Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » SunSep03, 2017 9:28:17 PM

GTI:
Het laadprobleem is reeds opgelost. Zie daarvoor het draadje. Amai, twas serieus zoeken, maar ik geef nie graag op. Ik kon ook een beun-oplossing met een stuurdraad gefixt hebben, maar ik wou de oorzaak weten.
Ondertussen is dat kl*te alarm er ook eindelijk uit.

Helaas sloeg de roestduivel vrij ernstig toe thv de kofferbak waardoor hij waarschijnlijk niet door de keuring zou komen. Daarom ga ik er nu eerst wat laswerken aan uitvoeren. (al heb ik daar nu geen tijd voor, maargoed)
Het plaatwerk heb ik wel al. Ik zou graag alle puntlassen doorboren en alles zoveel als mogelijk op de originele plaats vast zetten.

Image
Image
Image

11TRE aka de pimp (de grijze 5deurs):
De AX waar het allemaal mee begon en die ik reeds in 2006 aankocht stond sedert ongeveer begin 2010 in m'n loods gestald.
Deze hadden we met enkele vrienden een goeie 2 jaar terug reeds half terug op punt gezet maar toen kregen we de remmen niet ontlucht. (wat we ook probeerden) Omdat ik hem toen toch niet echt nodig had, zette ik hem terug aan de kant.

Ik probeerde nu dus de remmen te onluchten, en dat lukte gewoon direct in 1 keer! Motivatie te meer om de rest ook aan te pakken.
Vast vergeet ik een pak, maar ff een lijstje van wat er aan gebeurd is sedert zn laatste km's op baan:
- kofferbak gezandstraald, epoxy + nabehandeling
- gereviseerde + verlaagde achteras geplaatst, 4 gaats. Er zit een saxo VTS torsiestaaf in.
- GTI voorpoten met zga nieuwe lagers + GTI draagarmen en torsiestaaf
- VTS remmerij met DS2500 blokken
- Nieuwe remleidingen + remslangen rondom
- Remdruk is regelbaar van binnenin tijdens het rijden. Erg leuk om ze wat meer naar achteren te zetten en te spelen!
- Bilstein Group-N dempers rondom + originele AX Cup veren (die veren zijn wss maar tijdelijk omdat ze eigenlijk van Stuart zijn :P)
- Originele wieldoppen!

Image

gtiwielen liepen helaas aan:
Image

Hierbij komt nu opnieuw de vraag, moet ik er GT5-skirts op zetten zodat het wel past? (heb ze) Ik heb nu een 165's liggen maar mis toch een beetje grip. Beetje zonde van de ophanging, niet?

Bij de keuring:
Image

let op de ax achter me :)

Het zou geen AX wezen moesten er niet problemen mee zijn. Hij valt nog af en toe eens uit. Dan kan ik hem vrij direct terug starten. Soms ook eens inhouden.
Misschien de ontstekingsmodule, ik moet nog eens kijken. Nu druk bezig met de verhuis van vriendin die bij me komt wonen en mijn lessen die terug begonnen zijn.

Tis trouwens wel plezant om terug op baan te mogen met m'n eerste AX die ik inmiddels toch al meer dan 11 jaar bezit :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby norman24 » MonSep04, 2017 8:17:48 PM

Mooi om te zien dat je eerste ax terug de weg op kan .
Is dit nu je dagelijkse wagen ? Of heb je nog iets anders waar je mee rondrijd? :D
Als je nog eens zou problemen hebben met je remmen te ontluchten kan je dat simpelder doen met de olie onder druk omgekeert door je leidingen te sturen .
Maar daarvoor heb je wel een speciaal vatje voor nodig .
norman24
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: SatFeb28, 2015 10:29:01 PM

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » FriSep08, 2017 6:07:03 AM

Ik rijd momenteel ook soms rond met de clio van mijn vriendin. Als we samen les hebben delen we de auto.

Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat we de vorige keer wel/niet met druk op het remsysteem hebben geprobeerd. Mijn broer denkt van wel, ik denk van niet.
Nu heb ik met druk gewerkt op het reservoir en dat werkte direct. :)

Het stilvallen is opgelost. Slecht contact in het motorrelais.
Hij rijdt prima nu en heeft een enorm verbeterde wegligging!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby lummelke » FriSep22, 2017 2:20:12 PM

Wat een mooie AX, wanneer zie je dat nog eens op straat!

AX-en zijn hier aan de maaskant zowat uit gestorven helaas, daarom wordt ik nog altijd blij van een metallic-oranje GT type1 die hier al jaren regelmatig voorbij komt. Zeker al 5 jaar dezelfde eigenaar en zomer en winter onderweg, prachtig toch! :)
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » FriNov03, 2017 7:03:54 PM

Met het oog op Malmedy ben ik bezig met m'n rallyhok reanimeren.
Ik wist dat er onder andere het volgende aan scheelde of aan moest gedaan worden:
- lekt ergens soms serieus water, vermoedelijk radiator
- laadstoornis ergens
- vies
- kapotte voordemper
- algemene controle

Ik had dus wel wat te doen!

Ik begon met het demonteren van de voorpoten. Ik had nog een setje Bilstein B8-dempers liggen die ik wilde monteren.
Voor rally ondermaats, maar wel oké voor een trackday.
De peugeot sport Gr-A dempers laat ik mss later eens reviseren.

Ik kwam al snel tot de constatatie dat de Bilstein B8 dempers te lang waren voor m'n op maat gemaakte veren.
Ik kon dus niet anders dan de OMP-veren die ik nog had liggen te monteren:
Image
Raad eens met welke veren hij het laagste staat? Ben benieuwd hoeveel anders het zal rijden.

Poetsen:
Image
Image
Image
Image

Het koelvloeistoflek heb ik ook al gevonden. Het is de slang tussen de kachelradiator en het thermostaathuis.
Die heb ik gelukkig nieuw op stock liggen :)

En nog een foto van de pimp. Die doet het verbazingwekkend goed.
(al hebben de klepseals wel hun beste tijd gehad :P)
Image

Mijn broer moest terug alle aandacht opeisen :P
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby lummelke » MonNov13, 2017 9:25:36 PM

Wat een pracht van een broertje, lekker effe de aandacht opeisen voor de foto! :D

Mooi dat de Rally AX nog eens in actie mocht komen, het blijft een prachtige auto!
lummelke
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 65
Joined: ThuOct21, 2010 9:42:09 PM
Location: Maasmechelen

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby norman24 » TueNov14, 2017 10:58:14 AM

Mooi om te zien :D
Veel beter of toen ik hem zag onder het stof vergaan .
Heb je jou een beetje kunnen amuzeren? Heb gezien dat je jou madam hebt meegekregen om te rijden
Hier is dit 1 keer gelukt en daarna zij ze dat ze er nooit meer ging inkruipen :?
Mss wat te geweldig geweest 8)
Zou ook wel eens mee willen met jou in je rally ax moet vet zijn !!!
norman24
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: SatFeb28, 2015 10:29:01 PM

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » SatNov18, 2017 4:37:53 PM

Dankje heren! Veel beter inderdaad om met deze terug te kunnen rijden. Dankzij de oldtimerwetgeving voel ik dat amper in de portemonee, dus me happy :)

Tevens een klein verslagje van Malmedy!
Het Todo-lijstje geraakte af, op 1 iets na: de uitlijning. Door de extra verlaging stond hij merkbaar een paar graden met openspoor. Ik ben er niet meer aan toegekomen om hem iets meer toe te zetten, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik liet er enkel een hoop grip mee liggen :P

In de nasleep van de elektraproblemen tijdens de Rally van Staden 2015 zoch ik de afgelopen weken naar de oorzaak. Ik monteerde een andere alternator/batterij, maar mijn laadspanning bleef toch op het nippertje. De batterij liep na een tijdje rijden toch soms nog leeg als ik alle elektra aanlegde.
Daarom dus beslist om een nieuwe 70A-dynamo te kopen. Hiermee is het grotendeels opgelost, maar de bekabeling naar de batterijsleutel moet zeker ook wat dikker. Daar heb ik nu wat spanningsverlies en dus ook stroomverlies op. (bedankt aan diegenen die het me opmerkten)

Voor de rest heeft hij geen kick gegeven en deed hij het werkelijk uitstekend. En het is niet dat ik hem gespaard heb :P
Het vertrouwen is dus zeker ook een stukje terug nu, ook naar de aandrijfassen toe etc.

En de madam wilde met plezier mee. Het enige probleem dat ik had met haar was dat ze veel te competitief was en ze zich direct wilde meten tegenover de rest. Ik heb ze tamelijk moeten temperen... :lol:

Hier enkele foto's:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Meer foto's staan op onze DB-Racing f-pagina:
https://www.facebook.com/dbracingstaden
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » SunDec24, 2017 1:09:04 AM

Eindelijk eens tijd gevonden om te beginnen studeren aan mn GTI!

Image

Twas rot:
Image
(beide kanten)

Eerst "ongeveer" uitgeslepen. Langs de zijkant had ik de puntlassen al doorboord.
Image

al iets verder:
Image

Na het plaatwerk te verwijderen. Ziet er al een stuk beter uit :)
Image

Ziet er nu als volgt uit:
Image

Binnenkort ga ik terug verder!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby norman24 » SunDec24, 2017 11:40:35 AM

Topwerk fenwick
Zoals het moet
norman24
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: SatFeb28, 2015 10:29:01 PM

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » TueJan30, 2018 1:33:35 PM

Dankje Sam.

Zo, de examens zijn gedaan. Eindelijk terug enkele dagen tijd om aan de GTI te werken.
Eigenlijk ben ik zonder het te beseffen aan een kleine restauratie begonnen. Terwijl ik overal goed aan kan pak ik dus best alles grondig aan. Zo ben ik terug voor enkele jaren gerust.
Het plan is dus om de gehele onderkant roestvrij te maken en te behandelen. De lak kan ook wel een likje verf gebruiken, maar dat kan later nog altijd. Momenteel heb ik daar helaas het budget niet voor.
Het belangrijkste is nu de roestduivel bestrijden.

Ik heb eerst alles wat rot was linksachter uitgeslepen.
Image
Image
Hier moest ik de krokantigheid nog wegslijpen. Een niet echt ideaal bereikbare plaats maar het is vrij goed gelukt. Ik heb de achterste bumpersteun wel af moeten boren om er bij te kunnen.
Image
Heel veel werk allemaal en ook best wat nadenkwerk over hoe alles nadien terug netjes ineen te krijgen. Ik merk dat de volgorde waarop ik alles terug ineen ga lassen ook belangrijk zal zijn omdat ik overal zal willen blijven aankunnen.
Ik heb al enkele plaatjes gemaakt.
Image
Image
De gaatjes in de plaatjes zijn vrij onvoorkomelijk omdat ik ze telkens los moet boren. Ik hoop dat ik deze niet te veel meer zal zien nadien. (dit soort dingen is voor mij ook allemaal vrij nieuw, dus alle tips zijn welkom :P)

Pas als alle plaatjes gemaakt zijn zal ik alles er terug in lassen. Hopelijk lukt dit goed. :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby j0achim » TueJan30, 2018 2:40:45 PM

Netjes! Goed dat hij aangepakt wordt, ik hoop dat je inderdaad een paar jaar verder kan. Jij hebt toch ook wel eens zelf een auto gespoten? is dat geen optie?
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » SatFeb03, 2018 11:24:20 AM

Dankje.
Dat hoop ik inderdaad ook. Ik heb alles in epoxy gezet voor ik het terug monteerde zodat het hopelijk zo lang mogelijk roestvrij blijft.
Ondertussen heb ik dus al enkele kleine deeltjes terug ingelast. Ik hoef jullie vast niet te vertellen dat het lassen achter de ruimte van het achterlicht geen gemakkelijk klusje was.
Ik heb nog geen foto's maar die komen nog.

Wat betreft het spuiten. We hebben inderdaad in het verleden een complete AX met succes zelf gespoten.
Dat kostte ons toen flink wat tijd/moeite en voor een rallywagen was het resultaat zeker oké, maar deze GTI laat ik dan later liever professioneel opnieuw spuiten.
Als je het zelf doet zit er ook sowieso wat stof enzo in.

Voorlopig ga ik het strak zetten en met een spuitbus op maat in de juiste kleur zetten. Voor mij is het het belangrijkste dat hij niet verder roest. Die verf kan er later gemakkelijk terug af.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » WedSep19, 2018 10:43:23 PM

Hallo! Alweer een eeuwigheid geleden dat ik nog eens een update heb gedaan. Echter, er valt niet zodanig veel te vermelden :D
Met school had ik vrij weinig tijd om er aan verder te werken. Inmiddels ben ik afgestudeerd en terug aan het werk. Stilaan heb ik dus meer tijd om m'n hobby's terug op te pikken :)

Wat betreft m'n GTI-projectje. Daar is nog niet zo heel veel meer aan gebeurd maar het is niet dat het stil ligt. Af en toe doe ik er een beetje aan verder.
De kofferplaat zit er inmiddels zo goed als in. Enkel nog hier en daar een paar puntlasjes vastlassen.
Op onderstaande foto was ze bijna klaar om vast te lassen. Ik heb ze er een paar keer voorzichtig opnieuw uit moeten halen om nog wat kleinigheden bij te werken, tot het goed (genoeg) was :)
Image

Dit hoekje is ook al vastgelast:
Image

We doen gestaag verder!

Ik rijd geregeld ook met de pimp. Ik heb er nog niets aan moeten vernieuwen in het jaar dat ik er terug mee rijd. Het is dus echt gewoon opnieuw vanaf dag 1 een betrouwbare AX. :) Wel heb ik al de bouten van de versnellingsbak opnieuw vast moeten zetten en heb ik de uitlaatlijn eens moeten lassen.
De krukaskeerring lost ook wel eens een druppeltje, dus die moet ook nog eens :P

Image

Afgelopen zomer heb ik er wel een kleine aanrijding mee gehad. Ik was aan het parkeren en iemand anders ook, en toen reed ik hem achterwaarts vrij hard in z'n zijflank. Ik dacht dat m'n AX koeketoe ging zijn, maar het valt allemaal wel nog mee. De andere auto heeft ongetwijfeld meer schade.
Ik moest nog ff wachten met herstellen tot na de expertise, maar dat komt nu normaal snel in orde :)
Image

En ik heb m'n ouwe Honda Amigo terug van stal gehaald. Ik heb hem al zo'n 20 jaar maar schreef hem nooit in omdat ik er geen papieren voor had en omdat ik dacht dat daar moeilijk aan te komen was. (België kennende)
Dat viel uiteindelijk belachelijk goed mee, en nu kan ik er af en toe eens een ritje mee maken. Als het wat kouder begint te worden ga ik hem technisch terug op punt zetten. Het esthetische laat ik denk ik nog grotendeels achterwege omdat ik dan direct geneigd ben om het helemaal netjes te gaan maken, en dat kost veel geld en tijd :P
Misschien doe ik dit gewoon ergens in een kamer binnen zodat ik het gemakkelijk lekker warm kan maken. :dance
Image

Tot de volgende!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby AlexanderB » WedSep19, 2018 11:36:47 PM

De bromfiets is een mooi winterproject voor binnen ja. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » MonNov12, 2018 10:57:19 AM

Nog even een update over hoe het hier gaat in het wilde westen :D

De bordeaux GTI:
Image
Ook hier en daar nog wat plaatjes gelast. De dorpel LA thv het krikpunt is ook terug hersteld en zou terug zijn sterkte moeten hebben.

De pimp:
Tjah die doet het gewoon altijd goed :) Wel recent een nieuwe batterij moeten plaatsen.
De stok om de lichten mee te bedienen begint wel te haperen. Mocht iemand een exemplaar hebben liggen, ik houd me aanbevolen! Ik heb denk ik geen meer liggen.

De offroad-AX:
Vorige week heb ik hem met een vriend terug ff uit de garage gehaald. Hij stond al een tijdje stil.
Goeie batterij er in en reed terug direct prima!
Nu hij terug klaar stond om te offroaden had ik wel zin in een klein evenementje, en dat hebben we toen ook direct georganiseerd.
In de regio zijn hier gelukkig nog wat toegankelijke modderige uitdagende boerenwegels te vinden.
Het ideale moment ook om mijn nieuwe bandjes te testen :D

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Uiteraard direct nadien terug goed alles gepoetst zodat de kleigrond er niet te veel aan blijft kleven.
Het is verbazend hoe ver de ax nu al geraakt. Mijn grootste beperking is nu de bodemvrijheid, en vooral achteraan.
Ik ben aan het denken hoe ik grotere wielen achteraan kan monteren zonder dat het aanloopt thv de dorpel. Ik kan slijpen maar dat vind ik een beetje zonde. Ik wil alles omkeerbaar houden.
Ik dacht er aan om een soort van framepje tussen de as en koets te plaatsen die de as zo'n 2cm achteruit plaatst + de koets wat ophoogt.
Image
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby Netheo » TueNov13, 2018 8:32:09 PM

echt zalige laatste foto, de pint in uw hand maakt het echt af. Bijna hill billy mud fest style :D
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
User avatar
Netheo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1613
Joined: SatMay21, 2005 11:42:45 AM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby norman24 » SatNov24, 2018 4:11:44 PM

zalig :D
moet heel leuk geweest zijn :music
norman24
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 99
Joined: SatFeb28, 2015 10:29:01 PM

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby citrofenwick » ThuDec06, 2018 10:35:34 AM

Ja, het is echt dikke fun om te doen :D
Ondertussen heb ik nog een grote dikke carterplaat geïnstalleerd tot een stuk na de draagarmen, om het boeltje wat te beschermen.

Vorig weekend zijn we een dagje naar N-Frankrijk getrokken om daar een bolletje-pijl rit te gaan doen.
Image

smiddags een bivak opgezet met een luifel. Tafeltje gezet en braadworsten gebakken. Erg gezellig!
Image

Image
Image

En een leuk youtube-filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=q1PpwPj ... e=youtu.be

Bij een beklimming die tamelijk zwaar lag ben ik op het einde van de dag wel moeten stoppen omdat ik mijn koppeling aan het oproken was. De tapbanden zijn nogal zwaar voor de koppeling.
We zijn wel goed terug naar huis kunnen rijden.
Zeker opnieuw een geslaagde dag! :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Postby AlexanderB » ThuDec06, 2018 6:10:55 PM

Ziet er echt ontzettend leuk uit! :D Heb er ook wel eens aan gedacht om een AX niet te verlagen maar verhogen en zo iets te gaan doen. Zou beter zijn met een AX 4x4, maar die zijn zeldzaam, 2WD zou genoeg moeten zijn op zich.

16V vliegwiel en 200mm koppeling dr in? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests

cron