Piet46 - Ax 1.1 TGE

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Piet46 - Ax 1.1 TGE

Postby piet46 » MonMay30, 2016 6:06:01 PM

Gegroet dames en heren,

Mijn naam is Pieter en kom uit Hoek van Holland. In het dagelijks leven ben ik een vervelende student en sinds 2 maanden ben ik eindelijk in het bezit van een ax. :D

Ik heb al verschillende auto's gehad; een lijstje:

- Peugeot 205 1.6 gti (nooit weg moeten doen)
- Citroen Bx 1.4 carb type 2
- Citroen Bx 16v (bleek geen goed exemplaar te zijn :( )
- Citroen Xantia

Vanaf hier is het misgegaan. :wink:

- Bmw 318i touring
- Bmw 328i
- Ford sierra circuitklaar, 1 jaar veel trackdays mee gereden.
- Mazda miata, geweldige wagen, veel trackdays mee gereden en later mee gaan driften.
- Bmw 318ti compact, driftwagen, staat nu te koop.

Enkele foto's:

ImageFord Sierra 2.0 DOHC by Pieter-Miata, on Flickr


ImageDSC_0452 by Pieter-Miata, on Flickr

Van circuit naar driftauto......

ImageDSC_1107 by Pieter-Miata, on Flickr

ImageIMG_0903[1] by Pieter-Miata, on Flickr

En nu aangekomen bij mijn nieuwe liefde :D

ImageIMG_4980[1] by Pieter-Miata, on Flickr

ImageIMG_4969[1] by Pieter-Miata, on Flickr

Ik was wat voorbarig met de sticker. :oops: Op de stand gekocht op de citromobile.

ImageIMG_4143[1] by Pieter-Miata, on Flickr

Al enkele malen op Zandvoort gereden. Was geweldig zo te zien op de foto. :wink:

ImageIMG_4118[1] by Pieter-Miata, on Flickr

Foto met goede maat Rica hier van het forum.


Wat zijn de plannen?

De ax moet een leuk, simpel, betrouwbaar en capabel circuitautootje worden. Rica en ik zullen op exact dezelfde wijze de ax'en aanpassen. Dit met het idee dat we elkaar kunnen uitdagen op rijkwaliteiten en heel close kunnen racen op het circuit.

Ohja en ik moet er vanaf september enkele dagen in de week naar Amsterdam rijden. :P

Plannen tot nu toe (kunnen altijd wijzigen):

- 1.4 singlepoint torretje (Ik heb al een 205 generation van mijn pa voor de deur staan met een kapotte koppeling). :)
- bilstein schokdempers welk type moeten we nog uitvechten. :argue
- Veren.
- Nankang semi's.
- Remmen (op het moment rijd ik op standaard schijven met ebc green stuff blokken maar heb last van fading na 10 min op Zandvoort).


Tips zijn altijd welkom! Ik ben nog niet heel erg op de hoogte van de ax'en.


Eén ding kan ik wel zeggen over de ax: wat een geweldig wagentje! :D
piet46
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: WedApr13, 2016 7:34:42 AM

Re: Piet46 - AX 1.1 TGE

Postby Jurjenz » MonMay30, 2016 9:35:47 PM

Hartelijk welkom!

Fijn dat de AX zo goed bevalt! :music
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: Piet46 - AX 1.1 TGE

Postby AlexanderB » MonMay30, 2016 9:37:05 PM

Welkom bij de club. :)

Voor het onderstel en remmerij is er voldoende te krijgen aan OEM spul, de standaard 1.1 remmen (238 mm massief) zijn niet heel fantastisch, ze remmen op zich wel, maar oververhitten snel. Op de AX 1.1 poten passen eigenlijk geen andere klauwen.

Je hebt dan eigenlijk 2 keuzes:
- De 1.4 (en diesel) modellen vanaf '92 hebben iets grotere driegaats remmen met iets betere klauwen, maar dat blijven massieve schijven die dus op een gegeven moment oververhitten op het circuit. De remklauw-bevestiging is wel identiek aan die van de GTI, alleen er zijn geen geventileerde driegaats schijven.
- De AX GTI die geventileerde schijven heeft (en grotere trommels achter), maar waarbij je wel naar viergaats velgen toe gaat. (Dan is die stapel velgen van Rica misschien een beetje voorbarig..)

Het voordeel van beide is dat ze de remklauw-montage delen met praktisch elke auto van PSA, en je dus een brede keuze hebt aan betere remklauwen (en/of betere blokken die niet voor alle modellen beschikbaar waren), tot en met gigantische vierpots brembo's aan toe. Maar een setje AX GTI klauwen met fatsoenlijke blokken moet al een heel eind komen met zo'n 75 pk monopoint torretje. :)

Oh, en ongeacht welke van de 2 je kiest, voor alle GT (247 massief 3gts) of GTI (247 geventileerd 4gts) remmerij komt er ook nog een setje andere aandrijfassen bij, er zijn namelijk 2 soorten assen, met rechte of met conische passing in het wiellager, de conische assen (1.1 type) passen niet in de rechte wiellagers van de GT(/diesel) en GTI.
De 247mm remmen passen nog (net wel) onder 13" velgen, dus dat valt weer mee. :)

Om rolstijfheid aan je onderstel toe te voegen heb je ook wat opties, de verschillende achterassen van AX en Saxo modellen komen of met *geen* of met verschillende diktes stabilisatorstang. Aan de voorkant kan je kiezen tussen de GT-stang die op de draagarmen schroeft, of de GTI(/Saxo) stang die met droplinks aan de veerpoten schroeft. Welke je zelf het fijnst vind om te gebruiken is aan jullie.

Welke trackday rijden jullie op Zandvoort, vrijrijden? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Piet46 - AX 1.1 TGE

Postby piet46 » TueMay31, 2016 7:05:55 AM

Bedankt voor de informatie! :D

Met de miata en de sierra reed ik naast vrijrijden ook driving-fun trackdays. Met de ax heb ik tot nu toe alleen 2 dagen vrijrijden gereden.

Rica heeft nog niet op Zandvoort gereden met de ax dat zullen we doen op 10 juni. :) Dat word een leuke strijd maar ik ben sowieso sneller. :wink:
piet46
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
 
Posts: 7
Joined: WedApr13, 2016 7:34:42 AM

Re: Piet46 - AX 1.1 TGE

Postby Drake » TueMay31, 2016 12:14:06 PM

Ik dacht even een 7 jaar oude dejavu te hebben maar het is toch echt een andere ax ;)

Image
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Piet46 - AX 1.1 TGE

Postby Drake » TueMay31, 2016 12:14:08 PM

Dubbel
User avatar
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 6247
Joined: MonApr25, 2005 12:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Piet46 - AX 1.1 TGE

Postby Rica » TueMay31, 2016 1:26:46 PM

Welkom!

10de is de strijd der titanen.
Rica
Vlotte starter
Vlotte starter
 
Posts: 23
Joined: MonMay09, 2016 8:10:55 PM


Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests

cron