ik heb het eens opgezocht:
5.7.3.10.De rolkooi moet voldoen aan een van de volgende mogelijkheden:
a) een rolkooi welke geheel voldoet aan de eisen van artikel 253-8 waarbij de basiskooi minimaal moet voldoen aan de
configuratie van tekening 253-36C, gecombineerd met tekening 253-9 (deurkruizen). Aan deze basiskooi mogen extra
stangen worden toegevoegd overeenkomstig artikel 253-8.
b) een gecertificeerde rolkooi.
En ik ken de rolkooi niet helemaal vanbuiten, maar ze voldoet idd (terecht) niet meer aan die tekening om rally mee te mogen rijden. (voor circuit oké nog wegens minder gevaarlijke obstakels) Vorig jaar was mijn kooi gelijkaardig vn sterkte met scharnierkoppelingen en op aanraden van de VAS keurmeester heb ik deze ook aangepast naar de nieuwe(re) normen met oa kruizen en schuifkoppelingen. Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid. Bij een ax moet je het niet hebben van de sterkte van de koets bij een crash en het is voor je eigen veiligheid.
Zo was het:
Met scharnierkoppelingen die als je vooraan een klap krijgt gewoon meescharnieren.
Zo is het nu:
(nog niet super, maar toch al iets beter)
Ik kan je echt enorm aanraden om gewoon je kooi te laten aanpassen, of om er gewoon een wél veilige kooi in te zetten voor rally. Tis niet dat je het bij een crash moet hebben van de sterkte van de koets. De rolkooi vangt alles op.
bronnen:
http://www.fia.com/sites/default/files/ ... 013%29.pdfhttp://cms.knaf.nl/images/downloads/reg ... t_2015.pdf
AX-kopen is verslavend.