Ceristimo - Citroën (s)AX(o)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Ceristimo - Citroën (s)AX(o)

Postby Ceristimo » TueOct27, 2009 1:39:36 AM

Bruinwitje, de AX uit '89 is op 1 maart 2010 naar de sloop gegaan. Vanaf pagina 5 is de nieuwe aanwinst te bewonderen

Mirka, de AX Plaisir bleek een olielekkend, onbetrouwbaar wrak. Staat sinds juli 2010 in de garage te wachten op demontage. De 'nieuwe' Plaisir (ook '91) is te bewonderen op pagina 23 en luistert naar de inspirerende naam 'Die-Andere'.

Na veel onderhoud gepleegd te hebben aan Die-Andere (in het jaar dat ik hem heb is vervangen: beide aandrijfassen, elektrische raammotor linksvoor, achterband, uitlaatdemper, draagarmen, fuseekogels, stoelbevestiging gerepareerd, kachelmotor, nu de grootste klus: Kabelbomen vervangen (interieur en motor). Die is vanwege kortsluiting in het contactslot (eigen schuld, want we stonden het slot uit te boren zonder de accu losgehaald te hebben) redelijk doorgebrand. Voortgang en foto's op Pagina 56.

Hallo iedereen,

Mijn allereerste berichtje op het AX forum.

Want wat wil nu het geval? Ik heb als 23-jarige, op mezelf wonende student, een ontzettend leuk aanbod gehad van een goede kennis, namelijk een 5 deurs AX uit 1989. Ik kan hem voor heel weinig geld overnemen. Ik heb al opgezocht wat zo'n auto kost qua verzekering en belasting, en dat is heel goed te doen. Dan kom ik op ongeveer vier tientjes vaste lasten per maand uit.

Ik ga de auto morgen bekijken, maar ik heb de kennis van wie hij nu is wel even gevraagd naar de staat van de auto. De auto heeft momenteel 102000 KM gereden, en volgens mijn kennis is hij motorisch helemaal goed. Er lekt niks, geen rare geluiden, en hij heeft een paar maand terug nog een beurt gehad waarin de olie, wat filtertjes en dergelijke zijn ververst. Distributieriem en dat soort dingen schijnen ook mooi op tijd vervangen te zijn, dus als het goed is zitten er voorlopig geen grote onderhoudsdingen aan te komen.

De achterste wielkasten vertonen echter wel roest, en de bovenkant van één van de dorpels begint ook te roesten. Daarmee kwam hij vorig jaar nog wel door de APK, maar 't is de vraag of ze dit jaar weer zo soepel zijn natuurlijk.

Eigenlijk ben ik al helemaal verkocht. Het enige nadeel is dat ik niet bepaald bijzonder technisch onderlegd ben. Is het dan verstandig om een 20-jarige AX te kopen? Ik ben best bereid gereedschap te kopen en te leren, en als er eventueel iets gebeuren moet kan ik er hopelijk met goede aanwijzingen van jullie wel uitkomen, maar momenteel heb ik weinig tot geen verstand van auto's. Is het sleutelen en onderhoud aan een AX vrij simpel, of zou je alleen in zo'n auto moeten rijden als je zeer technisch bent?
Is het reël om een AX uit '89 met niet al teveel grote kosten rijdende te houden? :)

Als ik hem koop wordt het mijn eerste auto'tje (terwijl ik al drie jaar een rijbewijs heb), dus dit AX'je heeft heel wat waar te maken. Dit wordt natuurlijk de auto waar ik, als ik straks oud en versleten ben, met plezier op terug moet kunnen kijken. Als mijn kinderen mij dan vragen: "Pap, wat was uw eerste auto?" Dat ik dan kan zeggen: "een prachtige, witte citroen AX" en daarbij een heleboel leuke anekdotes kan vertellen. Net zoals mijn vader het nog wel eens over zijn eerste auto heeft, een Daf33 waar je het wegdek door de gaten in de bodem kon zien, en waarbij de stoel op twee planken stond geschroefd. Ik bedoel, je eerste auto, daar moet je niet iedere twee dagen onder liggen sleutelen, toch? :)

Het gaat overigens om deze auto:
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pa ... &ken=15865

@Pascal
Dank voor de korte handleiding met betrekking tot het starten.
De kennis waar ik 'm van heb gekocht heeft nooit met het gaspedaal gepompt, ook niet in de winter. Hij deed choke uit, starten, en als hij niet gelijk aansloeg beetje gas erbij. "Start altijd", zo zei 'ie.

Hoe dan ook, ik kan jullie mededelen dat ik de trotse eigenaar van een AX ben. Ik heb 'm vanavond gekocht. Ahoewel de carosserie van achteren mooier had gekund zijn de dorpels nog hard (zit aan beide kanten een roestplekje in het gebied tussen de voor- en achterdeur, maar dit lijkt heel oppervlakkig. 'T is keihard, dus niet verrot) en de bodem zag er bij eerste inspectie ook prima uit.

De roest bij wielkasten voor is oppervlakkig. Volgens mij kom ik met een schuurpapier en plamuur al een heel eind.

De achterkant, en dan met name links achter, baart mij wel zorgen. Ik heb net in het donker met mijn telefoon een foto gemaakt, dus echt duidelijk is 'ie niet, maar enfin:

Image

Zoals je ziet zit er tape overheen, en niet geheel zonder reden. Waar ik met MSPaint rood heb gekliederd zit gewoon géén staal, da's weggevreten, en het blauwe gedeelte is rot. Kan ik zo met mn vinger doorheen prikken. De rest ziet er opzich wel redelijk uit.
De achterkant van het spatbord kan je dus met de hand wel heen en weer wiebelen, en ik vermoed dat als ik er effe flink kracht op zet ik het hele zooitje er zo afbreek. Zo belabberd zag het er op dat spatbord vorig jaar ook uit, en de garage maakte er nooit een punt van, maar ik vraag me af of dit door de APK mag. Tsja, misschien lijkt het erger dan het is.

Verder heeft hij roest op alle bekende plekjes: oppervlakkige roest onderkant achterdeuren, roestplekjes aan zijkanten binnenkant kofferbak, en het gedeelte achter de koplampen. Daar heeft iemand aan één kant met glasvezel ofzo ooit wel lopen klooien, dus aan één kant is het dicht, andere kant zit wel een gat.

Nou, wat gaf de uiteindelijke doorslag om hem, ondanks het verrotte achterspatbord, wél te kopen?

1) Onlangs een beurt gehad, zijn wat motorische dingetjes vervangen, dus hopelijk voorlopig wat dat betreft geen kosten.
2) Begin dit jaar heeft ze nieuwe bandjes gekregen
3) Accu is anderhalf jaar oud
4 Geen geratel bij scherpe bochten, dus zo te horen niets mis met wiellagers. Klinkt allemaal goed.
5) Auto blijft netjes in het midden, kan hele enden rijden zonder de handjes op het stuur
6) Vol op de rem, en hij blijft mooi rechtdoor gaan
5) Motortje start en loopt als een zonnetje
6) Schakelt prima (zit wel behoorlijk wat speling op de pook. Niet irritant, maar als er een 'easy fix' voor is, dan graag). Pook glijdt wel als een mes door boter in de versnelling.
7) Geen speling op stuur
8) Schokdempers zijn prima. Bij diep indrukken veert hij prachtig terug, zonder nadeinen.
9) Misschien is dit een bijzondere AX, maar er rammelt helemaal NIETS in de auto. Enige wat rammelt bij stationair lopen was de hoedenplank. Twee krimpkousjes op de nippeltjes, en geen gerammel meer. Zelfs met 150 op de teller valt er nog goed te praten met medepassagiers. Viel me dus qua lawaai heel erg mee.

Wat me overigens wel opvalt aan het rijgedrag van de AX is dat ze behoorlijk helt in de bochten. Nadat ik de motor warm had gereden wilde ik d'r eens wat op d'r staart trappen. Als ik haar in een bocht gooi dan hang ze vrij scheef, en heeft ze de neiging over de voorwieltjes te gaan. Pluspunt is dat ze soepel over drempeltjes glijdt. En die stoelen zitten bijzonder goed. Viel me erg mee.

Dingen die ik graag opgelost zou zien (door mezelf natuurlijk, maar als iemand een tip heeft of een HowTo dan graag :) zijn):

1) Dat lelijke spatbord. Ik heb er nog niet echt naar gekeken, maar hoe zit zo'n spatbord vast? Geschroefd aan de carrosserie of?....
2) Speling pook: Niet echt last van, maargoed: Als 't wat strakker kan ben ik blij. Kan je daar iets voor doen met de schakelstangen? Boutje aandraaien ergens, of is dat té simpel?
3) Aangrijpingspunt koppeling ligt erg hoog. Koppelingspedaal staat wel hoger dan rempedaal (op de gok ongeveer een centimetertje), maar heeft het zin om dan iets met die kabel uit te vreten? Daarvoor vond ik al wel ergens een makkelijke uitleg hoe dat aan te passen hier op het forum, dus dat bericht ga ik effe opzoeken.

In elk geval, de eerste 150 probleemloze kilometers zijn deze avond al weer gemaakt. 8)
Last edited by Ceristimo on ThuJan21, 2021 10:54:39 AM, edited 37 times in total.
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby grietje » TueOct27, 2009 9:28:18 AM

Dat spartbord is alles behalve mooi inderdaad..


Ik heb bang dat de enige remedie is, alle roest weghalen en het plaatwerk wat dan verdwijnt nieuw erin zetten

Dat kan lassen zijn, maar ' het is maar een AX', polyster icm glasvezel lost het ook op en dat kan je zelf doen.......


Het spatbord zelf is het enige gedeelte wat 1 is met de carosserie, dat is dus niet zo los te halen (alleen met slijptol)
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby raoel » TueOct27, 2009 11:05:31 AM

Ziet er op de foto best eng uit.. Maarja, regen en wat modder en een donkere nacht en het ziet er misschien in het echt heel anders uit :)

Zelfs als je met een gat wilt blijven rondrijden (weet niet of de APK dat pikt) is het wel handig om er iets aan te doen zoals roestomvormer erop spuiten.. Dan stabiliseer je het tenminste...
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Mastenhose » TueOct27, 2009 12:03:36 PM

Je kunt ook alle roest verwijderen, plaatje erachter en daarover netjes strak plamuren...
Het is afhankelijk van je budget, je eigen kunnen en ook niet onbelangrijk, hoe lang wil je in de auto blijven rijden...;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Ceristimo » TueOct27, 2009 4:42:32 PM

@Mastenhose

Ik hoop dat ik haar in april door de APK krijg, en er daarna nog een jaar mee rond kan rijden, totaan de volgende APK. Dat is wel mijn planning.

Ik ga me eens inlezen op dat plamuren met glasvezel en dergelijke. Eens kijken of dat wat wordt. Zo niet, kan er altijd nog gelast worden.
Met het inlezen van informatie en dergelijke ga ik me volgende week bezig houden. Heb deze en volgende week drukke dagen voor de boeg, dus de AX moet het nog heel even zonder onderhoud stellen.
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby grietje » TueOct27, 2009 6:05:53 PM

Mastenhose wrote:Je kunt ook alle roest verwijderen, plaatje erachter en daarover netjes strak plamuren...
Het is afhankelijk van je budget, je eigen kunnen en ook niet onbelangrijk, hoe lang wil je in de auto blijven rijden...;)


kan je het beter glasvezelen, plamuur breekt namelijk en de kosten en het werk zijn hetzelfde ;)
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Ceristimo » TueOct27, 2009 6:39:37 PM

grietje wrote:
Mastenhose wrote:Je kunt ook alle roest verwijderen, plaatje erachter en daarover netjes strak plamuren...
Het is afhankelijk van je budget, je eigen kunnen en ook niet onbelangrijk, hoe lang wil je in de auto blijven rijden...;)


kan je het beter glasvezelen, plamuur breekt namelijk en de kosten en het werk zijn hetzelfde ;)


Glasvezelen klinkt prima. Dat heeft iemand daar onder de motorkap, achter de koplampen al eens gedaan. Het gat aan een kant is afgedekt met een soort glasvezelmatje, al zit dat wel vrij slorig.

Ik had al gegoogled op "glasvezel plamuur". Is het dit soort spul? Kan ik daar die scheur mee opvullen?

http://www.carpartsdewetering.nl/glasve ... -7005.html.

Da's in elk geval niet erg duur. Kan daar eens mee gaan stoeien.
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby beefy » WedOct28, 2009 6:17:23 PM

ik heb hier van een afbraak ax 2 zijkanten die nog in goede staat zijn. anders zaag ik die er wel uit en kan je ze op je ax monteren. ze zijn niet perfect maar met wat kleine kennis en een verfborstel kan je ze mooi maken. pb me even als je ze op een meeting wilt.
kostprijs 100€. :oops: nee grapje :lol: voor een knuffel krijg je ze.

grtzz stuart
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
 
Posts: 611
Joined: WedJun25, 2008 11:33:02 AM
Location: belgie "staden"

Postby Joost » WedOct28, 2009 9:09:31 PM

beefy wrote: ik heb nog wel 2 zijkanten liggen

gewoon erin/erop lijmen.
het boeit toch niet hoe precies mooi het er uit ziet.

maar ik zou het wegzagen en afwerken. ik denk dat je met de apk dan niet verkeerd zit.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby raoel » WedOct28, 2009 9:43:37 PM

@beefy: heb je het dan over een stukje van de zijkant, of de hele zijkant van de auto? anders heb je een aanhanger nodig :)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby Ceristimo » ThuOct29, 2009 12:56:17 AM

@beefy
Dat vind ik nou eens aardig :). Weet je wat ik doe? Ik ga eerst eens kijken of ik het zelf nog enigzins toonbaar kan maken, en als dat niet lukt dan nieuwe erop.
Maar dan moet er wel gelast worden, denk ik. Joost heeft het over vastlijmen, maar heb je daar speciale lijm ofzo voor?

Tsja, jullie kunnen mij (momenteel nog) van alles wijsmaken. Ik heb serieus géén verstand van auto's. 'k Heb gisteren wel alvast wat punten van het AX handboek doorgespit. Ik weet nu in elk geval wat een bobine doet, waar een koppakking voor is en de taak van de carburateur.

Ik heb nog niet echt een idee waar het ergens in de motor moet zitten, maar ik ben allang blij dat ik in elk geval nu íets weet. :P Ik ben gewoon een totale leek, maar doe me best om mezelf wat bij te leren.
Aan een handboek lezen heb je alleen niet al te veel denk ik, dus het is nu wachten tot die AX van mij, die ik bij deze overigens Bruinwitje doop aangezien ze in een lichtelijke identiteitscrisis verkeert wat haar carosserie kleur betreft, eens kapot gaat. Nou hup, stom ding, ga eens stuk, en vlug een beetje :roll:

Maar even zonder gekheid:
Dat plamuurspul van die link in mijn vorige post, moet ik dát hebben? Zoja, dan bestel ik het nu gelijk, ga ik er over een paar weekjes eens mee klooien.

En dan had ik nog een vraag: Hoe kan ik het koelwaterniveau controleren? Normaal gesproken toch bij het expansievat, maar waar zit dat ergens bij mijn model AX? Zelfs in het handboekje, bij het hoofdstukje motoronderdelen, zie ik dat er niet bij staan? Of moet je daarvoor in de radiateur spieken?
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby MBa@NL » ThuOct29, 2009 1:47:00 AM

Ceristimo wrote:En dan had ik nog een vraag: Hoe kan ik het koelwaterniveau controleren? Normaal gesproken toch bij het expansievat, maar waar zit dat ergens bij mijn model AX? Zelfs in het handboekje, bij het hoofdstukje motoronderdelen, zie ik dat er niet bij staan? Of moet je daarvoor in de radiateur spieken?


radiateurdop eraf halen (met een koude motor graag, anders heb je heet water dat je om de oren vliegt!) en in de vulbuis kijken... als je water ziet en het staat vrij hoog dan niks aan doen, zie je geen water of heel ver weg even bijvullen met koelvloeistof.

Image

nummer 12, rechtsonderin moet je dus hebben.

Kijk ook DIT topic eens door ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Ceristimo » ThuOct29, 2009 2:20:57 AM

Dank je wel MBa@NL. Ontzettend handig linkje ook trouwens. :)

Nou, morgen bij daglicht maar eens naar het koelwater kijken en naar de olievuldop van het kleppendeksel.

Zag gisteren toen ik na een rit van een kilometer of 60 eens het motortje bewonderde dat hij links bij het kleppendeskel lichtjes olie lekt. Er loopt een spoortje langs. Gelijk maar eens gegoogled, en dat zou kunnen duiden op een lekke koppakking. Aan de andere kant las ik dan ook dat veel oude TU motortjes op dat beruchte plekje olie schijnen te lekken, dus ik vraag me wel af hoe ernstig dat het is.

Als er mayonaise bij de oliedop blijkt te zitten of olie in het koelwater heb ik volgens mij sowieso wél een probleem. Nouja, dat zien we morgen wel.
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby Joost » ThuOct29, 2009 9:15:52 AM

Ceristimo wrote:Zag gisteren toen ik na een rit van een kilometer of 60 eens het motortje bewonderde dat hij links bij het kleppendeskel lichtjes olie lekt. Er loopt een spoortje langs..

langs de kleppendeksel olie kan nooit een koppakking zijn. deze zit een verdieping lager.

Zweten bij de kop is overigens niet spannend

Ceristimo wrote:Als er mayonaise bij de oliedop blijkt te zitten of olie in het koelwater heb ik volgens mij sowieso wél een probleem. Nouja, dat zien we morgen wel.

Kan, maar kan ook duiden op veel korte afstanden rijden.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
User avatar
Joost
Total admin
Total admin
 
Posts: 9005
Joined: ThuJun12, 2003 1:56:05 PM
Location: Oss

Postby Ceristimo » ThuOct29, 2009 10:20:41 AM

Hallo Joost. Pfff, dank voor de opluchting. :)
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Postby beefy » ThuOct29, 2009 12:35:21 PM

er zal idd moeten gelast worden. maar er zijn er hier vast en zkr die dat willen doen voor jou. je laat maar iets weten.

@raoel het is niet de heele zijkant maar vanaf de achterdeur tot de bumper.
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
 
Posts: 611
Joined: WedJun25, 2008 11:33:02 AM
Location: belgie "staden"

Postby Pgoddijn » ThuOct29, 2009 6:35:03 PM

Een heel achterpaneel even vervangen is niet zo gebeurd hoor :P

Dan moet je doorslijpen bij de dorpel ergens, achterruitje moet eruit en nog 2 spijlen doorslijpen en dat moet je dan perfect terug lassen, anders is t echt geen porum. En dan moet je het spuiten anders zijn je lasnaden zo weer weggerot :P

Ik zou daar serieus niet aan beginnen..... Niet voor een auto die je niet gaat restaureren maar gewoon paar jaar van wil genieten :P

Glasvezel plamuur is prima spul..... Roest goed weghalen, antiroest smeren, goed laten drogen en met dat glasvezel plamuur dichtsmeren ;) daarna desnoods ff snel goede kleurtje geven en je kan er weer tijdje tegen aan :P
Image
User avatar
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
 
Posts: 2579
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Postby Pascal » ThuOct29, 2009 7:45:13 PM

Komkom Peet, zoveel hoeft er niet weg:

gewoon onder het raam doorslijpen, en dan recht naar beneden (wel uitkijken; aan die kant loopt ook de kabelboom...).
Wielkast eruitslijpen en nieuw/ ander plaatwerk inlassen.
En inderdaad: wèl netjes afwerken, anders heb je zó weer een probleem.
Plaatwerk zal ongetwijfeld gaan trekken, maar met een natte spons bij het lassen kan er eigenlijk weinig vaud gaan.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
User avatar
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 834
Joined: ThuOct12, 2006 7:39:46 PM

Postby grietje » ThuOct29, 2009 7:52:57 PM

Pgoddijn wrote:Een heel achterpaneel even vervangen is niet zo gebeurd hoor :P

Dan moet je doorslijpen bij de dorpel ergens, achterruitje moet eruit en nog 2 spijlen doorslijpen en dat moet je dan perfect terug lassen, anders is t echt geen porum. En dan moet je het spuiten anders zijn je lasnaden zo weer weggerot :P

Ik zou daar serieus niet aan beginnen..... Niet voor een auto die je niet gaat restaureren maar gewoon paar jaar van wil genieten :P

Glasvezel plamuur is prima spul..... Roest goed weghalen, antiroest smeren, goed laten drogen en met dat glasvezel plamuur dichtsmeren ;) daarna desnoods ff snel goede kleurtje geven en je kan er weer tijdje tegen aan :P


Sorry, dat was ik dus
had vriendlief niet uitgelogt :oops: Peet typt niet met zoveel fouten :D!
Last edited by grietje on ThuOct29, 2009 8:09:45 PM, edited 1 time in total.
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby grietje » ThuOct29, 2009 7:54:04 PM

Pascal wrote:Komkom Peet, zoveel hoeft er niet weg:

gewoon onder het raam doorslijpen, en dan recht naar beneden (wel uitkijken; aan die kant loopt ook de kabelboom...).
Wielkast eruitslijpen en nieuw/ ander plaatwerk inlassen.
En inderdaad: wèl netjes afwerken, anders heb je zó weer een probleem.
Plaatwerk zal ongetwijfeld gaan trekken, maar met een natte spons bij het lassen kan er eigenlijk weinig vaud gaan.


Maja goed als je iemand hebt die dit allemaal voor je gaat doen oke.....
maar zelf zie ik de TS dit niet doen :P
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: YaCy [Bot] and 56 guests

cron