Laurent (AX 1.1 Volcane) Einde verhaal... :(

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » ThuJan16, 2014 1:03:06 PM

Hij is nog nooit gevlakt.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby AlexanderB » ThuJan16, 2014 1:13:29 PM

...blijkbaar wel, of zijn die halvemaan-groeven over je hele kop af-fabriek?

Die krassen zien dr ook niet goed uit trouwens..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » ThuJan16, 2014 1:35:41 PM

Volgens mijn vlakmannetje, zou dat af fabriek zijn. Daarmee zou de pakking vlees hebben om zich in vast te happen tegen schuiven.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby MBa@NL » ThuJan16, 2014 2:23:26 PM

Van de 6 koppakkingen die ik nu heb vervangen was er maar 1 kop die gelijkend was met de foto en dat was een kop die al eens gevlakt was (al waren de krassen wel minder heftig en voor het gevoel bijna glad).
De andere 5 (waarvan 1 voor 100% zekerheid af-fabriek en de rest voor 99% zekerheid) waren hartstikke glad. Dit is echt niet zoals een TU-kop eruit hoort te zien!

Ik zou zeggen, zoek voor het geld van het vlakken een andere kop die gelijk goed is... (geen idee wat het vlakken kost maar dat zal niet goedkoop zijn vermoed ik...)
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby AlexanderB » ThuJan16, 2014 2:28:02 PM

Vlakken kost een paar tientjes, ongeveer vergelijkbaar met een losse kop van de sloop, gok ik zo..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby q01z » FriJan17, 2014 3:34:48 PM

ey Laurent! heb je je koelvloeistoffilter al vervangen? :lol:


die krassen op de kop van het frezen zijn mijnsinziens niet ernstig, dat heb ik al wel vaker gezien bij andere merken .. mits niet te diep! De pakking zou dat zonder moeite af moeten dichten..
Het is alleen zekerweten niet af-fabriek.. bij een TU kop heb ik dit nog nooit gezien!
even vlakken kan geen kwaad.. nieuwe klepsealtjes.. en gaan met die volcaan!
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » MonJan20, 2014 11:36:37 AM

Kop is sinds vrijdag terug, maarja, werken op zaterdag en een verjaardag van een familielid gooiden wat roet in het eten. Kop is spiegeltje glad, dus nu de kleppen eruit halen, klepseals vervangen en ook maar de klephoedjes doen, die zitten toch in mijn pakket.
Blijft toch een duur geintje:
- Kop vlakken
- Nieuwe tijdriem
- Nieuwe koppakking (kan ik niet gewoon een ouwe panty pakken?)
- Nieuwe kleppendekselpakking
- Nieuwe kopbouten (achterlijk duur)
- Dingen die ik vergeten ben :P

Verdere werkzaamheden die we moeten doen en nu maar meteen doen.
- Krukaskeerring riemzijde vervangen.
- Olie en oliefilter vervangen.
- Bougies vervangen.

En dan heb ik mijzelf nog als doel gesteld bij de meeting in Zandvoort te zijn komend weekend... :shock: :P
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby q01z » MonJan20, 2014 11:39:25 AM

250,- in totaal?

kopbouten recycle ik vaak :oops: officieel moet je ze wisselen omdat het rekbouten zijn, maar meestal meet ik ze na en kijk ik of ze nog binnen de marges zitten
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » MonJan20, 2014 11:49:51 AM

Zoiets wel ja. Laatste 12 maanden worden wel een duur geintje: koppeling, beide krukaskeerringen, 2x ashoes (aandrijfassen gaan dit voorjaar), steekasseals, pri as seal. Zit je al zo'n beetje op een nieuwe AX. Wat er de afgelopen 3 jaar in gestoken is zeg je ook u tegen. Zomaar een greep: Uitlaatlijn vanaf de kat, draagarmen, achterremmerij, accu. Ach, ik kan er voorlopig weer tegenaan. :)

En kopbouten zijn al een keer gerecycled.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby q01z » MonJan20, 2014 12:14:58 PM

je hebt nu dus alles al vervangen straks! kan er ook niets meer stuk ;-)
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » MonJan20, 2014 1:32:10 PM

't Is en blijft Frans hè. En ik heb nog een koets hè...
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » WedJan22, 2014 12:46:29 AM

Zoals ik al zei, van de week kwam de kop gevlakt en al terug. Nu die er toch uit is, ook alle kleppen maar even poetsen. Gelukkig had pa dit al vaker gedaan bij andere auto's en kon die via via nog weer aan handig gereedschap komen:
Image
Een must have als je met je kleppen bezig bent. Opdraaien, halve maantjes eruit en het hele zooitje komt zo los. Over die halve maantjes gesproken, is al veel over geschreven, maar nog nooit heb ik er een foto van kunnen vinden. Voor het nageslacht dus:
Image
En die zitten in de bovenkant van je klepveer, geklemd op je klepsteel.

Afijn, waar was ik. Oja, kleppen demonteren, schoonmaken, klepseal en klep weer in elkaar polijsten en het zooitje weer in elkaar flansen. Tussendoor ook nog de klephoed vervangen. Afijn, klinkt makkelijker dan het is. Alhoewel, echt moeilijk is het niet, je moet alleen even je kop erbij houden zodat je net gevlakte kop niet aan gort gaat of dat je je halve maantjes kwijt bent. Afijn, wij hadden er met zijn 2en toch gemiddeld tussen de 30 en 45 minuten per cilinder voor nodig, dus zeg 2,5 uur werk.
Die kleppentang zet je met de onderkant op je klep (het platte deel) en het andere deel schuift over de veer. Zo ongeveer:
Image

Beetje draaien en met een ploink komt je veer los. Nog verder doordraaien, voorzichtig je halve maantjes eruit halen en dan weer voorzichtig loslaten. Dan kan je de klep eruit duwen. De klep maak je schoon, hier is het gedaan met een staalborstel, en dan mag hij er weer in. Klephoedjes natuurlijk wel even vervangen. Voordat je de kleppen zet, moet je ze even polijsten, klep en klepseal. Waarom? Hierom:
Image

Bij het polijsten schuur je ze vlak in elkaar, zodat alles past en weer dicht aansluit. Je ziet daarna ook een glimmend randje:
Image
Na het polijsten haal je natuurlijk wel het polijstmiddel weg middels een doekje en daarna een vochtig puntje terpetine ofzo.

Hier beide kleppen, de een is gedaan, de ander is nog niet gedaan. Let op het verschil tussen de klepseals en de kleprandjes van de in en uitlaatklep. Inlaat staat links, overigens.
Image

Deze moeten natuurlijk allebei glimmen en vooral schoon zijn.
Image

Afijn, dan hebben we nog de hoedjes. Die zitten dus aan de andere kant van het blok. En denk nou niet, ik trek ze er aan het rubber uit, want die scheur je af. Klein waterpomptangetje en heel voorzichtig met beleid trekken. Links zit er nog geen een op, rechts zit er een nieuwe op. Het duwen op rubber is trouwens lastig, gelukkig had mijn pa het geniale idee om een 6 kant metrische dop 11 te pakken, die viel er precies overheen zonder klemmen, en hem hiermee aan te duwen op het metalen randje. Waarom het een must is om ze te vervangen, zul je spoedig lezen.
Image

Na cilinder 1 dacht ik wel klaar te zijn met de foto's. Immers, 4x hetzelfde karwei. Totdat we de inlaatklep van cilinder 2 zagen. Het was al opgevallen dat de kleppen een andere kleur hadden, maar ik zie nu een verband:
Image
Heel erg vies met aangekoekte olie. Maar ik zie een verband, zoals ik al zei:
Image
Deze foto hebben we eerder gezien en ook hier zien we olieresten op de bougie van cilinder 2. Die komen dus van binnenuit.

Toen de klep eruit getrokken word, sprong het klephoedje half los. Het rubbertje was dus gaar en was gescheurd:
Image
En dan dicht ie niet meer af. :wall Dus kan de olie vanuit de kop zo de cilinder inlopen.

Nogmaals de klep. Het is geen roet, want het is de inlaatklep en in de AX tijd bestond het leed dat EGR heet nog niet.
Image

En een goede boenbeurt later. Kudo's voor mijn pa voor zijn klepschoonmaaktalenten.
Image

Aangezien wij geen zuignapje hebben om vanaf onder druk uit te oefenen tijdens het draaien van de klep met het polijsten, hebben we het iets anders opgelost. Een accuboormachine eraan gehangen en die heel zachtjes laten draaien. Iedere paar seconde de draairichting veranderd. Vervolgens met de duim druk blijven uitoefenen op de klep om te zorgen dat het in elkaar slijt. Zie ook mijn vaders hand, zo rechts.
Image

Nog 1x foto's, nu van de cilinder waarin het lek zat. Kleppen er net uit. Vies en bruinig, tijd voor de grote schoonmaak.
Image

Een schoonmaakbeurt van beide en van de inlaatklep ook al de polijstbeurt verder. Voor de vergelijking heeft de uitlaatklep dit nog niet gehad.
Image

En dan zijn ze allemaal gedaan en ziet je kop er een stuk schoner uit. Zeg nou zelf, dit is toch veel netter:
Image

Dan dit (telrichting is van boven naar beneden en is op die manier gelijk aan van voor naar achter):
Image

Afijn, wat advies:
Kleppen voorzien van een drupje motorolie tijdens het plaatsen. Niet duwen, maar voorzichtig indraaien om zo je klephoedjes heel te houden. En zorg verder voor iemand die het vaker gedaan heeft. Al is het alleen maar om het extra paar handen dat erg praktisch is (lees: Het is voor diegene met ervaring erg praktisch een paar extra handen te krijgen).

Laurent
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Jurjenz » WedJan22, 2014 8:24:56 AM

Hulde voor je verslag! Mag linea recta naar de how-to sectie. :D
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby q01z » WedJan22, 2014 9:15:59 AM

Wauw Laurent!

Goed verslag! duidelijk te zien dat je vader het al vaker gedaan heeft ook, daar leer je gelijk enorm veel van!

hebben jullie het koelvloeistoffilter nou al gevonden?


ennuhm... ben het met Jurjen eens... copy-paste naar de howto?
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Jurjenz » WedJan22, 2014 12:20:24 PM

q01z wrote:hebben jullie het koelvloeistoffilter nou al gevonden?


Joh, hier had ik nog nooit van gehoord.. Waar zit deze? :oops:
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » WedJan22, 2014 12:24:07 PM

Ik plaats straks wel een foto. Ik heb hem eindelijk gevonden :D Was wel even zoeken, maar die krijg je straks, die foto van me.
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby citrofenwick » WedJan22, 2014 12:48:05 PM

Mooi verslag inderdaad :) Lekker geklust met je pa!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Laurent » WedJan22, 2014 6:37:54 PM

Oja, nog een kleine tip: Wij hebben cilinder voor cilinder gedaan. Let erop als je besluit alles gelijktijdig eruit te trekken, dat je ze nummert en weer op hun oude plaatsje terug zeg.

Voor Marc en Jurjen:
Image
Hij is wat harder dan de jouwe, Marc. Blijkbaar toch verschil tussen de 1100 en de 1400 motortjes?
Kwam met wat googlewerk trouwens erachter dat de Engelsen hem ook misbruiken voor andere doeleinden, zo op de middag. Dus waarschijnlijk zijn ze in de UK nog wel verkrijgbaar, nieuw en wel. :twisted: :lol:
AX 1.1i Volcane Rood
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 885
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby TvL » WedJan22, 2014 9:02:58 PM

:lol:
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
User avatar
TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 732
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Postby Svaan » WedJan22, 2014 9:36:33 PM

lol :lol:

Jullie zijn goed bezig het beestje weer op te lappen! 8)
User avatar
Svaan
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 359
Joined: SatJan28, 2012 12:24:04 AM

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 100 guests

cron