Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby degene » SunSep04, 2011 9:51:18 PM

Gewoon doorgerot aan de pot zo te zien? :?

Bijzonder gefeliciteerd met je Bachelor :D
Ben benieuwd wat voor mooie dingen er nog allemaal uit je handen gaan komen bij die master
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » TueSep06, 2011 8:05:20 PM

Losroyos wrote:Gefeliciteerd met het behalen van de opleiding en succes met de volgende..

Goed om te zien dat de AX nog steeds mooi is op het uitlaatje fftjes na dan.


Dankje!
AX doet het verder helemaal prima :) Uitlaatje is ook weer helemaal in orde.

degene wrote:Gewoon doorgerot aan de pot zo te zien? :?

Bijzonder gefeliciteerd met je Bachelor :D
Ben benieuwd wat voor mooie dingen er nog allemaal uit je handen gaan komen bij die master


Dankje! Vandaag eerste college gehad voor de master, is een vak dat zich op de interface tussen auto en bestuurder richt, al die knopjes e.d. die moderne auto's tegenwoordig hebben. Is helaas niet meer zoals het type 1 dashboard van een AX ;)

Uitlaat was inderdaad rot bij de pot, de demper was zelfs helemaal versleten, dus die is vervangen voor een nieuwe.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » WedOct12, 2011 7:39:03 PM

Lang geen nieuws laten horen, en geen nieuws is vaak goed nieuws... nou ja, opzich wel redelijk goed nieuws.

De voornaamste reden is drukte rondom de nieuwe studie, alle dagen zitten erg vol, maar automotive technology is wel echt super interessant!

De AX heeft daarom de laatste tijd vooral als prima vervoersmiddel dienst gedaan en is als hobby/verbouw project wat minder aanwezig geweest (opzich ook prima, want elke KM die ik er in rijdt is gewoon nog steeds genieten :) )

Dan de foto's die sommigen van jullie misschien wel op facebook hebben gezien:

Image
Image
Image

Niet zo mooi dus, toen was elke KM ineens niet meer 100% genieten vanwege het irritante bijgeluid :(
Voor de mensen die opperden dat ik iedere drempel plat zou proberen te rijden, dat is niet de oorzaak...
Een bruiloft op een locatie met een donkere oprijlaan met dubbele openslaande poort, waar ik in het donker dat ding in het midden om de poort op vast te zetten niet heb gezien lag hieraan ten grondslag. Mede omdat ik deze beton/metaal combinatie niet heb zien liggen, ging dit niet met een matige snelheid :(
Vandaar dat de stang goed krom was.

Vandaag is daar een vervolg op gekomen:

Image
Image

Zoals je ziet gelukkig weer genoeg ruimte en de plek waar de uitlaat geraakt is is ook goed te zien.

Vanaf nu wordt iedere KM weer genieten :)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Losroyos » WedOct12, 2011 11:14:22 PM

Enige minpuntje van verlagen dit maar netjes opgelost :D
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » SatOct15, 2011 8:45:07 PM

Oplossing is wel oke ja, fijn dat ik op de TU altijd een brug bij de hand heb.

Opzich is het prima te doen dat verlagen, maar wel blijven opletten op poorten en hobbels ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » SunOct23, 2011 12:54:41 PM

Geen nieuws is goed nieuws...


Dus daarom bij deze dan helaas maar slecht nieuws :(

Water in het oil-catch tankje en zwart onder de KVS-dop, bij een koude motor erg veel bokken en stotteren. Ik ben bang dat mijn koppakking de geest heeft gegeven. :(

Dus bij deze jullie advies gevraagd: Nieuwe koppaking en distributieriem op mijn 1.1 plaatsen, of nu dan eindelijk de 1.1 vervangen door een 1.4 als ik toch bezig ben.

Heb nog tot 11 november tentamens, maar dan wil ik eigenlijk in het daarop volgende weekeinde de AX weer rijklaar maken.

Hoeveel tijd en werk verschil zit er in het vervangen van koppakking en distributieriem t.o.v. het vervangen van het gehele blok?

Waar moet ik nog allemaal meer rekening mee houden? uitlaatlijn is anders van een 1.1 tov 1.4 toch? zijn er nog meer dingen die ik niet over het hoofd moet zien? Zijn de motorsteunen hetzelfde? Kan mijn 4-bak blijven of is het beter om daar ook een 5-bak van te maken als ik toch bezig ben?

Kortom:
Wie met ervaring kan mij tips en adviezen geven omtrent een mogelijke motorwissel?
En is het te doen in 1 weekeinde?

Ik hoor het graag! :) P.s. het blok dat ik dan op het oog heb is een 1.4 GT blok met single point injectie (75pk dus) en nu heb ik een bosch injectie 1.1 blok type 2 AX, maar dat zal bij de meesten wel bekend zijn ;)
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby AlexanderB » SunOct23, 2011 1:21:29 PM

koppakking en distriwissel kost ongeveer n uurtje of 4-5, blok wisselen kost vaak de hele dag, moet in een weekeinde prima haalbaar zijn dus :).

verdere verschillen:
-andere downpipe, en, als je naar een stalen 1.4 toe gaat, heb je ook een metalen plaat nodig dat het onderste stukje van de bak/vliegwiel afdekt, dat zit samen met de downpipe vastgeschroefd, dus in 1 moeite door van een sloper (ook sommige 306'jes bijvoorbeeld) halen is wel zo handig. dr zit 1 imbus bout bij, heel irritant, neem dus n imbus-setje mee als je naar de sloop gaat.
-4bak kan je gewoon houden, mits die niet uit een '88 ax met alu blok komt en dus geen schroefgaten heeft voor staal onderblok. 95% van de v'bakken voor de ax is universeel. om te checken: de versnellingsbak moet een 'b'-vormig gat (of netjes incl een plastic dop op dat gat) hebben vooraan bij het vliegwiel waar de krukaspositiesensor in past. dat zijn de universele...
-als je toch graag een 5-bak wil is dit natuurlijk het uitgelezen moment om die ook om te wisselen
-1.4 heeft voor de motorsteun een versteviging ingelast onder de ecu en is voorzien van extra rubber dempblokjes, maar een 1.4 75pk op een 1.1 motorsteun kan (naar mijn mening) ook prima, dan zou je echt niet de 1e zijn die dat heeft :)
-je hebt voor een motorswap echt een brug *en* een motortakel nodig, anders is er gewoon geen beginnen aan. motor moet namelijk door de onderzijde de auto verlaten, bovenlangs is er gewoon te weinig ruimte en maak je dingen stuk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Johannus [Advies gevraagd! Koppakking vervangen, of blok

Postby Terminal » SunOct23, 2011 1:36:20 PM

Bovenlangs gaat anders prima, wel even oliefilter en dynamo eraf halen...

Een koppaking wisselen is in een goede 5/6 uur te doen voor de eerste keer. Als je toch bezig bent, breng de kop om te laten vlakken en laat dan direct de klepsteelrubbers vernieuwen en dan kan je motor weer vele kilometers mee.
Een 1.4 rijd best lekker, maar ik vind zelf een 1100 ook prima rijden is maar net wat je wilt. Mis je vaak net dat extra dan zou ik zeggen ga lekker ombouwen!
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby citrofenwick » SunOct23, 2011 2:58:44 PM

oeps dubbelpost
Last edited by citrofenwick on SunOct23, 2011 3:00:59 PM, edited 1 time in total.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby citrofenwick » SunOct23, 2011 2:58:53 PM

AlexanderB wrote:koppakking en distriwissel kost ongeveer n uurtje of 4-5, blok wisselen kost vaak de hele dag, moet in een weekeinde prima haalbaar zijn dus :).

verdere verschillen:
-andere downpipe, en, als je naar een stalen 1.4 toe gaat, heb je ook een metalen plaat nodig dat het onderste stukje van de bak/vliegwiel afdekt, dat zit samen met de downpipe vastgeschroefd, dus in 1 moeite door van een sloper (ook sommige 306'jes bijvoorbeeld) halen is wel zo handig. dr zit 1 imbus bout bij, heel irritant, neem dus n imbus-setje mee als je naar de sloop gaat.
-4bak kan je gewoon houden, mits die niet uit een '88 AX met alu blok komt en dus geen schroefgaten heeft voor staal onderblok. 95% van de v'bakken voor de AX is universeel. om te checken: de versnellingsbak moet een 'b'-vormig gat (of netjes incl een plastic dop op dat gat) hebben vooraan bij het vliegwiel waar de krukaspositiesensor in past. dat zijn de universele...
-als je toch graag een 5-bak wil is dit natuurlijk het uitgelezen moment om die ook om te wisselen
-1.4 heeft voor de motorsteun een versteviging ingelast onder de ecu en is voorzien van extra rubber dempblokjes, maar een 1.4 75pk op een 1.1 motorsteun kan (naar mijn mening) ook prima, dan zou je echt niet de 1e zijn die dat heeft :)
-je hebt voor een motorswap echt een brug *en* een motortakel nodig, anders is er gewoon geen beginnen aan. motor moet namelijk door de onderzijde de auto verlaten, bovenlangs is er gewoon te weinig ruimte en maak je dingen stuk.



Even wat toevoegingen die het misschien laagdrempeliger of makkelijker voor je maken:

Ik heb ooit eens bij een 1.1 => 1.4 swap de 1.1 downpipe (dik model) aangepast om op een 1.4 te zetten. Gewoon doorslijpen een een plaat tussen lassen. Maargoed, daar in NL moet wel makkelijker aan de juiste downpipe te geraken zijn ;) Hier was dat de makkelijkste oplossing.

Swappen kan imo prima zonder kraantje of brug.
Gewoon een goeie krik er onder en de ax laten zakken tot het motorblok op een plankje leunt. Dan de motorsteunen los maken en de ax opnieuw opkrikken. Ik doe het altijd zo.
Image
5-bak monteren joh! Schakelt zoveel leuker :) Je 4bak zal wel passen normaalgezien.

Je motorsteun zal het normaal wel uithouden.

Ik zou zeker swappen. T'is niet duurder, niet eens zoveel meer werk, snelllller en leuker om te doen :D En als je dan nog later wil swappen is die nieuwe koppakking dan toch zinloos geweest.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Johannus [Advies gevraagd! Koppakking vervangen, of blok

Postby Bossie » SunOct23, 2011 7:02:02 PM

Ligt er aan wat je wilt en waar je aan kunt komen qua blok. Met je huidige blok weet je wat je hebt, en voor een deel ben je zeker van de historie. Met een nieuw blok moet je dat allemaal maar afwachten. Koop je een ander blok, dan moet je naar mijn mening minimaal de kop lichten om de staat van het blok te beoordelen. Kost je dus ook minimaal een koppakking, maar als je het lostrekt, zul je hoogstwaarschijnlijk meer tegen komen. Vergis je niet in de kosten om een blok netjes te maken. Ik doe het momenteel uitgebreid en zit qua onderdelen al over de 400 euro (dat is inclusief nieuwe koppeling, distributieset incl. waterpomp, alle keerringen, zuigerveren, maar koppakking, klepseals en een paar andere zaken niet meegerekend omdat ik die nog had liggen). Je kunt natuurlijk de gok wagen, maar als het blok er in ligt en dan blijkt dat of je waterpomp niet lekker is, of dat een krukaskeerring gaat lekken, dan baal je dat je dat niet hebt aangepakt toen het blok er nog naast lag. Het is dus niet enkel een ander blokje kopen voor een paar tientjes en swappen maar.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Johannus [Advies gevraagd! Koppakking vervangen, of blok

Postby joop » SunOct23, 2011 8:52:54 PM

Stel dat Johan een blok heeft van ergens tussen 50 en 120k kan krijgen, is de kans dat iets van een krukaskeering gaat lekken, zuigerveren versleten zijn, etc, dan zo groot ja?
eertje de kop eraf is natuurlijk wel zinnig en niet teveel werk als het blok er toch naast staat. Kan je meteen inderdaad ook de d-riem en waterpomp meenemen..

Laat maar weten wat je doet Johan (en wanneer), dan trek ik het AX shirt aan en we gaan los! En tot die tijd mag je ook wel een keer in mijn ax rijden, als je maar niet mijn koppakking molt :P
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Johannus [Advies gevraagd! Koppakking vervangen, of blok

Postby Bossie » SunOct23, 2011 9:13:09 PM

Dat is natuurlijk altijd koffiedik kijken, maar als ik zie hoe Johannes met zijn AX bezig is, verwacht ik niet dat hij dat risico wil lopen. Het feit is wel dat het (als hij voor een ander blok gaat) het blok er naast staat en dus makkelijker te onderhouden is. Al die onderdelen zijn dan wel makkelijk te vervangen, veel makkelijker dan wanneer het blok in de auto hangt. Moet je dan je krukaskeerring vervangen, dan moet je bak er af, zelfs op de brug is dat nog een aardig klusje, mag weer nieuwe olie in de versnellingsbak, met een beetje pech 2 nieuwe keerringen voor de aandrijfassen en ga je op dat moment nou wel of niet je koppeling meenemen.

Ik hoop door het nu in 1x goed aan te pakken, de komende jaren toe te kunnen met jaarlijks olie verversen, nieuw oliefilterje, bougies en nog wat standaard zaken. Natuurlijk is mijn aanpak ook geen garantie dat er niets kapot gaat, maar ik probeer dat risico zo klein mogelijk te maken.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Johannus [Advies gevraagd! Koppakking vervangen, of blok

Postby joop » SunOct23, 2011 9:20:18 PM

Ik zie je punt ja.

Maar die aandrijfasjes moest je ook vervangen toch Johannes? Dus als we nou ns een mooi blokje vinden met 5bak en lekker gaan perfectioneren? Al kan ik me best voorstellen dat je geen zin hebt om je rekening tot de allerlaatste cent kaal te plunderen ;)
User avatar
joop
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 388
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Postby Rio97 » SunOct23, 2011 10:43:54 PM

Ik zou het gewoon als een leuke uitdaging zien om een 1.4 alu blokje 's lekker onder handen te nemen ;)
Een gereviseerd blok is wel een investering voor jaren. Mijn blok is ook helemaal uit elkaar gehaald en alles vervangen wat er vervangen kon worden en daar rij ik al een ton km's zonder problemen mee rond.

Ik zou wel even controleren wat er precies aan de hand is. Bokken en stotteren bij koude motor bleek bij mij de gasklepsensor te zijn na lang zoeken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » MonNov14, 2011 1:15:26 PM

Goed nieuws, Het is waarschijnlijk niet de koppakking :)

Gisteren even getelefoneerd met mijn oom:
Die kwam met de tip van de dag, Steek de oliepijlstok in de fik!
Als ie knettert zoals met olie en water, zit er water in de olie, als ie goed en flink brand zit er teveel benzine in de olie.

Dat laatste was het geval, dus ontbrand niet alle benzine optimaal waardoor het in de olie komt.
Dat betekend dus dat er ofwel teveel benzine wordt ingespoten, ofwel er vindt geen ontsteking plaats.

Dus dan deze week maar even de sensoren en elektrische systemen checken.

Als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte :)
Last edited by Johannus on TueNov15, 2011 9:35:55 PM, edited 1 time in total.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » TueNov15, 2011 9:32:27 PM

Johannus wrote:Als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte :)


Hij doet het weer!!!! :) :D

Heb de ECU en Injectiehuis van mijn 1.1 weer teruggezet ipv het 1.4 systeem en de motor loopt weer lekker en goed :)
Heb het gasklephuis met de grotere gasklep en het inlaatspruitstuk van de 1.4 wel gewoon laten zitten, krijgt ie net wat meer adem.
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Terminal » TueNov15, 2011 11:05:38 PM

Mooi dat die weer fijn loopt! Wel balen dat injectiehuis niet helemaal fijn is! Eventueel de truck eens proberen met het iets opschuiven van de gaskleppositiesensor?
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Rio97 » WedNov16, 2011 12:43:25 AM

De gaskleppositiosensor zit op het gasklephuis. Begrijp ik goed dat deze er nog wel op zit?
Kom je naar de meeting zondag?
Ik heb nog wel een 1.4 ECU liggen van een goed lopende GT om even uit te proberen.
Uit mijn hoofd een Bosch 752.

Briljante tip van de oliepijlstok!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Re: Johan aka Johannus (AX 11 FIRST INJECTION U9 '91)

Postby Johannus » ThuNov17, 2011 12:30:31 AM

Helaas ben ik er zondag niet bij :(
Maar je begrijpt het goed dat het gasklephuis van de 1.4 er nog wel steeds op zit, dus ook die sensor.

Ik ga ook geen 1.4 systeem meer installeren verder, omdat de ECU altijd naar Lambda = 1 wil regelen, zou dit toch niet uit moeten maken.

Vandaag nog even een paar leuke foto's gemaakt :)

Klik op de foto voor het album:
Image
Image Image
User avatar
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2508
Joined: SunJun07, 2009 4:24:50 PM
Location: Eindhoven

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests