De ISO-stekker: lomp of .. ???

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Postby DuFF » FriJan04, 2008 4:16:27 PM

tuurlijk wel,

hierbij hebben kenwood, philips, sony, en alle andere autoradio-fabrikanten afgesproken om 1 en dezelfde richtlijn te gebruiken, ...met betrekking tot de aansluiting.

en dat is de Iso-stekker geworden.

:)
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby Joost » FriJan04, 2008 7:56:13 PM

maar duff als ik je simpel goed begrijp.

je hebt een auto en een auto radio.

jij knipt het liefst van beide de blokken eraf en "plakt" het dan aan elkaar.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby TTF » FriJan04, 2008 8:05:15 PM

dan ben je wel.... :lol:

verkoopt ook niet echt lekker een radio zonder iso stekker :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby DLS » FriJan04, 2008 8:08:33 PM

haha das ook zo.. Iemand die em overkoopt wil em graag met iso kopen..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby DuFF » FriJan04, 2008 9:01:38 PM

Joost wrote:maar duff als ik je simpel goed begrijp.

je hebt een auto en een auto radio.

jij knipt het liefst van beide de blokken eraf en "plakt" het dan aan elkaar.


ik kocht mijn ax zonder iso-stekker, en heb de isostekker van de radio geknipt en van die mooie rode verloopstukjes (mannetjes en vrouwtjes) erop geknepen, en zo alles op elkaar geklikt.

werkt prima :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby baklap » SatJan05, 2008 1:30:46 AM

jaa het werkt wel en je ziet er ook niets van..maar als je een keer wil veranderen?!
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!


WIE IS WIE
User avatar
baklap
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 471
Joined: FriDec07, 2007 10:11:33 PM
Location: warmenhuizen(dichtbij alkmaar)

Postby DuFF » SatJan05, 2008 2:33:47 AM

dat is toch simpel, knip ik de iso eraf :wink: , met iso vind ik het niet leuk meer. :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
User avatar
DuFF
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 12205
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Postby 2Black » SunJan06, 2008 1:53:24 PM

Is waarschijnlijk ongeveer het eerste wat ik bij al mijn auto's heb gedaan...

Een ISO stekker monteren!

Heb al zo vaak zitten vloeken bij auto's waar de bedrading zo vaak is weggesnoeid door verwoede hobbyisten dat je bijna tot aan de koplampen moet gaan zitten graven om audio-bedrading terug te vinden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
User avatar
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
 
Posts: 4825
Joined: SatJul16, 2005 12:14:48 PM
Location: Rheden

Postby Djoeri » TueJan08, 2008 1:00:45 PM

2Black Is waarschijnlijk ongeveer het eerste wat ik bij al mijn auto's heb gedaan...

Een ISO stekker monteren!

Heb al zo vaak zitten vloeken bij auto's waar de bedrading zo vaak is weggesnoeid door verwoede hobbyisten dat je bijna tot aan de koplampen moet gaan zitten graven om audio-bedrading terug te vinden.


Daar ben ik het helemaal mee eens, ik had precies hetzelfde in mijn auto, het zat ook allemaal met losse stekkertjes en tape als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel. Kwam het op mijn werk vaak genoeg tegen in auto's van klanten. Maar heb nu een hele nette iso stekker erin gezet. Er zijn toch geen radio's meer die geen iso hebben, ja misschien uit het jaar kruik. :D
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby DLS » TueJan08, 2008 9:22:53 PM

mja ik heb alleen geen ISO voor de speakers.. Die zitten allemaal met kabelschoentjes over de iso van de radio geschoven.. Maar de gewone ISO zit er wel gewoon in.. Heerlijk snel aanslutien ;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroen AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL
User avatar
DLS
AX Master
AX Master
 
Posts: 1555
Joined: SatMay19, 2007 4:24:42 PM
Location: Lelystad

Postby lico » TueFeb26, 2008 4:43:01 AM

Ik ben vandaag tot 01:00 bezig geweest om de iso stekker aan te sluiten, omdat een vorige eigenaar zo handig is geweest om alles 1 cm achter het raampje van de radio af te knippen. :evil:
Nu heb je een aantal blauwe en beige draadjes en zoek nu maar uit wat wat is :x
Om kort te gaan het klopt dus nog niet, als ik het licht aan doet gaat de radio uit :shock:
Rode AX 11 TGE Inj. 1992
Bordeaux rode Seat Toledo TDi 2000
Witte Porsche 944 1982 VERKOCHT!!!
User avatar
lico
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: FriFeb22, 2008 11:44:43 PM
Location: Dirksland

Postby Djoeri » TueFeb26, 2008 6:47:50 AM

Heb hier een overzicht van een oud topic van mij over het aansluiten van je isostekkers. Ik had namelijk hetzelfde probleem. Over het uitvallen, je hebt de verlichting bedrading perongeluk op je massa van je radio gezet, dit gaat sluiting maken daardoor valt ie uit. Ik weet niet wat voor radio je hebt, maar meestal zit er een tussenkabel tussen radio en auto. kijk op je radio of je boekje welke aansluiting waar zit op je tussenkabel en sluit dan je bedrading aan op je isostekker dan weet je zeker dat deze goed zit. Meeste radio's zijn ISO dus de aansluitingen voor bv spanning/massa e.d. zijn allemaal gelijk. Maar Meten is weten. Dus check alles wel ff met een multimeter of spanningszoekertje.


Heb hier trouwens voor de mensen die een radio willen inbouwen een overzicht van de bedrading (Uit mijn eigen ax type 2 uit 1995)
Als je een nieuwe radio wil inbouwen heb je isostekkers nodig om deze aan te kunnen sluiten kun je bij de meeste autozaken wel halen.

-Voedende gedeelte-
Grijs met rood geblokte streep erop = geschakelde + vanaf contact (15+)
Grijs draad = massa (31-)
Groen = verlichting ( 58 ) Deze altijd ff doormeten zodat je geen fout kan maken met de groene bedrading voor je speakers.
Wit = Constante + van accu (30+)

-Speakers-
Groen= massa speaker
Bruin= plus speaker
Deze bedrading kun je het beste ff doormeten mbv een multimeter er zit op de meeste een functie om diodes door te meten, als je dan de pennen op deze stand zet begint de multimeter te piepen, haal je speakers los (3-deurs achter de voorstoelen/5-deurs bij de voorportieren of waar je ze hebt geplaatst) meet tussen de bedrading achter je radio en tussen een van je speakerdraden totdat je de juiste bedrading gevonden hebt. Dit heeft mij veel zoeken bespaard.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby lico » SunMar02, 2008 12:03:33 AM

Ik heb het probleem gevonden!
Op de iso van de radio en de door mij aangesloten iso zaten de rode en gele draad niet tegenover elkaar :oops: Even wisselen en alles werkte weer zoals het hort :lol:
En het schema met draadkleuren gaat voor onze AX niet (meer) op.
Rode AX 11 TGE Inj. 1992
Bordeaux rode Seat Toledo TDi 2000
Witte Porsche 944 1982 VERKOCHT!!!
User avatar
lico
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: FriFeb22, 2008 11:44:43 PM
Location: Dirksland

Postby kevin.broke » SunMar02, 2008 1:08:57 AM

ik trek altijd standaard nieuwe kabel en monteer daar een ISO stekker aan voor stroom/remote/enz. werkt 100x beter dan het garen dat er standaard in zit.

speakers doe je niet via de ISO-stekker, want speakers horen via een tulpaansluiting aan een versterker te hangen.
kevin.broke
AX Spaster Mammer
 
Posts: 10133
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Postby razor151987 » WedJul09, 2008 9:32:19 PM

heb ook net een radio ingebouwd in mijn trouwe voertuig uit 90', maar daar zat geen ISO aansluiting in en heb er ook maar geen 1 ingedaan.
Gewoon een paar kroonsteentjes, een aardlek schroevendraaier en de draadjes aan elkaar tappen. Ging Fan-tas-tisch! Beter dan klik en spelen.

Dus het is in ieder geval te doen met kroonstenen.

Gr.
razor151987
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 24
Joined: TueJul08, 2008 8:20:38 AM

Postby TTF » WedJul09, 2008 10:26:58 PM

kroonsteentjes zijn idd ook erg lomp.. probeer dan van die amp verbindingsstekkertjes
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby eracoon » FriJul25, 2008 4:37:55 PM

dag heren.

Allemaal experst merk ik hier... komt goed uit want heb snel antwoor nodig op een wat simpelere vraag.
Ik ben dus bezig met een ISO stekker te monteren...
maar de vorige eigenaar was waarschijnlijk een iso hater... de draadjes zijn kort afgeknipt en de speaker kabels.... laten we het daar niet over hebben.
Heb ze in ieder geval vervangen.

Nu de Iso stekker... ik heb een grijze (1 of 2) en een gele kabel (2 of 1) van de AX nog over .

Image

Welk is wat... normaal gezien heb je toch een rode voor de contact. geel voor voeding en zwart voor massa... althans op de iso stekker is dat zo.
Ik ben een beetje onzeker hoe wat waar welke kabel komt.
zou niet graag mijn nieuwe radio verkloten.

alvast bedankt voor de hulp
eracoon
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: TueJul22, 2008 5:13:06 PM

Postby Djoeri » SatJul26, 2008 10:01:30 AM

Welk is wat... normaal gezien heb je toch een rode voor de contact. geel voor voeding en zwart voor massa... althans op de iso stekker is dat zo.
Ik ben een beetje onzeker hoe wat waar welke kabel komt.


Hoi, Dit klopt ongeveer wel ja alleen kan dit per radio en/of auto verschillend zijn. Zwart is bijna altijd massa, rood is meestal constante plus/voeding van de accu, dit is om je instellingen en je zenders in je radio te laten onthouden, de gele is plus/voeding na contact, hier komt alleen spanning op als je het contact aan hebt staan.

De bedrading die je nog over hebt kan ik je zo niet zeggen welke wat is, dit kan je alleen door te meten met een spanningszoekertje of multimeter uitvinden. Het kan constante plus, plus na contact, massa of signaal van je verlichting zijn, deze is als jij je verlichting inschakelt de radio zichzelf dimt ( s'avond bijvoorbeeld) let vooral op bij deze dat je die niet verwisseld met je massa van je radio anders krijg je rare storingen.
Succes :)
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

Postby eracoon » TueJul29, 2008 9:40:04 PM

dank je voor je reactie.
Alleen heb ik geen verstand van spanning zoeken.
Ik durf eigelijk niet zomaar mijn radio erop aan te sluiten.
Heb geen zin om een nieuwe te kopen.

iemand tips hoe ik anders de spanning moet meten en waar ik rekening mee moet houden met DC bij een meting?

Toen ik per ongeluk de 2 draaden tegen elkaar kreeg sprongen er vonken over hoewel de contact niet aanstond... wil me niet voorstellen wat voor een klap mijn radio krijgt als ik het verkeerd aan sluit.
Ik zal anders is een fot plaatsen van de kabels die ik heb in de opening waar de radio komt.

Kan iemand anders is kijken bij hem in de auto waar de grijze en gele kabel op wordt aangesloten.
eracoon
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 27
Joined: TueJul22, 2008 5:13:06 PM

Postby Djoeri » WedJul30, 2008 9:02:52 AM

Tja veel andere manieren zijn er niet om te meten. Maar wat voor type ax heb je dan? Als je een paar berichten terugkijkt heb ik een overzicht van de bedrading van mijn AX Type 2 uit 95. Misschien dat je daar wat mee kan. Anders zou je moeten vragen of iemand anders de radio voor je aan kan sluiten. Ik wil je best helpen hoor. geef maar een gil, tenminste als je een beetje in de buurt van Almere woont.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster
User avatar
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 333
Joined: SunJul09, 2006 11:26:32 AM
Location: Almere

PreviousNext

Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests

cron