Wimp - AX GTI

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: Wimp - AX GTI

Postby q01z » ThuFeb12, 2015 1:59:17 PM

j0achim wrote:Ik denk dat alleen het spruitstuk al niet veel uit maakt


je moet inderdaad niet denken aan tientallen pk's winst,
maar je gaat het weldegelijk voelen..

Heatwrappen is best een aardige investering, op een (vrijwel) standaard blok lijkt me dat dan ook vrij zinloos. Zodra je echt vermogen uit je blok aan het trekken bent (bewerkte kop, scherpe nokkenas, andere mapping met hogere toeren) geeft het wel verbetering.

een SuperSprint spruitstuk is echt wel heel mooi qua flow, maar degene die ik had was qua buisdiameter echt voor een 1.4 (heel dun in vergelijking met de Devil die ik nu heb).
Image
User avatar
q01z
Total admin
Total admin
 
Posts: 24271
Joined: WedApr07, 2004 7:58:52 PM
Location: Kapelle

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » FriFeb13, 2015 4:06:13 PM

Bossie - Waar en welke prijs?

Nu ja ik ben aan het overwegen van eerst te kijken wat ik uit het 1.4 gti blokje kan krijgen. Ook alle werkzaamheden voor de ombouw naar die 1.6 16v steken me nu een beetje tegen. Ik wil er natuurlijk zo snel als mogelijk mee rondrijden :D
Kga het toch even afwegen waar ik best mijn centen instop. Alleen jammer dat ik dan het 1.4 gti blokje niet meer kan gebruiken, scheurt nog heerlijk!
Citrofenwick ook hier? Heb heel jouw ax topic op 9lives gelezen tot je aan de e30 begon, mooi werk!

nu ja woensdagavond een deel van mijn investeringscenten moeten opgeven...
Image :x
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Bossie » FriFeb13, 2015 4:11:11 PM

Hier in de garage. Prijs hangt er vanaf wat je er wel of niet bij wilt hebben. Enkel blok, of met versnellingsbak. Heb volgens mij ook de steun die in de 106 aan de carrosserie gelast zit waar de rechter motorsteun aan bevestigd wordt. Hierdoor kun je de originele motorsteun gebruiken.

Citrofenwick vind je hier ook op het forum :)
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=9&t=15502

Edit:
Deze motorsteun bedoel ik
Image
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » SatFeb14, 2015 10:34:01 AM

Tempting bossie.
Prijs voor motor, versnellingsbak, kabelboom en ECU indien mogelijk?

moet je de motorsteun van de 106 dan lassen op de originele steun van de ax?
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » WedFeb25, 2015 12:25:13 PM

Even hier de vraag stellen...

Wat is deftig materiaal (slijpen en schuren) voor de verroeste delen aan te pakken? Als ik via google wat zoek zie ik dingen voorbij komen met prijzen waarvan ik begin te duizelen en andere dan weer met een prijs van de Aldi...Zelfde met machines waarmee je oppervlakteroest, lak en verf mee kan verwijderen. Aanbevelingen hier?

Verder heb ik de roest overal goed bekeken en mij lijkt het dat ik één deel ga moeten slijpen en opnieuw lassen. In de koffer kan ik hopelijk het probleem oplossen als ik het goed schuur met deftig materiaal (niet doorgeroest.) Hier een aanbevolen methode (borstel, machine)? Via youtube zie ik ze vaak werken met staalborsteltjes op een pneumatisch iets.

bijkomend; Wat is een deftige inhoud voor een compressor als je met pneumatische slijptol etc gaat werken?
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby citrofenwick » WedFeb25, 2015 12:37:41 PM

Ik gebruik altijd een kleine Bosch slijptol met dunne blaadjes en een staalkom.

Image

hier staan wat foto's van me:
viewtopic.php?f=9&t=15502&start=1540

de lassen afslijpen kan je doen met schuurpapier op de slijptol:
Image
Image

oppervlakteroest behandelen kan je goed doen met een epoxy-omvormer zoals noverox. Dan primer en verf.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Wimp - AX GTI

Postby AlexanderB » WedFeb25, 2015 10:25:33 PM

Roest weghalen +1 voor de kom-borstel, dat werkt echt fantastisch.

Las afslijpen kan overigens ook met een afbraamschijf (beetje lomp, maar het werkt wel lekker vlot) of een lamellenschijf (das ook schuurpapier op een slijptol :))
Die lamellenschijf ligt dan weer cheap bij de Action, ik geloof €2 voor 2 oid. Idem voor dunne doorslijpschijven trouwens, 5 stuks voor een paar euro.

Ik zou zelf ijzermenie aanbevelen als je dingen gaat kaalschuren en kwasten, en daarna inderdaad gewoon verf dr overheen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » FriMay22, 2015 10:59:15 AM

Mijn topic zo laten wegzakken! Foei!

Ondertss al veel kunnen opzoeken en de eerste werkzaamheden staan gepland in Juni.

Even verder...Zou graag rallye steelies van een 106 er onder leggen. Nu liggen er cms-velgen onder 6j 4x108 14", banden 185/55 R14. Na al reeds een lange zoektocht lijkt het niet eenvoudig hetgeen te vinden wat ik wil. Het zou in de richting moeten gaan van 7.5j of 7j 4x108 14" met bandenmaat 195/45 r14. Heb iemand die veel semi's in deze maat kan leveren waarvan sommige slechts 1x gebruikt voor een zacht prijsje. Any ideas?

Uiteraard moet het hok enkel gebruikt worden op het circuit en later voor een eventuele heuvelklim. Vraag me af of de breedte van de velg/bandenmaat in bovenstaande configuratie iets doet aan de wegligging, sturing?
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby AlexanderB » FriMay22, 2015 11:40:42 AM

195 op 6J is prima. Rallye steelies zijn er in 5.5J en (zeldzaam) in 6J

veel bredere velgen voegt wat mij betreft niks toe, alleen maar meer kans dat je de rand van de velg kapot rijd omdat ie uit de band steekt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » WedNov25, 2015 3:25:23 PM

Hier ook weer even wat leven inblazen. Winterstop zeg maar, verkoop huis etc...

De ax start al een tijdje niet meer :( , het oranje lampje brandt als je de sleutel omdraait.
Na hier even wat topics gelezen te hebben zou het aan dat dubbelrelais kunnen liggen, echter na wat meet en bush-mechanics uitvlooiwerk blijkt er wel genoeg volt op het stekkertje van de brandstofpomp te zitten. Getest met een ballonnetje uit het achterlicht en dat brandt zeer mooi als je het contact aanzet. Daarna de pomp eruit gehaald en proberen zo in de gang te krijgen (uiteraard in een bakje benzine zodat hij niet droog pompt), geen resultaat. Na een zachte tik kwam er verder ook geen leven in.

Vandaar ben ik al even op zoek naar een vervangpomp...lastige klus zo blijkt.

Btw de roest moet ook nog altijd aangepakt worden. Mijn bevriende lasser heeft in het ziekenhuis gelegen.

Foto's van al dit kluswerk heb ik niet meer gezien mijn telefoon het ook nog eens had opgegeven...
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » FriJan29, 2016 8:16:53 AM

Dit weekend eindelijk weer kunnen doen waar ik al zo lang naar snak :P

Image
Dit stukke kreng eruit

Image
Lekker frisse vervangpomp erin :)

Image
Net toen alles erin zat kreeg ik in het oog dat ik dus deze rubberen ring niet heb laten zitten. Hopelijk maakt het niet zo veel uit dat hij er niet zit. Hij moet voorlopig alleen maar enkele meters rijden naar de lasser en weer terug. Tegen dat ze op het circuit moet zal ik de rubberen ring maar weer monteren om dampen ofzo tegen te gaan (ik vermoed dat die ring wel degelijk een afdichtende rol op zich neemt...)

http://vid76.photobucket.com/albums/j25/wimus_primus/IMG_49061_zpsf9eomzck.mp4
Even de olie laten rond gaan, ontsteking weer aangesloten, sleutel om en :D :D :D :D ME happy!
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Browny » SunJan31, 2016 8:01:01 PM

Eh, is het met lassen niet juist belangrijk om die dampen tegen te gaan? Of laat je de tank er onderuit halen?
User avatar
Browny
Total admin
Total admin
 
Posts: 11195
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » MonFeb01, 2016 6:53:07 AM

De lasser gaat waarschijnlijk er later aan beginnen dan dat ik hem breng dus in principe zouden er geen dampen meer mogen zijn. Nu de tank gaat eruit hoor en wordt vervangen door eentje van 20L in alu. Staat allemaal nog op de ToDo-lijst van 2016...
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » MonNov05, 2018 11:08:14 AM

Ondertussen is dit topic alweer 2 jaar oud...en is er veel gebeurd...oa de achteras met schijven staat er onder (met hulp van vrienden).

Gisteren maar weer eens even (na 2 jaar) met een paar kameraden naar Circuit Zolder getrokken voor te kijken naar een trackday. Wat jeukt het dan toch weer! Daarom hier nieuw leven inblazen! En meteen schaamteloos enkele vragen stellen :)

Eerst en vooral, waarom duurt het zo lang...wel enkele weken na mijn laatste post hier ben ik aangereden met mijn fiets toen ik onderweg was naar huis. Na een operatie en heel wat maanden afzien ben ik er nu eindelijk weer wat bovenop...pijnloos is het allemaal niet maar met wat kine en af en toe een pijnstiller lukt alles aardig. Behalve lang aan een auto werken ... kleine(re) dingen lukken wel met de nodige tijd zoals remmen vervangen, onderhoud etc etc.

Dus;
Mijn doel met de ax is altijd geweest om deze te voorzien van een 1.6 16V die 140-150 pk draait. Maar met bovenstaande zal het mij nooit meer lukken ivm heup, rug en schouder die ten tijde van het ongeval een fikse klap hebben gekregen. Ik hoor jullie al denken dat ik dan ook circuit rijden moet opbergen maar daar zijn oplossingen voor zoals een sessie minder rijden, een keertje meer naar de kine etc etc, een pijnstiller extra...eens je op het circuit hebt gereden wil je dat blijven doen :D

Ik vroeg mij dus af of er iemand onder jullie is die of een adres weet waar ik een 16V kan laten inbouwen (als ik er eentje kan vinden) of die de inbouw voor mij wil doen (tegen betaling uiteraard). Het project ligt nu al 2 jaar stil en vanwege mijn medische beperkingen heb ik geen zin om nog eens 2 jaar te wachten :?. het betreft dus het uitbouwen van de 1.4 nu en het inbouwen van de 1.6 16v die start en rijdt (en eventueel al 140-150 pk draait, hoeft niet). De 1.4 draait nog en schakelt nog goed. De installateur mag de 1.4 motor met bak ook houden. De carrosserie heeft ook aandacht nodig maar daar heb ik al iemand voor.


Alvast bedankt voor enige (positieve) reactie!
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby citrofenwick » WedNov07, 2018 9:28:15 AM

Amai het klinkt wel alsof dat ongeval een heftige impact op je leven heeft gehad. Benoemenswaardig dat je er de moed inhoudt om nog steeds je dromen na te leven!
Ik woon niet echt in de buurt om je een handje toe te kunnen steken helaas. Ben zelf ook nog bezig met mn GTI.
Misschien een tip om het rijden wat minder fysiek vermoeiend te maken; ik heb stuurbekrachtiging ingebouwd uit een 106 en dat scheelt heel veel.

Succes met de verdere revalidatie en ombouw :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Wimp - AX GTI

Postby Wimp » ThuNov08, 2018 9:22:46 AM

citrofenwick wrote:Amai het klinkt wel alsof dat ongeval een heftige impact op je leven heeft gehad. Benoemenswaardig dat je er de moed inhoudt om nog steeds je dromen na te leven!
Ik woon niet echt in de buurt om je een handje toe te kunnen steken helaas. Ben zelf ook nog bezig met mn GTI.
Misschien een tip om het rijden wat minder fysiek vermoeiend te maken; ik heb stuurbekrachtiging ingebouwd uit een 106 en dat scheelt heel veel.

Succes met de verdere revalidatie en ombouw :)


Bedankt voor de reactie!
Je hoeft niet in de buurt te wonen hoor. Ik kan de ax gerust brengen met de aanhangwagen :D.

Het ongeval heeft inderdaad een serieuze impact gehad. Van kerngezond en 6/7 sport en spel naar enkel nog beweging om te revalideren. Er zit nog wel wat evolutie in en stilletjesaan mag ik weer wat fietsen en zwemmen :dance .

Maar terug even naar die stuurbekrachtiging? Hoe heb je dat ingebouwd? Heb je misschien enkele foto's want dat zal inderdaad wel bruikbaar zijn!
AX GTi - circuit
Wimp
AX driver
AX driver
 
Posts: 38
Joined: MonJan12, 2015 12:00:41 PM

Re: Wimp - AX GTI

Postby citrofenwick » SunNov11, 2018 9:53:09 PM

Wimp wrote:
citrofenwick wrote:Amai het klinkt wel alsof dat ongeval een heftige impact op je leven heeft gehad. Benoemenswaardig dat je er de moed inhoudt om nog steeds je dromen na te leven!
Ik woon niet echt in de buurt om je een handje toe te kunnen steken helaas. Ben zelf ook nog bezig met mn GTI.
Misschien een tip om het rijden wat minder fysiek vermoeiend te maken; ik heb stuurbekrachtiging ingebouwd uit een 106 en dat scheelt heel veel.

Succes met de verdere revalidatie en ombouw :)


Bedankt voor de reactie!
Je hoeft niet in de buurt te wonen hoor. Ik kan de ax gerust brengen met de aanhangwagen :D.

Het ongeval heeft inderdaad een serieuze impact gehad. Van kerngezond en 6/7 sport en spel naar enkel nog beweging om te revalideren. Er zit nog wel wat evolutie in en stilletjesaan mag ik weer wat fietsen en zwemmen :dance .

Maar terug even naar die stuurbekrachtiging? Hoe heb je dat ingebouwd? Heb je misschien enkele foto's want dat zal inderdaad wel bruikbaar zijn!

Ik heb totaal geen ervaring ook met die bedrading. Ik laat het liever over aan iemand met specifieke ervaring.
Ik heb enkel ervaring met 1.6 8v :)

Wel fijn om te horen dat er nog steeds vooruitgang in zit en dat je terug wat oude hobby's op kan pikken. Goed bezig! :)

Mbt de stuurbekrachtinging. Ik heb helaas geen foto's van de inbouw maar ik weet wel nog vrij goed wat ik heb moeten aanpassen:
- VTS/servo onderpoten ivm kortere stuurarmen op de poten. (servo stuurhuis is langer) => plug and play
- Servo stuurhuis => plug en play
- Elektrische servopomp kan je zetten waar de toeters zitten. Weinig aanpaswerk. Leidingen komen schoon toe.
- Pedalbox ook overzetten. Beetje aanpaswerk aan. Ik geloof dat je kan kiezen tussen de pedalbox of firewall. Valt goed mee.
- Stuurkolom overzetten. Beetje aanpaswerk aan montagepunt thv contactslot ongeveer.
- Elektrisch: Ik heb geloof ik het klein kabelboompje mee overgezet met de 2 relais. Daarvan moest ik gewoon een gestuurde plus ergens aankoppelen.

Ideaal om te doen terwijl het blok er uit is :)
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: Wimp - AX GTI

Postby JSP » MonNov12, 2018 5:32:17 PM

Je kan beter AlexanderB vragen die heeft een 16V in zijn AX.
ImageImageImage ImageImage
klik hier voor mijn AX Project

Subaru Vivio sinds 2007 ZD-BX-61

Subaru Vivio sinds 2015 17-DD-PB
JSP
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 763
Joined: FriNov14, 2014 6:30:13 AM
Location: Waalwijk/Rijen

Re: Wimp - AX GTI

Postby j0achim » TueNov13, 2018 1:43:09 PM

Ik heb ook geen verstand van bedrading, motoren etc.. Maar het is mij ook gelukt. Door hulp hier, en gewoon beginnen en proberen.
Het meest lastige vond ik om alles pas te krijgen, zoals de extra motorsteun, radiator en het is gewoon zo enorm krap.
Bedrading vond ik uiteindelijk wel meevallen. Als je maar het jusite schema hebt.
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 744
Joined: TueApr12, 2011 8:25:20 AM
Location: Schoonhoven

Re: Wimp - AX GTI

Postby AlexanderB » WedDec05, 2018 1:36:47 AM

Ik ben er momenteel al eentje aan het doen voor iemand, om vervolgens zelf ook met gezondheidsproblemen te maken krijgen, maar advies kan sowieso.

Kabelschema heb ik ergens, dat gaat inderdaad best makkelijk als je de juiste informatie hebt.

De grotere (200mm) rembekrachtiger en stuurbekrachtiging van de Saxo kan ik van harte aanbevelen, dat maakt (langdurig) circuitrijden veel minder slopend.

Voor de rest, ik kan zo een hele waslijst aan wijsheden en details opschrijven, maar die bewaar ik wel ff voor als het nodig is. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Previous

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests

cron