Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Postby Losroyos » SatFeb05, 2011 10:08:20 PM

Gefeliciteerd met de APK :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Holländer » SunFeb06, 2011 6:30:13 PM

Tnx!

ondertussen al veel informatie gezocht op het forum.

er zijn genoeg plannen, maar geld, tijd en ruimte om te sleutelen is vaak schaars in het leven van een student...

Ik hou jullie op de hoogte!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

ANWB...

Postby Holländer » SatFeb19, 2011 10:07:06 PM

Hey mensen!

ik rij nu 2 weken lekker rond in mijn ax, erg tevreden. Totdat (ja het blijft een citroën hea :wink: ) gister na 10 km rijden mijn temp lampje ging branden...

ik was toevallig bijna bij een tankstation, dus meteen even gekeken. toen ik de KVS dop van de radiateur af wilde draaien schuimde het kvs eruit... aan de binnenkant van de oliedop zat een wittige waas... Ik was al bang voor mijn koppakking (die alsnog vervangen moet worden door een lek in de olieleiding)...

Ik de ADAC maar gebeld (jaja onze oosterburen hebben betere voorwaarden :wink: ) die de ANWB op mij afstuurden. Deze heeft even gekeken, gelukkig bleek het maar om een thermostaatje te gaan (€9.48).
Deze vandaag gekocht, en ingebouwd. Meteen ff een systemflush door het kvs systeem gegooid (was nogal roestig van binnen) en gespoeld tot er weer helder water uit kwam.

Even laten afkoelen, vullen met kant-en-klare KVS anti-vries van de GAMMA (dat zeg ik, GAMMA!). Helaas moet het hele zootje er over 2 weken dus weer uit als ik mijn koppakking ga vervangen... nja dit beter dan mijn blok in de soep.

Onderdelen voor de koppakking zijn besteld (klepveertang, D-riem + spanner, Koppakking + revisiset kop). Hopelijk is het op tijd binnen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Rio97 » SunFeb20, 2011 12:00:16 AM

Ach, als het allemaal vanzelf ging zouden we nooit zo'n gezellige club hebben gehad!
Succes met de koppakking straks.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Holländer » SatMar05, 2011 7:59:39 PM

Nou het is dat zover geweest, de koppakking was aan de beurt.

Ik had er 2 dagen voor, met nog een lijstje met andere dingen die moesten gebeuren.

Ik dus vrolijk aan het sleutelen, onderdelen had ik allemaal al gehaald, dus er zou niks in de weg moeten staan. Ik had al eens eerder een koppakking gedaan, toen had ik de kop niet gevlakt, dus dat wilde ik nu ook maar laten, das immer zonder geld....

Van die beslissing baal ik nu nog steeds, want alles zat dus weer inelkaar om half 11 ´s avonds (was pas om 11h begonnen en heb wat pauzes gehad) en toen bleek dus dat er binnen 3 min olie door mijn kvs zat en andersom...

Dus nieuwe koppakking & rekbouten gehaald, alles weer uitelkaar, KOP LATEN VLAKKEN VOOR SLECHTS 40 EURO!!! nieuwe olie en kvs en weer dik 8 uren verder...

De 2e keer ging het wel veeeeel sneller!

Ach ik denk maar zo, heb er een aantal leuke foto's en heeel veel sleutel ervaring aan over gehouden. Helaas had ik geen tijd meer voor alle andere dingen (spoiler spuiten & monteren bijv.) dus dat moet nog eens.

eerst maar eens wat foto's van de reparatie:

Image

Image

Image

en hier dan mijn verzameling koppakkingen.

Image

De bovenste van mijn vorige ax, die heb ik bewaard omdat het mijn 1e koppakking is die ik verving. Die koppakking daar onder is de 1e uit deze auto, die dus vervangen moest worden. Die daaronder heeft er dus 1 dag ingezeten, maar heb hem voor de zekerheid maar vervangen. en de Onderste is de koppakking die er nu inzit.

Vandaag had ik nog een dagje vrij, dus heb ik van mijn stalen velgen met wieldop maar witte steelies gemaakt.

De wieldoppen staan ondertussen te koop, de velgen/steelies ben ik nog niet uit. met LM velgen ziet de auto er zo uit:

Image

met witte steelies zo:

Image

ik weet nog niet wat ik leuker vind staan, weet wel dat het een lastige kleur is!

De spoiler moet nog steeds gespoten worden, daar had ik vandaag geen tijd meer voor (en hem 'm in mijn werkplaats laten liggen, bij mij vader in Groningen...)

updates volgen
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Terminal » SatMar05, 2011 8:02:23 PM

Steels eronder houden en flink omlaag! 8)
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Holländer » SatMar05, 2011 8:07:55 PM

haha ja de steelies hebben wel wat extra's hea!

hij is niet zo hoog als die nu lijkt hoor, maar heb 'm op de krik gehad in de versnelling & met de handrem erop. Hij staat nu nog hoger dan normaal.

maar vooral voor zou die opzich wel 20-30 mm lager mogen...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Losroyos » SunMar06, 2011 9:51:09 AM

Met staal ziet die er goed uit maar idd, het is nou net een wannabe 4x4. :lol:

-35mm ;)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby Rio97 » SunMar06, 2011 11:16:29 AM

Wat bij deze kleur erg goed staat zijn nette zilvergrijze lm velgen.
Zie bijvoorbeeld de AX van Citrocin.

De witte stalen velgen staan ook wel leuk. Alleen krijg je met opvallende velgen dat het nog wel 's snel wil gaan vervelen.

En mooi dat er (met enige moeite) weer een nieuwe koppakking in zit!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Holländer » MonMar07, 2011 6:13:10 PM

hey mensen, bedankt voor de reacties! ik heb besloten toch voor de LM velgen te gaan, maar deze worden uiteraard opgeknapt.

de witte steelies zijn nu te koop, voor €150.- (of een goed bod) kan iedereen die ze maar wil komen ophalen.

Ik ga binnenkort mijn LM velgen maar eens opknappen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Mastenhose » MonMar07, 2011 10:07:25 PM

Holländer wrote:hey mensen, bedankt voor de reacties! ik heb besloten toch voor de LM velgen te gaan, maar deze worden uiteraard opgeknapt.

de witte steelies zijn nu te koop, voor €150.- (of een goed bod) kan iedereen die ze maar wil komen ophalen.

Ik ga binnenkort mijn LM velgen maar eens opknappen!


Ik zou eerst die lichtmetaaltjes opknappen en je andere velgen verkopen zodra je je lichtmetaaltjes onder je auto hebt zitten, opgeknapt en wel... :oops:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Holländer » TueMar08, 2011 11:57:25 AM

ja... das opzich wel handiger hea, anders moet de ax op kratjes staan...

Maar dat overleven we ook wel hoor :wink:
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Postby Bossie » TueMar08, 2011 12:02:14 PM

Aan je foto's te zien, sleutel je op de openbare weg. Daar zou ik mijn auto niet op een paar kratjes laten staan. Je auto kan als wrak aangemerkt worden (hij is immers niet rijdbaar).
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Postby Holländer » TueMar08, 2011 1:33:33 PM

dit was even op de openbare weg ja, maar ik heb (soms) ook de mogelijkheid om 'm in een garage te zetten. Dan is 't probleem verholpen ;-)

mijn ax een wrak... :-(
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

extra's

Postby Holländer » SatApr16, 2011 12:09:09 PM

Het heeft even geduurd, maar tussen de tentamens en deadlines van school door heb ik toch een paar gaatjes gevonden om met de ax bezig te gaan.

Ik heb (eindelijk!) de spoiler in de goede kleur gezet (hij was zwart, dus eerst in het wit overgespoten, en toen mijn prachtige groen) en op de klep gemonteerd. Ziet er al een stuk beter uit!

Image

De voorbereidingen voor de vakantie heb ik ook al getroffen, er zit nu een trekhaak onder mijn axje! Uiteraard niet voor een aanhanger, maar voor een fietsenrek waar 2 Solexjes ( uit 1972) opkomen, zodat mijn vriendin en ik in zuid Frankrijk lekker kunnen toeren 8) Ik had de trekhaak van een sloop ax, meteen de halve kabelboom er maar afgeknipt om het aan te kunnen sluiten, en dit ging zonder slag of stoot :-)

Toen ik echter mijn achterbumper verwijderde, merkte ik op dat er schade opzit! Niet gruwelijk ofzow, maar toch weer een paar krasjes, die ik er niet opgereden heb... :(

Image

Verder heb ik mijn radio verplaatst naar het handschoenvakje, omdat mijn contactslot het heeft begeven (is de 3e al :shock: ) en ik het dus weer op ga lossen dmv schakelaars (zie eerder in mijn wie is wie, ik heb het al eens eerder gedaan met een andere ax). Dit keer zal ik er alleen voor zorgen dat het contactslot wel in gebruik blijft voor de veiligheid.
Ik heb in ieder geval de ruimte van de radio nodig om hier wat schakelaars te kunnen plaatsen.

Ik wilde de radio eigenlijk verplaatsen naar waar nu de asbak zit, maar helaas zit daar mijn aanjager, en dus was er niet genoeg ruimte. Nu zit die dus in het handschoenvakje. Ziet er best leuk uit, maar je moet wel behoorlijk naar voren hangen om 'm te kunnen bedienen... Ach ja alle voordelen hebben ook nadelen hea...

Image

Omdat mijn aanjager en radiateur ventilator het niet meer deden (schakeling in contactslot dus stuk) heb ik nu tijdelijk even een schemerlamp schakelaar gebruikt. Als ik eens tijd heb (en das echt schaars) zal ik er eens een fatsoenlijke schakelaar inzetten.

Image

Ik heb ook al weer een scheepshoorn liggen die ik nog in mijn ax wil hebben, maar er moet nog even schroefdraad getapt worden (M16 fijndraad) op de hoorn, die kan nu niet in de houder. Een klein compressortje heb ik ook nog liggen, dus ook dat kan er binnenkort in.

Image

En als laatst heb ik bij wijze van een experiment mijn ruitenwisser aan de andere kant laten stoppen, dus aan de bestuurderskant. Het ziet er niet zo goed uit, maar ik vond het irritant dat als het half regent al het water aan de bestuurderskant omhoog waait in je zichtveld, maar aan de passagierskant (waar bijna nooit iemand zit) niet omdat de ruitenwisser dat tegenhoud...

Image

Ik heb 'm dus nu omgedraaid, we zullen zien of het werkt. Als het werkt dan zal ik er voor zorgen dat het knikje in de ruitenwisser de andere kant op komt te staan (even goed verhitten en buigen ofzow) want het oog wil ook wat ;-)

Er is natuurlijk nog genoeg te doen aan mn ax... Zo zit er een behoorlijke roestplek achter de bijrijder naast het klapruitje, die binnenkort toch echt even opgeknapt zal moeten worden, voordat alles doorgeroest is.

Image

Verder wil ik eigenlijk de velgen nog eens opknappen, want die zien er niet meer uit zoals het hoort, heb ik binnenkort nieuwe voorbanden nodig (nu nog 0.7mm tot het indicator streepje) moet mijn einddemper eens gelast worden, want daar vallen gaten in, en uiteraard nog steeds een andere deur, voorscherm, en grille...

Maar het mooie weer komt er aan, en een zomervakantie dus dat moet helemaal goedkomen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (AX 1.1i'96) nieuwe ax!

Postby Losroyos » SatApr16, 2011 12:32:39 PM

Ziet er heel netjes uit ga zo door :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Mark aka Holländer (AX 1.1i'96) nieuwe ax!

Postby cedderzz » SatApr16, 2011 2:19:43 PM

haha het claxon regime is begonnen :D
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image
User avatar
cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
 
Posts: 878
Joined: WedOct14, 2009 5:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: Mark aka Holländer (AX 1.1i'96) nieuwe ax!

Postby raoel » SatApr16, 2011 9:23:27 PM

Goed bezig :)

Schakelaar: mijn vorige AX was ook te starten met een deurbel... wat mij betreft laat je 'm lekker zitten :)

(via een relais schakelen is trouwens wel verstandig.. ook gedaan?)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Re: Mark aka Holländer (AX 1.1i'96) nieuwe ax!

Postby Holländer » WedNov16, 2011 2:00:18 PM

Hey!

even een update. Heb lang niet meer op het forum gezeten, kan maar niet wennen aan de nieuwe (naja die gaat ook al even mee) lay-out van t forum.

Anyway, ondertussen is er na de koppakking wissel nagenoeg probleemloos 23.000km met de ax gereden :D
de scheepshoorn die ik onder de ax had gehangen is helaas tijdens de eerste rit onder de auto vandaan gevallen, waardoor er nu alleen nog een schelle fluittoon klinkt als ik toeter... :(

Ondertussen heb ik mijn ax weer een aantal keren als werkpaard gebruikt, een boedelbak erachter (nee dat mag niet van ome agent)
Image

vanuit Groningen met fietsenrek met een Solex erop en de hele auto volgeladen weer terug naar huis gereden.
Image

Lekker wezen crossen in de blubber bij mijn introductie kamp van school
Image

En hij geeft geen krimp!!!

wat een auto...

De uitlaat is ondertussen wel een beetje lek, en door de kou word de powerfilter soms wat problematisch voor het starten. verder 2 nieuwe voorbanden gehaald op mijn velgjes, Uniroyal Raintires. Een aanrader! alles wat ik aan grip verloren heb in de afgelopen jaren met mijn axen kan ik nu weer inhalen! (vooral tijdens natte ritten, op droog wegdek is het vergelijkbaar).

Nu ik mijn axje bijna een jaar heb (5 dec voor de keuring!) wil ik 'm toch een beetje gaan opleuken. De spoiler zit er al even op, maar de skirtset die ik heb ligt nog steeds in een hoekje van de schuur te verstoffen, en er zit nog steeds een andere kleur deur in. Ook heb ik een flinke deuk ik mijn motorkap, is mijn grille gescheurd, en is mijn spatscherm gedeukt.

Nu valt het niet mee om een auto te vinden in mijn kleur voor onderdelen...

als iemand nog iets weet te staan hoor ik het graag!

(gaat dus om passagierskant deur (3-deurs ax) spatscherm aan zelfde kant en grille in het raar groen (check eerdere foto's van mijn axje)

Groeten Mark
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Mark aka Holländer (AX 1.1i'96) nieuwe ax!

Postby Holländer » WedNov23, 2011 2:18:59 PM

De dag begon vredig, met mijn axje rustig in de ochtenddouw...

Image

Totdat mijn vriendin zegt: schat ga die uitlaat nou eens lassen, 't lijkt wel een tank!

dus ik de auto op de krik...

Image

het miniscule gaatje (echt 3mm ofzow) dichtgelast...

Image

de flens even goed opgeschuurd zodat die weer mooi aan zou sluiten, allemaal geen probleem. Toen ik de demper er ook even af haalde om die flens ook goed schoon te schuren, kwam ik dit tegen... :shock:

Image

Daar had ik niet op gerekend! Ik heb momenteel ook geen laskap, dus het lassen ging al zo vervelend (elke keer als je begint met lassen doe je je ogen dicht... :wink: ) maar toch trouw mijn lasapparaat nog eens gepakt en er een goede laag staal opgelast (viel nog niet mee, ding wat zo rot als wat! :evil: )

Image

de demper zit er nu weer onder, maar de ax klinkt nog steeds als een tank. alles wat in die demper zat is in verre staat van ontbinding, alles weggerot... nja, hij is luchtdicht, moet binnenkort voor de keuring, kijken wat ze zeggen ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Holländer
AX Master
AX Master
 
Posts: 1558
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests

cron