren icm prima werkende 106 schokdempers.
De Tjaffer is gemaakt van dik gegalvaniseerd staal waardoor de voorzijde naar schatting 80-100 kilo meer weegt dan een ax, daarnaast is afgelopen voorjaar het blok vervangen voor een 30 kilo zwaarder GTI blok.

Het resultaat (ik zal dit weekeinde ff een foto maken) is dat er bijna geen veerweg meer in de veren zit.

Maar wat zou een goede oplossing zijn.

- Andere schokdempers .... lost volgens mij niets op omdat eik de veren te slap zijn voor het gewicht die voorop hangt.
- Schroefset ..... kan de oplossing zijn maar de meeste schroefsets zijn erg hard afgeveerd, en buiten dat erg prijzig (jb en v-maxx vallen daarintegen weer mee, maar ik weet niet of dit kwalitatief redelijke sets zijn.
- Standaard AX veren er op en hopen dat de Tjaf door het extra gewicht mooi laag komt te liggen en toch veercomfort heeft... (oftewel wensdenken)
- Verlagingsveren voor de AX GTI er op zetten .... deze zijn berekend op de 30 kilo extra volgens mij ... maar dan nog niet op de 80 kilo extra van de tjaf voorzijde.
- De achteras omhoog, originele veren er op, noppenbanden kopen en er een terreinwagen van maken :wink:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Drake » SunOct25, 2015 12:05:19 PM

Gezien de veertorens van een Tjaffer zover ik even kan inschatten een stuk groter zijn dan die van een Ax moet het gewoon mogelijk zijn om anders 106/saxo veren te proberen (ik heb eventueel een setje eibach's liggen die je gerust mag lenen om te testen). Ik denk dat in de neus een tjaf minimaal net zo zwaar is als een 106/saxo en dus het het nuttig is om dan dat soort veren te nemen. Anders heb ik ook nog de veren en het stukje schroefset gedeelte van zo'n vmaxx set hier die je ook gerust mag testen.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Rock's » SunOct25, 2015 5:07:01 PM

106 veren passen er niet op... deze zijn net iets te breed.

Proberen is best wel veel werk en als de test goed is moet het weer uit elkaar om je de spullen terug te geven, ik wil eigenlijk in 1x de juiste gok maken zodat het maar 1x uit elkaar hoeft..... kan ik meteen een nieuwe ashoes om mijn 500 km oude as doen :x

Zou jij het schroefgedeelte willen verkopen en zou ik dit kunnen gebruiken met billstein B6 of V-maxx dempers ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Drake » MonOct26, 2015 10:27:54 AM

Ah jammer :(, leek op de foto's van een tjaf dat daar wel meer ruimte zat. Ik wil ze ooit misschien zelf gaan gebruiken ofwel voor nu zijn ze nog even niet te koop.Maar op Markplaats staan regelmatig wel de veertjes en de draadbus te koop, de dempers zelf zou ik niet gebruiken gezien die vrij slecht zijn al passen B6 dempers prima erin.
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby J5 » WedOct28, 2015 10:41:27 PM

Ik heb nog de originele 106 Rallye veren staan. Die mag je zo hebbenals wat wil proberen.
User avatar
J5
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 730
Joined: TueMay02, 2006 8:51:05 PM
Location: Katwijk

Re: Rij kwaliteit van een verlaagde auto verbeteren.

Postby Rock's » ThuOct29, 2015 6:26:08 AM

Dankjewel maar deze zijn te breed en passen niet.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
User avatar
Rock's
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7395
Joined: SatJun14, 2003 4:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests

cron