Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Joep-Meloen » SatOct01, 2016 3:53:30 PM

Hallo allen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam wat oude topics tegen over de Group N chip, maar weet niet wie ze vandaag de dag nog maakt/ verkoopt....wie weet meer?
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby AlexanderB » SatOct01, 2016 8:23:35 PM

Drake (Chris) maakt ze op verzoek/als hij tijd heeft, hij komt alleen niet zo veel meer hier op 't forum..

Ik heb dr zelf ook nog een liggen..?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Joep-Meloen » SatOct01, 2016 8:39:52 PM

Oke en wat wil je ervoor hebben? Ik woon niet ver van Delft dus das zo geregeld! Anders mag een PB ook hoor. Gr
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby AlexanderB » SatOct01, 2016 8:43:25 PM

Ik geloof dat de gangbare prijs €25 was, dus dat? :)

Voor ophalen doe maar ff per PB..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby gigawebs » SunOct02, 2016 12:55:05 AM

Zorg wel dat je de oude chip bewaard. Heb je nodig als je voor APK gaat. ;)
ImageImageImage
User avatar
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 912
Joined: FriOct08, 2010 6:55:56 PM
Location: Weesp

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Joep-Meloen » SunOct02, 2016 4:25:33 AM

gigawebs wrote:Zorg wel dat je de oude chip bewaard. Heb je nodig als je voor APK gaat. ;)


Kijk, dat wist ik dan weer niet...dank je Jelle. Gaat mij niet om de piek in de toeren maar om het dipje. Volledig intrappen en gassen doe ik niet snel maar een beetje vlot verloop is wel leuk.
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Joep-Meloen » SunOct02, 2016 2:08:23 PM

Met dank aan Alexander B is de Gti nu gechipt. Dank Alexander voor het gelijk installeren! Rijdt lekker!
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby AlexanderB » SunOct02, 2016 3:26:43 PM

:D Zou zeker merkbaar moeten zijn.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby ron.remmig » FriOct07, 2016 2:59:57 PM

Jongens,

Ik zoek ook nog zo'n chip. Auto trekt met name in het begin niet echt lekker. Eenmaal op toeren wel. Wie weet wat ?
ron.remmig
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 48
Joined: TueJul28, 2015 4:34:40 AM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Joep-Meloen » ThuNov03, 2016 1:48:04 PM

Vraag me af of je dat oplost met een andere chip hoor...
Joep-Meloen
AX driver
AX driver
 
Posts: 33
Joined: SatOct01, 2016 11:11:34 AM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Kramer » ThuDec01, 2016 11:55:08 PM

De aanbieders van de Gr.N EPROM'etjes welke je nu vind hebben niet veranderd aan de velden, alleen de toerenbegrenser ophoog gegooit.
Ik ben bezig met een MP3.1 (0 261 200 217) met 1267357551 firmware, maar ik heb ook gemerkt dat je deze chips niet ongestraft in iedere ECU kan zetten!!
Als je het Motronic dekseltje loshaalt zie je op de PCB 1268311141-7 staan, dan heb je modellen met en zonder weerstanden op de R632 en R612, bij de modellen zonder deze weerstanden brand je de S600 chip (Bosch 30015 xxxx) door en is je computer overleden.

Ik heb beide ECU's maar weet niet hoe ik foto's moet plaatsen...

Ik Heb wel originele BIN files van zowel de '217' en de '203'
Kramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: ThuDec01, 2016 10:23:16 PM

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby lummelke » SunDec04, 2016 6:46:22 PM

De '203' is voor de zgn vuile GTI, dan zal de '217' wel voor de versie met Kat zijn denk ik. Alleszins zit er hier een toch een '203' berekenaar in de Gti van '91, zonder kat dus.

Overigens zijn er nog wel goede eprommetjes te koop, onze zgn Group N-chip heb ik een paar maand geleden uit Frankrijk besteld, hiervoor moest de verkoper eerst de nummers vd ECU en de originele eprom hebben. De verkoper beloofde ook geen gouden bergen maar gewoon dat de motor een paar pk zou winnen en voor een stuk 'plezanter' zou rijden zoals we dat hier zeggen. :)

Na de opbouw vd wagen is er eerst zo'n 700km met de originele setup gereden om het blok wat te roderen en toen heb ik een reserve ECU met de Group N-chip gemonteerd. Ik ben er zeker van dat niet enkel de begrenzer van 7200 naar 7800rpm is gegaan maar dat ook de kenvelden wel degelijk zijn aangepast.

Na het wisselen is het C.O. gehalte vanaf stationair tot op toeren ruim hoger dan met de standaard chip, maw de motor loopt dus een stuk rijker. Bij hernemen is de motor gewilliger en trekt gewoon voller door vanaf ongeveer 3500rpm. Een fijne bijkomstigheid is dat het lichte gestotter bij constant 3000 à 3500rpm helemaal verdwenen is.

Voor alle zekerheid heb ik nog gecontroleerd of de ECU met de hete chip nog wel uit te lezen was, en ook dat is geen probleem, foutcodes en parameters laten zich nog altijd uit lezen met de oude Elit diagnosetester.
Dit in tegenstelling tot een correcte berekenaar met een onbekende chip die ik al jaren op de plank had liggen, hij kwam uit een AX GTI cup auto. Met deze berekenaar lag het max toerental ook op 7800rpm maar het Mil-lampje bleef constant branden en hij liet zich niet uit lezen, de Elit kon geen verbinding maken. Linke soep dus en daarom heb ik die chip maar in de vuilbak gekegeld...

Die Group N-chip maakt van de Gti zeker geen monster maar laat me zeggen dat het een voelbaar verschil maakt, ik vind de auto er net wat beter door lopen.
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby AlexanderB » SunDec04, 2016 7:02:06 PM

lummelke wrote:Dit in tegenstelling tot een correcte berekenaar met een onbekende chip die ik al jaren op de plank had liggen, hij kwam uit een AX GTI cup auto. Met deze berekenaar lag het max toerental ook op 7800rpm maar het Mil-lampje bleef constant branden en hij liet zich niet uit lezen, de Elit kon geen verbinding maken. Linke soep dus en daarom heb ik die chip maar in de vuilbak gekegeld...

Argh! Dat was dus een 'echte' Cup ECU waarschijnlijk, degene die ik niet kon vinden toen ik een Cup motor had en 't ding niet lopend kreeg..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby citrofenwick » MonDec05, 2016 2:42:39 PM

De 'goeie' chips zijn inderdaad zeker nog te vinden.
Ik heb ooit eens een testbankrun gedaan met de originele en aangepaste ECU met het volgende resultaat:
Image

De ax had de volgende setup:
1.4 GTI-blok met katalysator
Supersprint uitlaatspruitstuk
Voor de rest kan ik niet verklaren waarom hij 111pk had. Zelf had ik niets veranderd aan het blok.

Je voelt zéker dat hij net dat tikkeltje sneller is. Hij rijdt gewoon ook veel soepeler.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby AlexanderB » MonDec05, 2016 2:53:51 PM

Correctiefactor voor de rolweerstand/versnellingsbak/etc.. die wat.. klantvriendelijk.. staat afgesteld?

Desondanks, paar pk extra tov de standaard-chip, en wel over zo'n beetje het hele bereik, en die rare dip bij 3k toeren dr uit, de echte grp-n chip is echt wel een verbetering aan het gevoel vooral, wel ten koste van ongeveer 8% extra brandstofverbruik (dat was 't verschil in mijn auto anyway, give or take een paar %), en dat je voor de APK terug moet naar de standaard chip.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby citrofenwick » MonDec05, 2016 4:43:36 PM

AlexanderB wrote:Correctiefactor voor de rolweerstand/versnellingsbak/etc.. die wat.. klantvriendelijk.. staat afgesteld?

Moest het er direct bijgezet hebben. Twas tijdens een testbankdag met een forum waarbij veel leden toen hun pk's opnieuw getest hadden en soms zelfs ontgoocheld waren, of exact hetzelfde hadden. Dat blok liep toen ook wel behoorlijk snel ook vond ik.
Filmpje van sprintje: https://www.youtube.com/watch?v=GCvZKwe-_pQ

Hier in België raak ik nipt gekeurd met die chip in m'n bordeaux GTI. In die GT met 111pk moest ik de originele ECU er terug instoppen. (zelfde regelmentering & zelfde chip)
Qua verbruik moet ik je ook gelijk geven, maar misschien ligt dat aan de rijstijl die met de chip gepaard gaat.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby AlexanderB » MonDec05, 2016 5:58:49 PM

Of Citroën was weer eens te conservatief met het opgeven van vermogen, dat is ook niet de eerste of laatste keer..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Group N chip: wie heeft ze nu nog?

Postby Kramer » TueDec06, 2016 12:01:06 PM

Is er dan toevallig ook een BIN file beschikbaar bij een van de mensen die er succes mee hebben?
Ik heb er één via marktplaats een ander uit polen en nog een uit portugal
Allemaal bijzonder voordelig, maar feitelijk allemaal gekopieerde originele chips met toeren begrenzer omhoog en de lambda waarde wordt anders verwerkt.
Kramer
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 5
Joined: ThuDec01, 2016 10:23:16 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests

cron