stuur wil niet los

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

stuur wil niet los

Postby WouterL » SunJan02, 2005 6:06:41 PM

Omdat er intussen een tweede lampje van mijn dashboard verlichting kapot is wilde ik het spul maar eens gaan vervangen.

Moer van het stuur los ... hard trekken ... geen beweging ... nog harder trekken ... nog steeds geen beweging ... wrikken ... nog steeds geen beweging ... uiteindelijk de boel maar weer vastgezet en nog steeds kapotte lampjes.

Heeft er iemand tips??
Hij zou er zonder die moer toch gewoon afgeschoven moeten kunnen worden?!
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby Brutus » SunJan02, 2005 6:11:12 PM

Met een dopsleutel de moer losdraaien maar wel nog op het schroefdraad laten zitten..

Dan heel hard wrikken en trekken ! (doordat je de moer een deel laat zitten bespaar je wat mooie witte tanden) :shock: :D :D

Moet willen.. Maar goed, Ik had alles er wel af, alleen de hele unit wilde niet ver genoeg naar buiten komen (vanwege de stekkers en draden vermoed ik) Waardoor ik niet achter de unit kon kijken en de lampjes niet kon vervangen!

Overigens heb ik type 2 dashboard!
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby Joost » SunJan02, 2005 6:12:32 PM

bij type 1 blijft het stuur gewoon zitten

en anders bout bijna helemaal los draaien en dan trekken en een paar keer op verschillende plekken er tegen aan rammen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby limovo » SunJan02, 2005 7:53:13 PM

De volhouder wint, ooit komt ie los..
limovo
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 126
Joined: WedJun16, 2004 2:45:07 PM
Location: Arnhem

Postby Marc01 » MonJan03, 2005 5:11:05 PM

WD 40 op het draad en dan slaan op de zijkant van het stuur, dus van voor af. Paar flinke hengsten her en der en dan voel je hem op een gegeven moment loskomen.
Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 382
Joined: MonSep20, 2004 6:52:48 PM

Postby Rik » MonJan03, 2005 5:17:09 PM

Sorry WD40? Is dit niet net zoiets als je remmen smeren, of je koppeling?

Ik zou het eerst nog maar eens zo proberen, het gaat lastig. Gewoon even net iets harder wrikken als je wilt doen bij je ax. Ben niet bang, je maakt niks kapot.
Grtz, Rik
User avatar
Rik
Total admin
Total admin
 
Posts: 547
Joined: ThuJun12, 2003 4:41:50 PM
Location: Heerlen

Postby Brutus » MonJan03, 2005 5:18:39 PM

Rik wrote:Sorry WD40? Is dit niet net zoiets als je remmen smeren, of je koppeling?

Ik zou het eerst nog maar eens zo proberen, het gaat lastig. Gewoon even net iets harder wrikken als je wilt doen bij je AX. Ben niet bang, je maakt niks kapot.


WD40 is zo'n smeermiddeltje... Word veelal gebruikt om vaste moeren/bouten los mee te krijgen!
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby Lees » MonJan03, 2005 5:23:36 PM

Rik wrote:Sorry WD40? Is dit niet net zoiets als je remmen smeren, of je koppeling?

Ik zou het eerst nog maar eens zo proberen, het gaat lastig. Gewoon even net iets harder wrikken als je wilt doen bij je AX. Ben niet bang, je maakt niks kapot.


Nee Rik, is niet ziets als je remmen smeren. In het gat in je stuur zitten tandjes, deze tandjes zitten ook op de as waar je stuur op zit. Gaat dus niet over elkaar glijden als je er WD40 in gooit in tegenstelling met je remmen smeren :wink:
User avatar
Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 400
Joined: TueSep07, 2004 5:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Postby Kakelbont » MonJan03, 2005 8:09:53 PM

Brutus wrote:
Rik wrote:Sorry WD40? Is dit niet net zoiets als je remmen smeren, of je koppeling?

Ik zou het eerst nog maar eens zo proberen, het gaat lastig. Gewoon even net iets harder wrikken als je wilt doen bij je AX. Ben niet bang, je maakt niks kapot.


WD40 is zo'n smeermiddeltje... Word veelal gebruikt om vaste moeren/bouten los mee te krijgen!


= kruipolie :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby q01z » MonJan03, 2005 8:21:25 PM

mijn stuur zat ook goed vast.. zo erg dat ik bang was dat het brak.. zover boog het door [origineel type1 stuur]

helpt het niet om de stoel achteruit te zetten en dan met je volle gewicht eraan te gaan rukken? zo hard mogelijk?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Kakelbont » MonJan03, 2005 8:23:42 PM

dat dat toch zo vast kan zitten zeg. Heb al verschillende malen sturen losgehad, (van me eigen en op de sloop) en allen waren met wat rukken zo los :?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby q01z » MonJan03, 2005 8:26:41 PM

Kakelbont wrote:dat dat toch zo vast kan zitten zeg. Heb al verschillende malen sturen losgehad, (van me eigen en op de sloop) en allen waren met wat rukken zo los :?


tsja als jij je gewicht in de strijd gooit ;) haha nee flauw..
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Kakelbont » MonJan03, 2005 8:43:36 PM

q01z wrote:
Kakelbont wrote:dat dat toch zo vast kan zitten zeg. Heb al verschillende malen sturen losgehad, (van me eigen en op de sloop) en allen waren met wat rukken zo los :?


tsja als jij je gewicht in de strijd gooit ;) haha nee flauw..


mijn fenomenale superkrachten zul je bedoelen :twisted: :P
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby CitroënAXDriver » MonJan03, 2005 11:05:23 PM

Kakelbont wrote:mijn fenomenale superkrachten zul je bedoelen :twisted: :P

Nou, zo kan die wel weer jongens... :wink:
off-topic: Trouwens... heb je foto's nog niet gezien @ forum geloof ik (van meeting)
Greetz Martin

BVB Rallying

Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
User avatar
CitroënAXDriver
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2473
Joined: TueJul01, 2003 12:53:44 AM
Location: Hoogeveen (Drenthe)

Postby Kakelbont » TueJan04, 2005 8:45:44 AM

mijn foto's? Waren er niet zoveel, maar ze staan er wel degelijk bij :) Topic wintermeeting foto's
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby WouterL » ThuJan06, 2005 1:31:53 PM

Ik zal als ik weer tijd het de WD40 maar eens gaan proberen ..

Is er nog iets wat ik kan slopen als ik grof geweld ga gebruiken??
WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 368
Joined: ThuSep11, 2003 10:30:20 AM
Location: Delft

Postby Kakelbont » ThuJan06, 2005 1:54:16 PM

WouterL wrote:Ik zal als ik weer tijd het de WD40 maar eens gaan proberen ..

Is er nog iets wat ik kan slopen als ik grof geweld ga gebruiken??


Je moet wel recht trekken. anders zou je je naaf kunnen beschadigen. Maar dan moet je wel je best doen :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3518
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)

Postby tonic » ThuJan06, 2005 4:02:15 PM

Moet willen.. Maar goed, Ik had alles er wel af, alleen de hele unit wilde niet ver genoeg naar buiten komen (vanwege de stekkers en draden vermoed ik) Waardoor ik niet achter de unit kon kijken en de lampjes niet kon vervangen!

Overigens heb ik type 2 dashboard!


Hoe vervang je nu uiteindelijk de dashboardlampjes van dashboard type 2?
Vanmiddag heb ik hetzelfde geprobeerd ( stuur wil ook niet los) en heb hetzelfde probleem: "ik kom er niet bij". Lukt het via het zekeringenkastje?
Hopelijk weet iemand wat !

Jeroen
AX 1.5 diesel 5d 05/95 256000 km.
Xantia Break 19 TD 05/1997 224000km.
Ami6 Berline 11/67 120000km
tonic
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 22
Joined: SatNov27, 2004 12:43:37 PM

Postby Lees » ThuJan06, 2005 4:13:05 PM

Hij kan er gewoon uit hoor. Dat ie blijft steken komt niet door de stekkertjes en snoeren, maar door de KM teller kabel. Die springt gewoon los als je aan je dash trekt. Je kan ook kijken of je met je hand erachter kan komen om hem zo zelf los te rekken. Je kan hier op geen enkele andere manier bij.
Succes ermee
User avatar
Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 400
Joined: TueSep07, 2004 5:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Postby q01z » ThuJan06, 2005 4:15:43 PM

Lees wrote:Hij kan er gewoon uit hoor. Dat ie blijft steken komt niet door de stekkertjes en snoeren, maar door de KM teller kabel. Die springt gewoon los als je aan je dash trekt. Je kan ook kijken of je met je hand erachter kan komen om hem zo zelf los te rekken. Je kan hier op geen enkele andere manier bij.
Succes ermee


beide type1 kan je die kmteller kabel vrij eenvoudig losmaken.. ik zou dr niet te hard aantrekken om m niet te beschadigen [schijnt snel te gaan]

maar je kan de klem met een platte schroevendraaier over het klemrandje heenwippen, dan issie zo los..
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Next

Return to Interieur/Interior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests