AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » SunDec09, 2018 3:46:49 PM

Zijn ook 14 inch toch? voor de 16V wil ik alles op 15" houden. (en vind ze zelf eigenlijk beter bij de Saxo staan dan bij de AX.)

Lekkage in de 309 gevonden, het komt/kwam inderdaad via de achterlichten binnen, moet de rubbers ff schoonmaken en invetten, en zorgen dat ze goed vastgeschroefd zitten. Onder de achterbank lag nog 20 liter water, heb de zitting er uitgehaald en het water met handdoeken weggehaald, als het goed is zou dat niet meer terug moeten komen nu. Zitting gaat weer terug als ie opgedroogd is naast de kachel thuis.

[edit: en de raamrubbers en het kofferbakrubber ook ingevet, hij is nog steeds vochtig in de kofferbak, maar hele emmers water na een regenbuitje is niet meer gebeurd tot nu toe. Ben benieuwd.
Last edited by AlexanderB on SatDec15, 2018 3:18:03 AM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby citrofenwick » FriDec14, 2018 7:35:41 PM

Leuk zo'n 309 :) Lijkt me een goeie basis!
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » SatDec15, 2018 3:24:02 AM

:D Thanks!

De electronica is uh.. tja. Het daklampje en de deurschakelaar zijn het spontaan gaan doen, de centrale vergrendeling ook.

Nu heb ik (soms) een massaprobleem met het rechter achtelicht wat in het stekkertje zit. Ik ga ff proberen de stekker open te maken en de kabel 1 cm in te korten en dan weer in elkaar te zetten, maar weet niet of het helpt. Anders zoeken naar een vervangende stekker.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » SunJan20, 2019 2:17:03 PM

Heb de massapin van de stekker opnieuw aangeknepen, en dat heeft een tijdje geholpen. Nu is er blijkbaar alleen een remlichtje kapot? Ik ga er vanavond nog wel ff naar kijken. :)

Heb ook 2 aandrijfassen vervangen, op 2e kerstdag begon het ding ineens ontzettend hard te rammelen, klonk alsof iemand met een boorhamer op m'n bodemplaat stond te rammen bij acceleratie en bij continue snelheid boven de 70 km/u... 3 weken bijna niet mee gereden terwijl ik zat te wachten op tijd en onderdelen, maar hij doet 't weer prima nu. :)

Nog wel wat andere geluidjes en rammeltjes, maar dat is ook een beetje onderdeel van een 26 jaar oude auto. Ik ga denk ik eerst ff de speakers en radio vervangen, en daarbij ff kijken of ik de rammeltjes in het interieur een beetje weg kan krijgen. (missen hier en daar wat schroeven ook, dat helpt niet.)

Enige echt zorgwekkende is bij vol gas hoog in de toeren klinkt de motor een beetje ongelukkig, denk dat ik moet kijken naar de ontsteking. (verdelerkap, draden, bougies) of brandstofsysteem (filter, pomp, ??) Gelukkig kom ik daar weinig, omdat ik lekker rustig rijd met de 309.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby Ceristimo » TueFeb26, 2019 8:43:48 AM

Het is hier nogal stil, maar ik lees iedereen z'n berichtjes nog regelmatig! Zat laatst op Markplaats te kijken, stond geen enkele AX meer op. Het loopt allemaal wat op z'n einde heb ik het idee.

Enniewee, een 309. Leuk! :D
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » ThuFeb28, 2019 12:37:11 AM

Ze beginnen zeldzaam te worden inderdaad, de tijd dat je op elke straathoek wel een AX zag staan is voorbij, helaas. Ik ga de mijne in ieder geval niet wegdoen, misschien dat ik er nog een 2e bij koop, wanneer ik weer budget heb.

De 309 kwam boven toen ik 2-3 maanden lang geen fatsoenlijke AX kon vinden, en toen de Renault *weer* problemen had met de gasinstallatie stond ie nog steeds te koop, dus toen ben ik gaan kijken en heb ik 'm meegenomen :) Tis eigenlijk net een AX, maar dan met wat meer ruimte onder de kap en in de kofferbak en wat minder (vrijwel geen) roest. Ook niet helemaal raar, de AX en de 309 zijn beide Talbot ontwerpen die bij het verdwijnen van het merk Talbot bij de andere PSA merken zijn ondergebracht, en ze delen ook behoorlijk wat onderdelen.

Zijn ook wel verschillen, de ophanging van de basismodel 205/309 is eigenlijk een beetje meh, en de 27 jaar oude rubbers zullen dat niet veel beter maken, en veel dingen aan de 309 zijn net ff wat steviger uitgevoerd, het is net ff wat meer auto.

Ik twijfel tussen dingen upgraden, of de auto juist zo veel mogelijk origineel houden. Heb 'm van de 1e eigenaar met alle boekjes dr bij, en het heeft ook wel zo z'n charme om in een auto te rijden die gewoon echt als een oldtimer voelt. De AX is er altijd nog om snel te gaan. (Wanneer ie weer af is en klaar is om de weg op te gaan.)

Hoe gaat het in Alaska? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby JSP » SatMar23, 2019 7:53:03 PM

Meh, Hoeveel AXen zie je nog behalve de echte die hard liefhebbers?
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 60 guests