De '203' is voor de zgn vuile GTI, dan zal de '217' wel voor de versie met Kat zijn denk ik. Alleszins zit er hier een toch een '203' berekenaar in de Gti van '91, zonder kat dus.
Overigens zijn er nog wel goede eprommetjes te koop, onze zgn Group N-chip heb ik een paar maand geleden uit Frankrijk besteld, hiervoor moest de verkoper eerst de nummers vd ECU en de originele eprom hebben. De verkoper beloofde ook geen gouden bergen maar gewoon dat de motor een paar pk zou winnen en voor een stuk 'plezanter' zou rijden zoals we dat hier zeggen.
Na de opbouw vd wagen is er eerst zo'n 700km met de originele setup gereden om het blok wat te roderen en toen heb ik een reserve ECU met de Group N-chip gemonteerd. Ik ben er zeker van dat niet enkel de begrenzer van 7200 naar 7800rpm is gegaan maar dat ook de kenvelden wel degelijk zijn aangepast.
Na het wisselen is het C.O. gehalte vanaf stationair tot op toeren ruim hoger dan met de standaard chip, maw de motor loopt dus een stuk rijker. Bij hernemen is de motor gewilliger en trekt gewoon voller door vanaf ongeveer 3500rpm. Een fijne bijkomstigheid is dat het lichte gestotter bij constant 3000 à 3500rpm helemaal verdwenen is.
Voor alle zekerheid heb ik nog gecontroleerd of de ECU met de hete chip nog wel uit te lezen was, en ook dat is geen probleem, foutcodes en parameters laten zich nog altijd uit lezen met de oude Elit diagnosetester.
Dit in tegenstelling tot een correcte berekenaar met een onbekende chip die ik al jaren op de plank had liggen, hij kwam uit een AX GTI cup auto. Met deze berekenaar lag het max toerental ook op 7800rpm maar het Mil-lampje bleef constant branden en hij liet zich niet uit lezen, de Elit kon geen verbinding maken. Linke soep dus en daarom heb ik die chip maar in de vuilbak gekegeld...
Die Group N-chip maakt van de Gti zeker geen monster maar laat me zeggen dat het een voelbaar verschil maakt, ik vind de auto er net wat beter door lopen.