Mijn laatste post in mijn wie=wie dateert van maart 2015.. het zal je niet verbazen dat er dus het nodige is veranderd!
Eerst de niet AX-gerelateerde auto zaken dan maar..
De
Xantia 2.0HDI hebben we vorig jaar ingeruild met een kilometerstand van 397.000km, de koppeling begon te verslijten en na een kleine kop-staart eerder dat jaar was hij het niet meer waard om de koppeling te vervangen.
Een
Citroën C4 1.6Hdi Senseodrive Ligne Ambiance nam zijn plaats in;
Een heerlijke auto, met een zeer comfortabele manier van schakelen.
Helaas, kwam deze C4 (nadat we er wel al 35.000km mee hadden gereden in 10maanden) vervroegd aan zijn eind;
gelukkig niet voordat we, echt <500km daarvoor, voor een kleine €1750,- de distributie+spanrol+airco+remmerij hadden laten doen...
(en dan een restwaarde van € 650,- ontvangen.. want oude auto met kilometers dus WA-verzekerd.. )
Ondertussen had ik mijn
Peugeot 106 na 2.5 trouw dienstjaar ook ingeruild voor iets anders, een
Citroën C5 Break 2.0 16v Ligne Prestige.. omdat je met kinderen nou eenmaal nooit ruimte genoeg hebt..
Door deze C5 was het natuurlijk niet meer noodzakelijk voor Monique om een grote diesel te rijden..
Een
Renault Twingo 1.5DCI '12 is het logische gevolg;
Een heerlijk comfortabel auto'tje (zeker nadat ik hem met geluidisolatie onderhanden heb genomen) die goed is voor een verbruik van 1:22 en hopelijk nog minimaal 2jaar mee kan (a 45-50.000km p/jaar).
Ook heb ik de
Citroën GSA Break 1.3 Special '82 van mijn vader ge-erft, nahja.. hij is na het overlijden hier komen staan en staat er nog steeds omdat ik de hydraulic leidingen nog moet vervangen. Ik zie alleen dat ik er geen recente foto van heb.. deze twee zijn uit iets betere tijden
Nu de AXOok op AX gebied is er het nodige gebeurt, helaas heb ik niet overal foto's van bij de hand.
De AX is iig (op aanraden van Sjaakie) in 1x APK goedgekeurd, waarna ik er nu geregeld mee naar mijn werk rij.. vaak is de route naar mijn werk minimaal 2x zo lang als ik met de AX ga.. maar toch zijn het vooral korte stukjes en nog niet helemaal storings-vrij.
Zo heeft de AX momenteel;
- een enorme trilling vanaf 120km/h
- een temperatuur die binnen enkele minuten op 90gr zit (gelukkig niet veel hoger wordt)
- stottert de motor iets (lijkt brandstoftoevoer te zijn?)
- heb ik teveel dashboard weggehaald waardoor ik geen fatsoenlijke kachel/ruitontwaseming meer heb..
Op deze foto staat de AX op zijn 15" aluminium C5 velgen, waarvan ik er helaas enkele dagen later 1 finaal krom reed.. of eigenlijk een vlakke kant er aan, iets te diep de bocht afgesneden en een te harde/scherpe asfaltrand gepakt.. resultaat was tevens een kromme stuurstang wat hele rare gedragingen in de auto teweeg bracht (het duurde ff voordat ik het gevonden had..)
Daarna dus maar weer kort de XSI velgen eronder gezet, de voorwielen heb ik ondertussen vervangen door een setje 14" staal, omdat de bandjes op de XSI velgen te smal waren (165) en zeker bij nat weer je met geen mogelijkheid het vermogen op de weg kreeg.
De todo-list is momenteel niet zo heel groot, maar het zijn wel dingen die momenteel meer tijd kosten omdat de sleutelmomentjes beperkt zijn..
Todo- kachelradiateur terugmonteren
- achtervelgen wisselen
- voorschermen vervangen door brede exemplaren, nog af te maken
- motorstoring verhelpen
- koelprobleem verhelpen, mogelijk helpt de kachelradiateur hier al
- uitlaat iets opschuiven, komt nu tegen de schakelstang aan
- andere motorblok opbouwen en daarna wisselen (+-130pk, 1.6 onderblok, cilinderkop ex Bas_S, chip, spaghetti)
tsja.. dat was het wel even voor nu! Hopelijk ga ik weer vaker inloggen..
-