Auke aka Kick-it (AX GTI '92, BX SPORT '86)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Auke aka Kick-it (AX GTI '92, BX SPORT '86)

Postby kick-it » MonMar15, 2010 10:04:38 AM

Hallo allemaal!

Ik ben Auke en ik lees al enige tijd mee op dit forum.
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een Citroen AX GTI.
Volgens mij is de AX een oude bekende van dit forum.
De AX heeft wel wat deuken en de wel bekende slechte punten zijn ook slecht. Een van de vorige eigenaren heeft het vrij slecht gerepareerd, maar goed, dit zou geen probleem moeten zijn om dit te repareren.
Alleen de deuken zijn wat minder.
Weet iemand hoe deze kleur heet?

Tevens heb ik een Citroen Saxo 1.6 8v VTR uit 1997. (Deze is in 2012 naar de sloop gegaan.)
En is er nog een Citroen AX 1.4 Furio en een Citroen BX 1.6 Chic in het bezit van mijn familie. Echte Citroen familie om het zo maar te zeggen.

De Saxo gaat binnenkort de garage in, omdat deze wat tijd en liefde nodig heeft. Het gaat dan voornamelijk om de skirts en de voorruit die stuk zijn.
Maar verder zal ik gelijk de motorruimte, remmerij, vering en demping, uitlaatlijn en vele andere dingen aanpakken.

Wanneer de Saxo klaar is, gaat de AX de garage in.

Het wagenpark:
Image
Image
Saxo 1.6 VTR - BX 1.6 Chic - AX 1.4 GTI - AX 1.4 Furio
Last edited by kick-it on FriDec21, 2012 10:29:45 AM, edited 8 times in total.
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby grietje » MonMar15, 2010 10:09:16 AM

welkom, leuk wagenpark!!

Wat voor slechte punten van de GTI zijn slecht? fotos? ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby Henk Bats » MonMar15, 2010 10:11:51 AM

Welkom, en een leuke verzameling Citroën's

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
User avatar
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
 
Posts: 4133
Joined: SatOct09, 2004 3:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby kick-it » MonMar15, 2010 10:36:06 AM

Dank jullie wel!

Ik heb geen foto's (nog niet) van de slechte punten.
Maar achter de koplampen is altijd een slecht punt en dat is nu ook zo en verder in de kofferbak zit een slechte plek.

In plaats dat ze een nieuw plaatje erin hebben gelast, hebben ze dit er overheen gelast, zo blijft het altijd een zwak punt, want de oude roest zit er gewoon nog en gaat lekker verder met rotten.
Dit ga ik dan binnenkort weg slijpen en opnieuw lassen.

Verder zoek ik nog een paar interieurdelen, maar dat plaats ik wel in het "gezocht" topic.
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby Losroyos » MonMar15, 2010 11:03:43 AM

Daar staan nette auto's op de stoep.

Welkom,
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby martie » MonMar15, 2010 11:19:36 AM

kick-it wrote:Dank jullie wel!

Ik heb geen foto's (nog niet) van de slechte punten.
Maar achter de koplampen is altijd een slecht punt en dat is nu ook zo en verder in de kofferbak zit een slechte plek.

In plaats dat ze een nieuw plaatje erin hebben gelast, hebben ze dit er overheen gelast, zo blijft het altijd een zwak punt, want de oude roest zit er gewoon nog en gaat lekker verder met rotten.
Dit ga ik dan binnenkort weg slijpen en opnieuw lassen.

Verder zoek ik nog een paar interieurdelen, maar dat plaats ik wel in het "gezocht" topic.


Heeej, klinkt bekend! Ax GTI, bouwjaar '92, maar helaas ook:
Rotte hoeken in achterbak, rotte stukken tussen koplamp en schokbrekertoren. Ik moet hier ook aan beginnen.

Hoe ga jij het aanpakken? Plaatwerk uit een donor zagen? Of pak je een stuk plaatstaal en klop je dat zelf in vorm?
martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Postby TTF » MonMar15, 2010 12:29:24 PM

wil je het echt goed doen bestel je nieuwe binnenschermen bij een plaatwerk handel .. als deze nog leverbaar zijn :)

bij mijn gti heb ik het slechte plaatwerk er uit gehaald en met blik het 1 en ander na gemaakt :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby grietje » MonMar15, 2010 12:42:00 PM

martie wrote:
kick-it wrote:Dank jullie wel!

Ik heb geen foto's (nog niet) van de slechte punten.
Maar achter de koplampen is altijd een slecht punt en dat is nu ook zo en verder in de kofferbak zit een slechte plek.

In plaats dat ze een nieuw plaatje erin hebben gelast, hebben ze dit er overheen gelast, zo blijft het altijd een zwak punt, want de oude roest zit er gewoon nog en gaat lekker verder met rotten.
Dit ga ik dan binnenkort weg slijpen en opnieuw lassen.

Verder zoek ik nog een paar interieurdelen, maar dat plaats ik wel in het "gezocht" topic.


Heeej, klinkt bekend! AX GTI, bouwjaar '92, maar helaas ook:
Rotte hoeken in achterbak, rotte stukken tussen koplamp en schokbrekertoren. Ik moet hier ook aan beginnen.

Hoe ga jij het aanpakken? Plaatwerk uit een donor zagen? Of pak je een stuk plaatstaal en klop je dat zelf in vorm?


Ik zou een stuk zelf in vorm maken voor achter de koplampen, gezien vrijwel alle AXen daar rot zijn en het lastig is een goede donor te vinden.
En de bumpersteunen zijn meetstal ook weggerot, en ik kreeg ze hier niet meer nieuw besteld... Mijn bumper hangt nu dus zonder die steunen..

In de achterbak daarintegen zijn ze vaker onaangetast!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=
User avatar
grietje
AXtremist
AXtremist
 
Posts: 7100
Joined: ThuOct14, 2004 7:15:38 PM

Postby TTF » MonMar15, 2010 12:59:56 PM

http://www.geevers.org/shop/index.php? check deze site maar eens voor plaatwerk :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby martie » MonMar15, 2010 1:59:46 PM

achterbak wordt ook niet zo'n probleem gok ik. Plaatwerk is daar nagenoeg vlak.

Als er passende binnenschermen nieuw te krijgen zijn is dat natuurlijk geweldig.

Ik zie zo snel in het lijstje "binnenscherm horizontaal" en "binnenscherm verticaal"..

Wat zou dat inhouden?

P.s. sorry dat ik het topic hiervoor 'kaap'. Het is nog wel interessant voor de topicstarter hoop ik.. :o
martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Postby TTF » MonMar15, 2010 2:59:46 PM

het horizontaal en verticaal zegt het eigenlijks al ..

het horizontaal is het liggende gedeelde.. en het verticaal gedeelte is het staande.. waar dus de bovenste bouten van het zijscherm in zitten :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby martie » MonMar15, 2010 3:30:44 PM

Dat had ik ook nog wel begrepen :D

Het liggende gedeelte, bestaat dat dan uit het gedeelte van de schokbrekertoren tot aan de koplampen, inclusief het ronde gedeelte wat dan weer tot aan de kokerbalk loopt? Dat is namelijk ook een staand gedeelte.

Beetje lastig uit te leggen..

Als iemand een foto heeft/kan vinden van het reparatiedeel zou dat fijn zijn. Dan weet ik ook hoe het vervangende deel er uit zou moeten zien.
martie
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 88
Joined: TueJan26, 2010 3:31:18 PM
Location: Groningen

Postby TTF » MonMar15, 2010 3:54:06 PM

ik snap ongeveer wel wat je bedoeld ja, denk dat het verticale deel gewoon tot aan de onderste balk is zeg maar :lol:

denk niet dat je er snel een foto van op internet zult vinden.. misschien kun je het bedrijf eens bellen dat die je wat kunnen vertellen.. en of het nog leverbaar is :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroen Ax 1.6 gti 92'


Image Image
User avatar
TTF
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5416
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Postby raoel » MonMar15, 2010 4:15:20 PM

Wat een mooie stapel citroëns! :) en een Chic samen met een AX, goeie keuze :-)
User avatar
raoel
Eggman
Eggman
 
Posts: 3820
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort

Postby kick-it » MonMar15, 2010 4:31:31 PM

martie wrote:Heeej, klinkt bekend! AX GTI, bouwjaar '92, maar helaas ook:
Rotte hoeken in achterbak, rotte stukken tussen koplamp en schokbrekertoren. Ik moet hier ook aan beginnen.

Hoe ga jij het aanpakken? Plaatwerk uit een donor zagen? Of pak je een stuk plaatstaal en klop je dat zelf in vorm?


We hebben een AX diesel gehad en die was op precies dezelfde plekken door geroest.
Na alles weggeslepen te hebben zijn er nieuwe platen in gelast.
Is goed te doen, maar je hebt wel ruimte nodig.
Alles is vrij vlak.

Helaas hebben we niet lang van het laswerk kunnen genieten, want een paar maanden later werd hij total loss gereden. :(
Had net geen 500.000 km's gehaald.
De motor is trouwens in een andere AX gezet en die rijdt er nog lekker mee rond. :)

Dit zijn wat foto's zodat je een beetje kan zien hoe het geworden was.
Image

Zo is ze geëindigd. :(
Image
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby kick-it » TueMar16, 2010 8:14:58 PM

Ben begonnen om de neus van de AX te strippen.
Achter de koplampen zit nogal wat roest, dat moet eerst gelast worden voordat hij de weg op gaat.
Tevens is de rechterkant van de bumper ingedeukt doordat hij een keer tegen een paal is gereden, hierdoor zit de bumper een beetje scheef.

Image
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby kick-it » MonMar22, 2010 2:46:25 PM

Ben dit weekend bezig geweest om de rest van de AX te strippen.
En ik zou nog wat foto's van de gatenkaas maken.
Bij deze:

Interieur eruit:
Image

Erg slecht gelast gedeelte in de achterbak. Ga ik eruit slijpen en over doen:
Image

Roest in het gedeelte waar het linker achterlicht zit. (rechts ook, maar dan veeeel minder):
Image

Een gat achter de linker koplamp:
Image

Een gat achter de rechter koplamp:
Image

Rechts achter:
Image

Links achter:
Image

Work in progress:
Image

Work in progress:
Image

Een aangepaste ECU? Weet iemand hier iets over?
Ik ga hem binnenkort openmaken om te zien wat er in zit. Is dat te zien?
Image

Ik heb in ieder geval de komende weekenden iets te doen, hoef mij niet te vervelen :D
Last edited by kick-it on SunAug15, 2010 11:02:21 AM, edited 2 times in total.
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby MBa@NL » MonMar22, 2010 3:04:30 PM

kick-it wrote:Een aangepaste ECU? Weet iemand hier iets over?
Ik ga hem binnenkort openmaken om te zien wat er in zit. Is dat te zien?


In principe kun je er niets aan zien... Of je moet het geluk hebben dat er op de EEPROM een stikkertje zit met iets als "Group-N"...

Beste is om de chip uit te (laten) lezen. Dan weet je zeker wat je hebt.

Of de vorige eigenaar even aanspreken en vragen of die er wat van weet, misschien wel zo makkelijk. ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby kick-it » MonMar22, 2010 3:11:07 PM

MBa@NL wrote:Beste is om de chip uit te (laten) lezen. Dan weet je zeker wat je hebt.

Of de vorige eigenaar even aanspreken en vragen of die er wat van weet, misschien wel zo makkelijk. ;)


De vorige eigenaar wist hier niks over. :(
Hij had hem net een half jaar en de AX heeft al aardig wat eigenaren gehad.
Ik zal eens kijken wat er in zit en waar ik de eeprom zou kunnen laten uitlezen.
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby MBa@NL » MonMar22, 2010 3:12:47 PM

kick-it wrote:Ik zal eens kijken wat er in zit en waar ik de eeprom zou kunnen laten uitlezen.


Er is vast wel een clublid die vanzelf reageert en dit voor je kan doen. ;)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: YaCy [Bot] and 52 guests

cron