MAX roadster (AX onderstel)

Alles over de Max Roadster. De Max Roadster is van Nederlands fabricaat en heeft he onderstel van de AX.

Moderators: Rocks, ruud2, moderators

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » MonDec03, 2018 3:49:32 PM

terug uit het passifeer proces.
nu niet geel maar "blauw"


Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatDec22, 2018 5:54:54 PM

de as krijg ik met geen mogelijkheid uit elkaar, dan zo maar de straalcabine in.
voor en na (met lichte laag zinkspray).

Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunDec23, 2018 1:59:10 PM

omdat ik met m'n geklungel :oops: de asplaat niet los kreeg nog een leuke mail gehad van Polle hoe het wel moet.
helaas ook met een slagmoersleutel op de bout geen beweging in te krijgen...


Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunDec23, 2018 2:01:49 PM

nieuwe trommels en slangen ontvangen.

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby AlexanderB » SunDec30, 2018 3:05:59 AM

Helaas zijn die assen inderdaad moeilijk uit elkaar te halen als ze eenmaal 20 jaar aan roest verzameld hebben, de enige methode die ik tot nu toe succesvol heb toegepast is alle m8/torx boutjes waar je bij kan eruit halen met een slagschroevendraaier (niet slagmoersleutel) en het ding met een voorhamer uit elkaar slaan. Als het eenmaal los is kan je het schoonmaken en de spiebanen van de veerstaven voorzien van kopervet, en dan gaat het ineens een stuk beter allemaal. (Dan kan je de interne schroefdraad gebruiken om die staven weer op hun plek te trekken)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5954
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunDec30, 2018 10:47:26 AM

AlexanderB wrote:Helaas zijn die assen inderdaad moeilijk uit elkaar te halen als ze eenmaal 20 jaar aan roest verzameld hebben, de enige methode die ik tot nu toe succesvol heb toegepast is alle m8/torx boutjes waar je bij kan eruit halen met een slagschroevendraaier (niet slagmoersleutel) en het ding met een voorhamer uit elkaar slaan. Als het eenmaal los is kan je het schoonmaken en de spiebanen van de veerstaven voorzien van kopervet, en dan gaat het ineens een stuk beter allemaal. (Dan kan je de interne schroefdraad gebruiken om die staven weer op hun plek te trekken)


voorlopig laat ik het er even bij, maak hoogstwaarschijnlijk alleen maar kapot.
als er verder geen speling op de verbindingen/ lagers zit van de as gaat ie er gewoon weer onder.
het vervelende is dat de speling pas goed gecontroleerd kan worden met de as/wielen eronder.
ik wacht op wat warmer weer, er is geen verwarming in m'n garage en ik moet weer met m'n ouwe knoken op de koude grond gaan liggen.
heb daarom even een winterslaapje.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatApr27, 2019 8:56:18 AM

het winterslaapje is voorbij en daarmee kan ook het assembleren weer beginnen,

Image


door een gewijzigde keurings wetgeving voor oldtimers in Belgie ( veschilt in Waals en Vlaamsdeel !? ) had ik een uitnodiging ontvangen
voor een jaarlijkse keuring in maart ...helaas zonder achter as is het slecht rijden.
zal wel een boete aan vast zitten bij het (te laat) later aanbieden.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatJun08, 2019 12:43:28 PM

het schiet niet echt op ......te weinig tijd.

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SunJun23, 2019 10:08:54 AM

allen bedankt voor meer dan 60.000 views! :D
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug27, 2019 4:32:43 PM

eindelijk weer wat tijd gevonden om de Max verder te voorzien van de gerevideerde as en verder af te werken.
alles nieuw, echter links achter geen rem... geen olie...nieuwe flexremleiding met inwendige verstopping.. :(
nu weer klaar voor de oldtimer keuring morgen.

Image


TIP: voor andere Max rijders, ik irriteerde me altijd aan de dichtvallende motorkap , met de latere modellen was dit overigens opgelost.
het is op dezelfde manier gedaan, alleen met andere clipjes, maar in principe hetzelfde.
rubbertje en uitzetter van een later type AX.
zie foto's.

Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueAug27, 2019 6:45:39 PM

nou, dat wordt geen keuring morgen.
koelwatertemperatuur na 20 km proefrijden net 80 graden, kom thuis brand het lampje stop en het rode lampje bij de temperatuur meter ( meter staat gewoon op 80).
en er lekt koelvloeistof via de dop.
toch de koppakking ?

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » WedAug28, 2019 8:14:50 PM

"even "de kop eraf gehaald.
detail hierbij : het blokkeren van het vliegwiel met een M6 bout komt niet overeen met de M10 bout op de nokkenas ???
ook niet in meerdere omwentelingen.
daarom de krukasstand met een laser afgetekend op het onderblok , je moet wat..
zowel aan de koppakking als aan de kop is op het eerste gezicht niets te zien.....
wel waren alle sensoren besmeurd met drap , veel rommel in de radiateur en veel roestwater..
veel electrische aansluitingen groen uitgeslagen, en daarom waarschijnlijk ook slecht kontakt.
grote schoonmaakactie onder de kap, deze heb ik voor het sleutelgemak even eraf geschroefd.
morgen verder.

Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » ThuAug29, 2019 9:17:05 AM

vraag:
is er iemand die weet waarom de M6 bout voor blokkering van het vliegwiel niet correspondeert met de M10 bout van de nokkenas, ook niet na talloze keren rondraaien ? er is gewoon geen match te vinden.
zeer vreemd.
blok is K2B. carb. versie. nooit uit elkaar geweest , assemblage origineel citroen.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby Bossie » FriAug30, 2019 11:39:55 AM

Enige reden die ik kan bedenken is dat hij niet juist op tijd heeft gestaan.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5916
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » FriAug30, 2019 1:19:58 PM

Bossie wrote:Enige reden die ik kan bedenken is dat hij niet juist op tijd heeft gestaan.


ja, zou je denken, maar er zat echt iets van 30 graden verschil in, dan had meteen een klap gegeven als het niet goed zou zijn.
maar hij loopt (liep) als een t**t, en vloog in de toeren, gewoon top!
maar goed , de cil.kop is eraf en als nu het aandrijfwiel op dezelfde stand blijft als de nokkenas is er niets aan de hand.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » FriAug30, 2019 1:26:26 PM

de oorzaak van het af en toe roken bij koude motor is ook gevonden,
bij twee inlaatkleppen zat het hoedje niet op z'n plaats, vandaar ook de twee zwarte inlaatkleppen. ( 2 en 3)


Image

Image
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » FriAug30, 2019 1:32:35 PM

en verder grote schoonmaak., 30 jaar vuil verwijderen...
doe ik met dusty ( huishoud ontvetter) en wel alle gaatjes natuurlijk afdichten.

Image

en veel gepassifeerde onderdelen zijn wat minder geworden laat ik weer opnieuw passiferen.
en alle bruine smurrie uit de radiateur , slangen , cil. bussen verwijdert, waar komt die rommel toch vandaan, ik gebruik de blauwe koelvloeistof.
kortom, weer veel werk deze zomer en slechts 20 km gereden , maar wel weer veel sleutelplezier.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby Bossie » SatAug31, 2019 1:08:42 PM

Bestel ook even een revisie setje voor je carburateur en maak die weer netjes
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5916
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » SatAug31, 2019 9:08:32 PM

ik zal eens kijken wat er nog van te krijgen is, de chokekabel moet sowieso vernieuwd worden.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

Re: MAX roadster (AX onderstel)

Postby ruud2 » TueSep03, 2019 6:19:42 PM

setje pakkingen / bouten bij de post vandaag.

Image

nu kan ik de kop wegbrengen om te vlakken en de klephoedjes te vervangen,ik heb zelf geen klepveertang.
hopelijk zit het aandrijfwiel voor de nokkenas ook vast met een spie of nok voor de positionering , mag het revisiebedrijf zelf loshalen.
ik heb wel foto's gemaakt van de exacte positionering onderling de nokkenas en het aandrijfwiel.
dit omdat de blokkeringen met de bouten niet overeen kwam, zoals eerder beschreven.

enige verschil met de cil.kop bouten is een torx bij aftermarket en zeskant af fabriek.
deze rekbouten worden onder de kop en op de schroefdraad voorzien van vet.
dat verklaard dat er geen aanhaalmoment maar een hoekverdraaiing wordt opgegeven voor het vastzetten.
indien vet op de draad dan gaat het aanhaalmoment aan de haal ivm. de verminderde wrijving en kunnen de bouten te vast worden aangetrokken.
een hoekverdraaiing is iets minder nauwkeurig dan een moment , maar in dit geval beter dan een moment(sleutel).
daar het rekbouten zijn kom je over de vloeigrens van het materiaal en bij losdraaien zijn ze in principe langer dan origineel , daarom maar 1x gebruiken.
de bouten zijn in principe blijvend vervormd.
User avatar
ruud2
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 599
Joined: TueMar29, 2011 5:50:05 PM
Location: neerpelt (B)

PreviousNext

Return to Max Roadster

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest