Velgen, welk type is dit:

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Velgen, welk type is dit:

Postby Spitfire » WedMay02, 2012 10:09:23 PM

Tijdje terug kwam ik een foto tegen van een buitenlandse ax, en die stond op prachtige velgen.
Denk dat ze 13'' of 14'' zijn en ben benieuwd of iemand meer info erover heeft.

Image

Thx.
Alles of niks
User avatar
Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 354
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Losroyos » WedMay02, 2012 10:32:13 PM

Is het niet mogelijk dat dit oude ford velgen zijn?

miss daar is op zoeken?

Edit
http://www.midlandwheels.com/Shop/P-120 ... 4x108.html

Lijkt er ook wel wat op.

Edit2

Image

Wielen van een Ford Capri dus ;)

http://retrorides.proboards.com/index.c ... ead=105810
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Losroyos » WedMay02, 2012 10:42:37 PM

Ford RS wheels 13"

Dat is decomplete naam ;)

http://lmgtfy.com/?q=Ford+RS+wheels+13%22+
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Spitfire » WedMay02, 2012 11:22:35 PM

kijk ns aan, bedankt.
Alles of niks
User avatar
Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 354
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby grietje » ThuMay03, 2012 11:16:01 AM

Be warned, volgens bronnen heeft Ford dan wel eens waar dezelfde steek, maar níet dezelfde 'middengat'. AX heeft 65,1 en ford 63.3, dus het middengat is te klein om over de naaf van AX te gaan.

Hoe ze het dan op die foto gedaan hebben weet ik ook niet, misschien is het bij Capri wel 65.1 of hebben ze het uitgeboord, do-not-know.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Mastenhose » ThuMay03, 2012 11:23:16 AM

Had Netheo ook niet al eens onderzoek hiernaar gedaan voor zijn eigen AX? Je zou er eens een berichtje aan kunnen wagen! Volgens mij had hij een leverancier etc. ook gevonden, maar dat weet ik niet meer zeker.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby citrofenwick » ThuMay03, 2012 11:36:45 AM

Met een draaibank valt dit wel aan te passen hoor.
Ofwel met een custom spacer.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby grietje » ThuMay03, 2012 1:00:05 PM

citrofenwick wrote:Met een draaibank valt dit wel aan te passen hoor.
Ofwel met een custom spacer.

Klopt, maar voordat mensen verwachten dat de velg zomaar in 1x past ;-) Verpest het 'leuke' van nieuwe velgen altijd zo :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby AlexanderB » ThuMay03, 2012 3:03:12 PM

past sowiso niet zomaar, de ET waarde van de ford velgen is hoger, ze komen dus verder naar binnen.. dus dr moet sowiso n spacertje tussen, en dan is dat met dat naafgat ook wel op te lossen.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby grietje » ThuMay03, 2012 5:05:49 PM

AlexanderB wrote:past sowiso niet zomaar, de ET waarde van de ford velgen is hoger, ze komen dus verder naar binnen.. dus dr moet sowiso n spacertje tussen, en dan is dat met dat naafgat ook wel op te lossen.. :)


Natuurlijk is het passend te maken, maar alleen een (standaard) spacer doet de truc nog niet. Maar goed ;-) I don't care, ik vind ze sowieso een inch maat te klein en heb mooie velgen, ik wou alleen maar waarschuwen voordat iedereen Ford velgen gaat kopen en tot de conclusie komt dat het toch niet 1 op 1 om te monteren valt alleen omdat de steek het zelfde is ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby AlexanderB » ThuMay03, 2012 5:12:27 PM

oke :) en standaard spacer.. een spacer zonder centreerring (en die komen veel meer voor dan je eigenlijk zou willen) zou t probleem al oplossen, een custom spacer is beter.. (en als je toch bezig bent, dan kan je eigenlijk kiezen uit alle velgmaten en steken, dan wordt de keuze nog groter..

maar standaard passen, nope, daar heb je gelijk in.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Spitfire » ThuMay03, 2012 5:35:13 PM

Hmm hoop info zo uit het niets, erg leuk en leerzaam.

Als ik voor dit idee zou gaan, kan je er gewoon een spacer zonder centreer ring tussen mikken.
Wat zou daar het nadeel van zijn..? in principe trekken de wielbouten de velg toch netjes op z'n plek..?

Ieder geval, ik zou ze van iemand over kunnen nemen voor weinig.

ik vind het erg mooie velgen, lekker oldskool. 13 inch staat heerlijk laag.
Alles of niks
User avatar
Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 354
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby AlexanderB » ThuMay03, 2012 5:47:17 PM

Tja.. is voor allebei wel wat te zeggen, in principe verbetert de centreerring dat nog n beetje, aan de andere kant hebben de trommels van de 1.1 achter helemaal geen ring (ja, n blikken dopje dat niet zo heel veel doet)...

Ik zou zelf wel graag n spacer met centreerring hebben als ik de boel 20-25 mm breder ging maken, maargoed.. (Makkelijkste zou dus zijn om een Ford spacertje met dus ford-formaat centreerring, uit te draaien zodat ie over de Citroën naaf past.. of de hele spacer custom te laten maken..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Spitfire » ThuMay03, 2012 5:53:45 PM

tjaa, lastig.. vind ze wel heel erg gaaf eigenlijk dat ik wel moeite wil doen om het te proberen..

Iemand idee waar je spacers zonder ring, of zoals alexander zei; ford spacers .. kan kopen?
Of heeft misschien iemand nog iets bruikbaars liggen (zou natuurlijk helemaal relaxed zijn)

tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties; / erg handig wat ervaringen van anderen te lezen./
Alles of niks
User avatar
Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 354
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby JPG-slalom-racing » ThuMay03, 2012 6:38:47 PM

wel een fantastische look voor op 'n AX.
User avatar
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 430
Joined: SatApr21, 2012 12:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby AlexanderB » ThuMay03, 2012 7:20:30 PM

Spitfire wrote:tjaa, lastig.. vind ze wel heel erg gaaf eigenlijk dat ik wel moeite wil doen om het te proberen..

Iemand idee waar je spacers zonder ring, of zoals alexander zei; ford spacers .. kan kopen?
Of heeft misschien iemand nog iets bruikbaars liggen (zou natuurlijk helemaal relaxed zijn)

tot nu toe iedereen bedankt voor de reacties; / erg handig wat ervaringen van anderen te lezen./

ebay? alleen voor nieuwe ben je +/- 120 euro incl bouten en verzendkosten kwijt voor n setje van 4, en dan moet je ze nog aangepast krijgen.. beter regel je n setje 2ehands.. :) (en dan laten aanpassen)

of je laat ze hier in NL op maat, maar dat zal ook niet goedkoop zijn.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Spitfire » ThuMay03, 2012 8:52:43 PM

Heb al wat; 4x108 via google ingetypt.. krijg ik dit:
http://www.spoorverbredershop.nl/?gclid ... fAodsndl1Q

opzich niet eens zo duur.. alleen wat is verstandig.
Alles of niks
User avatar
Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 354
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby AlexanderB » ThuMay03, 2012 9:11:46 PM

die kan je op maat laten bestellen.. gewoon systeem 2 met lange bouten lijkt me prima voldoende.. :) (de goedkoopste, systeem 5, dus zonder centreerring, zou ik niet doen op 25mm)

enneh, vergeet niet bouten bestellen, a 47 euro..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby grietje » SunMay06, 2012 6:05:04 PM

Als je meer dan 20 mm nodig hebt (en dat heb je volgens mij als je het echt dik wil maken) neem dan sowieso het systeem met dubbele bouten/tapeinde (dus dat je de spacer op je naaf bout en de velg weer op de spacer). Dit is APK ook toegestaan (spoorbreedte meten ze bij APK niet, maar gezien deze ET waarde zou het nog binnen de 2% afwijking kunnen vallen ook). Lange bouten zijn bij breder dan 20 mm echt geen aanrader, komt heel veel druk op een verkeerde manier op die wielbouten.

Uitdraaien van een spacer zijn veel adresjes voor te vinden. Ik heb toendertijd voor mn GT mijn spacer laten afdraaien bij een metaalbewerkingsbedrijf (heb adres nog wel) kosten een 10tje.

Die optie zou ik persoonlijk doen. En dan inderdaad een ford spacer kopen (spoorverbreders.nl oid). Dan heb je wél centreerring, voldoe je aan APK eisen en heb je aparte velgen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Re: Velgen, welk type is dit:

Postby Spitfire » MonMay07, 2012 10:13:18 PM

Kijk dat zijn nog eens mooie antwoorden. \met een losse spacer is het denk ik een onwijs gekloot om wielen te monteren.

M'n werkgever heeft n draaibank dus denk wel dat hij ze voor me kan modificeren. en anders wordt het idd een bedrijfje zoeken..
Alles of niks
User avatar
Spitfire
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 354
Joined: SatMar12, 2011 6:21:53 PM
Location: Pijnacker

Next

Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests

cron