Niet aanslaan AX 1.0

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Niet aanslaan AX 1.0

Postby kloas » WedFeb20, 2019 6:01:10 PM

Sinds vorig zomer ben ik in het bezit van een AX 1.0 uit 1994. Sindsdien rijdt ik er met veel plezier in rond. Een paar weken terug echter sloeg deze niet meer aan bij het starten.
Omdat ik niks bij de hand had de ANWB gebeld en die constateerde ook geen vonk en geen benzine.
m.b.v. de wegenwacht-technische helpdesk werd het dubbelrelais als schuldige aangewezen en na verwijderen daarvan werden op de stekker de punten 4, 8 en 13 met elkaar verbonden (brug) en tevens de punten
1, 9 en 11. Ook een draad (met zekering) vanaf de accu (plus) pool naar de bobine. Daarna kon de motor gestart worden (en sindsdien rijdt ik nog steeds zo...)
Inmiddels het dubbelrelais (brandstofpomprelais) vervangen, helaas zonder resultaat. Daarna bedrading en massapunten voor zover mogelijk/bekend (nogmaals) gecontroleerd en contactslot gecontroleerd. Helaas daarbij het contactslot beschadigd en dus compleet vervangen door een nieuwe. Zonder succes. Nu een andere computer geprobeerd, ook deze zonder succes.
Helaas heb ik geen elektrisch schema want ik zou het geheel helemaal eens na willen lopen om te vinden waar het mis gaat.
Vraag 1: heeft iemand voor mij een duidelijk schema?
Vraag 2: iemand suggesties wat het probleem zou kunnen zijn? Omdat de motor wel aanslaat (en prima rijdt) met de huidige noodschakeling kunnen m.i. een aantal zaken zoals BDP sensor, bobine, onstekingsunit etc. uitgesloten worden.
kloas
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: WedFeb20, 2019 5:21:40 PM

Re: Niet aanslaan AX 1.0

Postby kloas » WedFeb27, 2019 7:49:31 PM

Bedankt voor het meedenken, probleem inmiddels opgelost.
Schema's aangeschaft en draadbreuk gevonden in de constante voeding naar het dubbelrelais en ecu (dikke blauwe draad op punt 1 van de witte stekker onder ecu).
Blijkbaar had een vorige eigenaar een aanrijdinkje gehad; kabel was geknikt achter de bumper, precies op de hoek onder de rechterkoplamp.
Gek genoeg alleen de dikste blauwe draad nagenoeg helemaal door en één dunne bruingrijze. Rest van de draden niet zichtbaar beschadigd.
Inmiddels hersteld en probleem voorbij
kloas
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: WedFeb20, 2019 5:21:40 PM


Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron