Hoedenplank maken

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Hoedenplank maken

Postby Popmart » ThuMar25, 2004 10:45:21 AM

Ik ga volgende week mijn nieuwe speakers aansluiten, en die wil ik monteren in de hoedenplank.
Maar wil hiervoor een nieuwe hoedenplank in elkaar knutselen.
En als het effe kan wil ik ze zo maken dat je de speakers niet echt kan zien van buitenaf.

Iemand tips en/of foto's hoe ik dit het beste kan aanpakken??
User avatar
Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2262
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken

Postby Brutus » ThuMar25, 2004 11:06:04 AM

Minimaal 12 mm MDF... Echt het minimum... mag zelfs dikker afhankelijk van de spiekers....

Gaten of ovalen eruit zagen die een kleine 5 mm. te klein zijn... Dan om het gat 5 mm heen frezen... Zodat de speaker erin valt... Zodoende kun je de hoedenplank bekleding erover heenspannen... Zodat bij het eindresultaat je super geluid hebt..maar vanaf buiten af niet te zien is dat er speakers in zitten... Is wel beter tegen inbraak... Als je spiekers niet zo te zien zijn...

Boven de ovalen of gaten wat kippengaas spannen en dan de bekleding erover... Ideaal...
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby AX_Powah » ThuMar25, 2004 11:10:06 AM

IDD zeker dikke MDF pakken anders gaat t zaakje doorzakken...

Ik zou de speaker aan onderkant ff aftekenen en iets kleiner uitzagen met de decoupeerzaag.
Dan aan de onderkant er tegenaan schroeven zodat je helemaal nix ziet van de speakers.
En dan natuurlijk dunne zwarte stof erover

Maar brutus uitleg was eik al GOEd!!

AX POWAH
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!
User avatar
AX_Powah
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2565
Joined: ThuJul10, 2003 2:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode

Postby Joris » ThuMar25, 2004 4:12:09 PM

Of een klein opstaand randje op de hoedenplank en daarover heen dat stof.
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2662
Joined: MonAug11, 2003 11:51:05 PM
Location: Heerenveen (Friesland)

Postby Popmart » ThuMar25, 2004 5:49:23 PM

Ok, bedankt voor de tips.
Natuurlijk zal ik zorgen voor foto's van het eindresultaat :D
User avatar
Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2262
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken

Postby Rik » ThuMar25, 2004 6:27:16 PM

ik heb 18 mm en buigt nog door, heb slecht 2 JBL max 300 W eraan hangen.

Ik zou voor 21 gaan.

----------------------------------------------
Grtz, Rik
User avatar
Rik
Total admin
Total admin
 
Posts: 547
Joined: ThuJun12, 2003 4:41:50 PM
Location: Heerlen

Postby Maarten v E » ThuMar25, 2004 6:36:03 PM

ik heb 8 meen ik en 2 latjes hoogkant ertegenaan geplakt. zakt niet door

gr

maarten
Maarten v E
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 437
Joined: ThuJun12, 2003 2:51:21 PM
Location: Sittard

Postby Rik » ThuMar25, 2004 9:39:25 PM

verstevigen met twee latjes kan natuurlijk ook, bij mij helaas geen plaats voor.

Grtz, Rik
User avatar
Rik
Total admin
Total admin
 
Posts: 547
Joined: ThuJun12, 2003 4:41:50 PM
Location: Heerlen

Postby Popmart » MonApr05, 2004 6:43:22 PM

Hoedenplank is zo goed als af, alleen nog afwerken. Voor pics zie 'wie is wie'. Van mij mag er een slotje op :)
User avatar
Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2262
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken

Postby citro-power » TueApr06, 2004 12:06:47 PM

Ik zie het net te laat, maar ik heb een gestoffeerde hoedenplank liggen met gaten voor boxen. Je ziet de boxen niet aan de buitenkant omdat je ze er onder tegenaan schroeft.
User avatar
citro-power
AX Master
AX Master
 
Posts: 1568
Joined: WedOct08, 2003 12:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Postby TTF » SatApr10, 2004 6:01:51 PM

5 euro bij de gamma.. 18mm mdf

serieus..

je meet het op en je vraagd of ze het even willen zagen

37 cm bij 103 cm en klaar...
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby Peanut1972 » SatJun26, 2004 8:40:20 PM

Speakers in hoedenplank maken.
Hmm hier kan ik eens iemand hulp bieden. Heb hier redelijk wat ervaring in.

Ga als volgt te werk.


De hoedenplanken van de AX-jes zijn redelijk recht toe recht aan.Koop een MDF plaat en laat die direct op maat zagen. Neem een MDF plaat van minimaal 18 mm dik.

Koop tegelijkertijd een holle vierkante profiel van alluminium van 1x1x200 cm. Deze staaf gaat voor versteviging van de plank dienen.

Koop tevens een 2 a 3 millimeter dikke geperforeerde aluminium plaat. Je hebt ze met verschillende motieven. Vierkantjes, ruitjes en rondjes. kleine gaten grote gaten. Uit deze plaat zaag je twee cirkels of ovalen die je over de speakers heen kunt monteren, opdat de speakers beschermd zijn als er pero ngeluk iets op de hoedenplank wordt gelegd. Tenslotte zie je niet als de hdn-plank is bekleed, dat er speakers onder liggen en de bkleding beschermt natuurlijk niet veel.

Rond de hoeken/punten van de plaat netjes af (evt. met een decoupeerzaag).

Meet op de originele hdn-plank de afstand van hdn-plank waar deze tegen de achterbank komt tot aan de scharnierstaafjes (dit is ongeveer 5 cm). Markeer deze afstand aan de onderkant op je MDF plaat aan weers zijden (dus links en rechts). Trek nu een doorgetrokken lijn van links naar rechts. Doe dit ook aan de bovenkant van de plaat.

Pak nu een bovenfrees en frees helemaal van links naar rechts of andersom een sleuf tot een diepte van maximaal 1 cm (onderkant plaat). Het liefst een freesje die een sleuf maakt met een breedte van 1 cm. Schuur met een scheurpapiertje (een aantal keren dubbelgevouwen) de randen van de sleuf licht na.

Dit heeft minder als reden om de sleuf een beetje af te werken, maar meer om de alu profiel er makkelijker in te krijgen.

Zaag de alluminium staaf op maat. D.w.z. dat deze net zo lang wordt als de mdf plaat van links naar rechts is (breedte).

Doe de alu profiel in de sleuf. Je moet niet overdreven hoeven te porren. Een paar lichte duwtjes met je hand zou voldoende moeten zijn. Het profiel blijft nu geklemd in de sleuf, maar om echt stevigheid te gewaarborgen, doen we nog het volgende. Leg de plaat met het profiel naar beneden op je werkbank. Pak een dun en klein metaalboortje (maat 3) en boor op 5 mm van de doorgetrokken lijn (dus op ongeveer 5,5 cm van de rand van de mdf-plaat die tegen de achterbank komt) ongeveer 5 gelijkverdeelde gaten door het mdf en door de profiel (De buitenste gaten op ongeveer 4 cm van de linker en rechter rand). Pak een verzinkboortje en bewerk elk gaatje voldoende, opdat je een platkop spaanplaatschroef 3,5 x 15 er in kunt verzinken.

Het profiel is nu goed bevestigd en zorgt tegelijkertijd voor stevigheid. Pak nu twee lange M6 of M8 schroef (dikte afhankelijk van de binnendiameter van het profiel, met 6 hoekige kop (dop-/steeksleutel 9 of 10)) van ongeveer 8 cm lang. Draai die aan weerszijde in het profiel, helemaal tegen de buitenste spaanplaatschroeven aan. Zaag of slijp nu de koppen af. Je hebt nu de scharnierstaafjes van je hoedenplank gemaakt.

Het restant van de alu profiel zaag je op maat (indien dat nodig is, zo dat deze van links naar rechts tussen de twee hdn-plank dragers past. Boor nu wederom 5 op gelijke afstanden verdeelde gaatjes in en door het profiel. Neem vijf bolkop kruiskop schroeven 3,5x 25 en bevestig het proefiel aan de onderkant op circa 5 cm van de rand van de hdn-plank dat aan de raamzijde zit. Je hoedenplank is nu af en verzekerd om niet meer door te zakkenen daarbij nog steeds lichter dan een 21 mm dikke mdf plaat.

Nu de speakers nog.

Op veel dozen van de speakers staan mallen die je uit de doos kunt knippen. Doe dit wel nauwkeurig. Leg deze op de bovenkant van de hdn-plank op de plek waar je de speakers bevestigd wilt hebben. Let op: Houd rekening met de alu profielen! Teken zowel de buitenste als ook de binnenste cirkels of ovalen.

Indien de mallen niet op de doos staan, zet dan de speakers onderste boven (als dat gaat) op de bovenkant van de hdn-plank. Teken de omtrek van de speakers op de hdn-plank door met een potlood of pen langs de speakers te gaan. Teken nu een binnencirkel met een afstand van ongeveer 8-10 mm (is afhankelijk van de speakers, maar is meestal wel 8-10 mm). Boor een gat met een 10 mm houtboor aan de binnenzijde van de binnenste cirkel. Zaag nu de binnenste cirkel nauwkeurig uit. Dit voorkomt onnodig schuurwerk. Neem weer je bovenfrees en zorg dat je een freesje met freesbereik van 8-10 mm en een geleide wieltje hebt. afhankelijk van de afstand 8- 10 mm van de binnenste cirkel naar de buitenste cirkel. Zorg dat de frees niet dieper dan 8 mm kan gaan.

Zet het geleidewieltje tegen de rand van het cirkelgat en freezen maar. Zorg dat het geleidewieltje goed tegen de rand van de cirkel blijft. Als je beide gaten klaar hebt kun je alle randen licht naschuren met een fijn schuurpapiertje. Als je nu je speaker er in doet, zie je dat de speakers verzinken in de buitenste cirkel, maar komen te rusten op de binnenste cirkel van het gat. Het zal je tevens opvallen dat ze 2 a 3 mm lager liggen dan de buitenste cirkelranden. Dit is bewust gedaan.

Teken met een watervaste stift en m.b.v. de cirkelmallen de buitenste cirkels. Zaag nu met een decoupeerzaag de cirkels door aan de binnenkant van jouw cirkels te zagen. op deze wijze zullen de cirkels boven op de speaker in het speakergat passen.

Haal de speakers er uit. Plaats eerst de alu cirkel roosters in het gat, daarna onderste boven de speakers. Zorg dus dat alles goed ligt want je gaat nu de gaten boren voor de boutjes/ schroefjes van de speakers.
Pak wederom een dun metaalboortje en boor exact in het gaatjes van de speakers die voor de boutjes of schroefjes bestemd zijn. Boor door de alu plaat en lichtjes in het mdf. Ik gebruik bij voorkeur spaanplaatschroeven voor de bevestiging.

Als je dit hebt gedaan, haal je er alles weer uit. Pak een kitspuit met cilliconenkit en spuit deze op de binnenste randen van je speakergaten. Laat nu de speakers er inzakken. doe de alu cirkeltjes erop (deze rusten op het schuimen rand van de speakers. Pak je spaanplaatschroeven van 3,5 x 16 en bevestig alles. De speakers zijn nu goed bevestigd en beschermd tegen zware objecten. De kit zorgt dat de speakers geen onnodig kraken of brommen veroorzaakt door trillingen.

Je kan nu de hdn-plank netjes bekleden. De bekleding netjes aan de onderkant vastnieten met genoeg nietjes die niet te lang zijn. Gebruik een goede tacker, Dit voorkomt geneuzel.

Eh voila, je hoedeplank is op professionele wijze gemaakt!

Van boven niets te zien en als je net als ik goed afwerkt, dan zie je zelfs aan de onderkant van de hdn-plank niets lelijks. Geen onnodig uitstekende schroeven

Het is dat ik mijn oude hoedenplank met mijn vorige citroen had verkocht want anders had ik wel even een foto gemaakt.
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Postby Peanut1972 » SatJun26, 2004 8:47:02 PM

Nog even een correctie.
In mijn voorgaande bericht staat dat je met een watervaste stift de buitenste cirkels moest tekenen. Maar niet waarop. Dit moet natuurlijk de geperforeerde aluminium plaat zijn.


Greetz,
Peanut1972
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Postby Jooch » SunMay08, 2005 12:47:52 AM

Ik had de hoedenplank gemaakt van een stuk 9mm multiplex versterkt met vurenhouten balken.
Dit kon het gewicht van 2 versterkers en nog wat filters makkelijk dragen, ook bij erg hobbelige wegen.

Persoonlijk houd ik niet van luidsprekers in de houdenplank omdat deze het stereobeeld erg doen vertroebelen, ook zul je meer pieken en dalen krijgen in het frequentie verloop.

Ik had de luidsprekers in de fleshouders van de deur gemonteerd en een sub achterin, klonk erg goed.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
User avatar
Jooch
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 101
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests

cron