stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Postby citrofenwick » SunMar08, 2009 10:21:10 PM

Kzal mijn vraag hier stellen. Ik ben vandaag naar een meeting geweest op een landingsbaan waar gedragd en geraced is geweest. Met de ax natuurlijk enkelen stof doen happen ... :P

Enkel werd hij telkens na een sprint of 3 van +- 700m stukken slomer en ging hij opmerkelijk trager door zijn hoge toeren. Ook als ik gewoon wat over de baan aan het scheuren was (vergelijkbaar met circuitrijden), ging hij na een tijdje opmerkelijk trager.

Is dit een beperking van het standaard luchtfilter van een AX GTI? En zijn er aanraders ter vervanging? Misschien is hij aan vervanging toe? Of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn? Voor de rest totaal geen problemen gehad. Ik meen niet hetzelfde probleem te hebben gehad op Zolder met Vroemdag.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby DuFF » MonMar09, 2009 8:08:09 AM

een tip qua luchtfilter voor een GTI, kijk is in Drake zijn wie=wie .

verder uhh, sprinten en racen op een verlaten landingsbaan ?
waarom breng je ons daar niet van op de hoogte ? :(
nou heb ik het nadeel dat me ax niet echt rijd momenteel, maar andere clubleden hadden mischien ook wel ff willen uitleven. :twisted:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby citrofenwick » WedMar11, 2009 8:57:01 PM

DuFF wrote:een tip qua luchtfilter voor een GTI, kijk is in Drake zijn wie=wie .

verder uhh, sprinten en racen op een verlaten landingsbaan ?
waarom breng je ons daar niet van op de hoogte ? :(
nou heb ik het nadeel dat me AX niet echt rijd momenteel, maar andere clubleden hadden mischien ook wel ff willen uitleven. :twisted:

Ja, die heb ik al gezien. Maar ik vrees dat deze niet veel beter is dan de standaard luchtfilter. Nuja, het is niet zo dringend. Als ik tijd vind zal ik ff zien wat er zoal bestaat ter vervanging. Ik vroeg mij vooral af of de luchtfilter de oorzaak kon zijn van de voelbaar verminderde prestaties. En dat weet ik nu wel vrij zeker.

zie mijn wieiswie voor uitleg ivm landingsbaan offtopic
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Open Luchtfilter

Postby Chris-star » ThuMar12, 2009 7:41:49 PM

Beste mensen,

Ik ben van plan om een open luchtfilter op mijn AX te zetten. Het is een 1.1i 1996. Op het forum heb ik al het een en ander doorgenomen maar ik wil even wat extra informatie. Optrekken lijkt mij het sterke punt van de AX door het lage gewicht. Maar als dat nog even wat pittiger kan.. zou mooi zijn.

Wat moet je doen met die 1)plastic spullen, 2) die slang van blik (die van boven de uitlaat komt en de lucht wat voorverwarmd) en de vacuüm slagen die weer op dat plastic deel zitten. Wat voor soort filter is het beste en is het een beter om een set te kopen of gewoon een losse en zelf monteren(en hoe moet je dat dan aanpakken). Het moet wel mogelijk zijn om de onderdelen weer origineel terug te plaatsen als dat kan. Hoeveel gaat het filter kosten?

En verder: geeft het verwijderen van de twee vacuüm slangen geen problemen? Ik hoop dat het wat meer trekkracht bij optrekken geeft, naast het feit dat het er sportief uitziet natuurlijk.

Graag uw ervaringen!
Chris-star
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 11
Joined: WedJan28, 2009 4:58:36 PM

Postby Muschu » ThuMar12, 2009 7:53:31 PM

ik weet niet of je de HOWTO al had gevonden?
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10559

ik heb er ook eentje in hangen...
het geluid is het grootste voordeel vind ik, zeker in combinatie met een sportdempertje :)
op het gebied van meer vermogen valt het wel mee, met een buizensysteem naar een koele luchtstroom maak je meer kans op vermogenswinst... mij is alleen nooit duidelijk geworden of het ook echt werkt.
grtx
Hard harder.... *FLITS*
Zwarte AX GT inj.
Filmpjes:
demper met db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=aBuThU6yh-0

demper zonder db killer--> http://nl.youtube.com/watch?v=fD7F5AsdkGQ
User avatar
Muschu
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 120
Joined: ThuJan15, 2009 4:57:25 PM
Location: Zwolle

Postby Bossie » ThuMar12, 2009 7:54:53 PM

Voor vragen over een openluchtfilter is al een heel mooi en uitgebreid topic: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=566
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Joost » ThuMar12, 2009 8:11:14 PM

idd je moet als eerst dit topic lezen waar ik je post ook in heb verplaatst.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Chris-star » ThuMar12, 2009 8:31:52 PM

Natuurlijk heb ik alles gelezen... :? maar die die belangrijkste link werkt niet meer. Dus je kan wel verplaatsen maar in het hoofdtopic over luchterfilters staat: als je het niet zeker weet, vraag het eerst! Maarja... :x ik zie wel :wink:
Chris-star
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 11
Joined: WedJan28, 2009 4:58:36 PM

Postby Bossie » ThuMar12, 2009 8:36:07 PM

Chris-star wrote:Natuurlijk heb ik alles gelezen... :? maar die die belangrijkste link werkt niet meer. Dus je kan wel verplaatsen maar in het hoofdtopic over luchterfilters staat: als je het niet zeker weet, vraag het eerst! Maarja... :x ik zie wel :wink:


Het topic heet ook: stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Dus als je vraag niet beantwoord is in dit topic, kun je hier gewoon je vraag bij in zetten ;)
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Open Luchtfilter

Postby grietje » ThuMar12, 2009 8:43:39 PM

Chris-star wrote:Wat moet je doen met die 1)plastic spullen,

weggooien? :P:P

2) die slang van blik (die van boven de uitlaat komt en de lucht wat voorverwarmd)

eraf halen ;) Hij krijgt dan dus geen warme lucht meer maar aan de andere kant als je je openluchtfilter achter je blok (in de paddenstoel waar nu ook je filter zit alleen die is dicht...) hangt is de lucht behoorlijk warm.

en de vacuüm slagen die weer op dat plastic deel zitten.

goed afdoppen, alles

Wat voor soort filter is het beste en is het een beter om een set te kopen of gewoon een losse en zelf monteren(en hoe moet je dat dan aanpakken). Het moet wel mogelijk zijn om de onderdelen weer origineel terug te plaatsen als dat kan. Hoeveel gaat het filter kosten?

het beste is een openlucht filter van redelijk merk en deze met een buissysteem aan de voorkant te fixen. voor het vermogen dan.
gewoon direct in depaddenstoel hangen is het snelst en geeft je ook meteen mooi veel ruimte onder de kap. dit geeft wel meer herrie en niet echt een vermogenswinst (athans, denk ik, niet getest ofzo)

En verder: geeft het verwijderen van de twee vacuüm slangen geen problemen?

Nee, zolang als je alles maar goed afdopt. lek in vacuum is k*t lopen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Open Luchtfilter

Postby Joost » ThuMar12, 2009 8:50:40 PM

grietje wrote:als je je openluchtfilter achter je blok (in de paddenstoel waar nu ook je filter zit alleen die is dicht...) hangt is de lucht behoorlijk warm.


gezien de snelheid en de hoeveelheid van luchtverversing zal dat te verwaarlozen zijn aan opwarming
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Re: Open Luchtfilter

Postby citrofenwick » ThuMar12, 2009 8:54:17 PM

Joost wrote:
grietje wrote:als je je openluchtfilter achter je blok (in de paddenstoel waar nu ook je filter zit alleen die is dicht...) hangt is de lucht behoorlijk warm.


gezien de snelheid en de hoeveelheid van luchtverversing zal dat te verwaarlozen zijn aan opwarming
Bij stoplichtsprintjes merk je wel degelijk een verschil als het warm is. Als je 2 minuten hebt stilgestaan trekt je luchtfilter warme lucht aan, en dat voel je heel goed. In topsnelheid en gewoon rijden merk je er weinig van.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby grietje » ThuMar12, 2009 8:56:54 PM

zal best joost, ik heb hem daar maar met 1 reden, ruimte!! dan kan ik teminste ergens bij :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Chris-star » ThuMar12, 2009 9:04:13 PM

Ja precies dat is eigenlijk het tweede punt. Dat originele systeem is zo omslachtig, lomp eigenlijk. Als je bijv wil ontluchten bij de radiateur dan kan je er niet echt lekker bij. Dat systeem neemt gewoon erg veel ruimte in.

http://www.kandn.com/instructions/57-0064-1_inst.pdf
Ik heb hier een leuke inbouw gevonden (niet dat ik het idee heb om veel te gaan uitgeven) van een open luchtfilter. Maar als je die stappen volgt dan zeggen ze na een tijdje dat je dat oude luchtfilterhuis moet uitboren. Als je dat gewoon laat zitten en die zooi die daarop zit eraf haalt zit dat toch niet heel erg in de weg. Zeker als je dat luchtding toch al kwijt bent. Die slang naar de grill ziet er wel een beetje armoedig uit.. maar de rest :)
Chris-star
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 11
Joined: WedJan28, 2009 4:58:36 PM

Postby mesang » TueMar24, 2009 12:22:46 PM

Rene wrote::twisted: een open filter( 10 tot 100 eu) geeft over het algemeen tot 5% extra vermogen.
Als je auto een boordcomputer heeft past deze de brandstof/lucht verhouding aan. anders moet het handmatig. Probeer zo veel mogelijk koude lucht aan te zuigen. deze bevat meer zuurstof... plaats bij voorkeur een setje brisk premium bougies ( 10 eu per stuk!) er in en het liefst ook nog topkwaliteit kabels (30 eu) en je merkt het verschil. als je het ene aanpast moet je het andere ook doen. :twisted:


Waar kan ik dit compleet in 1x bestellen? (A)

En natuurlijk zo goedkoop mogelijk :P
mesang
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 77
Joined: MonMar09, 2009 3:18:02 PM

Postby denny » TueMar24, 2009 1:12:25 PM

citrofenwick wrote:
Enkel werd hij telkens na een sprint of 3 van +- 700m stukken slomer en ging hij opmerkelijk trager door zijn hoge toeren. Ook als ik gewoon wat over de baan aan het scheuren was (vergelijkbaar met circuitrijden), ging hij na een tijdje opmerkelijk trager.


Uhmm warme of koude lucht scheelt misschien een paar PK. Die ga jij op een verder standaard motor niet merken. Zo wel dan hoor je een stoeltje te hebben als testrijder bij een formule 1 team.

Waar ik persoonlijk eerder aan denk:

Je belast je motor temp loopt op. Computer stuurt verkeerd bij. Dit kan aan alles liggen, van temp sensors die verkeerd functioneren tot een ontsteking die niet goed geregeld wordt.

Dus lijkt mij dat het eerder aan een defecte sensor ligt of een fout in de ECU.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3154
Joined: ThuJun19, 2003 10:36:41 AM
Location: breda

Postby mesang » TueMar24, 2009 1:41:36 PM

Kom net dit tegen op marktplaats:


Iemand ervaring mee? Enig idee of het ook daadwerkelijk een goeie filter is?
mesang
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 77
Joined: MonMar09, 2009 3:18:02 PM

Postby grietje » TueMar24, 2009 2:09:59 PM

Markplaats heeft een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele handige functie, ergens tussen verhaal en foto waar staat :

'Link voor op websites of email berichten'

dan krijg je een linkje die niet groter is dan dit:
http://link.marktplaats.nl/238175151

lijkt me een een stukkie handiger als die super lange link + dat het al duizend keer gezegt is hierzo ;)

Verder, tja, Je auto zal er niet veel sneller van worden maar als je t stoer vind staan doen ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby mesang » TueMar24, 2009 3:20:49 PM

Is het dan níet prestatieverhogend of alleen een klein beetje. En kan ik dan beter deze kopen of een 'gewone' open luchtfilter?

En betreft die link, goeie tip! Had het nog niet eerder gezien! :)
mesang
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 77
Joined: MonMar09, 2009 3:18:02 PM

Postby grietje » TueMar24, 2009 3:48:22 PM

Alleen en enkelt een ander luchtfilter systeem is niet prestatie verhogend.

Maar het klinkt wel een stuk sportiever waardoor je rijervaring misschien wel 'sneller' word.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

PreviousNext

Return to Technisch/Technical

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests

cron