Bedankt voor de foto en uitleg, ookgezellig! Binnenkort maar eens het spatbord eraf halen en kijken wat ik daaronder aantref.
CiFo meeting was erg gezellig, en het AXje bleek nog populair onder de aanwezigen ook. Enige AX op de meeting bovendien, en er zijn een hoop rondjes mee gereden. Het rode duiveltje is ook de nodige keren op de foto gezet - ik heb er daar een aantal van gedeeld via de Whatsapp groep van de AX Club, daar werd de AX plots herkend, van het één kwam het ander en zodoende heb ik nu contact met Nick, die de auto heeft verkocht aan Dennis, waar ik 'm van gekocht heb. Ik weet dus nu een hoop meer van de geschiedenis van dit wagentje. Erg leuk! (En stiekem is het nu dus ook een beetje mijn schuld dat Nick weer een AX voor de deur heeft staan, hahaha.)
Aangezien het meivakantie is en ik een weekje op vakantie zou gaan met de BX heb ik de AX bij de garage neergezet voor APK en eventuele reparaties. Ik werd in Tsjechië plots gebeld, vreesde voor het ergste, maar het valt eigenlijk heel erg mee. Complimenten van de keurmeester over hoe roestvrij de wagen van onderen nog is, want afgezien van de eerder gesignaleerde plekken is er geen roest te vinden: de dorpels zijn nog gaaf, en de roestplek achter de bestuurdersstoel was geen afkeur. Wel sterk aanraden om dat dit jaar te laten repareren, maar dat gaat dan ook gebeuren (volgens mij was er een clublid in Rijen met een lasapparaat
Die zal ik eens een berichtje sturen binnenkort). Maar helaas tóch afkeur: de lekke uitlaat. Ik had de uitlaat al flink ingesmeerd met gungum, maar naar nu blijkt is de flens van de middenpijp naar de einddemper gescheurd - daar gaat gungum niks aan doen. Echter: nieuwe flens erop en dan komt de wagen zo door de APK. Met wat hulp van de Whatsapp groep het onderdeel online gevonden, morgen even naar de garage om te overleggen en dan gaan we dit wagentje weer lekker een jaar op de weg houden.
Het ziet er wel naar uit dat ik op zoek moet naar een andere donor voor m'n CV en elektrische ramen, als ik het goed begrepen heb van Coen+ (is ook een CiFo lid) rijdt hij namelijk nu rond in de blauwe Spot van Aad waar ik al wat onderdeeltjes van had overgenomen. Maar goed, da's meer voor de leuk dan dat het nodig is, dus ik zoek gewoon rustig verder. Alleen wel jammer van de slotenset, dan toch maar het Saxo slot passend maken voor zolang het duurt een volledige set op de kop te tikken.
Wat betreft de koppakking van de AX zit ik even in dubio: misschien dat de BX prioriteit moet krijgen. De BX heeft me namelijk perfect naar Tsjechië gebracht, daar in zuid Bohemen door de heuvels getuft en weer prima naar Nederland gereden (overigens met een zéér net verbruik van gemiddeld 1:17 en nergens meer een pluimpje te zien), maar vanaf de eerste tussenstop op de heenreis (Raststätte Ohligser Heide, net 2 uur van huis) lekt de dame olie. Voor vertrek de olie gepeild, zat rond half, maar ik had een liter olie achterin liggen dus we zijn gewoon gaan rijden. We hadden de auto geparkeerd om even te lunchen, en toen we terugkwamen bij de wagen lag er een plas onder de auto - flink, geen voorzichtige druppel maar echt een plas. Waarschijnlijk heb ik de wagen "iets" te hard gepusht met volle belading (160 op de GPS, en ze trok nog door). Eigen schuld, dikke bult. Gelukkig voor de vakantie nog even snel Wegenwacht Europa afgesloten, dus voor de zekerheid de ANWB gebeld. Anderhalf uur later stond er een aardige man van de ADAC bij de BX ("hebt der Wagen sich nog hoch? Ah Gut - und ich find dass immer so schön.") - oliepeil was ondanks het verlies nog goed, en ondanks dat alles aan de achterkant van het blok nat was kon hij nergens een lek vinden bij draaiende motor. Oftewel: ergens zweet iets flink. Het advies was dan ook om voorzichtig door te rijden, en het oliepeil in de gaten te houden. Als het verlies te groot was na de vakantie de wagen netjes bij een vertrouwde garagist neerzetten (dagwaarde van de auto is te laag voor verscheping naar Nederland, en als 'ie echt zoveel olie kwijt zou raken was de kans groot dat de reparatie langer zou duren dan de vakantie), maar hij schatte in dat het wel mee zou vallen. Zo gezegd, zo gedaan. Omdat het best hard werken is in de BX en het voor zowel mijn vriendin als mij de eerste écht lange rit was die we ermee maakten hadden we besloten om in 2 dagen te rijden. Bij vertrek na de overnachting in Dettelbach bleek dat de wagen nog altijd genoeg olie aan boord had (iets minder dan wat de ADAC man geconstateerd had, maar niet veel minder), voor de zekerheid een halve liter bij gedaan en door getuft naar Tsjechië. Bij elke tussenstop onder de wagen gekeken, en bij elke tussenstop weer geconstateerd: plasje onder de auto. Na de eerste nacht in Tsjechië weer olie gepeild, er zat nog genoeg in. In Tsjechië zelf natuurlijk rondgereden met enkel 2 personen in de wagen, maar wel erg heuvelachtig landschap, dus ik had verwacht meer olie te moeten bijvullen en heb voor de zekerheid nog een liter 10W40 gekocht. De auto heeft me echter aangenaam verrast: wel elke keer olie onder de wagen, maar niet meer dan een klein plekje. Ik heb dan ook geen olie hoeven bijvullen in Tsjechië, en heb het voor de terugreis enkel voor de zekerheid gedaan om niet voor verrassingen te komen staan. Uiteindelijk een ruime 2500km gereden, en ze heeft nog geen liter eruit gegooid (er zit nu meer in dan voor we weg gingen), maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Alle olie komt van de achterkant van het blok, maar ik kan niet zo 1,2,3 zien waar vandaan. De voorkant is volledig droog, en de motorkap isolatie ook. Ik gok dus dat de koppakking ergens is doorgeslagen naar buiten - en dan is mijn BX me toch wat liever dan de AX.
'95 AX 1.1i Volcane 207dkm.
'93 BX 14 Deauville 232dkm.
Hobbelen vs. zweven.
Kart vs. slagschip.
Fun vs. comfort.