AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Postby AlexanderB » WedNov17, 2010 4:42:21 PM

Ik ben Alexander Burgers, 29 jaar, ik studeer Mechatronica in Delft. In mn vrije tijd sleutel ik vaak aan dingen :)

Nu ben ik dus helemaal gek van AX'jes.. Eigenlijk al sinds mn 1e ritje in een, een paar jaar geleden, met 70 door de binnenstad, en met 4 wielen loskomen van de grond bij n bruggetje, waarbij de bestuurder heel droog "oeps, dat had ik minder hoog ingeschat" zei..

Mn 1e autotje was een Ford Escort, precies zoals deze, maar dan met wieldoppen:
Image
Dat heeft ongeveer 160 km geduurd, en toen zat ie in elkaar omdat de remmen en banden compleet crap bleken te zijn, en een inschattingsfoutje niet meer konden oplossen. Achja.. Het suckt.. Maar nu kan ik alsnog lekker AX rijden, lichtgewicht, snel, en goede handling.
___________________________________________________________________________________

Ik heb eind 2010 de blauwe GT van Sander-ja overgenomen met 133k op de teller. :)
Image
Image

Hier heb ik anderhalf jaar met veel plezier in rondgereden, maar toen de brandstofprijzen over de 2 euro de liter heen gingen issie de verkoop in gegaan, op 10-06-2012 is ie verkocht.
Met (bijna) 163k op de teller, dus bijna 30k in mijn bezit geweest. :)

12-11-2013: De auto ligt nu op de sloop, met 172k kilometer, dus 9k kilometer nadat ik 'm verkocht heb. Heb de meeste onderdelen dr af gestript zodat er niks verloren zou gaan, maar zonde is t wel..
___________________________________________________________________________________

De volgende auto is een AX diesel geworden, specifiek de NR-RV-44, een origineel nederlandse witte 1.5D 3deurs, van MNM overgenomen.. :)

Spoiler Tuning:
Image

en ja, de auto heeft 2 jaar stilgestaan, en qua roest.. is ie eigenlijk rijp voor de sloop.. maar ik ga niet zomaar bij de pakken neerzitten, dat gaan we oplossen, want er zijn er bijna geen meer ;)

Tijdens de Zeeland-tourrit
Image
Image
Tot nu toe:
- Aanschaf @ 248800
Onderhoud:
- Nieuwe ruitenwissers voor + achter @248800 km.
- APK daar issie doorheen gematst. T/m 12-07-2013
- ZGAN Bosal einddemper
- Gloeirelais vervangen @253K
- Olie, oliefilter en brandstoffilter vervangen @253k
- Nieuwe Varta Blue 62AH Accu. @262K
- Nieuwe koolborstels in de dynamo @263k
- Dynamorevisie @264k
- APK t/m 12-07-2014
- Olie + filter @ 266750
- Distributieriem, waterpomp, spanrollen @273.5k
- Olie + filter @273.5k (5w40 volsyntheet)
- Koppakking (Elring, MLS) @273.5k
- Nieuw brandstoffilter @273.5k
- Andere raamrubbers..
- Nieuwe gloeipluggen (Beru) (280k)
- Nieuwe luchtfilter (283.5k)
- Nieuwe ruitenwisser voor (283.5k)
- Nieuwe olie + filter (283.8k)
- Dynamorevisie @ 294k (alweer. :|)
- Dynamo schroefje losgetrild, gefixt @295k
- Nieuwe olie + filter (295.5k)
- Nieuwe olie (299k)
- Nieuwe versnellingsbakolie (299k)
- Nieuwe ruitenwisser voor (305.5k)
- nieuwe olie en filter (308.5k)

Onderstel & Remmerij:
- Voorremschijven + blokken @ 248800 km.
- Voorpoten GTI, toplagers, veren GTI @259k
- Wiellagers nieuw, schokdempers GTI nieuw, stuurkogels nieuw @259k
- Nieuwe aandrijfas SKF linksvoor @259K
- Voorremschijven nu geventileerd, remklauwen gereviseerd, remblokjes Textar nieuw @ 259k (geventileerd, ZX 1.9TD/ 205GTI klauwen.)
- 2 nieuwe draagarmen, GTI @266k
- Achteras 4GTS (AX GTI) met nieuwe remkabels en nieuwe Bosch remschoenen.
- Nieuwe aandrijfas SKF rechtsvoor @273.5k
- Auto laten uitlijnen @ 277.777
- Stabilisatorstang Saxo 16V met nieuwe droplinks.
- 5 stuks 15"x6" lichtgewicht alu velgen + 4x Uniroyal Rainsport 195/45r15 + 1x "novex" 195/45r15 reservewiel.
- Hogere bumpstops achter tegen aanlopen bij maximaal inveren.
- Achteras 106 GTI (schijfremmen) met nieuwe remkabels, nieuwe remleidingen, nieuwe handrem.
- Nieuwe droplink links @290k-ish
- Nieuwe droplink rechts @304k
- Aandrijfaskeerringen @305.5k
- Schakel-as-keerring @305.5k
- Schakel-pin @305.5k
- 2L bakolie 75w80 @305.5k
- Nieuwe remblokken achter @306k
- Nieuwe wiellager rechts-voor @314k
- 1L nieuwe bakolie @314k
- Nieuw wiellager rechts-voor @323k
- Nieuwe aandrijfas rechts (J&R) @ 323K

Exterieur:
- Stekker richtingaanwijzer links vervangen, maakte slecht contact.
- Lampje richtingaanwijzer rechts vervangen
- Witte achterklep, thanks IceByte! (Achterklep was gebroken, en een nieuwe ruit was héél duur.)
- GT bumper + achterbumper in zwart, spoiler in zwart.
- Nieuwe linker buitenspiegel..
- Bumperlip
- Wielkasten rondgezaagd
- Skirtset gemonteerd
- Morettes (met 100w lampies op de binnenste H1 verstralers) + nieuwe buitenste lenzen.
- Mistlampen in de bumper

Interieur:
- Stoelen 106 Rallye
- GTI Dashbord
- GTI tellerbak met aangepaste toerenteller
- 2 losse 2" metertjes, Boost en EGT
- Kofferbakplastic, deurpanelen GTI, raamomlijsting GTI
- Electrische raammotoren
- Centrale vergrendeling


Techniek:
- Kachelventilator en brandstofmeter misten aarde, verloopstekker gemaakt naar aardpunt.
- Ruitensproeipompje kaput, vervangen, yay!
- Startblokkering Bosch VE inspuitpomp eraf gesloopt, dan werkt ie tenminste ook in m'n AX.
- Relais 99 (programmeerbare wis-interval)
- Wax-koudstartmechanisme vervangen
- temperatuursensor voor dash geinstalleerd.
- Saxo 16v oliekoeler geinstalleerd
- Uitlaat verlast zodat de Saxo stabi' past.
- Trekhaak gemonteerd
- Helicoil geinstalleerd om zwetend klepdekselpakking door gestripte bout op te lossen @ 294k
- Nieuwe thermostaat (299k)
- Nieuwe thermo-sensor voor de tellerbak (299k)
- Bosch VE injectiepomp + Bosch Injectoren (299k)

Anti-roest:
- Koetsdonor gevonden
- Hakken en zagen, alle roest dr uit!
- Donorkoets strippen, hallo plaatblik
- Lassen @253k
- Alles weer netjes wit verven

To Do:

De komende tijd:
- 3e remlicht
- Roestgat kofferbak fixen
- Toplagers vervangen, kijken of dat de oorzaak is van geluid.
- Remblokken achter vervangen ivm verglaasd :roll:
- As reviseren ivm speling.
- Aansluitingen voor EGT en Boost maken.
- Underbody coating aanbrengen.
- Auto schuren, afplakken en lakken
- Cruise control inbouwen?
- Toerenteller inbouwen
- Oliedrukmeter inbouwen
- Turbodrukmeter inbouwen
- EGT meter inbouwen
- Olieretour in de carterpan maken
- Turbo inbouwen

Reeds aangeschafate materialen:
- Toplagers
- Stabistang stokjes (3x)
- Remblokjes achter
- Ruitenwisser voor
- Oliedruk-sensor
- Garrett GT1544 turbo
- Intercooler BMW
- Cruisecontrol
- Tellerbak met toerenteller, watertemperatuur, oliepeil(&temperatuur), etc.. (Reeds ingebouwd, nu nog functioneel maken..)
- Einddemper Remus.
- Eind'demper' Type-X
- Radiator Saxo Diesel (dik 50% groter)
- Truckhoorn *toettoet*

Boodschappenlijst:
- Materialen voor:
-- uitlaatspruitstuk,
-- inlaatspruitstuk,
-- downpipe,
-- intercooler-leidingen.
-BE bak
-Schakelsysteem 307 met kabelshifter?


2016: De distributie is kapotgelopen, en door gedoel met de milieuzones was repareren voor mij niet de moeite waard. AX is in onderdelen afgevoerd, de belangrijkste zaken zijn bewaard dan wel doorverkocht. (de schijvenas alleen was al meer waard dan wat er op geboden werdt. :roll:

--

De AX diesel werd opgevolgd door een Renault Mégane, die het 2 jaar en ruim 50.000 km heeft volgehouden voordat de gebreken begonnen op te stapelen.
Image

Ik was op zoek naar een vervangende AX, maar het is uiteindelijk een Peugeot 309 met TU motor geworden. :D
Image
Last edited by AlexanderB on WedDec05, 2018 2:36:14 AM, edited 148 times in total.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Losroyos » WedNov17, 2010 4:46:03 PM

Nou dan maar een officieel welkom.

Autotje ziet er nog steeds goed uit. Wees der zuinig op 8)
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Postby AlexanderB » WedNov17, 2010 6:39:54 PM

thanks :) ik zal dr zuinig op zijn :)

weet iemand waar het metertje aan rechts op het GT ph2 dashboard voor is? doet iig niets / niet aangesloten.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby MBa@NL » WedNov17, 2010 6:42:17 PM

Als ik het mij goed herinner is dat je olieniveau meting, gaat even een paar seconden aan zodra het contactslot op de M-stand zet en gaat daarna weer uit.
User avatar
MBa@NL
Archivaris
Archivaris
 
Posts: 7627
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel

Postby Terminal » WedNov17, 2010 7:09:46 PM

Klopt inderdaad, bij contact aan gaat die even omhoog ( of niet, dan had je er tijd geleden al olie bij in moeten gooien ;) ) en daarna doet die niks meer.

Echt zinnig is het niet, maar leuke gadget :) Mocht die het niet doen, grote kans dat er geen sensor bij zit. Die hoort dacht ik bij je oliefilter te zitten.

Leuke AX, succes ermee!
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Mastenhose » WedNov17, 2010 8:48:12 PM

Welkom hier, ik hoop deze AX binnenkort in real-life tegen te komen in de regio! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby citrofenwick » WedNov17, 2010 8:56:21 PM

proficiat met de aankoop :)

Die probleempjes vallen nog goed mee zo te zien.

Ga je hem nu om laten keuren naar 1.4 of hoeft dit niet? (ik zou het moest ik het kunnen iig direct doen)
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby Quinten » WedNov17, 2010 9:07:00 PM

Ziet er goed uit! Sleutelse!
User avatar
Quinten
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 258
Joined: WedSep10, 2008 8:13:47 PM
Location: Den Haag

Postby AlexanderB » WedNov17, 2010 10:20:22 PM

citrofenwick wrote:proficiat met de aankoop :)

Die probleempjes vallen nog goed mee zo te zien.

Ga je hem nu om laten keuren naar 1.4 of hoeft dit niet? (ik zou het moest ik het kunnen iig direct doen)

zit er wel sterk aan te denken om t zsm te doen ja. tis maar iets van 50 euro, en dan issie weer 100% legaal. moet ff n afspraak maken met RDW in schiedam ofzo. :)

Iemand hier ervaring mee? qua verzekering bellen en vertellen dat de auto nu 'anders' is? ofzo?

vandaag nog ff lekker stuk gereden (naar huis), damn, ding heeft wel pit in de tussensprint 8)
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby Terminal » WedNov17, 2010 10:32:13 PM

Het omkeuren is maar 50euro ja, maar houd er ook rekening mee dat je verzekering een stuk omhoog zal gaan :)
Zeker als die omgekeurd word tot GT... Verzekeraars zijn niet dol op jongeren met een snelle auto ;)
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Postby Mastenhose » WedNov17, 2010 11:01:06 PM

Persoonlijk zie ik ook het nut niet van omkeuren...
Je verzekeringspremie zal omhoog gaan, omkeuren is wettelijk gezien geen noodzaak vanwege de vermogenstoename, en het is geen echte GT, dus waarom wel die naam eraan koppelen?

Iedereen maakt uiteraard de keuze voor zichzelf, maar voor die €50,- zou ik de tank nog een keer lekker afvullen en lekker 400km gaan sturen!! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby Rio97 » WedNov17, 2010 11:01:09 PM

Hey mede Delfo, van harte welkom hier.
Veel plezier met je AX.
Zal deze ongetwijfeld nog wel 's langs zien rijden.

Haha, nu rijden er al drie AX'jes in Delft rond met een gladde bodykit.
Jij, Mastenhose en ik.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)
User avatar
Rio97
Total admin
Total admin
 
Posts: 6747
Joined: SunJul18, 2004 9:05:50 PM
Location: Delft

Postby Mastenhose » WedNov17, 2010 11:03:26 PM

Rio97 wrote:Haha, nu rijden er al drie AX'jes in Delft rond met een gladde bodykit.
Jij, Mastenhose en ik.


Gladde jongens, die Delvenaren! ;)
Gelukkig woon ik tegenwoordig in een suburb.... :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage
User avatar
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
 
Posts: 7173
Joined: SunApr15, 2007 7:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Postby AlexanderB » WedNov17, 2010 11:29:26 PM

vermogenstoename van 25% en andere cilinderinhoud (wel zelfde onderblok/kop, maar andere krukas en motorcode (in onderblok), als ik t goed begrijp)
kortom, ze kunnen het meten op een rollerbank/met een schuifmaat in het bougiegat, of aflezen aan de motorcode. (of het is een omgebouwd blok met originele motorcode, zou zomaar kunnen, dat wil ik morgen ff checken namelijk.)

maar sowiso, 3 redenen die genoemd worden door de rdw voor zo'n omkeuring. en heb ff gekeken, verzekering gaat met +/- 5 euro per maand omhoog (net ff gekeken), das toch niet heel veel, als je kijkt dat je daarmee duizenden euro's schadevergoeding kan voorkomen mocht er ooit wat gebeuren. ik ben normaal niet zo'n risiconemer :/

binnenkort delft-minimeeting? 8)
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby citrofenwick » ThuNov18, 2010 7:44:12 AM

groot gelijk!

Ik ben zelf ook geen heilige wat dat betreft, maar moest ik kunnen zou ik geen moment twijfelen! Je rijdt tenslotte weldegelijk met een 1.4 ...
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby AlexanderB » ThuNov18, 2010 11:52:17 AM

heb ff zitten kijken, zijn ook nog eens verschillende 1.4's een gewone en de GT.. ik hou het wel gewoon op 'AX 14' zonder verdere aanduiding voor de verzekering :P

oh, en voordat ik m laat omkeuren wil ik wel nog ff wat puntjes op orde hebben, onder andere dus die versnellingspook waar de knop steeds af valt.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Postby kick-it » ThuNov18, 2010 12:27:06 PM

Welkom.
Veel plezier met je AX en hopelijk zien we je een keer op een meeting. :)
User avatar
kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 645
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Postby citrofenwick » ThuNov18, 2010 12:28:30 PM

Een GT injection heeft evenveel pk als een gewone 1.4i :) (75pk)

Je hebt dan ook nog GT carb met 84pk, en GTI met 95pk.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Postby degene » ThuNov18, 2010 2:42:23 PM

14 TZX 14 TRS 14 TGS :P you name it
User avatar
degene
AX Master
AX Master
 
Posts: 1717
Joined: TueOct13, 2009 12:25:50 AM
Location: Delft

Postby AlexanderB » ThuNov18, 2010 4:17:20 PM

oke :) nouja, weet ik dat ook weer.

net ff onder de kap wezen kijken, maar ik werd daar niet heel bij van.. net als de radioaansluiting zitten dr onder de kap ook kroonsteentjes, losse draadjes (remvloeistofsensor anyone) en zooi, en er komt olie uit mn versnellingsbak bij de koppelingsstang (?) iig bij die hefboom bovenop de versnellingsbak. dat laatste maak ik me nog het meest zorgen over, is dat erg? en hoe peil ik of daar wel genoeg olie in zit nog in de bak?
Last edited by AlexanderB on FriNov19, 2010 2:52:07 PM, edited 1 time in total.
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Next

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests

cron