ik doe m'n best..........
een statische opstelling voor 30 ton beton, wie zou er winnen ?
een aantal voorwaarden vooraf oa:
de stuurkolom mag niet verder verplaatsen dan 126 mm , vandaar al die bolletjes op het stuur, die maken ook de beweging
zichtbaar tijdens de impact, en goed te zien in de high speed films welke bewegingen de kolom maakt.
de portieren moeten gemakkelijk te openen zijn
en de voorruit moet in de sponning blijven zitten
daarbij worden een aantal vertragingen gemeten en die mogen een waarde niet overschrijden, dwz. de botsenergie moet geleidelijk worden doorgeleid in de constructie.
Teveel vertraging is net of je tegen een blok beton aanrijdt ( wat een vergelijking) en te weinig heb je een te grote verplaatsing van oa. de stuurkolom en dan gaat het menselijk lichaam meedoen in de chrash en dat is ook weer niet de bedoeling, auwwww.
Ook de highspeed film is bewaard gebleven, die kan ik helaas niet posten.
Het enige waar een crash dummy voor is gebruikt is om de impact te meten van de dummy als deze op de stuurkolom
wordt gekatapulteerd, wellicht kan ik eens kijken of er frames uit de highspeed films te posten zijn.
Alle destructieve proeven zijn gedaan in het automotive onderzoekslaboratorium van TNO destijds gevestigd in Delft.