Verf tips gevraagt

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

Verf tips gevraagt

Postby lekkersimpel » ThuMay17, 2012 9:47:55 PM

Er zal vast wel iemand op dit machtige forum zitten die me kan vertellen wat wijs is bij mijn schilder/spuit klusje :lol:

Wat ik wil : mijn remklauwen, kleppendeksel en plastic kapje van de ecu de zelfde kleur blauw, tevens wil ik een blauw lijntje op de zwarte stippen rondom de auto.
Dit omdat mijn vloerbedekking in de auto ook blauw is :D en de auto donker grijs.

Kan iemand mij vertellen welke verf ik het beste kan gebruiken en welke primer als dat nodig is, het liefst zodat niet elk onderdeel een andere spuitbus nodig heb ?
Het lijntje rondom de auto zou ik het liefst als stikker hebben, maar kan ik echt nergens vinden !

Volgende verf vraag: mijn mistlampen voor missen delen van de spiegel, is dit te spuiten ? zo ja waarmee het beste ?

Mijn dank alvast !

Image

Image
Kan wel wat kleur gebruiken toch :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Verf tips gevraagt

Postby citrofenwick » FriMay18, 2012 11:04:26 AM

Het enige wat ik persoonlijk mooi vind, is het kleppendeksel in de koetswerkkleur. Het blauw van de vloermat vind ik er persoonlijk niet zo goed bij passen.

Een (axclub ;)) zonneband kan ook nog leuk zijn :P
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Verf tips gevraagt

Postby Holländer » FriMay18, 2012 3:22:44 PM

wat voor verf je het beste kunt gebruiken weet ik eigenlijk niet.

Op het forum wordt veel gebruik gemaakt van de standaard MOTIP spuitbusjes (overal verkrijgbaar). Dit werkt prima, gebruik het zelf ook regelmatig. Maar liever spuit ik met een spuitpistool en 2 componentenlak, maar dit is duur (de lak ongeveer €60,-/ltr), je hebt er ruimte voor nodig, een compressor, en de onderdelen moeten er helemaal af kunnen (of je moet je hele auto verder afplakken :? )
Gebruik voor kunststofonderdelen een goede plastic primer! anders bladdert het zo af.

en zorg dat je goed ontvet, dit is ongeveer het belangrijkste bij het spuiten!

Het lijntje kun je denk ik erg eenvoudig laten maken bij een auto reclame bedrijf. Zij kunnen het lijntje op alle mogelijke manieren uitsnijden en op je auto plakken. Wat dit precies gaat kosten durf ik niet te zeggen. Eventueel kun je het ook laten maken daar en zelf plakken, is ook goed te doen.

succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Verf tips gevraagt

Postby lekkersimpel » FriMay18, 2012 4:21:33 PM

Ik heb een spuitpistool en compressor, echter kan ik niet spuiten, ik wil dit nog wel leren, maar niet voor 60,- euro de liter :lol:
Ik moet dus maar eens op zoek naar wat verf wat over is gebleven ofzo om mee te spelen 8)

Ik zal eens vragen bij een reclame bedrijf of die het kunnen snijden, mischien kan iemand op dit forum het ?

Bedankt voor je tips :)
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Verf tips gevraagt

Postby Holländer » FriMay18, 2012 5:56:18 PM

voor het snijden heb je een soort plotter nodig... dit is niet iets wat iemand zo maar heeft staan ben ik bang.

opzich kun je ook met goedkopere verf spuiten, het is dan alleen geen 2 componenten (dut gewoon wat er uit een spuitbusje komt). DIt is een stuk goedkoper en is vaak ook goede verf.

om te oefenen met spuiten kun je ook gewoon een restje verf pakken (maakt niet uit wat voor) en verdunnen met water of terpentine (afhankelijk op welke basis de verf is). Hier spuit je dan een oude ladder mee, of een ander oud ding. Probeer ook eens grote vlakken, deze zijn namelijk het meest moeilijk.

en zoek (als het kan) voor je kleppendeksel een hittebestendige verf. dit is beter (al heb ik mijn kleppendeksel met gewone MOTIP gepoten en ziet dit er na een aantal maanden ook nog goed uit)

Pas voor de remklauwen ook op, dit is aluminium en heeft misschien een andere primer nodig (laat je hierover informeren bij een verfzaak, die weten dat wel). Veel succes!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Verf tips gevraagt

Postby lekkersimpel » FriMay18, 2012 11:38:30 PM

Dat met die verf ga ik proberen, ik heb nog wel een pot staan, is er ook een regel hoe dik hij moet zijn om te spuiten, zo ja valt dit te omschrijven of is dit puur "gevoel" ?

Heb ik een spuitbus hitte bestendig zwart van motip, top spul plakt op alles, dit moet in de oven als je het heel hard wil hebben, het zit op mijn spruitstuk en blijf keurig zitten ! :)
Heb ik vandaag die blauwe hitte bestendige verf voor de remklauwen gekocht, ook van motip, heb ik daar de klauwen mee gespoten (niet het cilinderhuis) kom ik na het spuiten er achter dat die rommel wel primer nodig heeft :evil: jammer voor mij en de klauwen, maar het blijft maar lekker zitten :evil: we zien wel of het blijft plakken als de karcher er op komt met schoon maken :?

Het wordt in ieder geval wel erg mooi, ik denk dat het wel heel mooi zal staan onder de auto :) maar wat een k.. werk zeg die remmen reviseren !

Nog een grote blunder vandaag : de fusee rubbers moesten vervangen worden voor de apk, schiet mijn garage krik die onder de veer stond naar achter tijdens het los halen van de fuseekogel, zo de steekas uit de versnellingsbak :shock: alle 2 liter olie op mijn straat :shock: dus dat wordt schrobben als hij van zijn plek gaat :lol:
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Verf tips gevraagt

Postby Holländer » SatMay19, 2012 6:02:06 PM

De verf zou zo dik moeten zijn dat deze niet spettert (als kleine klodders) bij het spuiten, en niet zo dun dat het direct gaat druipen als het op 't object zit. Alles daartussen is goed. Per verf is dit ook nog verschillend, ik zou het gewoon proberen. En het belangrijkste bij spuiten is dat je geduld heb en de tijd er voor neemt. Eerst goed voorbehandelen (schuren, en dan fijn er schuren, heel goed ontvetten, en dan heel dun laagje voor laagje spuiten en eigenlijk wachten tot de laagjes (stof)droog zijn. ook dit is afhankelijk van de lak).

Succes met schrobben dan! als er nog olie ligt: gebruik kattebakgrind. Dit werkt erg goed (ik had laatst ook zo'n leuk grapje met motorolie, 5ltr dus :oops: )
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Verf tips gevraagt

Postby lekkersimpel » SatMay19, 2012 8:38:37 PM

De kattenbakgrit zal niet meer werken ben ik bang, in de garage heb ik altijd een zak staan ja voor het geval dat, maar dit legt nu al 2 dagen op straat en de auto mag/kan nog niet weg, dus dit legt wel vast ondertussen :oops:
De remmen verf gewoon uit een spuitbus van motip vind ik maar niks, droogt ook slecht en lost na 16 uur op kamer temp. nog steeds op bij contact met kopervet :( , als je dan ook nog primer er bij zou moeten kopen wordt het duurder dan 2 componenten verf en die zal ook een stuk harder worden.

Als deze bagger dus los komt gaat er 2 componenten op !

Het resultaat is wel erg mooi ! :D

Image

Ik zou eerst het het remblok zwart laten, maar dan was het net niet 'blauw' genoeg :wink:

Image

Ik zit nu alleen nog even met de trommels achter, zal ik die ook blauw maken, of zal ik die zwart houden/maken ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Verf tips gevraagt

Postby Holländer » SunMay20, 2012 4:33:13 PM

ziet er zeker niet verkeerd uit!

Je hebt behoorlijk gesloten velgen, denk dat de trommels wel kunnen. Maar als het blauw aan de buitenkant van de auto nergens terugkomt zou ik 't niet doen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Verf tips gevraagt

Postby lekkersimpel » SunMay20, 2012 9:19:09 PM

Het blauw kont zeker terug in de buitenkant, in de stootlijsten zit een strip van ongeveer 6 mm, die wordt ook blauw.
Ik ben nu de kleppendeksel blauw aan het spuiten, morgen kunstof primer halen voor de kap van de ecu, die wordt ook blauw. 8)
Techniek is simpel zolang je het snapt !
User avatar
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 310
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests