andere spiegels voor de AX

Alles aan de buitenzijde van de AX (spiegels, gril, bumpers enz)

Moderator: webmasters

andere spiegels voor de AX

Postby kruk » TueAug28, 2012 9:10:51 PM

he jongelui

ik heb een een vraagje
kunnen er andere spiegels op men AX
ik heb verstelbaare maar dat werkt voor geen meter
ben al aan het buigen geweest maar ik zie nog steeds weineg
links gaat nog maar rechts is een tranendal
als ik de rchterachtekant wil zien voor het parkeren dan zie ik op de snelweg niet
eens de vrachtwagen die ik aan het inhaalen ben
dit is geen doen zo
is er een spiegel van citroen die ook pas en beter zicht geeft

gr johan
kruk
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: SatMar31, 2012 9:03:19 PM

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Losroyos » TueAug28, 2012 9:35:13 PM

Gebruik een spiegel van een andere AX. misschien is de spiegel gewoon kapot en het verstelmeganisme ook.

Ik zie best veel met op me standaart spiegels.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Wheelnut » TueAug28, 2012 10:02:26 PM

Het "verstelmechanisme" is weinig meer dan een kromme stang die aan het spiegeltje vast zit. Weinig wat daar aan kapot kan.
Ik had trouwens ook moeite met het zicht in de standaard buitenspiegels. Rechts zag ik inderdaad óf te hoog bij het parkeren, óf te laag tijdens het rijden.
En de blinde hoek die aan de linkerkant zat, ik heb een of twee keer een auto gesneden, omdat ik hem simpelweg niet gezien had.
Ben daarna dus goed over m'n schouder gaan kijken... Maargoed... Gaat het voor de rest niet over...

Saxo-spiegeltjes passen er met een beetje modificatie aan het portier redelijk op. (zie wie=wie, ik kan nog wel meer foto's maken als je wilt)
Het zicht is helaas niet veel beter, maar misschien zijn er bolle spiegels voor te vinden?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: andere spiegels voor de AX

Postby MNM(tm) » WedAug29, 2012 6:52:00 AM

Kan aan mij liggen, maar tijdens je rijlewssen is je in ieder geval NIET geleerd je rechter buitenspiegel te gebruiken bij het (file-)inparkeren!
Dat is een 'gewoonte' die je jezelf hebt aangeleerd en persoonlijk vind ik dat je, bij zichtproblemen in je rechter spiegel, daar die spiegel niet de schuld van kan geven!
Als je je houdt aan de inparkeer-methode, zoals je die bij je rijlessen is aangeleerd, dan heb je die spiegel helemaal niet nodig (althans, in een AX. Als je met een busje rijdt met dubbele cabine en geen (goed) zicht hebt door de achterruit, dan is die rechter spiegel wel erg handig. Maar bij busjes zijn die spiegels sowieso al groter.)

@wheelnut: die dode hoek in de linker spiegel is sinds het bestaan van die linker spiegel al bekend. Vandaar dat er bij rijlessen ook ernstige nadruk wordt gelegd op je kijkgedrag voor/tijdens/na invoegen: binnenspiegel - buitenspiegel - linkerschouder. En dan niet alleen maar je ogen die kant op gooien, maar ook echt bewust zien wat er is! Buiten dat moet je ook vooruit kijken: als je de snelweg op wilt gaan, kun je vanaf de toeritweg al een blik op de snelweg - en het verkeer dat daar rijdt - werpen en in je opnemen welke auto's daar al zijn. Invoegen vereist ook goede voorbereiding!

Just my 2 cents.


Ps.: ik het ooit eens een foto van een AX gezien waarvan de linker spiegel een dode-hoek gedeelte had (de spiegel had een verticale scheidingslijn op 1/4 deel van links, inhoudend dat het meest linker 1/4 deel een dodo-hoek compensatie was). In de praktijk heb ik die speigels overigens nog NOOIT op een AX gezien.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Wheelnut » WedAug29, 2012 9:35:50 AM

MNM(tm) wrote:@wheelnut: die dode hoek in de linker spiegel is sinds het bestaan van die linker spiegel al bekend. Vandaar dat er bij rijlessen ook ernstige nadruk wordt gelegd op je kijkgedrag voor/tijdens/na invoegen: binnenspiegel - buitenspiegel - linkerschouder. En dan niet alleen maar je ogen die kant op gooien, maar ook echt bewust zien wat er is! Buiten dat moet je ook vooruit kijken: als je de snelweg op wilt gaan, kun je vanaf de toeritweg al een blik op de snelweg - en het verkeer dat daar rijdt - werpen en in je opnemen welke auto's daar al zijn. Invoegen vereist ook goede voorbereiding!


Knap dat je dwars door een geluidsscherm heen kan kijken, zorgen dat je niet op je voorganger knalt omdat die er op staat om pas bij de blokmarkering harder dan 50 te gaan rijden, en ook nog je auto in de bocht kan houden omdat die eerlijk gezegd wel een uitlijnbeurt kan gebruiken.

En ja, natuurlijk kijk ik! Waar zie je me voor aan? De gemiddelde Nederlandse fietser ofzo?
Probeer eens in te voegen met een vrachtwagen, zou ik zeggen.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: andere spiegels voor de AX

Postby MNM(tm) » WedAug29, 2012 6:48:50 PM

Wheelnut wrote:...ik heb een of twee keer een auto gesneden, omdat ik hem simpelweg niet gezien had.
Ben daarna dus goed over m'n schouder gaan kijken...

Sorry hoor, maar je bent nu een beetje HEEL ERG onterecht boos op mij aan het zijn, want het zijn wel je eigen woorden die ik ff quote!
"simpelweg niet gezien" + "daarna goed over schouder gaan kijken" = NIET GOED gekeken hebben!

Met dat geluidsscherm heb je dan een van de zeer weinige uitzonderingen te pakken waarbij vanaf de toeritweg de snelweg niet (goed) zichtbaar is. Dat is geen 'excuus' om voor de vele gevallen waar dat geluidsscherm er niet staat, wèl vooruit te kijken!

Dat stuk fossiel dat pas vanaf de blokmarkering harder dan 50 gaat rijden, kom je dat ècht zo vaak tegen dat het meer regel dan uitzondering is?

Een vrachtvagen is geen AX! Da's gewoon appels met bloemkolen vergelijken en dus volslagen onzin!

En stug door blijven rijden in een auto, waarvan je zelf aangeeft dat 'ie "wel een uitlijnbeurt kan gebruiken" is bewust een risico vormen voor zowel jezelf als voor anderen!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: andere spiegels voor de AX

Postby AlexanderB » WedAug29, 2012 9:55:06 PM

MNM(tm) wrote:Dat stuk fossiel dat pas vanaf de blokmarkering harder dan 50 gaat rijden, kom je dat ècht zo vaak tegen dat het meer regel dan uitzondering is?

In de randstad helaas wel, en dan vooral met 60 bij het 1e blokje de snelweg op hoeken (zodat de mensen op de rechterbaan van 120 naar 60 kunnen met rokende banden), en als dr-achter-rijder niet anders kan dan of ook met 60 dr achter invoegen (en dan krijg jij de rechterbaanrijder achterin geschoven) of met gti-like acceleratie rechts er voorbij en op de juiste manier (gebruikmakende van de invoegstrook) invoegen, vóór de 60 rijder..

Nog leuker als je basically geen van beide opties hebt, bij Amerfoort is momenteel een grote verbouwing aan de weg aan de gang, en daar is n invoegstrook die gewoon lekker duits kort is, ik schat nog geen 100m lang. en dan iemand voor je hebben die in de bocht naar de oprit toe het gas loslaat, ipv optrekt, en het precies zo weet uit te mikken dat hij net n meter voor de vrachtwagen kan invoegen, mij naast de vrachtwagen uit laten komende, op een extreem korte invoegstrook, met een auto die niet snel is..
Uiteindelijk toch maar op de rem gaan staan en zelf met 60 net voor de vangrail van de strook af gehoekt, terug naar zn 2 gezet, en het ding in alle versnellingen doorgetrapt, nog ff het internationale gebaar van vriendschap en waardering gegeven, wat ie in t donker waarschijnlijk niet eens gezien had, als ie niet toch al kippig voor zich uit zat te staren...

Moraal van dat verhaal: als je niet zo'n vlotte auto hebt en daar rekening mee probeert te houden (door op de bocht voor de oprit al 90 van de toegestane 90 te rijden) dan word je alsnog gehinderd door slome bejaarden.

en verder, de spiegels aan n AX voldoen prima, maar je zal voor achteruitparkeren toch gewoon eventjes je arm op de rugleuning van de bijrijdersstoel moeten leggen, en over je schouder moeten kijken.. prima te doen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: andere spiegels voor de AX

Postby MNM(tm) » ThuAug30, 2012 9:07:24 AM

AlexanderB wrote:... of met gti-like acceleratie rechts er voorbij en op de juiste manier (gebruikmakende van de invoegstrook) invoegen, vóór de 60 rijder..

En op zich is dat -afgezien van dat het niet echt netjes is- niet eens verboden. De blokmarkering staat het toe dat je op de strook rechts van de blokmarkering het verkeer links van de blokmarkering in mag halen. Jij als rechts van de blokmarkering rijder dient zich kwa snelheid (en invoegmogelijkheid) aan te passen aan het verkeer dat links van de blokmarkering rijdt. (Terzijde: het is het links van de blokmarkering rijdend verkeer niet toegestaan om een baan naar links op te schuiven om invoegend verkeer de ruimte te geven. :?)

De Nederlandse verkeerswetgeving zit raar in elkaar (en op sommige punten zitten er zelfs dikke tegenstrijdigheden in!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: andere spiegels voor de AX

Postby AlexanderB » ThuAug30, 2012 11:38:39 AM

Tja, maar opschuiven word wel heel veel gedaan, het mag niet omdat mensen vaak opschuiven zonder (goed/uberhaupt) te kijken, en dan mensen hinderen die op de snellere baan rijden (tot aan botsen aan toe).. Het heeft nog een nadeel, invoegers leren zo dat er "toch wel ruimte gemaakt wordt", desnoods dwingen ze het af, plaatwerk tegen plaatwerk, dan gaan 99.99% van de mensen wel (in paniek) aan de kant of langzamer rijden..

anyway, offtopic? :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Holländer » ThuAug30, 2012 2:05:12 PM

Beetje offtopic is het wel ja. Volgens mij zijn er (afgezien van de Saxo spiegels) geen spiegels die je (met minimaal aanpassen) op een ax kunt zetten.
Wel heb je van die plak spiegeltjes die je op je bestaande spiegel kunt plakken. Zo krijg je een dode hoek gedeelte

Zoiets (ff van Fiat Panda club gejat ;-)
Image

Bij Halfords vast verkrijgbaar.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Wheelnut » ThuAug30, 2012 3:39:46 PM

MNM(tm) wrote:
Wheelnut wrote:...ik heb een of twee keer een auto gesneden, omdat ik hem simpelweg niet gezien had.
Ben daarna dus goed over m'n schouder gaan kijken...

Sorry hoor, maar je bent nu een beetje HEEL ERG onterecht boos op mij aan het zijn, want het zijn wel je eigen woorden die ik ff quote!
"simpelweg niet gezien" + "daarna goed over schouder gaan kijken" = NIET GOED gekeken hebben!

Met dat geluidsscherm heb je dan een van de zeer weinige uitzonderingen te pakken waarbij vanaf de toeritweg de snelweg niet (goed) zichtbaar is. Dat is geen 'excuus' om voor de vele gevallen waar dat geluidsscherm er niet staat, wèl vooruit te kijken!

Dat stuk fossiel dat pas vanaf de blokmarkering harder dan 50 gaat rijden, kom je dat ècht zo vaak tegen dat het meer regel dan uitzondering is?

Een vrachtvagen is geen AX! Da's gewoon appels met bloemkolen vergelijken en dus volslagen onzin!

En stug door blijven rijden in een auto, waarvan je zelf aangeeft dat 'ie "wel een uitlijnbeurt kan gebruiken" is bewust een risico vormen voor zowel jezelf als voor anderen!


Goed, goed, je hebt gelijk. Ik ben absoluut niet in staat om fatsoenlijk een auto te besturen.
Aardig van je dat je dat impliceerd. Maar vanwege m'n informatieverwerkingsstoornis is het toch beter als je dat expliciet tegen me zegt.
En omdat m'n auto toch een wrak is, kan ik die zonder scrupules in de shredder mikken en gaan fietsen.

Nog onderdelen nodig?

En ja: dat langzaam invoegen is meer regel dan uitzondering in deze contreien, en nee, het is niet telkens dezelfde...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: andere spiegels voor de AX

Postby j0achim » ThuAug30, 2012 4:00:26 PM

Gezellig hier, het lijkt wel het nieuwe frustraties topic...
Maar terug on topic, ik heb hier even bij een Citroën Berlingo staan kijken en ik zie nou niet heel veel verschil tussen mijn AX spiegels en de berlingo. Ik denk dat je met een hoop creativiteit, een vijl, een fohn en ruitenkit een heel eind kan komen.
Je rijdt dan wel ongelofelijk voor paal, maar je ziet wel veel achter je!
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: andere spiegels voor de AX

Postby MNM(tm) » ThuAug30, 2012 6:16:35 PM

Wheelnut wrote:Goed, goed, je hebt gelijk. Ik ben absoluut niet in staat om fatsoenlijk een auto te besturen.
Aardig van je dat je dat impliceerd. Maar vanwege m'n informatieverwerkingsstoornis is het toch beter als je dat expliciet tegen me zegt.
En omdat m'n auto toch een wrak is, kan ik die zonder scrupules in de shredder mikken en gaan fietsen.

Nog onderdelen nodig?

En ja: dat langzaam invoegen is meer regel dan uitzondering in deze contreien, en nee, het is niet telkens dezelfde...



Het al dan niet goed kunnen besturen van een auto heeft m.i. niets te maken met kijkgedrag, dus waar je die link ineens vandaan haalt is me echt een raadsel. Overigens was mijn reaktie naar jou toe überhaupt niet aanvallend bedoeld, maar meer een stukje algemene informatie over wat je tijdens je rijlessen is aangeleerd en wat de gevolgen zijn als je je in de loop der tijd andere kijkgewoonten aanwent. Het is niet voor niets dat er tijdens rijlessen zo op wordt gehamerd.

En wat ik zei over vooruit kijken naar de snelweg waarop je wilt gaan invoegen, je snapt best wel dat ik daarmee plekken bedoel waar dat ook mogelijk is!

Voor de duidelijkheid: die" @wheelnut" was meer bedoeld om mijn reaktie aan jouw bericht te koppelen en absoluut NIET om jou persoonlijk aan te vallen! Ik kan me nu overigens wel heel goed voorstellen dat je dat wel zo hebt ervaren, omdat deze manier van een reaktie aan een persoon koppelen doorgaans wèl zo bedoeld is. Fout mijnerzijds, mijn excuses daarvoor!

Ps.: ik heb ook nooit gezegd dat jouw auto een wrak is. Ik heb alleen gezegd dat die (blijkbaar duidelijk merkbare) foute uitlijning een risico vormt voor jezelf en anderen. Door de shredder proppen is een oplossing, een betere oplossing is je auto naar de garage brengen en daar de uitlijning in orde laten maken! ;) Er verdwijnen ten slotte al genoeg AX-en (die vaak nauwelijks iets mankeren) in de shredder! :(
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)
User avatar
MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5977
Joined: SunSep24, 2006 11:24:38 AM
Location: Dirksland

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Johannus » ThuAug30, 2012 7:44:24 PM

j0achim wrote:Gezellig hier, het lijkt wel het nieuwe frustraties topic...

Bijna ieder topic waarin Wheelnut reageert lijkt wel een frustratie topic ;) :P

@Wheelnut: No offense, ik volg het hele forum en misschien moet je ff een klein tikje minder fel reageren en niet gelijk op je teentjes getrapt zijn man! Alles komt goed hè...
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Wheelnut » FriAug31, 2012 11:52:44 AM

MNM(tm) wrote:
Door de shredder proppen is een oplossing, een betere oplossing is je auto naar de garage brengen en daar de uitlijning in orde laten maken!


Was ik al wel van plan, maar ik krijg binnenkort een setje andere draagarmen, waar ik, indien nodig, nieuwe rubbers in ga persen.
M'n voorste draagarmrubbers zijn een beetje heel erg soepel. Dus om nu m'n auto uit te lijnen is een beetje overbodig,
aangezien ik na die draagarmwissel wéér uit kan lijnen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: andere spiegels voor de AX

Postby Holländer » FriAug31, 2012 2:21:11 PM

maar weer even ontopic...

berlingo spiegels op een ax ziet er denk ik écht niet uit. Dat is namelijk niet 1 maatje groter, maar direct 4. Ik ben wel heel benieuwd of 't je gaat lukken, en zou de foto's erg graag zien! anders ga je eens naar een sloop, trek je van een berlingo eens een spiegel af, en kijk je of de bevestigingsgaten overeenkomen (waarschijnlijk niet) en of het stelmechanisme overeen komt (waarschijnlijk ook niet maar desnoods kan je dat staafje eraf zagen, de spiegel stelling is immers toch waardeloos!
zo kun je ook iets beter inschatten hoeveel werk 't is om ze passend te maken.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat


Return to Exterieur/Exterior

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests