Aanleggen van contact en verlichtingskabel

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

Aanleggen van contact en verlichtingskabel

Postby jebbers » FriJan21, 2005 11:20:03 PM

Vanmiddag heb ik van iemand een Pioneer radio gekocht. Voor de geintereseerden Deze Nu heb ik echter de standaard oude kabels in mijn AX-je liggen. Buiten de speakerdraden heb ik dus alleen een 12v constant, een massa en een antenne. Nu wil ik graag een draad trekken voor de acc-stand, zodat de radio aangaat als ik de sleutel omdraai. Daarnaast wil ik graag een draad voor de verlichting zodat die aan is als de verlichting uit is en dimt zodra ik die aandoe. Ik heb al uitgevonden dat dit met scothcloks het eenvoudigste zou moeten zijn. Hiermee kun je namelijk een extra draad op een bestaande draad maken zonder de bestaande draad door te knippen. Nu is echter mijn vraag: Hoe kom ik het gemakkelijkst bij die draden om het aan te sluiten zoals ik het wil. Iemand die het weet?

PS Hou er rekening mee dat ik op dit gebied een enorme n00b ben ;)
jebbers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: MonOct04, 2004 12:16:19 PM

Postby axgt_1.4 » SatJan22, 2005 12:19:16 AM

Het aanleggen van een kabel die ervoor zorgt dat je radio uitgaat zodra je de sleutel omdraait ben ik ook erg benieuwd naar!

En wat bedoel je eigenlijk precies met 'scothcloks'?
axgt_1.4
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: TueOct19, 2004 4:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Postby jebbers » SatJan22, 2005 9:09:56 AM

Voor scotchlok kijk [url=http://products3.3m.com/catalog/nl/nl002/nutsbedrijven_telecommunicatie/elektrotechniek/node_JW2MR6DQW0be/root_K3BHNB8005gv/vroot_ZFR0CJMVVBge/gvel_WVSLQWG5JBgl/theme_nl_electrical_3_0/command_AbcPageHandler/output_html\]Hier[/url]
jebbers
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: MonOct04, 2004 12:16:19 PM

Postby willem » SatJan22, 2005 4:58:07 PM

type 1 of 2? Bij 1 kan je het makkelijkst het lichsnoer van je verwarmingspaneel nemen, die werkt ook op je dimmer van je dashboardverlichting. Als je geen dimmer hebt kan je ook de verlichting van de aansteker nemen, waarschijnlijk is dat een groene draad en die zit precies ondr je radio dus das lekker dichtbij.
Met strepen ga je harder.
willem
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 168
Joined: FriJun20, 2003 6:54:54 AM
Location: houten

Postby willem » SatJan22, 2005 5:00:55 PM

Bij type 1 kan je ook het beste voor je begint je kilometertellerpaneel eruithalen, dat zo gebeurt en je hebt dan lekker de ruimte om draden e.d. te leggen en verleggen.
Met strepen ga je harder.
willem
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 168
Joined: FriJun20, 2003 6:54:54 AM
Location: houten

Postby CitRoel » SatJan22, 2005 5:08:31 PM

jebbers wrote:Voor scotchlok kijk [url=http://products3.3m.com/catalog/nl/nl002/nutsbedrijven_telecommunicatie/elektrotechniek/node_JW2MR6DQW0be/root_K3BHNB8005gv/vroot_ZFR0CJMVVBge/gvel_WVSLQWG5JBgl/theme_nl_electrical_3_0/command_AbcPageHandler/output_html\]Hier[/url]


Heb ik een beetje slechte ervaringen mee, je snijd een stukje kabel door. En het is een storingspunt door oxidatie e.d. Ik weet niet of je daar binnenin de auto minder last van hebt.
Ik geniet van m'n eendje, Xsara en van m'n sAXo diesel.
CitRoel
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 518
Joined: ThuMar25, 2004 6:24:35 PM
Location: Tolkamer

Postby IceByte » SatJan22, 2005 9:09:09 PM

LumbRjack wrote:
jebbers wrote:Voor scotchlok kijk [url=http://products3.3m.com/catalog/nl/nl002/nutsbedrijven_telecommunicatie/elektrotechniek/node_JW2MR6DQW0be/root_K3BHNB8005gv/vroot_ZFR0CJMVVBge/gvel_WVSLQWG5JBgl/theme_nl_electrical_3_0/command_AbcPageHandler/output_html\]Hier[/url]


Heb ik een beetje slechte ervaringen mee, je snijd een stukje kabel door. En het is een storingspunt door oxidatie e.d. Ik weet niet of je daar binnenin de auto minder last van hebt.


Zolang het geen hoogvermogen draad is, en het niet aan vocht onderhevig is, dan moet het geen enkel probleem vormen
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)

Postby axgt_1.4 » MonJan24, 2005 4:15:26 PM

Maar hoe moet je nou je radio aansluiten? Ik heb namelijk zelf een gele en een rode d8 ik. Dit zorgt er dus voor dus de radio altijd kan spelen. Welk draad kun je dan het beste pakken?
axgt_1.4
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: TueOct19, 2004 4:25:32 PM
Location: Bleiswijk

Postby IceByte » TueJan25, 2005 7:26:51 PM

Weet wel dat 1 draad voor de constante stroom is, dus om het geheugen van de radio vast te houden, de andere is degene waarmee je de radio aan en uit zet via het contact in dit geval.

Welke van de 2 wat is, is meestal wel te zien aan de handleiding van de radio, of even zoeken op het internet:

Sony, Alpine, Pioneer (1999 and up), Eclipse, Kenwood, JVC, etc

P o w e r
Memory (+12v Constant) Yellow
Ignition (+12v Switched) Red
Ground (-) Black
Dimmer Pink/White (Alpine only)
Power Antenna Blue
Amplifier Turn-on Blue/White
Phone Mute Light Blue (Sony only)

S p e a k e r s
Right Front (+) Gray
Right Front (-) Gray/Black
Left Front (+) White
Left Front (-) White/Black
Right Rear (+) Violet
Right Rear (-) Violet/Black
Left Rear (+) Green
Left Rear (-) Green/Black

Geel is dus de constante stroom, die had je al zei je, die kan je dus ook zo pakken.
Rood is de schakeldraad, die moet dus ergens aan het contact komen, uiteraard ook gezekerd om dr voor te zorgen dat de boel niet af kan fikken :D
User avatar
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2624
Joined: MonMay10, 2004 11:44:31 AM
Location: Den Ham (OV)


Return to I.C.E [In Car Entertainment]

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests

cron