Alleen distributieriem vervangen (niet de waterpomp)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Alleen distributieriem vervangen (niet de waterpomp)

Postby bast1aan » TueJun07, 2016 2:55:35 PM

Hallo,

Omdat ik komend weekend een flink ritje naar Zuid-Duitsland wil maken, en er achter kom dat er geen historie bekend is van de distributieriem, zit ik met een probleem :) de distributieriem is dus in het slechtste geval net zo oud als de auto, 23 jaar. Het zou erg zonde zijn als het blok wat in goede staat verkeert in de soep zou lopen door zoiets.

Nu kan ik het standaard vervangpakket laten uitvoeren, zijnde distributieriem, spanrol, waterpomp. Probleem is echter dat de kans is dat ie dan niet op tijd af is voor a.s. vrijdag, als we willen vertrekken.

Weten iemand hier of alleen de distributieriem vervangen veel minder werk is? moet je hiervoor veel losmaken? En is het achteraf veel werk om later nog de waterpomp te vervangen?

Alvast bedankt,

Groeten, Bastiaan
bast1aan
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatJan02, 2016 6:22:27 PM

Re: Alleen distributieriem vervangen (niet de waterpomp)

Postby Bossie » TueJun07, 2016 3:22:21 PM

De waterpomp en de spanrol draaien al net zo lang mee als de distributieriem (of langer als deze eerder niet zouden zijn vervangen). Door enkel een andere riem te monteren, komt er toch een iets andere spanning op de looprol van de waterpomp te staan (exact 100% hetzelfde spanning gaat niet lukken). Na vele draaiuren een iets andere spanning op de pomp kan ervoor zorgen dat deze sneller kapot gaat.

Ik weet niet wat voor AX je hebt en wat voor motor er in zit, maar met een aluminium onderblok komt de waterpomp doorgaans gemakkelijk los, bij een gietijzeren onderblok kan deze wel eens wat meer overtuigingskracht nodig hebben om los te komen. Over het algemeen is het vervangen van de pomp niet veel extra werk en als ik jou was zou ik deze zeker mee laten vervangen. Je zult alleen de riem maar vervangen en onderweg naar Duitsland gaat de waterpomp lekken of anders kapot.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Alleen distributieriem vervangen (niet de waterpomp)

Postby bast1aan » TueJun07, 2016 5:25:32 PM

Hoi,

Dank voor je antwoord. Duidelijk. Ik heb besloten om alles tegelijk te laten vervangen, er wordt tijd vrijgemaakt zodat het voor vrijdag moet lukken.

Het betreft een AX 1.0i uit 1993 (met TU9 954cc motor dus)

Groeten, Bastiaan
bast1aan
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatJan02, 2016 6:22:27 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests