Hoedenplank

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Hoedenplank

Postby srwdj » FriMay21, 2004 8:11:17 PM

Binnenkort ga ik beginnen met het maken van een nieuwe hoedenplank, deze wil ik helemaal rood maken en dan in het midden het citroenlogo vrezen, daaronder dan plexiglas met neon/blacklight. Als iemand nog een leuk idee daavoor heeft is dat natuurlijk altijd welkom.

Het is de bedoeling dat onderstaande boxen erin komen.
Image

(5 weg 420 Watt) :lol:
User avatar
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)

Re: Hoedenplank

Postby q01z » SatMay22, 2004 1:08:05 AM

srwdj wrote:
(5 weg 420 Watt) :lol:


BOEM BOEM BOEM!
niet te hard zetten dan hoor, dan kan ik niet meer slapen [waar je ook woont :roll:]
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Postby Jooch » SatMay22, 2004 1:42:47 AM

Tip 1:
Ik heb mijn hoedenplank van 9mm multiplex gemaakt en verstevigd met vurenhouten balkjes van 30x9mm.
Dit is veel steviger als een MDF plank en ook nog lichter.

Zo heb ik mijn gehele versterker gebeuren en cd wisselaar aan de onderzijde van de hoeden plank bevestigd. Tijdens het rijden houdt de AX en hoedenplank prima, ook tijdens het betere bochten werk :)

Tip 2:
De AX heeft achter 2 van die randjes waar je je hoeden plank in gaat leggen, gebruik daar klitteband. zo blijft je hoedenplank stevig op zijn plek en gaat deze niet stuiteren!
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
User avatar
Jooch
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 101
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Postby ruud » SatMay22, 2004 10:34:45 AM

Verstevigen van de hoedenplank met balkjes/plankjes is zoiezo aan te raden anders gaat ie al gauw doorhangen, en dat wil je niet. Zonder wordt zo'n double chevron in de hoedenplank ook gevaarlijk (lees: breekbaar)

Als je het af hebt, willen we natuurlijk wel een foto van het eindresultaat!
Dikke AX met 2 ton voldoet priiima!!

U staat in de file en wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat???
ruud
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 171
Joined: TueApr20, 2004 7:11:18 PM
Location: Surhuisterveen/Leeuwarden

Postby srwdj » SatMay22, 2004 2:03:57 PM

Er komt een heel frame onder, daaraan monteer ik ook de blacklihgts, Ik heb bij mijn huidige hoenplank niks eronder en die hangt inderdaad aardig door.
User avatar
srwdj
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 317
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:16 PM
Location: Bellingwolde (Groningen)

Postby rjdelfos » MonMay24, 2004 10:49:19 PM

Ik heb mijn versterkers gemonteerd achter de achterbank, 2 x mdf plaat gestoffeerd en dan met niet al te lange parkers vast gezet. Let wel op dat je woofer kisten nog achterin passen (mijn 2 subkisten 12" passen) en dat je als je op de achterbank zit geen parkers in je rug krijgt. Het handige van deze montage is dat naast de vette look wanneer je de bankjes naar voren klapt je versterkers optimaal gekoeld worden door de buitenlucht dat door 2 open ramen naar binnen stroomt. Ik heb trouwens voor de zekerheid een temperatuursensor op mijn subsversterker gedaan, je weet maar nooit natuurlijk. Nog ??n tip, zorg dat je hoedenplank goed vast zit, dit was ik vergeten tijdens mijn testrit, met als gevolg hoedenplank met speakers op mijn versterkers..... en dat wil je niet.

Succes ermee,

Robbert-Jan
rjdelfos
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 2
Joined: FriMay21, 2004 2:24:15 PM
Location: Koudekerk aan den Rijn

Postby Peanut1972 » SunJun27, 2004 1:27:01 PM

Heren,

Kijk ook eens op het item "hoedenplank maken" Daar heb ik een uitgebreid stuk geschreven hoe je een degelijke hoedenplank maakt.

Verder even een uitspraak te niet doen. Multiplex is niet per defenitie steviger dan MDF. Ik zelf geef de voorkeur voor het gebruik van MDF.
MDF is goed te bewerken, redelijk trillingsarm en niet duur.

Maar goed, waar je een hoedenplank van wilt maken is natuurlik ieders eigen keus.

Grtz,
Peanut1972
Een dag niet ge-AXt is een dag niet geleefd!
Peanut1972
AX Starter
AX Starter
 
Posts: 19
Joined: FriJun25, 2004 10:27:57 PM
Location: Tilburg

Postby Brutus » SunJun27, 2004 6:09:43 PM

Peanut1972 wrote:Verder even een uitspraak te niet doen. Multiplex is niet per defenitie steviger dan MDF. Ik zelf geef de voorkeur voor het gebruik van MDF.
MDF is goed te bewerken, redelijk trillingsarm en niet duur.


Wordt ook gezegd dat het net zo stevig is wanneer men het verstevigd met vuren houten balkjes...

Maar ik heb zelf nu ook MDF 15mm zelfs..
Brutus
AX weirdo
AX weirdo
 
Posts: 3637
Joined: ThuJun12, 2003 4:49:37 PM

Postby W600SV » ThuJul22, 2004 11:15:28 PM

Hoi,

Weet niet of je inmiddels al bezig/klaar bent, maar om in te haken welke houtsoort het beste is:

Multiplex is inderdaad sterker, maar dan heb je het over treksterkte en die belasting heb je niet met een hoedenplank.
Qua buigsterkte is multiplex ook sterker dan MDF, alleen merk je dat pas bij grotere oppervlakten.
Het maakt constructie matig dus niet veel uit, beide hebben een frame nodig tegen doorzakken.

Qua geluid is er wel een duidelijk verschil, MDF resoneert duidelijk minder dan multiplex.

MDF is ook makkelijker te verwrken dan Multiplex.

Daarom is van de 2 mdf eigenlijk de betere optie ( wel voldoende dikte gebruiken).


Gr,
Les

Ben m'n 2de Waarschip ( maghonie hechthout ) aan het restauren en heb ook zelf een hoedenplank en behuizingen voor gemaakt. Verschil is heel duidelijk tussen beide!
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!
W600SV
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
 
Posts: 41
Joined: TueFeb24, 2004 11:15:41 PM
Location: Rotterdam


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests

cron