Losha wrote:Heb net met schrik van het journaal moeten ervaren dat ze die rommel nu toch echt ingevoerd hebben.
Wij rijden wel een hele 1800km per jaar (kijk ..dat is pas milieuvriendelijk ..met jullie aan bomen groeiende groene elekotrautos

)
maar maak me nu toch wel een beetje zorgen om ons oud bakkie .. originele 1990 .. 1.1 HDZ
Kijk, dat zou een goed argument zijn om er euro98 in te gooien, met 1800 km per jaar staat de auto meer stil dan dat ie rijd, en euro98 (met 0% ethanol) is net wat beter houdbaar. Het grote nadeel van E10 is dat het (sneller) slecht wordt, en dat de ethanol-specifieke problemen juist/mede veroorzaakt worden door lang stilstaan, namelijk dat de brandstof water aantrekt en verzuurt, waarna metalen delen van het injectiesysteem kunnen corroderen.
Om het prijsverschil hoef je het natuurlijk niet te laten, met 1800 km per jaar is dat slechts een paar euro. Elke poging tot technische aanpassingen (of eventuele reparaties) is duurder.
Losha wrote:maar in die van jou zit dan ook niet echt n standaard blokkie meer he

Dat klopt, maar in dit geval gaat het om de Peugeot 309, die hetzelfde motorblokje heeft als een AX

Geen technische aanpassingen, en ik ga er gewoon mee rijden totdat er wat gebeurt, we komen er vanzelf achter wat de zwakste schakel is.

De AX 16V wil ik ombouwen voor gebuik met brandstoffen met een nog hoger ethanol gehalte (85% of meer), het heeft namelijk ook voordelen in bepaalde toepassingen.
Daarvoor heb ik een andere pomp, andere leidingen, een ethanol-sensor, en een andere (programmeerbare) motorcomputer. Nu nog inbouwen.

AlexB wrote:Welke pomp is past er in een ax die geschikt is voor ethanol dan?
Brandstofpompen zijn redelijk universeel, sowieso qua werking, en redelijk qua montage.
De grootste vraag is, geloof je de verkoper op z'n blauwe ogen dat er verschil in zit, en dat de pomp waar je extra geld voor betaalt daadwerkelijk anders is van binnen? Het verschil is namelijk niet te zien, en zit alleen in de materialen die gebruikt zijn en fabrikanten doen ook niet echt moeite om het beter te labelen welke part numbers wat zijn, en de pompen die specifiek worden geadverteerd zijn over het algemeen grof duurder. De levensduur zal in beide gevallen waarschijnlijk ruimschoots langer zijn dan de garantietermijn. (mits de pomp enigzins kwalitatief is.)
Zou ook gewoon kunnen dat het allemaal niet zo'n issue is en dat mensen een hoop beren op de weg zien die er niet zijn. De tijd zal het leren.

Ik zal ook eens kijken of ik ergens nog een originele AX brandstofslang over heb, dan gooi ik die in een fles ethanol, zien of er wat gebeurt. Ik denk zelf van niet, maar je weet het niet tot je het probeert natuurlijk.